Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulot 6500 euroa ja silti käteen ei jää laskujen jälkeen jää mitään

Vierailija
05.02.2023 |

Nettona tilille tulee 3 800 euroa, mutta joskus luottokorttilaskut saattavat olla jopa enemmän kuin mitä tilille tulee

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinasuvilla on vaikeaa. Jos on kaksi tienaamassa ja jakamassa kuluja, niin rahaa on ihan erilailla käytössä. Pariskunta voi olla jopa pienituloisia ja silti jää hyvin nettona käteen kun verotus on kevyttä. Jos yksinasuva saa yhtä paljon bruttona kuin pariskunta niin pariskunnalla saattaa silti olla parempi elintaso.

Silti ne pariskunnan puoliskojen tulot ovat heidän omia tulojaan, ja harvemmin toinen voi päättää toisen puolesta, mitä hän rahoillaan tekee. Kyllä, asumisen kustannukset puolittuu, mutta toisaalta oma rauha on mennyttä. Valintojahan nämä.

Meillä ainakin molemmilla on käyttöoikeus ristiin toistemme tileihin. Siirrellään rahoja tililtä toiselle tarvittaessa ja maksellaan laskuja ristiinrastiin

Vierailija
62/84 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot menot, turhia ostoksia, kallis elämäntyyli. Kyllä rahaa on helpompi pistää menemään kuin tienata.

No ei ihan näinkään. Mulle tulee 3000€ kuussa käteen ja kaikki menee ns välttämättömyyksiin. Olen yhden pienen lapsen yksinhuoltaja, lisäksi muutama ikääntyvä koira jotka tarvitsevat jonkin verran ell hoitoa ja lääkkeitä. Me ei matkustella juuri ollenkaan, ei käydä leffassa tai tilailla noutoruokaa. Itselleni ostan vaatteita aniharvoin, kampaajalla kävin viimeksi v. 2019, ja silloinkin se oli latvojen tasoitus. Ruokakaupassa nuukailen mahd paljon, syödään perunaa ja pakastekalaa ym edullista.

Mutta asuntolaina (pieni vanha okt), auto ja polttoaineet, vakuutukset, sähkö, vesi, lapsen vaate- ja varustehankinnat, koirien ruuat ja herkut, eläinlääkäri, ihmisten ruuat ja päivittäistavarat. Yks lehtitilaus on ns ylimääräisenä, ja musiikkipalvelu kympin kuussa. Ei edes mitään maksullista suoratoistopalvelua tms. Oon niistänyt kaikki ei-pakolliset minimiin, en enää tiedä mistä säästää.

Johonkin turhuuteen tuosta menee jos pitää elää yhtä köyhästi kuin työtön. Kuinka älyttömästi niihin koiriin menee? Olisko kaikille parempi laittaa ne piikille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työssä bruttopalkka oli 3000€, nykyisessä 2200€ brutto. Kummastakin jää verojen jälkeen käteen 2000€. Miksi siis kantaa turhaa vastuuta? Pienemmällä palkalla päiväkotimaksutkin on pienemmät.

Ei muuten pidä paikkaansa tuo että 2200€ brutosta menisi vain 200€ kuluja ja veroja. Mun palkka on n. 2600€ ja siitä jää käteen pari tonnia. Kun palkka oli pari tonnia muutama vuosi sitten siitä jäi vähän alle 1600€ käteen.

Vierailija
64/84 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa tulee laskuja

Usein juuri laskut ovat ongelma, etenkin isot luottokorttilaskut

Mistä nämä luottokorttilaskut tulee? Mulle ei ole tullut ikinä.

Luottokorttilaskut tulevat luottokorttiyhtiöltä. Luottokortilla maksetaan kaikki ostokset. Sen sijaan että tiliote olisi täynnä kaiken maailman pikkuostoksia, tilitapahtuissa näkyy vain tililtä lähtevät laskut. Ja yksi näistä laskuista on luottokorttilasku. Ne silppuostokset näkyvät luottokortin tapahtumissa.

Harvoin meilläkään on luottokortin lasku alle 3000€. Ruokaan menee alle 1000€ mutta menee sitä rahaa muuhunkin. 

Vierailija
65/84 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työssä bruttopalkka oli 3000€, nykyisessä 2200€ brutto. Kummastakin jää verojen jälkeen käteen 2000€. Miksi siis kantaa turhaa vastuuta? Pienemmällä palkalla päiväkotimaksutkin on pienemmät.

Miten niin jää molemmista 2000€ verojen jälkeen? Ei varmasti jää.

Kyllä jää.

Ei varmasti jää. Kyllä minulla on joka ikisen palkankorotuksen jälkeen jäänyt enemmän käteen.

Jätät kertomatta jotain. Esim. sen, että saat tukiaisia enemmän pienellä liksalla. Ja lasket nämä tuet kuukausittaiseen nettoosi.

Mutta väitteesi ei yksinkertaisesti ole totta. Se on fakta.

t. eri

Emme saa mitään tukia. Minulla on toki pienempi veroprosentti siksi että olen ennen nykyistä työpaikkaa hoitanut lasta kotona, eikä palkkatuloja ollut, ainoastaan vuokrataloja.

Vierailija
66/84 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten pidä paikkaansa tuo että 2200€ brutosta menisi vain 200€ kuluja ja veroja. Mun palkka on n. 2600€ ja siitä jää käteen pari tonnia. Kun palkka oli pari tonnia muutama vuosi sitten siitä jäi vähän alle 1600€ käteen.

Veroprosenttini on 0,5 eli siitä voit laskea, paljonko käteen jää.

Vierailija
67/84 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eläketulo brutto n. 2100 e ja netto 1600 e.  Se riittää elämiseen hyvin.  Joinakin kuukausina pystyn

hiukan säästämäänkin.  Kuluja aiheuttaa ainakin auto asumisen lisäksi sekä kesämökki, josta on kuluja

sähkö, vakuutukset ja kiinteistövero.  Velkaa ei ole.  Viimeinen velka oli 20 vuotta sitten.

Luottokorttivelkaa ei ole ikinä ollut.

Vierailija
68/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot menot, turhia ostoksia, kallis elämäntyyli. Kyllä rahaa on helpompi pistää menemään kuin tienata.

No ei ihan näinkään. Mulle tulee 3000€ kuussa käteen ja kaikki menee ns välttämättömyyksiin. Olen yhden pienen lapsen yksinhuoltaja, lisäksi muutama ikääntyvä koira jotka tarvitsevat jonkin verran ell hoitoa ja lääkkeitä. Me ei matkustella juuri ollenkaan, ei käydä leffassa tai tilailla noutoruokaa. Itselleni ostan vaatteita aniharvoin, kampaajalla kävin viimeksi v. 2019, ja silloinkin se oli latvojen tasoitus. Ruokakaupassa nuukailen mahd paljon, syödään perunaa ja pakastekalaa ym edullista.

Mutta asuntolaina (pieni vanha okt), auto ja polttoaineet, vakuutukset, sähkö, vesi, lapsen vaate- ja varustehankinnat, koirien ruuat ja herkut, eläinlääkäri, ihmisten ruuat ja päivittäistavarat. Yks lehtitilaus on ns ylimääräisenä, ja musiikkipalvelu kympin kuussa. Ei edes mitään maksullista suoratoistopalvelua tms. Oon niistänyt kaikki ei-pakolliset minimiin, en enää tiedä mistä säästää.

Et ole ketjun aloittaja?

Joo, siis en ole aloittaja, pahoittelen kun oli epäselvästi tämä. Halusin vain antaa esimerkin että semihyvilläkin tuloilla voi ihan oikeasti olla tiukkaa, ilman että on taloustaidoton ja tuhlaa johonkin turhuuksiin. Suurin syy tietysti varmaan on se että puitteet on suurehkot ja silloin ihan perusylläpitoon (esim ison asunnon lämmitys jne) menee paljon rahaa. Mulla ei ole isot puitteetkaan kun asun minipienessä talossa.

Vierailija
69/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne.palkka 6000, mutta päälle tulee autoetu, jonka takia käteen saan vain 3200. Ei tuolla kovin suuria ostele.

Vierailija
70/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne juristin palkalla. Maksan yksin vuokraa Helsingissä ja vapaa-ajan asunnon lainaa, on auto ja useampi luottokortti, joita on joutunut käyttämään vapaa-ajan asunnon kuluihin ja elämiseen. 

Vierailija
71/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkä millään kykene oppimaan elämistä "suu säkkiä myöten"?

Det är en finsk folksjukdom. Kolla fast dem som ni dårar röstade in i riksdagen och som bildade regering. + 50 % "persnetto" på blott 4 år, trots att skuldsättningen har pågått i över 100 år före det.

Vierailija
72/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista. Itselläni vähän yli 3000€ netto. Asuntolaina, auto ym. samat kuin sinulla. Kaksi lasta vuoroviikoin, ei eläimiä. Jää lähes tonni ns. ylimääräistä kuukaudessa.

Kiinnostavaa. Mutta oletko ollut pitkään noilla tai lähes vastaavilla tuloilla? Eli onko sulla omalla rahalla ostettu auto jne? Mulla on auto rahoituksella, ei mikään öky, mutta yli 200€ kuussa. Ajaminen itsessään melko edullista koska on hybridi. Ja talon ylläpito maksaa suht paljon varsinkin kokoon nähden.

Vierailija
73/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ta nyt lisää ap niitä pikavippei, kyllä se siitä!

Vierailija
74/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun perheeni kanssa ulkomailla :). Syy: parempi palkka ja alhaisempi verotus :)

Vierailija
75/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On verotus kyllä Suomessa aikamoista. Itsellä pienehkö palkka, mutta kun lasken mukaan lapsilisät yh korotuksella ja oman firman kautta n. 1000e tulot/kk niin mulla on sama netto kuin sulla.

Vierailija
76/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan reippaat pari donaa kuussa ja pärjään oikein hyvin vaikka syksyllä asuntolainan korko nousi reippaasti.

Vierailija
77/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin vaikuttaa ihan tajuttoman paljon se ympäristö, missä elät. Sain merkittävän palkankorotuksen vuosi sitten, mutta tosi vaikeaa pitää kulutus samalla tasolla, kun lähipiiri (jokainen vuorollaan) haluaa sut johonkin kalliiseen mukaan. Koita siinä sitten selittää, ettei ole varaa, kun kaikki tietää, että varaa on, kunhan haluaisin vain säästää ja jonkun toisen kanssa olen tehnyt jotain, mihin rahaa on mennyt.

Että joo, en ole rikas, mutta alan ymmärtää niitä, keitä kaikki muut pitää todella kettumaisen kitsaina ja rahan suhteen tiukkiksina.

Vierailija
78/84 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johonkin turhuuteen tuosta menee jos pitää elää yhtä köyhästi kuin työtön. Kuinka älyttömästi niihin koiriin menee? Olisko kaikille parempi laittaa ne piikille?

Koiriin menee keskimäärin jokunen satanen kuussa, mutta ei mahdottomasti. En kyllä laita perheenjäseniä piikille sen takia että pääsisin käyttämään heidän ylläpidostaan säästyvät rahat ns itseeni. Jos hyvään hoitoon ei kertakaikkiaan olisi varaa niin sitten taloudelliset syytkin voisivat olla pakottavat eutanasia-ratkaisussa, mutta toistaiseksi koiriin on rahaa kun sitä muualta säästää.

Mutta toivoisin kyllä ihmisten tajuavan ettei koira tai muukaan eläin ole ilmainen ylläpidettävä ja ihan jo terveen koiran hammashoidot ym maksaa aikamoisesti! Samoin laadukas ruokinta. Jos tätä lukee joku koiranomistaja niin mieti vaan millaisen järkkykivun esim huonossa kunnossa olevat hampaat aiheuttaa koiralle, jos niitä ei säännöllisesti tsekata ja hoideta eläinlääkärillä.

Menipä vähän ohi aiheen, mutta talouteen liittyy tietysti nämä eläintenhoidon kulutkin. Ja halusin siis painottaa että en käytä koiriinkaan rahaa ns turhaan, esim ylimääräisiin varusteisiin silmäniloksi, vaan hoidan pakolliset kuviot eläinten hyvinvoinnin kannalta.

Vierailija
79/84 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä hyvältä kuulla että suurituloisen ja täyden sosiaalipummin tuloero on vain n 1000e kuussa!

Siitä vaan motivaatiota ponnistelemaan, tekemään töitä ja opiskelemaan.

Vierailija
80/84 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Mitäs olet hommannut kalliita asioita, ihan itseäsi saat syyttää kun ei osaa elää suu säkkiä myöden noilla tuloilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän