Rautalääke oireet
Hei! Onko teille jollain käynyt niin että rautalääkettä syönyt hetken ja huomannut että se aiheuttaa liikaa oireita ja sitten lopettanut sen ja edelleen oireet jatkuneet yli viikon. Itselläni crohnin tauti johon kokeilin rautalääkitystä kun lääkäri määräsi mutta aiheutti ripulin, vatsakipuja sekä tumman ulosteen. Lopetuksesta on viikko ja edelleen mulla on oireita. Onko jollain muulla samaa?
Kommentit (8)
Kokeilitko yhtä vai useampaa valmistetta? Toiset voi sopia vatsalle paremmin.
Aiemmat rautalääkkeet aiheutti tota, esim Obsidanista tuli järkky vatsakipu. Nyt käytän SiderALia, josta ei tule mitään oiretta. Suosittelen kokeilemaan mut kannattaa kysyä lääkäriltä tai apteekista yhteensopivuutta Crohnin taudin kanssa.
Minulla taas Obsidan on ainut joka ei aiheuta mitään oireita, otti sitten tyhjään tai täyteen vatsaan. Spartoferista tuli aivan kamala olo, kun sitä yhden kerran erehdyin kokeilemaan. Huonovointisuus välitön, kuin olisi vatsataudissa ollut ja odotteli vaan oksun tuloa. Obsidanista ei mitään, käyttänyt useita kuureja kiitos raskauksien. Minulla yleensä tosi herkkä maha. Yksilöllisiä toki nämä.
Infuusioon pääsin vasta nyt kun ensin kokeiltiin suun kautta otettavaa rautavalmistetta :( ei olisi ilmeisesti kannattanut
Mulle kyllä tuli useista eri rautatableteista maha kipeäksi ja närästi. Paras vatsan kannalta oli nestemäinen valmiste, mutta se oli varmasti tehottominkin. Jouduin sitten siihen rautatiputukseen, kun ei hemoglobiini lähtenyt yhtään nousemaan.
Otin kyllä tabletitkin ihan ohjeiden mukaan ruokailun välillä (ei kahvia, ei teetä, ei kalsiumia pariin tuntiin ennen tai jälkeen). Jotain C-vitamiinipitoista raudan kanssa yhdessä.
Ei siinä auta kuin kokeilla jotain muuta tai olla yhteydessä lääkäriin.
Isot määrät C-vitamiinia on monesti parempi vaihtoehto kuin paljon rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
Isot määrät C-vitamiinia on monesti parempi vaihtoehto kuin paljon rautalisää.
Tämä. C-vitamiinia eli appelsiini ja rautaa eli pinaattia. Ilman maitoa tai kahvia.
Onko sulla matala hb/ferritiini? Miksi lääkäri ei määrännyt infuusiota jos sulla crohnin tauti?