Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1343)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?
Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.
Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?
vm -72
Siis meillä syötiin AINA ruskeakastike ilman lihaa tai makkaraa. Siihen lautaselle voi sen perunan ja kastikkeen lisäksi laittaa paljonkasviksia /salaattia ja miksi ei kananmunaakin, mutta ihan kasvisversiona onnistuu.(Onko makkarassa äitisi mielestä paljonkin ravintoarvoja, jos se tekee ruskeasta kastikkeesta ravintorikkaan?)
Äitisi tekee väärin, kun naureskelee toisten ruualle.
Joskus entisaikoina varsinkin, kun köyhyys oli ihan oikeata, niin ne kastikkeet oli aina vain pelkkää kastiketta. Ei niissä lihaa ollut. Lihaa syötiin monessa perheessä tosi harvoin, ei juuri koskaan. Nykyään "köyhänkin" pitää saada lihaa joka ateriaalle.
Meillä oltiin köyhiä. Ruokana oli välillä suolamaitoa, joskus sillinsuolavettä. Mutta perunoita, perunoita oli aina. Hemoglobiini oli lapsena alimmillaan 82. Nyt olen 67-vuotias, kaksi syöpää on läpäisty ja vielä täällä keikutaan. Nykyään syön terveellisesti, mutta vanhat perusruuat maistuvat. Ei em. sörsselit, mutta esim. kaalilaatikko, kalakeitto vaikka seitistä ja perunat eri höysteillä ovat tosi hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohra on pahaa. Sori. Ja joku suola- ja rasvapommiuunilenkki vielä pahempaa.
Kuka aikuinen käyttää ruuasta ilmaisua "pahaa". En pidä, ei ole minun makuuni jne. olisi fiksumpaa.
Täysin turhaa sievistelyä. Pahanmakuinen on pahanmakuista ja sitä on turha kaunistella.
Haimonni taitaa olla suomenkielinen nimi. Ilmeisesti tuon nimisenä sitä ei iljetä myydä, vaan ulkomaisella nimellä menee näihin hienostelijoihin täysillä. Kerran ostin uteliaisuuksissani tarjouksesta, toista kertaa en tule ostamaan, koska haukea saadaan itse kalastamalla ja se on huonoimmillaankin parempaa kuin tuo pangasius.