Murkku huutaa mulle päivittäin. Tänään aloin itkemään kun en jaksanut enää
Ei tunnu kivalta kun parhaani teen ja silti huudetaan. Se huutaminen on välillä todella ilkeääkin. Tuntuu että tuo oikein etsii niitä kohtia, jotka satuttaa mua eniten. Ymmärrän että tuo ikä on vaikea, mutta ei se mun syy ole. Tänäänkin tuo huusi mulle pää punaisena, että olen "v i t n !d!00tt!" kun olin unohtanut hoitaa yhden tärkeän asian. Päätti sitten jatkaa lapsellista kiukutteluaan ruoallakin ja haukkui mun tekemää ruokaa rumilla sanoilla. Sitten kun aloin itkemään ja sanoin että ei tarvitse syödä niin älysi pyytää anteeksi. Vaikea päästä tästä yli.
Kommentit (79)
Jos tahallisesti yrittää loukata niin takavarikoi puhelin muutamaksi päiväksi. Se on monille niin tärkeä että sen menettäminen tuntuu. Oppii jatkossa miettimään sanomisiaan.
Teineille tulee tällaisia yllätyksiä, että muilla ihmisillä on myös tunteet. Ja että äiti ei olekaan vain häntä varten ja hänen elämäänsä helpottamassa. Sitä se kasvaminen on. Hyvä että pyysi anteeksi.
Kau sä ärähdät tarvittaessa?! Kunnon rajat ja rangaistukset tai lentää pellolle .
Sellaista se on teinien kanssa. Pitää kasvattaa teflonpinta, jonka läpi ei huudot pääse. Kyllä se muutamassa vuodessa helpottaa.
Hei ap sä olet aikuinen. Älä märise sen teinin eessä muuten se alkaa kyykyttää sua vielä enemmän.
Aina ei tarvii olla järkevä aikuinen. Joskus tekee ihan hyvää tuulettaa railakkaasti myös omia kitarisojaan ja viedä vaikka tarvittaessa korvasta huoneeseensa. Kännykän takavarikointi on hyvä rangaistus, niin oppii käyttäytymään.
Teini tekee sitten jatkossa itse ruokansa ja hoitaa itse asiansa. Niin helppoa se on.
Teini-ikä on raskasta, sekä vanhemmille, että teinille. Vaikka teini onkin, niin ei sinun tarvitse mikään kynnysmatto olla. Pitäähän sinun vieläkin asettaa rajat ja toteuttaa seuraamuksia huonosta käytöksestä. Kuten Sinkkonen neuvoo: palvelutasoa voi aina laskea.
Meillä loppuu kyllä huuto yhtä nopeasti kuin alkaakin. Tässä huushollissa huudan minä, jos joku. Aikuisia täytyy kunnioittaa ja rajat olla.
Ottakaa mallia eläimistä. Siellä laitetaan aika nopeasti ruotuun jos pennut alkaa hyppii emon silmille.
Vierailija kirjoitti:
Kau sä ärähdät tarvittaessa?! Kunnon rajat ja rangaistukset tai lentää pellolle .
Yritän mä rajat vetää, mutta en mä huuda. Se ei tunnu musta hyvältä. Mä asetan rangaistuksia ja on meillä viimeksi tammikuussa ollut just puhelin ja tietokone jäähyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa mallia eläimistä. Siellä laitetaan aika nopeasti ruotuun jos pennut alkaa hyppii emon silmille.
Ja emo siis on vuoden ikäinen.
Teini-ikä on raskasta aikaa ja olen itsekin itkenyt kun ollut oikein tiukka paikka. Välillä taas huudetaan kilpaa . Mutta suurimmaksi osaksi on onneksi ihan sopuisaa. Semmoista se isoksi kasvaminen on. Tosi haastavaa myös meille vanhemmille välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja emo siis on vuoden ikäinen.
Häntä ei kukaan komentele.
Kyllä mäkin huusin pää punaisena mun äidille ihan kamalia asioita. Niin kamalia etten halua edes muistella niitä. Taisin olla kahdeksannella luokalla silloin. Äiti alkoi usein itkemään ja se ärsytti mua vielä enemmän. Ärsytti siis se oma kauhea käytökseni niin kovin, että huusin kahta kauheammin.
En hallinnut omia tunteitani yhtään vaan hermot meni heti ja kaikkeen.
Mutta ei se vaihe kovin kauaa kestänyt (äidin mielestä varmaan liian kauan). Ysillä olin taas normaali ja ihmettelin, että miten olen voinutkin olla niin hirveä.
Ei mulla mitään ongelmia ollut, kunhan vain meni hermot ja ihan kaikki ärsytti, mutta ne tunteet tasoittui jossain vaiheessa.
Äiti oli ihana, ei jankuttanut/kysellyt vaan antoi mun olla rauhassa. Eikä itseasiassa ollut koskaan mulle vihainen. Ei lähtenyt ovi eikä tullut arestia tms.
Pahin rangaistus oli se sisäinen ahdistus minkä aiheutin sillä melskaamisellani omalle äidilleni.
Nyt olen jo +40v ja harvinaisen tasainen ja lunkki ihminen.
Anteeksi äiti.
Se on sellaista kun ei ole vielä impulssikontrollia. Ryccillä tuo tila jää ilmeisesti pysyväksi.