Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan ennenaikainen maksaminen

Vierailija
08.02.2023 |

Mulla ois asuntolainaa n. 82000€ ja pystyisin nyt maksamaan 10000€ enemmän asuntolainaa pois ja 5v. Sisällä kokonaan. Kannattaako säästää koko summa vai maksaa tuo 10 000€ nyt. Maaliskuussa taas korot nousevat. Auttaako tuo 10 000€ juuri mitään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä korkeammaksi korot nousevat, sitä enemmän ylimääräisillä lyhennyksillä nettoaa. Matalien korkojen aikana täälläkin neuvottiin, ettei lainaa kannata lyhentää pakollista enempää, mutta olisihan siinäkin saanut pääomaa höylättyä pienemmäksi, jolloin ei nyt olisi niin isoja korkokulujakaan. Eli palstan neuvoja ei kannata purematta niellä.

Niinpä. Itse olen lyhentänyt matalien korkojen aikana reilusti, vaikka monet sanoi että kannattaisi sijoittaa muualle rahat. No minne muualle? Pörssi heiluu ja osakkeisiin kannattaa sijoittaa vain jos on valmis pitämään ne vuosikymmeniä tai sitten ryhtyä aktiivisesti seuraamaan ja perehtymään asiaan. Rahastot on kyllä hyvin usein sellaisia, että niistä hyötyy ainostaan rahaston pitäjä. Lisäksi oma asuntolaina on tasalyhenteinen, eli lyhennys on sama (tai+ekstraa) ja siihen päälle korko, mikä sitten vaihtelee. Matalan korkotason aikana koron määrä oli niin mitätön, että todellakin kannatti laittaa lyhennykseen sekin raha, minkä olin varannut korkoihin. Nyt kun korot taas nousee, velkaa on huomattavasti vähemmän kuin mitä alkuperäisessä suunnitelmassa oli, ja korkomenot myös kohtuulliset vaikka nousisivat kuinka, koska pääomaa on enää niin vähän jäljellä. Annuiteettilaina on vähän eri juttu, mutta itse olen kyllä tosi tyytyväinen että otin tasalyhenteisen. Siinä pankille maksettava osuus jää loppupeleissä pienemmäksi kuin annuiteettilainassa.

Vierailija
22/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on pitkäaikainen annuiteettilaina, laina-ajan alkupuolella etuajassa lyhentäminen kannattaa hyvinkin.  Pitkissä lainoissa alkuvuosien maksuerästä  saattaa yli puolet olla korkoa, jolloin lainapääoman pienentäminen puree todella rajusti kokonaiskustannuksiin.  Lyhennyksen osuus on aluksi pieni, mutta se kasvaa laina-pääoman pienentyessä ja  samalla korkojen osuus pienenee. Lainaehtojasi tarkemmin tuntematta ei voi antaa numeerisia arvoja, mutta ne on helppo laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkien sivuilla on laskureita, joihin voit ajaa noita summia ja vertailla tuloksia. Kannattaa kokeilla myös nykyistä korkeammilla koroilla, laskusuuntaa kun ei vielä hetkeen olle näkyvissä.

Vierailija
24/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No soitinpa tässä välissä pankkiin. Voin lyhentää ilman kuluja tuon 10 000€ ja laina-aika lyhenee.

Kiitos teille vastauksista.

6kk:n euriboriin sidottu annuiteettilaina kyseessä.

Maaliskuussa on koron tarkistus taas ja katselin, että syyskuusta(viime tarkistus) euribor on noussut noin puolet eli vähän yli 3%:in.

Vierailija
25/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä vastaajat ehdottelevat korkolaskureita tai jotain monimutkaista, vaikka kysymys on alakoulutason prosenttilaskusta? Jos esim. lainasi vuosikorko on 4 % ja teet kymppitonnin ylimääräisen lyhennyksen, säästät korkokuluja 400 euroa vuodessa.

Lainasi tyypistä sitten riippuu, pieneneekö kuukausittainen maksueräsi vai lyheneekö laina-aika lopusta.

Kaikissa pankeissä vaihtuvakorkoiseen lainaan (korko sidottu esim. Euriboriin) saa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ilman lisäkuluja. Tämä tulee EU-säännöksistä.

Vierailija
26/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velottaako nordea lisämaksusta?

Jää vielä 10000€.

Ja lisäksi käyttötilillä vähän yli 3000€ sekä määräaikaistalletuksena 10 000€.

Vierailija
27/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa pois.

Vierailija
28/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa, niin säästät korkojen maksussa. Jotkut neuvoo, että sijoita, mutta sijoituksen kannattavuus paljastuu vasta sillä hetkellä, kun myyt sijoituksen. Vaikka sijoituksen nousisi enemmän, kuin korkoihin menevä summa, ei voi tietää milloin sijoituksen arvo taas laskee ja säästö nollautuu tai menee miinukselle.

Vierailija
29/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

opn isännöitsijä tyttö forssassa suorrastaan kielsi minua maksamasta asoy lainaa pois 40000e selitteli halvalla korolla ym ym ja maksusta kertyvillä kuluilla. maksoin silti. jääpä pankilta korot saamatta. pankki ja isännöinti vai pitäskö sanoa tytöttely ovat oikea kuppauksen keino

Vierailija
30/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois asuntolainaa n. 82000€ ja pystyisin nyt maksamaan 10000€ enemmän asuntolainaa pois ja 5v. Sisällä kokonaan. Kannattaako säästää koko summa vai maksaa tuo 10 000€ nyt. Maaliskuussa taas korot nousevat. Auttaako tuo 10 000€ juuri mitään.

Peruskoulussa on sellainen tosi kätevä aine kuin matematiikka, jossa opetellaan mm. yhteen- ja vähennyslaskuja, ja vieläpä prosenttilasku. Vähän kun vetristät taitojasi, niin saattaisit itsekin osata laskea tämmöisiä aika yksinkertaisia asioita. Vai oletko niitä ihmisiä, jotka "eivät eläessään matematiikkaa ole tarvinneet"?

Vierailija
31/31 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

op huijausta kirjoitti:

opn isännöitsijä tyttö forssassa suorrastaan kielsi minua maksamasta asoy lainaa pois 40000e selitteli halvalla korolla ym ym ja maksusta kertyvillä kuluilla. maksoin silti. jääpä pankilta korot saamatta. pankki ja isännöinti vai pitäskö sanoa tytöttely ovat oikea kuppauksen keino

Taloyhtiölainat ovat eri asia kuin yksityishenkilöiden lainat. Taloyhtiölainan pystyy yleensä maksamaan pois vain kerran tai kaksi vuodessa ilman ylimääräisiä kuluja.