Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaita ja halvimpia ruokia on makaroni reilusti suolatussa vedessä keitettynä ja voin kanssa nautittuna. On oikeasti yhtä hyvää kuin joku ravintolaruoka, eikä maksa montaa kymmentä senttiä.
Itse syön usein tuota ja laitan kyllä sekaan myös ketchuppia ja juustoraastetta. Ja jos haluan siitä ruokaisampaa, paistan pari kananmunaa. Melkein mun herkkuruoka ja helppo, halpa ja nopeakin vielä.
Kaksi tosi tyhmää junttia!
Pastaruoassa ei ole ei kuituja, ei vitamiinejä, ei proteiinejä. Se on puhdasta epäterveellista vehnähöttöä.
Juuri näin. Pasta on valkoista vehnää, josta on poistettu kuorilese ja alkio. Alkio on se osa jolla uusi vilja alkaa kasvaa. Ravinne rikas osa. Jäljelle jäänyt usein valkaistu osa on samaa kuin söisit sanomalehden selluloosaa.
Voisi verrata tyhjän syömiseen. Suolisto sairastuu moisesta. Afrikasta tulevat ihmiset menevät usein ripulille syötyään pastaa. Itse vertaan pullansyöntiin. No onhan pullassa sentään rasvaa ja munaa.
Tee ensin riisipuuro,jäähdytä. Lisää vaahdotettu vaniljakastike ja vaahdotettu kerma tai mascarpone juustoa puuron sekaan. Omena-ja/tai päärynäsosetta kun lisää vielä sekaan niin hyvä tulee.
Ei köyhillä ole currytahnaa kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kastike: Käytä valurautapannua jos omistat. Kuumenna pannu ja laita n. 50g voita ja sulata se. Lisää vehnäjauhoja koko ajan sekoittaen, että saat tahnamaisen seoksen. Sekoita koko ajan, vähennä kuumuutta , ettei pala. Kun tahna on ruskeaa, mutta ei liian tummaa, ota osa tahnasta lautaselle, josta teet myöhemmin kastiketta ainakin kaksi kertaa. Kaada lopun tahnan päälle lämmintä vettä ja vatkaa hyvin, että tahna liukenee kunnolla veteen, keitä n. 10 min välillä sekoittaen. Lisää suola ja mustapippuria maun mukaan.
Mukaan voi kuullottaa sipulisilppua ja antaa myös kiehua hetkisen. Aina vain maku paranee.
Tuo vatkaaminen on tärkeää. Muuten jauhokokkareet jäävät kastikkeeseen ja se kyllä pilaa koko kastikkeen.
Tää onkin jännä. Mä oon aina tehnyt niin että oon paahtanut vehnäjauhoja kuivalla pannulla kunnes on ruskeita. Sitten lisännyt voin, sekoittanut ja sitten vedenkeittimessä kuumennetun veden ja lihaliemikuution. Lopuksi vielä maustanut mm. Sipulijauheella, maustepippurilla, mustapippurilla ja jopa ripauksella muskottipähkinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me täällä hallituksessa olemme pistäneet tämän asian silmään ja todenneet että tälläiseen "köyhäily ruokaan" pitää puuttua mitä pikemmin. Eihän se sovi että duunarit nauttisivat vielä ruuastakin kyllä vedellä ohennettu pettuleipä /velli parikertaa viikossa riittää niille joten heti huomenna kokoonnumme kampawiinereitten kera pohtimaan tätä mahotonta meininkiä kun ensin saan Jyri Häkämiehen mielipiteen miten saamme rahvaan polvilleen ja saan Riikan kiristettyä puolellemme niin tällainen meininki loppuu.
Terv. Petteri O
ps. Hei Kirsi tilaathan meille kesärantaan ne "variatee tyttöset" saunomaan kun Jykin kans irroittelemme ja listaamme niistä työaika heikennyksistä.
Heippa petteri ja jyri tulkaa meille kremliin niin opetamme kuinka rahvasta " opetetaan" kunnioitamaan TSAARIA.
t. wlaaadimiir
Huonoja trolleja molemmat. Toisin kuin te sivistymättömät vassarit, pääministerimme hallitsee yhdyssanat ja välimerkkien käytön.
Ruskea kastike minun tapaani. Sulatan isolla teflonpannulla n. 50 g voita, esim. rypsiöljyllä jatkettuna. Lisään KARKEITA (eivät niin paakkunnu) vehnäjauhoja vähitellen, kunnes seos jää joko notkeaksi tai vähän paksummaksi. Kovin paksu ja kuiva seos palaa helposti. Toki rasvaa voi lisätä tarvittaessa. Kuten jauhojakin. Sekoittelen puulastalla, kunnes näyttää tarpeeksi ruskealta (vahva, mutta lämmin ruskea). Liruttelen osissa hanakylmää vettä ja sekoittelen sileäksi. Annan samalla kuumentua. Kastiketahna imee vettä uskomattoman paljon. Annan vielä jälkikypsyä pienellä lämmöllä välillä sekoittaen. Perusmausteen suolan lisäksi lisään milloin mitäkin maustetta. Lapsuudenperheessä käytettiin maustepippuria, mutta esim. musta/valkopippurijauheet/rouheet, paprikajauhe ja chilipohjaisetkin mausteet käy. Kuivatuilla sipuli- ja valkosipulijauheilla voi maustaa, suosittelen kuitenkin tuoreena lisättäväksi. Ruokakermoja sun muita voi lisäillä ja soijaa, jos haluaa. Sitten jotain lihaa/makkaraa sekaan tai kylkeen, jos haluaa. Ruskea kastike seurustelee hyvin possun ja naudan kanssa. Peruskastikehan tuo ei ole enää, se tehtiin tosiaan ennen valurautapannulla ja ehdalla voilla ja nuukalla maustamisella. Ruoanlaitossa voi usein taiteilla aika luovasti ja muuntaa vanhoja reseptejä nykyaikaan. Leivonnassa näin ei-kemistinä olen joskus pilannut lopputuloksen sooloiluillani, mutta ruoan voi yleensä aina pelastaa. Maistaminen, ainesten jatkaminen, ihan uusien ainesosien kokeilu on mielestäni ihan suotavaa. Ennen vanhaan kekseliäät emännät tosiaan ruokkivat isot lapsilaumansa ja nurkissa pyörivät mummukat ja papat yksinkertaisin ruoka-aineksin, todella luovasti. Kiva ollut lukea reseptejä täältäkin. Nykyään köyhäkin voi "hifistellä" maustein, jos ei muuten. Ja onhan raaka-ainevalikoima nykyään laajempi entiseen verrattuna. Kauden satoa on tarjolla runsaasti erilaisia tuotteita mukavan edullisesti pitkin vuotta. Myös ulkomaisia vihanneksia, hedelmiä jne.
Itse tehty hernekeitto. Sipuli ja porkkanoita, ei lihaa. On hyvää.
Veteen sekoitettu ohrajauho ei kovin hääviä. Pitäisi saada edes keittää. Häjy homma kun täällä kirjastossa ei sitä mahdollisuutta. Ehkäpä loppuviikosta vaikkapa jossain seurakunnassa. Viimeksi sai jopa kahvin ja pullan !
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, mutta makkarassa on törkeän huonot ravintoarvot. Satunnaisesti voi syödä, muttei jatkuvasti.
70-luvilla syötiin melkein päivittän. Ja makkarakin oli pajon rasvaisemoaa kuin nykyään.
Terveitä oltiin ja hoikkkia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tekis mieli hk sinistä uunissa niin että se kuori hieman kutistuu. En vain ole ostanut sitä yli 10 vuoteen.
Muovikuori ei voi uuniin laittaa kuorineen
Ihanaa kesäruokaa on keitetyt perunat, voisulaa johon pilkottu paljon ruohosipulia.
Eilen tein läskisoosia, oli ihanaa! Ja koko sanakin, läskisoosi, kuulostaa hyvältä, eläköön Suomen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kesäruokaa on keitetyt perunat, voisulaa johon pilkottu paljon ruohosipulia.
Eilen tein läskisoosia, oli ihanaa! Ja koko sanakin, läskisoosi, kuulostaa hyvältä, eläköön Suomen kieli.
Fläsksås pä svenska.
Hyi mitä pöperöitä! En syö! Ravintoarvot puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
SYÖNKÖ SITÄ YKSI KUUKAUDEN PUTKEEN. EIKÖS SE HOMEHDU IKINÄ?
Vierailija kirjoitti:
Täähän on nyt julistettu terveysruokien kuninkaaksi!
Vierailija kirjoitti:
Knorrilta löytyy pahvirasioita, sekä kerma- että ruskeakastiketta jauheena. Muutama ruokalusikallinen tuota suoraan veteen pannulle tai kattilaan ja kastike on parissa minuutissa valmis. Perheen lemppari on perinteinen makkarakastike. Paistan sipulin ja makkarat, lisään veden ja kastikejauhot, sekoitan soossia hetken ja sitten onkin jo valmista. Edullista ja hyvää :)Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt nyt kolme kertaa perunaa jossain muodossa sekä ruskeaa kastiketta kaveriksi, viikon sisään. On mielettömän hyvää ja mikä parasta: pitää myös nälkää. En odottanut niin käyvän.
Miten teet ruskean kastikkeen. En itse tahdo saada onnistumaan.
Ruskea kastike on maailman helpoin kastike. Sulata voi kattilassa tai paistinpannulla lisää jauhot ja ruskista. Kun olet saanut jauhoihin sopivan värin lisää vesi ja sekoita hyvin, ettei jää paakkuja. Tämän jälkeen lisää suolaa makusi mukaan ja anna kastikkeen hiljalleen kiehua vähintään 30 minuuttia. Tämä kastike sopii lihapullille, nakeille/makkaralle. Myös murumaiseksi paistetulle jauhelihalle ja siansivulle= läskisoossia.
perunassa on vähemmän hiilihydraatteja kuin riisissä tai pastassa
100g kohden
riisi 135 kcal
pasta 95kcal
peruna 65 kcal
Teille ihmiset valehdellaan, jotta joku saa hyödyn.
Lenkkimakkara ei ole terveellistä