Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Murkku huutaa mulle päivittäin. Tänään aloin itkemään kun en jaksanut enää

Vierailija
06.02.2023 |

Ei tunnu kivalta kun parhaani teen ja silti huudetaan. Se huutaminen on välillä todella ilkeääkin. Tuntuu että tuo oikein etsii niitä kohtia, jotka satuttaa mua eniten. Ymmärrän että tuo ikä on vaikea, mutta ei se mun syy ole. Tänäänkin tuo huusi mulle pää punaisena, että olen "v i t n !d!00tt!" kun olin unohtanut hoitaa yhden tärkeän asian. Päätti sitten jatkaa lapsellista kiukutteluaan ruoallakin ja haukkui mun tekemää ruokaa rumilla sanoilla. Sitten kun aloin itkemään ja sanoin että ei tarvitse syödä niin älysi pyytää anteeksi. Vaikea päästä tästä yli.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kau sä ärähdät tarvittaessa?! Kunnon rajat ja rangaistukset tai lentää pellolle .

Yritän mä rajat vetää, mutta en mä huuda. Se ei tunnu musta hyvältä. Mä asetan rangaistuksia ja on meillä viimeksi tammikuussa ollut just puhelin ja tietokone jäähyllä.

Ap

Uudestaan vain. Mitä useammin otetaan pois, sitä pidempi on poistoaika. Kyllä se viimeistään 6kk ilman puhelinta oppii. 

Vierailija
22/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap sä olet aikuinen. Älä märise sen teinin eessä muuten se alkaa kyykyttää sua vielä enemmän.

Ei kun hyvä vain, että teini näkee, että mitä tahansa ei voi sanoa. Sanat voi satuttaa kovastikin. Kyllä lasten edessä saa itkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmaan ääntä mahtuu! Mutta vanhempi on aina se, joka on niskan päällä. Vaikka kuinka väsyttäisi ja harmittaisi.

Vierailija
24/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsesi pyysi sinulta anteeksi, niin toivottavasti itsekin ymmärsit pyytää häneltä anteeksi sitä, ettet hoitanut lupaamaasi asiaa ja siitä aiheutui nuorelle harmia.

Vierailija
25/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun lapsesi pyysi sinulta anteeksi, niin toivottavasti itsekin ymmärsit pyytää häneltä anteeksi sitä, ettet hoitanut lupaamaasi asiaa ja siitä aiheutui nuorelle harmia.

Ihminen, joka kutsuu toista v'tun i d i o o tiksi ei tarvitse anteeksipyyntöjä. Hoitakoon itse asiansa, jos ei kelpaa se, että äitikin on vain ihminen ja voi unohtaa joskus asioista. 

Vierailija
26/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kau sä ärähdät tarvittaessa?! Kunnon rajat ja rangaistukset tai lentää pellolle .

Yritän mä rajat vetää, mutta en mä huuda. Se ei tunnu musta hyvältä. Mä asetan rangaistuksia ja on meillä viimeksi tammikuussa ollut just puhelin ja tietokone jäähyllä.

Ap

Kokeilepa joskus ärähtää kunnolla. Voi teinikin hämmästyä, että mitä nyt.

Vierailija
27/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi jo sukukypsä? Ehkä kannattaisi lopettaa komentelu ja antaa hänen porsia rauhassa.

Vierailija
28/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä katselet tuollaista käytöstä? Kyseessä on kuitenkin vielä alaikäinen lapsi ja sinun tehtävä on kasvattaa eli osoittaa, että huonosta käytöksestä tulee seuraamus. Kun teini kiukuttelee niin esim. kännykkä pois viikoksi, ei viikkorahaa, wifi-salasana käyttöön vain jos käyttäytyy hyvin tms. Nythän vain opetat teinille, että elämässä voi käyttäytyä miten milloinkin huvittaa ja siitä ei ole mitään seuraamusta. Tosi asiassa sitten työpaikalla jne. homma ei menekään niin etkä ole opettanut lapselle miten käyttäydytään.

Vierailija
29/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein niin kuin kasvatusopeissa kielletään ja alennuin teinin tasolle. Sanoin yhden päivän ajan kaikki asiat kiukuttelusävyyn v'tulla höystettynä. Meni perille. 

Vierailija
30/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap sä olet aikuinen. Älä märise sen teinin eessä muuten se alkaa kyykyttää sua vielä enemmän.

Ei kun hyvä vain, että teini näkee, että mitä tahansa ei voi sanoa. Sanat voi satuttaa kovastikin. Kyllä lasten edessä saa itkeä.

Itke ennemmin vaikka vessassa. Toiset nauttii siitä kun saa jonkun itkemään ja saa vaan siitä lisää vettä myllyyn.

Vierailija
31/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkin saa välillä lyödä pöytään ja sanoa että nyt riittää! Oikeastaan se on ihan välttämätöntä useimmiten. Miten ne lapset muuten mitään oppii? Vihainen saa ja pitää olla kun aihetta on. Siinä opetetaan tärkeitä rajoja ja myös niiden omien rajojen tunnistamista sille omalle lapselle. Osaa toivottavasti itsekin pitää puolensa sitten aikuisena.

Mä ihmettelen tätä hyssyttelykulttuuria. Kaikki tunteet kuuluu elämään ja myös se täytyy oppia, että miten täällä saa käyttäytyä.

Vierailija
32/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta teiniä kasvatan tässä ja ihan uskomaton ajatus että meillä kukaan puhuisi toiselle niin pahasti että tämä alkaa aidosti itkeä. Eivätkö ihmiset näytä omia tunteitaan lapsilleen vai miten voi olla että tuollaista tapahtuu? Hammasta purraan ystävällisin ilmein vaikka hu0riteltaisiin ja sätittäisiin idiootiiksi. Älytöntä.

Huutaa saa ja tuskaa saa tuntea, mutta jos kuittaa teinin törkeät puheet ohimenevänä vaiheena joka aikuisen on pakko vain kestää, homma on sama kuin sanoisi toisia hakkaavasta pikkulapsesta että kyllä se siitä suttaantuu. Ei suttaannu, noinhan moni tekee ja pitää yltiöpäistä aggressiota normaaliin ikään kuuluvana asiana. Ei ihme että monet lapset ja nuoret ovat niin pihalla kun kasvatetaan siten että saa tehdä mitä vaan ja vain toivotaan että se sitten isompana ymmärtää kyllä.

Tuolla tavalla niitä perheenhakkaajia luodaan.

Vierailija
33/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että näytit tunteesi! Just noin teini tajuaa, missä menee raja ja mitä ei enää kannata sanoa toiselle. Oppimista tuo on ja kyllä vanhempikin saa inhimillisyytensä näyttää. Niin opetetaan empatiakykyä, hupmaavaisuutta ja muita kauniita arvoja <3

Vierailija
34/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä vaatii rautaisia hermoja. Olen aina sanonut että tunteita pitää ja saa näyttää mutta lyömiset eivät ole sallittuja. Siinä hermoromahduksen keskellä se keskustelu ei onnistu, mutta kun on rauhallinen hetki, kannatta kertoa rehellisesti miltä se huutaminne tuntuntuu. Ole myös kiinostunut siitä miksi teinillä on kurja olo ja mitä kuuluu? Usein ne suurimmat tunteet näytetään just kotona kun päivällä niitä on joutunut patoamaan. Kertoo että lapsi luottaa sinuun!

Vierailija
35/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tehtävä on olla peili. Eli jos teini käyttäytyy törkeästi niin sihen kuuluukin reagoida suuttumalla. Ei välinpitämättömästi ja esittää vilipyttyä. Todennäköisesti se just provosoi teiniä ja yrittää saada puristettua jonkinlaisen reaktion siitä kasvattajastaan ulos.

Näyttäkää ne tunteenne. Vihakin on oikein sallittua kun sen aika on.

Vierailija
36/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikä on raskasta aikaa ja olen itsekin itkenyt kun ollut oikein tiukka paikka. Välillä taas huudetaan kilpaa . Mutta suurimmaksi osaksi on onneksi ihan sopuisaa. Semmoista se isoksi kasvaminen on. Tosi haastavaa myös meille vanhemmille välillä.

Mikä siinä niin raskasta on? Minulla ei ainakaan ollut yhtään raskasta eikä ollut tarvetta kiukutella ja aukoa kaikille päätä.

Vierailija
37/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itke ennemmin vaikka vessassa. Toiset nauttii siitä kun saa jonkun itkemään ja saa vaan siitä lisää vettä myllyyn.

Selvästi aloittajan lapsi ymmärsi mistä oli kyse kun pyysi anteeksi. Tunteiden näyttäminen ja salliminen on hyvä juttu. Ne kuuluu elämään -äideilläkin.

Vierailija
38/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemman tehtävä on olla peili. Eli jos teini käyttäytyy törkeästi niin sihen kuuluukin reagoida suuttumalla. Ei välinpitämättömästi ja esittää vilipyttyä. Todennäköisesti se just provosoi teiniä ja yrittää saada puristettua jonkinlaisen reaktion siitä kasvattajastaan ulos.

Näyttäkää ne tunteenne. Vihakin on oikein sallittua kun sen aika on.

Ei nyt ihan noinkaan. Lapsen luottamus menetetään jos alennutaan samalle tasolle riehumaan. Seuraavaksi lapsi hakee sitä luottamusta muualta, ja päätyy usein huonoon seuraan. 

Vierailija
39/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikä on raskasta aikaa ja olen itsekin itkenyt kun ollut oikein tiukka paikka. Välillä taas huudetaan kilpaa . Mutta suurimmaksi osaksi on onneksi ihan sopuisaa. Semmoista se isoksi kasvaminen on. Tosi haastavaa myös meille vanhemmille välillä.

Mikä siinä niin raskasta on? Minulla ei ainakaan ollut yhtään raskasta eikä ollut tarvetta kiukutella ja aukoa kaikille päätä.

Nyt ei puhuta yksisarvismaassa asuvista, joten et liity tähän keskusteluun mitenkään. Voit mennä muualle kiillottamaan kilpeäsi. 

Vierailija
40/79 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset pelkää ihan hirveesti vihan ja raivontunteita. Sillä tavalla opetetaan vain nielemään kiukun tunteet ja se ei kyllä ole terveellistä kenellekään.

Mitään raivopäistä karjumista en tarkoita, mutta kyllä vihainen on osattava olla.

Aitoon yhteyteen pääsee vain näyttämällä aidot tunteensa.