Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Me täällä hallituksessa olemme pistäneet tämän asian silmään ja todenneet että tälläiseen "köyhäily ruokaan" pitää puuttua mitä pikemmin. Eihän se sovi että duunarit nauttisivat vielä ruuastakin kyllä vedellä ohennettu pettuleipä /velli parikertaa viikossa riittää niille joten heti huomenna kokoonnumme kampawiinereitten kera pohtimaan tätä mahotonta meininkiä kun ensin saan Jyri Häkämiehen mielipiteen miten saamme rahvaan polvilleen ja saan Riikan kiristettyä puolellemme niin tällainen meininki loppuu.
Terv. Petteri O
ps. Hei Kirsi tilaathan meille kesärantaan ne "variatee tyttöset" saunomaan kun Jykin kans irroittelemme ja listaamme niistä työaika heikennyksistä.
Heippa petteri ja jyri tulkaa meille kremliin niin opetamme kuinka rahvasta " opetetaan" kunnioitamaan TSAARIA.
t. wlaaadimiir
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua että moni köyhäilyruoka on ne millä meidän isovanhemmat eli koska muuta ei ollut. Tyyliin perunat ja ruskeakastike.
Silleen mukavaa että Suomi on palannut juurilleen ^_^
Olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta jatkaisin, että Suomen tulisi palata juurilleen monessa muussakin asiassa! Kyllä torppari aikaan tulisi palata mitä pikemmin ja herran nuhteeseen.
T. kokoomuksen Petteri ja Jyri
Pyttipannu, jossa paistettuna perunaa sipulia porkkanaa, makkaraa, kananmuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt nyt kolme kertaa perunaa jossain muodossa sekä ruskeaa kastiketta kaveriksi, viikon sisään. On mielettömän hyvää ja mikä parasta: pitää myös nälkää. En odottanut niin käyvän.
Miten teet ruskean kastikkeen. En itse tahdo saada onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
jauhelihaa 500g -> 3 euroa (alennuksella)
riisiä 1kg -> 1,2 euroapakastekasvikset 1 pussi -> 1,5 euroa
kananmunia -> 3 euroa
maitoa 1l -> 0,80 euroa
näillä pärjää viikon!
Tuskin pärjääät. Olen varma, että laitat suuhun muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaita ja halvimpia ruokia on makaroni reilusti suolatussa vedessä keitettynä ja voin kanssa nautittuna. On oikeasti yhtä hyvää kuin joku ravintolaruoka, eikä maksa montaa kymmentä senttiä.
Itse syön usein tuota ja laitan kyllä sekaan myös ketchuppia ja juustoraastetta. Ja jos haluan siitä ruokaisampaa, paistan pari kananmunaa. Melkein mun herkkuruoka ja helppo, halpa ja nopeakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaita ja halvimpia ruokia on makaroni reilusti suolatussa vedessä keitettynä ja voin kanssa nautittuna. On oikeasti yhtä hyvää kuin joku ravintolaruoka, eikä maksa montaa kymmentä senttiä.
Itse syön usein tuota ja laitan kyllä sekaan myös ketchuppia ja juustoraastetta. Ja jos haluan siitä ruokaisampaa, paistan pari kananmunaa. Melkein mun herkkuruoka ja helppo, halpa ja nopeakin vielä.
Kaksi tosi tyhmää junttia!
Pastaruoassa ei ole ei kuituja, ei vitamiinejä, ei proteiinejä. Se on puhdasta epäterveellista vehnähöttöä.
Ruskea kastike: Käytä valurautapannua jos omistat. Kuumenna pannu ja laita n. 50g voita ja sulata se. Lisää vehnäjauhoja koko ajan sekoittaen, että saat tahnamaisen seoksen. Sekoita koko ajan, vähennä kuumuutta , ettei pala. Kun tahna on ruskeaa, mutta ei liian tummaa, ota osa tahnasta lautaselle, josta teet myöhemmin kastiketta ainakin kaksi kertaa. Kaada lopun tahnan päälle lämmintä vettä ja vatkaa hyvin, että tahna liukenee kunnolla veteen, keitä n. 10 min välillä sekoittaen. Lisää suola ja mustapippuria maun mukaan.
Mukaan voi kuullottaa sipulisilppua ja antaa myös kiehua hetkisen. Aina vain maku paranee.
Tuo vatkaaminen on tärkeää. Muuten jauhokokkareet jäävät kastikkeeseen ja se kyllä pilaa koko kastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhäilyruoka on tosiaan hyvää ja maistuvaa. Halvimmat lihat ovat parhaimman makuisia. Halvimmat omenat eivät kiillä vahasta, mitä saa pestä pois ja hernekeitolla pärjää pitkälle.
En kadehdi pakkosyötettyjen hanhien maksapalleroita syöviä. Keskiolutkin on parempaa kuin samppanja.
Hummerikin oli kuulemma aiemmin köyhimpien ruokaa. Niin ne arvostukset muuttuvat.
Jep ja sama kaviaarilla, yhdellä maailman kalleimmalla herkulla.
"Kaviaari oli aikoinaan köyhien ruokaa. Samalla kun ylimystö herkutteli sammen lihalla, heivattiin mäti köyhien ruoaksi. Eivätpä tienneet rahvaat minkälaiseen tulevaisuuden herkkuun pääsivät käsiksi."
https://www.tastytravelissimo.com/merenelavat/koyhan-ravinnosta-arvoste…
Minun köyhäilyruoka on kuuma vesi. Lapsuudessa köyhäilyruokaa oli se että syötiin vain kerran päivässä, 400g jauhelihaa jaettuna 13 hengelle ja kolme golfpallom kokoista perunaa.
Huvittavaa että joku kutsuu risottoa köyhäilyruuaksi, sehän on tavallista ruokaa jota tehdään silloin kun on paljon rahaa.
Piti vain päästä pätemään että olen köyhempi kuin te.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tekis mieli hk sinistä uunissa niin että se kuori hieman kutistuu. En vain ole ostanut sitä yli 10 vuoteen.
Pistät siis muovikuoren uuniin? Terveellistä...
HK:n sinisen kuori ei ole muovia, vaan kollageenia (sidekudosproteiinia). Se ei ole vaarallista, mutta se ei sula ihmisen ruuansulatuselimistössä. HK:n sinisen paistaminen kuoressaan ei ole vaarallista eikä sen epäterveellisempää kuin makkaran syöminen nyt noin ylipäätään, mutta sitä kuorta ei kannata syödä, siitä ei ole mitään ravitsemuksellista iloa.
Kyse ei ollut makuasioista, vaan köyhäilyruoasta. Ärsyttävää, kun heti joku älykääpiö lyttää. Arg kun ottaa käytöksesi pattiin
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty hernekeitto.
Eipä ole tullut ostettua hernaria puoleentoista vuoteen, eli sen jälkeen, kun Jalostajan toimari ilmoitti, että heidän keitoistaan löydetyt ötökät (hernepiilokkaat) ikäänkuin kuuluvat asiaan.
Omatekoinen soppa ei näillä sähkön hinnoilla ole lhan ilmaista, mutta se antaa ainakin mahdolmisuuden tarkistaa mitä lihaa sopassa on.
Pitääpä ihan piruittaan ostaa pussillinen herneitä ja kokeilla millaista papusoppaa saan aikaiseksi.
Huomenna laitan äijäruokaa: Pari kyrsää pakkasesta [grillimakkaraa], keitetän makaronit, paistan sipulia - sitten paistan makaronit, sipulit ja makkarat. Päälle paistan pari kananmunaa. Hyvää on [ja halpaa].
Ruskea kastike keskusteluun sanoisin vielä 1950-luvun lapsena,että sianlihakastike tai jotkut sanoivat läskikastike,siansiivusta,silavasta oli yleinen ruoka keitettyjen perunoiden ja suolakurkun kanssa.Se on jäänyt itselleni mieleen oikeana kunnolla ruskistettuna kastikkeena,sianlihakastike. Tuolloin oli monissa omakotitalouksissa possu,joka teurastettiin jouluksi,kinkuksi.Ja siitä porsaasta saatiin monenlaista ruokaa.
Yksi köyhäilyn muoto on tähteiden käyttö.
Entisvanhaan, kun ei ollut kaikkia moderneja säilytystapoja, kuivahtanut leipä oli tavallinen ongelma.
Vaaleasta leivästä ja pullasta paistettìin köyhiä ritareita, jotka nautittiin hillon ja kermavaahdon kera.
https://www.myllynparas.fi/reseptit/koyhat-ritarit
Tummasta leivästä keitettiin leipäressua, joka nautittiin voisilmän kera.
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/201802192200755354
Voisulan ohella ressun seuraksi sopivat (sinihome)juustot, puolukat/karpalot ja tietysti valkosipuli.
Lapsuudenkotiini tuotiin 60-luvulla maito maatilalta peilarissa, jossa ei ollut päiväyksiä. Parhaalta jälkeen tuoksahtava maito päätyi usein pannarin raaka-aineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan anoppilassa ensimmäisellä vierailulla aamiaiseksi oli paistettua kaurapuuroa. Mutta sehän olikin hyvää!
Joka keitetyn paistaa, saa herkun maistaa, sanoi vanha kansa.
(Joka keitetyn paistaa, se makean/makian maistaa, sanoivat toiset).
Vierailija kirjoitti:
Perunamunakas kuulostaa mielenkiintoiselta. En ole koskaan maistanut. Täytyypä kokeilla joku päivä.
Myös sipulimunakas on halpa ja terveellinen vaihtoehto.
https://yhteishyva.fi/reseptit/sipulimunakas/recipe-2769
Sopii erityisesti etätöitä painavalle sinkulle (pientä hajuhaittaa voi olla havaittavissa uloshengityksen yhteydessä -- smaksak sanoisi ruåtsalainen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunoita samalla ylimäärästä keittää, helppo tehdä pyttipannu tai perunamunakas ) sinne vaan mitä löytyy.
Perunamunakas kuulostaa mielenkiintoiselta. En ole koskaan maistanut. Täytyypä kokeilla joku päivä.
Perunamunakas on kyllä ehkä muualla maailmassa yleisempi, oletko koskaan kuullut esimerkiksi espanjalaisesta munakkaasta?
Meillä syödään perunamunakasta usein kesällä, kun uusia perunoita jää yli (keitän aina ylimääräisiä). Viipaloin jämäperunat, paistan voissa valkosipulin ja muiden mausteiden kanssa, päälle kaadan munakasseoksen ja jos hyvin käy, niin jääkaapista löytyy juustonjämää raastettavaksi sekaan. Jos jää jotain jäljelle, niin se on hyvää leivän päälläkin.
Oon eri, mutta mä ripottelen espanjalaisen munakkaan päälle vähän savupaprikaa. Nam.