Tradenomi, tietojenkäsittely
Moikka,
Onko täällä ketään tietojenkäsittely opiskelijoita tai valmistuneita. Osaatteko kuvailla minkälaista on/oli opiskella? Myös miten pääsitte kouluun sisälle. Elikkä olisin hakemassa ammatillisella todistuksella. Tuleeko todistusvalintojen tulokset ennenkuin valintakokeet on? Tarviiko mennä valintakokeeseen?
Kommentit (24)
No ei tuo kovin vaikeaa ollut kun itse tein sen kolmeen vuoteen, joista 2,5 vuotta töiden ohessa ja vielä vauvaperheen isänä. Voi toki olla, että on muuttunut niistä ajoista, valmistuin 2004.
Ei ole mikään mahdottoman haastava, itsekin tein työn ohessa käytännössä etänä. Työllistyin samoin tein joten siinä mielessä ajoi asiansa.
Koulussa tarvitaan loogista päättelykykyä ja pitää olla hyvä englannissa. Teknistä enkkua tulee jo ensimmäisillä jaksoilla, tehtävät ja materiaalit voi olla enkuksi, vaikka luennot oisi suomeksi. Helposti jää jälkeen, jos ei sisäistä asioita kunnolla. Pitää olla hyvä keskittymiskyky, ettei mee luennoilla asiat ohi. Matematiikkaa ei ole paljoakaan, vaikka yleisesti luullaan, et koodarit olisi matematiikkaneroja.
Opiskelu ikävää, huonosta opettajasta johtuen piti opetella itse ihan kaikki jos halusi oppia oikeasti ohjelmontia. Töitä ei saa tuolla tutkinnolla ilman suhteita joten älä vaivaudu.
Hei minua kiinnostaa kanssa! Voitteko kertoa tarkemmin itse sisällöistä, mikä oli mielestänne haastavaa ja mikä taas kiinnostavaa? Oliko harjoittelua ja minkälaisia tehtäviä siellä teitte? jne
2019 valmistuin, vaikein koko koulussa oli opparin teko. Pääsykoe ei kanssa mikään mahoton ollu.
Työllistyminen sit eri asia, ite viellä en oo omalle alalle päässy
Nostan. Olen tälle alalle ensimmäisellä varasijalla, ja mietin että onko järkevää ottaa paikka vastaan jos sattuisi pääsemään vai pyrkiä johonkin muualle ensivuonna.
Nostan, kun ala voisi kiinnostaa. Kannattaako hakea?
Itse pääsin opiskelujen aikana jo hommiin. Ei ollut paha rasti tuo koulutus, varsinkin jos on yhtään taustaa/harrastuneisuutta tietokonejuttuihin. Mutta kyllä se toisaalta aika pintaraapaisu on, töihin päästyään huomasi kuinka paljon ei tiedä.
Nostan, kun kohta yhteishaku ajankohtainen ja tämä yksi itsellä harkinnassa olevista. Onko tällä tutkinnolla ihan mahdoton työllistyä mihinkään, kun insinöörejäkin on massoittain työttömänä?
Tämä kiinnostaisi kuitenkin itseä enemmän kun ei olisi niin matikka-fysiikkapainotteinen koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu ikävää, huonosta opettajasta johtuen piti opetella itse ihan kaikki jos halusi oppia oikeasti ohjelmontia. Töitä ei saa tuolla tutkinnolla ilman suhteita joten älä vaivaudu.
Minä pääsin kyllä kesken opintojen jo, mutta tästä jokunen vuosi aikaa.
Aika helppo oli minun mielestä, ei mitään kovin vaikeata ollut.
MLL ja kvanttikoneet yhdistettynä tekoälyyn pyyhkäisee pöydän seuraavan kahden vuoden sisällä kaikilta tällaisilta. Ei mitään järkeä opiskella enää näinä päivinä tietojenkäsittelyä, vieläpä keskiverto amk-tasolla, ilman mitään passioita ja aitoa osaamista ja intohimoa alaan - ja jos sitä olisi ei opiskeluille olisi tarvetta AMK-tasolla, vaan osaaminen ja intohimo olisi aivan muualla.
Ei ollut vaikeaa ja työllistyin jo ennen opintojen päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
MLL ja kvanttikoneet yhdistettynä tekoälyyn pyyhkäisee pöydän seuraavan kahden vuoden sisällä kaikilta tällaisilta. Ei mitään järkeä opiskella enää näinä päivinä tietojenkäsittelyä, vieläpä keskiverto amk-tasolla, ilman mitään passioita ja aitoa osaamista ja intohimoa alaan - ja jos sitä olisi ei opiskeluille olisi tarvetta AMK-tasolla, vaan osaaminen ja intohimo olisi aivan muualla.
Etkö hiukan liioittele?
Älkää hakeko AMK:hon. Hehän halusivat, että heitä kutsuttaisiin maistereiksi, koska on huono maine. Ja aiheesta on.
Ei kannata hakea tässä työllisyystilanteessa. Työharjoitteluihinkin mahdoton päästä.
Tee itsellesi palvelus ja unohda kaikki tradenomitutkinnot.
Ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto ja lukio antavat kaikki hakukelpoisuuden AMK- ja yliopisto-opintoihin.
Tietojenkäsittelyn tradenomi on AMK-koulutus ja tietojenkäsittelytiede on yliopistokoulutus. Kumpaankin haetaan korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa, joka on käynnissä juuri nyt ja jatkuu 30.3. klo 15 saakka.
Kumpaankin julkaistaan todistusvalinnat ennen valintakokeita ja kaikki kelpoiset todistukset osallistuvat todistusvalintaan automaattisesti.
Jos paikka todistusvalinnassa ei auennut voit osallistua valintakokeeseen. Yliopistoille on omat valintakokeensa ja niihin kannata tutustua yliopistojen sivuilla. Ammattikorkeakouluun on käytössä kaikille aloille yhteinen AMK-valuntakoe, johon voit tutustua osoitteessa ammattikorkeakouluun.fi