Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saareke keittiössä. Onko se enemmän avokeittiöiden juttu vai toimiiko myös keittiöissä jotka ovat oma huoneensa?

Vierailija
08.02.2023 |

Meillä keittiö on n. 4m x 4m huone. Tykkäisin saarekkeesta mutta onko käytännöllinen tuollaisessa tilassa? Ajattelin että yhdelle seinälle (ainoa ehjä, muilla ikkuna tai oviaukko) tulisi liesi ja vesipiste plus alalaatikoita, vastapäiselle seinälle nurkkaan jääkaappi, isohko ruokakomero mahtuisi jäljelle jäävään nurkkaan. Sitten se saareke siihen keskelle.

Ikkunoiden alareunat tulevat niin alas että niiden kohdalle ei saa normikorkuista työtasoa.

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit haluavat saarekkeen keittiöön AINA. Niin ysäriä että pyörryttää. Karseita möykkyjä JOS keittiö ei ole vähintään 30-neliöinen.

Vierailija
122/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten taas satuinkin tänne kun tämä ketju nostettiin kuolleista. Mä olen edelleen tyytyväinen meidän kauniiseen (erillis)keittiöön ja sen saarekkeeseen😄 Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta saareke on maailman typerin idea. Olis kunnon pöytä sitten, jonka ääressä voi myös syödä. Ei älytön möhkäle tiellä siinä keskellä kaikkea. 

Vierailija
124/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä typerämpiäkin trendejä, niin kuin esimerkiksi kokomusta keittiö. Järjettömän masentavia. 

Vierailija
125/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saareke on lähinnä käytössä silloin kun juhlat, siihen saa kivasti tarjolle kaiken, mutta täytyy myöntää, että arkikäytössä se täyttyy välillä aikalailla romusta kun taloudessa 6 hlö

Tämä. Kiinteän saarekkeen tosiasillinen käyttö on lähinnä juhliin yms. Saman asian ajaa iso pöytä irrotettavilla jaloilla. Turha rakentaa keskelle tilaa kiinteä ratkaisu, jota ei saa pois kuin lattiat vaihtamalla (jos lattiamateriaalia ei ole viety ehjänä kalusteen alta).

Hyvä kysymys minun mielestäni on myös kuinka usein juhlia järjestetään? Ainakin meillä on tosi harvoin isoja juhlia kotona. Tuntuisi jotenkin hassulta suunnitella kotia niiden ehdoilla. Tarvittaessa ne skumppalasit voi kyllä kattaa mille tahansa pöydälle. Vaikka olohuoneese

No tietty jotain ylppäreitä tai isoja sukujuhlia on ehkä kerran vuodessa jolloin buffaa tarjotaan  mutta ystäviä on syömässä suunnilleen joka toinen kk (- aperitivot keittiössä,) ja omaa sakkia se 18-20 henkeä kerran kuukaudessa. Kun on alkuruuat, pääruuat, jälkkärit ja kahvitarjoilut on kiva kun on tilaa mihin laittaa ruuat sivuun kun vaihtaa ruokalajista toiseen. Ei niitä sillä silmänräpäyksellä ehdi purkittamaan jääkaappiin. 

Juomalasit ja -pullot on sivupöydällä ruokailutilassa valmiina, siis ne mitä ei ole katettu pöytään. 

25

Ylppäreitä ja isoja sukujuhlia vuosittain? En usko. 

Vierailija
126/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän kyökki on karu mutta käytännöllinen.

Vierailija
127/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu kovin järkevältä idealta. Mitä tarkoitusta saareke palvelee? Tuntuu siltä, että saareke ollaan laittamassa ihan itsetarkoituksena. Ensin päätetään laittaa saareke ja vasta sen jälkeen mietitään miksi.

Minä en myöskään aina ymmärrä saarekeintoilua. Käytännössä saarekkeellinen keittiö ei eroa I-keittiöstä muuten kuin siten, että saarekkeen ääressä pystyy istumaan. Toiminnot ovat useimmiten täysin vastaavat kuin I-keittiössä. Silti aina hehkutetaan kuinka saarekkeellinen keittiö on tilava.

No meidän keittiä on iso U ja saareke keskellä. Ihan ehdoton!

Vierailija
128/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta saareke on maailman typerin idea. Olis kunnon pöytä sitten, jonka ääressä voi myös syödä. Ei älytön möhkäle tiellä siinä keskellä kaikkea. 

Saarekkeen työskentelykorkeus on parempi kuin ruokapöydän ääressä kököttäminen, muutenkin tykkään seistä kun valmistelen ruokia tai leivon.

Meillä ruokapöytä on erillisessä ruokailutilassa avokeittiön ja olohuonern ohessa

Vierailija
129/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ylppäreitä ei ole vietetty kuin 4 mutta isoja perhekekkereitä parin kk välein. Jo omaa perhettä on 17, siihen pari ystävää lisäksi niin ollaan jo "isoissa juhlissa". Nyt kesäkuussa meitä on lähes 40.  

Vierailija
130/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saareke on yhteisölliseen ruoanlaittoon, toki vaatii enemän tilaa.

Seinille asennetut tasot on suomalaista. Sellaisessa vaimo on keittiöorja joka raataa yksin ruokaa perheelle. Suurin osa suomalaisista keittiöistä on tämmöisiä ja kertoo ettei naista arvosteta.

Vierailija
131/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ylppäreitä ei ole vietetty kuin 4 mutta isoja perhekekkereitä parin kk välein. Jo omaa perhettä on 17, siihen pari ystävää lisäksi niin ollaan jo "isoissa juhlissa". Nyt kesäkuussa meitä on lähes 40.  

Ai te olette lestoja tms. Nyt ymmärrän. 

Vierailija
132/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sanomalehteä lattialle vastaamaan saareketta. Lehden sivuilla on helppo havainnollistaa saarekkeen kokoa ja nähdä miten paljon erikokoinen saareke vie oikeasti tilaa. Voit myös harjoitella kulkemista sen ympärillä, niin näet toimiiko "saareke" vai ei.

Vierailija
133/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuosta mitään tule, jos itse mittailee ja suunnittelee. Me otettiin mitat keittiöstä ja ammattilainen suunnitteli sen tietokoneella, tilasi prikuulleen oikean mittaiset kaapit ja ei muuta kun asentamaan.

Nehän näkee tietokonemallista jos siihen saareke tulee, paljon jää tilaa. Kun kaappeja avaa, onko tilaa. Mahtuuko toinen ihminen ohi edes, onko käytännöllinen.

Ihan onnistuu keneltä vain paperin, kynän ja viivoittimen avulla. Kaikki tietenkään eivät viitsi/halua ja se on ok, mutta hölmöä väittää, ettei siitä tulisi mitään itse tehden.

Vierailija
134/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai te olette lestoja tms. Nyt ymmärrän. 

Ei olla vaan ateisteja jos sillä on merkitystä.

Mutta 4 perheellistä lasta tekee jo aika ison potin. 

Kesälle kutsuttiin myös 8 ystäväpariskuntaa ja osan lapset tulevat myös

Vierailija
135/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuosta mitään tule, jos itse mittailee ja suunnittelee. Me otettiin mitat keittiöstä ja ammattilainen suunnitteli sen tietokoneella, tilasi prikuulleen oikean mittaiset kaapit ja ei muuta kun asentamaan.

Nehän näkee tietokonemallista jos siihen saareke tulee, paljon jää tilaa. Kun kaappeja avaa, onko tilaa. Mahtuuko toinen ihminen ohi edes, onko käytännöllinen.

Ihan onnistuu keneltä vain paperin, kynän ja viivoittimen avulla. Kaikki tietenkään eivät viitsi/halua ja se on ok, mutta hölmöä väittää, ettei siitä tulisi mitään itse tehden.

Tämä:)

Jos olemme osanneet suunnitella 3 taloa niin toki keittiötkin onnistuu. Olen suunnitellut myös ystäville muutaman.

Ihan vaan harrastuksena. Ei todellakaan mitään rakettitiedettä kunhan muutama perusasia on selvillä

Vierailija
136/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten taas satuinkin tänne kun tämä ketju nostettiin kuolleista. Mä olen edelleen tyytyväinen meidän kauniiseen (erillis)keittiöön ja sen saarekkeeseen😄 Ap

Meillä on lähes samoilla spekseillä keittiö ja olen nyt kohta 8 vuotta arponut, laitetaanko saareke vai ei 😅 Koko ajan siinä kohtaa, mihin saareke tulisi on ollut vanha ruokapöytä toimittamassa työtason virkaa. Tuoleja ei ole, koska ruoka syödään keittiön yhteydessä olevassa ruokailutilassa.Eli tavallaan olen elänyt jo saarekkeen kanssa, mutten silti tiedä, haluanko ainakaan kiinteää sellaista sittenkään.

Keittiö on tarkoitus jossain kohtaa rempata osittain ja siihen mennessä pitäisi päättää, tehdäänkö saareke vai jatketaanko kaapistoa ikkunaseinälle. Meillä on ikkunat samalla korkeudella kuin teillä, enkä minäkään halua työtasoa ikkunan eteen, eli sille kohtaa tulisi matalampi osuus. Tähän vaihtoehtoon olen nyt kallellaan, kun kiinteä saareke on tosiaan alkanut epäilyttää.

Silti keskelle huonettakin kaipaisi jotain, koska muuten keittiöön jää hirveästi täysin turhaa lattiatilaa... Onneksi ei ole mitään aikataulua asian päättämiseen 😁

Vierailija
137/137 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lähes samoilla spekseillä keittiö ja olen nyt kohta 8 vuotta arponut, laitetaanko saareke vai ei 😅 Koko ajan siinä kohtaa, mihin saareke tulisi on ollut vanha ruokapöytä toimittamassa työtason virkaa. Tuoleja ei ole, koska ruoka syödään keittiön yhteydessä olevassa ruokailutilassa.Eli tavallaan olen elänyt jo saarekkeen kanssa, mutten silti tiedä, haluanko ainakaan kiinteää sellaista sittenkään.

Keittiö on tarkoitus jossain kohtaa rempata osittain ja siihen mennessä pitäisi päättää, tehdäänkö saareke vai jatketaanko kaapistoa ikkunaseinälle. Meillä on ikkunat samalla korkeudella kuin teillä, enkä minäkään halua työtasoa ikkunan eteen, eli sille kohtaa tulisi matalampi osuus. Tähän v

Siis ei tuo meidän saareke ole mitenkään kiinni lattiassa, tai osa sitä. Sen voisi vaikka heti kantaa siitä poisjos haluaisi. Tai no sen verran on ikään kuin kiinteä että saarekkeen alle vedettiin lattian alta sähköjohto että saatiin saarekkeeseen pistorasiat. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän