Viiden vaatteen vuosi
Löytyykö muita haasteeseen osallistujia? Viime vuonna ostin 3 uutta vaatetta, joista 2 imetysmekkoja. En löytänyt siihen hätään sopivia käytettynä.
Tämän vuoden saldo nolla. Löysin kyllä 2 kaunista pellavamekkoa käytettynä ja ostin. Tiedän, että niistä on iloa pitkään. Saattavat päästä myös ystävälle lainaan!
Toivon, että moni muukin löytää käytettyjen vaatteiden äärelle haasteen myötä. Itsellä inhotus pikamuotia kohtaan tuli, kun työskentelin sen parissa joitakin vuosia. Oli asiakkaita, jotka tilasivat liki päivittäin uusia vaatteita. Ja tietysti palauttivat. Järjetöntä rumbaa edestakaisin ja ympäristölle täysin kestämätöntä.
Mikä teitä motivoi osallistumaan? Tai miksi ette osallistu? Sekin kiinnostaa!
Kommentit (26)
Osallistun. Havahduin viime vuonna siihen, että olen himoshoppaaja. Siihen pitää tulla muutos.
Olen jo muutaman vuoden ostanut uusia vaatteita vain tarpeeseen. Nyt alkaa olla se tilanne, että kaapissa ei ole montaa ehjää ja käyttökelpoista vaatetta, kun niitä vähiä olen niin paljon käyttänyt. Nyt ostin uudet housut töihin ettei työkaverit ala ihmetellä että missä rääsyissä tuokin kulkee.
Teen 80% etätöitä, joten vaatteeksi riittää leggarit ja huppari. Tosi vähän on tarvetta vaatteille, kun toimistolla käy harvakseen ja niinä harvoina kertoina jo olemassa olevilla vaatteilla pärjää. Itselleni tuo viisi vaatetta on tosi helppo nakki.
Tarviiko niitä käytettyjäkään ostaa?Itse ostin viime vuonna 2legginsit, ulkohousut ja yhdet alushousut. Tänä vuonna olen ostanut yhden mekon kesälle, rintaliivit ja alushousut. Ja tuskin tulee muuta ostettua, ostan vain tarpeeseen ja alesta. Ei mene montaa euroa vuodessa omiin vaatteisiin.
Nää on hauskoja haasteita, minulle ihan normaalia elämää jo kohta 20 vuotta. Keskimäärin ostan 5 vaatetta vuodessa, joskus 3, joskus 8 enkä ole ikinä ajatellut, että tässä on jotain erityistä. Työvaatteet (teen osan vuodesta likaista työtä ulkona) tarjoaa työnantaja, samoin ulkojalkineet.
Eipä ihme, että palkasta säästyy yli 70%, kun kulutustottumukseni ovat 60-luvulta.
Musta on yllättävää että viiden vaatteen ostaminen on joku haaste, vaikka kyseessä olisi käytetytkin vaatteet.
Kuinka paljon ihmiset sitten oikein normaalisti ostavat vaatteita?
Ei kai aikuinen tarvitse niin paljoa vaatteita. Minulla on töitä varten kaksi teetettyä jakkupukua ja pari kotelomekkoa. Juhlavaatteet ovat käytännössä ikuisia. Vapaa-ajalla käytän vanhat vaatteet rääsyiksi asti.
Alusvaatevaranto täytyy tosin melkeinpä uusia vuosittain, kun ovat nykyään niin huonolaatuisia.
Mulla meni viime vuonna vaate/kenkäostoksiin 633,67 €.
Tämä vuonna tähän mennessä 20,90 € (ostin Prismasta yhdet "paremmat" alushousut ja nahkarukkaset).
Eikä juuri nyt ole oikein mitään mitä tarvitsen.
Eikös tossa viiden vaatteen haasteessa ollut, että uusia saa ostaa 5 ja kirpparilta tms miten paljon vain. Alusvaatteet yms ei lasketa mukaan.
En ole mukana. Ei ole tarvetta. Ostan muutenkin kohtuudella.
Työvaatteet (teen osan vuodesta likaista työtä ulkona) tarjoaa työnantaja, samoin ulkojalkineet.<br />
[/quote kirjoitti:Mutta tämähän tekee jo ison muutoksen vaatetarpeeseen. Jos töissä on työvaatteet työnantajan puolesta, niin omia ei tarvitse paljon yhtään. Jos taas työ on paljo esiintymistä ja esillä oloa, niin vaatteitakin tarvitsee ihan eri tavalla. Tokihan myös silloinkin voi hankkia ns. esiintymis uniformun. Jo pelkästään se, pitääkö mennä toimistolle muiden ihmisten nähtäväksi tuo enemmän tarvetta vaatteille, kuin kotona etätöissä huppari-leggareissa röhnöttäminen. Että sinänsä se tarve vaatteille ei ole meille kaikille samanlainen ja standardi, vaan esim. työtehtävät tuo oman osansa.
Opettajana koen, että on kohteliasta oppilaillekin, että vaatteet ovat siistit ja vaihtelukin virkistää. En käsitä opeja, jotka pukeutuvat saman asuun vuodesta toiseen. Ostan siis enemmän kuin viisi vaatetta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Työvaatteet (teen osan vuodesta likaista työtä ulkona) tarjoaa työnantaja, samoin ulkojalkineet.<br />
[/quote kirjoitti:Mutta tämähän tekee jo ison muutoksen vaatetarpeeseen. Jos töissä on työvaatteet työnantajan puolesta, niin omia ei tarvitse paljon yhtään. Jos taas työ on paljo esiintymistä ja esillä oloa, niin vaatteitakin tarvitsee ihan eri tavalla. Tokihan myös silloinkin voi hankkia ns. esiintymis uniformun. Jo pelkästään se, pitääkö mennä toimistolle muiden ihmisten nähtäväksi tuo enemmän tarvetta vaatteille, kuin kotona etätöissä huppari-leggareissa röhnöttäminen. Että sinänsä se tarve vaatteille ei ole meille kaikille samanlainen ja standardi, vaan esim. työtehtävät tuo oman osansa.
Vain osan vuodesta olen ulkotöissä, 6 -7 kk verran teen aika lailla tavallista asiakastyötä ja pukeudun asiallisiin toimistovaatteisiin. Yritin tuossa todella kertoa sen, että jos tekisin niitä ulkotöitä omassa asussa, niin ostaisin noin 5 vuoden välein 5 vaatekappaletta pelkästään työkäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai aikuinen tarvitse niin paljoa vaatteita. Minulla on töitä varten kaksi teetettyä jakkupukua ja pari kotelomekkoa. Juhlavaatteet ovat käytännössä ikuisia. Vapaa-ajalla käytän vanhat vaatteet rääsyiksi asti.
Alusvaatevaranto täytyy tosin melkeinpä uusia vuosittain, kun ovat nykyään niin huonolaatuisia.
Nää jutut "ei aikuinen tarvitse" tai "ei lapsi tarvitse" sitä tai tätä. Sovitaan että ihminen tarvitsee vaan tuohivirsut ja läskisoosia.
Vierailija kirjoitti:
Opettajana koen, että on kohteliasta oppilaillekin, että vaatteet ovat siistit ja vaihtelukin virkistää. En käsitä opeja, jotka pukeutuvat saman asuun vuodesta toiseen. Ostan siis enemmän kuin viisi vaatetta vuodessa.
Ostan n. 5 kesävaatetta ja 5 talvivaatetta poislukien takit, joita ei joka vuosi ostella. Joskus on ennestään jo jotain käyttökelpoista, joten ei tuo tarkoita että olisi vain 5 vaatetta per season. Luulisi tuon olevan vähän keskitasokulutusta vähemmän. Lapsille vähän enempi sitten n. 20 sisävaatetta min. per vuosi (esim. 5 paitaa ja 5 housua per season talvi/kesä) ulkovaatteet ja kengät uusiksi joka vuosi.
Voisin onnistuakin tuossa mutta pidän avoimena mahdollisuuden ostaa hieman enemmän sukkia.
Olen mukana haasteessa. Heräteostoksia olen tehnyt liiaksi viime vuonna. Otan haasteeseen mukaan myös tavarat.
Ostin jo 10 kpl alkkareita ja puntin sukkia
En ole ostanut uusia vaatteita moneen vuoteen.
Ostan yleensä harkiten käytettyä. Nyt esimerkiksi tiedän, että ensi talvelle tarvitsen uuden toppatakin, nykyisen vetoketju on rikki ja usean pesun jälkeen ei takki enää lämmittää tarpeeksi. Minulla on noin 9 kk aikaa löytää sopiva käytettynä.
Kun listaa tarpeet ja ostaa vain listan mukaan, on helppo vähentää kulutusta. Myönnän kyllä, että ostan vieläkin liikaa juhlamekkoja. Käytettynä tietysti. Ja yjtälailla kuin ostan käytettynä, kierrätän itselle ylimääräiset. Kotona ei siis ole mitään suurta vaatevarastoa.
En jaksa osallistua, koska en koe sille tarvetta. Haasteessa ei ole haastetta, kun kaiken saa ostaa käytettynä.