Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhuuko muut vieraita kieliä lapsen edessä ettei lapsi ymmärrä mitä puhutaan?

Vierailija
06.02.2023 |

Me koitamme sönköttää välillä englantia ja/tai ruotsia miehen kanssa jos on aikuisten keskistä asiaa :D pysyy myös kielitaito yllä mutta ennemmin tai myöhemmin on keksittävä muu ratkaisu kun tyttö alkaa opiskella koulussa kieliä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi sellainen asia jota lapsi ei saa kuulla?

Vierailija
2/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli todella vaivaannuttavaa. Ovat niin huonoja ja tyhmiä että kyllä me tajuttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tutkimusta anatomisesti poikkeavista ihmisistä. Haluaisitko osallistua tutkimukseen kun sinulla vaikuttaa olevan pää perseessä?

Vierailija
4/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muistakaa että nämä nykyajan lapset oppii etenkin englannin hyvin aikaisin, ne saattaa ymmärtää teitä paremmin kuin luulette :D

Ei ne opi samalla tavalla kuin me jotka kolmannella luokalla varovasti aloiteltiin. Siinä vaiheessa näillä oli jo iso sanavarasto ja ne uskaltaa myös käyttää kieliä toisin kuin me jotka pelätään tekevämme kielioppivirhe.

Vierailija
5/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset (5 ja 7v) ymmärtää jo käytännössä kaiken kolmella kielellä

Vierailija
6/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, alakoululaiset puhuu englantia kavereiden kanssa ettei vanhemmat ymmärrä, eikä ymmärräkään kaikkea, sanavarasto on erilainen.

Vierailija
7/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty, lapset osaa kaikkia kieliä mitä minäkin.

Vierailija
8/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapöydässäkin isä nylkytti äitin naamaa siinä vieressä seistessään ja äiti hihitteli. Helvetin vaivaannuttavaa kun lisääntyessä pakottaa toisen seuraan jota lapsi ei koskaan itse saa valita. Usein lisääntyjillä ei muita ihmissuhteita olekaan sattuneesta syystä.

Vierailija
9/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valtapeliä tuo on, tai ei ainakaan mitään reilua peliä? Komennatte lapset pois kuulemasta salaisia asioita. Tai puhutte muulloin. Omat vanhempani harrastivat joskus tuota samaa. Oman reaktioni muistan aina. Tunsin itseni ulkopuoliseksi ja ei-toivotuksi. Lisäksi nämä tilanteet, joissa olin ilmeisesti riesana, tulivat minulle yllätyksenä. Luulin, että ollaan yhdessä, ja kaikilla on mukavaa. No, nelkytluvun lapsia. Kai niillä on monet muutkin asiat olleet päässä sekaisin sodan takia. Itse olleet hylättyinä yksin monet tuon ikäiset.

Vierailija
10/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ollaan sitä varten opeteltu miehen kanssa koreaa.

Vierailija
11/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä että monessa perheessä puhutaan vierasta kieltä, jos ei haluta lasten tietävän puheenaihetta. Itse en ole tähän lähtenyt kotona enkä ole keskusteluun liittynyt tuttavaperheessä, sillä koen sen jotenkin outona ja syrjivänä. Ihan sama kuin porukassa joidenkin kahden keskinen kuiskailu.

Jos on asiaa, joka ei ole tarkoitettu kaikkien korville, eikö sitä voi sitten keskustella jossain muualla. En siis halua opettaa lapsianikaan siihen, että porukassa ei jaeta keskustelua kaikille tai aletaan ns pimittää jotain osalta läsnäolijoista .

Vierailija
12/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä että monessa perheessä puhutaan vierasta kieltä, jos ei haluta lasten tietävän puheenaihetta. Itse en ole tähän lähtenyt kotona enkä ole keskusteluun liittynyt tuttavaperheessä, sillä koen sen jotenkin outona ja syrjivänä. Ihan sama kuin porukassa joidenkin kahden keskinen kuiskailu.

Jos on asiaa, joka ei ole tarkoitettu kaikkien korville, eikö sitä voi sitten keskustella jossain muualla. En siis halua opettaa lapsianikaan siihen, että porukassa ei jaeta keskustelua kaikille tai aletaan ns pimittää jotain osalta läsnäolijoista .

Samaa mieltä!

Vierailija
13/21 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat jotka ei kuulu lasten korville puhutaan erikseen kun lapset on vaikka nukkumassa. Mutta jotkut lyhyet esim syödäänkö jätskiä jälkkäriksi tai mentäiskö tänään uimaan-jutut saatetaan sanoa englanniksi, jos ei haluta että lapset alkaa sit kinuamaan niitä... Tosin se ei enää oikein toimi kun ekaluokkalainen ymmärtää jo jonkin verran ja alkaa hihkua että jooo jätskiä 😅

Vierailija
14/21 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsenlapseni on espanjalais-suomalainen ja vanhemmat puhuivat englantia keskenään kunnes selvisi 2v taapero ymmärsi kaiken. Alkoi vain vastailemaan näille englanniksi. Nyt 3 kielinen, englanti toki heikoin mutta vahvistuu sitten aikanaan koulussa

Vierailija
15/21 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia en osaa ja lapsi osaa enkkua.

Vierailija
16/21 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut puhuvat a-v-i-o-e-r-o:sta näin.

Vierailija
17/21 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut puhuvat a-v-i-o-e-r-o:sta näin.

Tota mun isoveli käytti ku mä olin alle kouluikäinen.

Vierailija
18/21 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsenlapseni on espanjalais-suomalainen ja vanhemmat puhuivat englantia keskenään kunnes selvisi 2v taapero ymmärsi kaiken. Alkoi vain vastailemaan näille englanniksi. Nyt 3 kielinen, englanti toki heikoin mutta vahvistuu sitten aikanaan koulussa

Sun tyttäres nai mokkakikkelin 😆🤣😁😂😄👌🏿

Vierailija
19/21 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain sanoja siellä täällä, kuten sotaan liittyviä julmia asioita, joita veli Iivana on ukrainassa tehnyt. En niistä miinoituksista ja lasten tappamisista ole halunnut suomeksi mainita. Toki välttelen koko teemaa lasten edessä, mutta joskus isommassa vierasmäärässä puheet on saattaneet sille puolelle livahtaa. 

Vierailija
20/21 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli todella vaivaannuttavaa. Ovat niin huonoja ja tyhmiä että kyllä me tajuttiin.

Näinhän se taitaa nykyään mennä.

Lapset oppivat nopeasti vieraita kieliä ja saattavat osata niitä paremmin kuin vanhempansa.

70-luvulla ja vielä 80-luvullakin vieraiden kielten oppiminen tapahtui koulussa. Tietokoneiden yleistymisen jälkeen monet lapset alkoivat oppimaan ja opettelemaan itsekseen. Jopa ennen kouluikää.

Itse yllätyin kun 6-luokkalainen lapseni luki sujuvasti englanninkielistä kirjaa. Kun kysyin miten hän on niin paljon oppinut, niin hän kertoi huomanneensa että tietoa löytää netistä parhaiten englanniksi. Se oli motivoinut opettelemaan.