Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppimistulosten romahduksesta keskustelu

Vierailija
05.02.2023 |

Onpa hienoa, että nyt uskalletaan jo sanoa ääneen, miten pieleen on kouluissa menty!
Ja kunnon anteeksipyyntö Aino Saarisen väitöskirjan lyttääjiltä, hän oli sittenkin oikeassa.
Nyt pitäisi kouluihin tehdä nopeasti korjausliikkeitä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009365393.html

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu ja koulun tulee reagoida tähän. Onko opettajien koulutuksessa huomioitu muutokset? Onko opettajille kurssitusta? Onko työnjohto ja työnohjaus kouluissa kunnossa? Pysyvätkö opettajat muutosten kelkassa? Edellytetäänkö sitä edes? Etäkoulun aikaan paljastui, että opettajien it-osaaminen vaihteli todella paljon.

Maailma ei mene taaksepäin vaan eteenpäin. Emme tarvi paluuta karttakeppikomennuksen aikaan, vaan laadukasta opetusta ja riittäviä resursseja.

Miten olisi tutustumiskäynti Viroon?

Siellä oppimistulokset paranee ja koulutustaso nousee koko ajan. Tukevat myös korkeakouluopiskelijoita taloudellisesti ja opinpolkuja on erilaisia.

Me vaan haaveilemme paluusta vanhoihin aikoihin, kun isä lampun osti. Ei ihme, että kilpailukykykin kärsii. Miten meistä on tullut juntteja?

Viron kouluistahan on sanottu, että siellä opettaja on enemmän auktoriteettiasemassa ts luokkahuoneissa opettajaa kuunnellaan. Onko siellä esim pienryhmiä lapsille, jotka sitä tarvitsevat? 

Vierailija
22/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yliopistonlehtori Saarisen mukaan Suomessa kouluja on kehitetty tekemällä niistä "pöhinäkonttoreita", joissa tärkeää on, että oppilailla on kivaa, kokolattiamatto, uusimmat laitteet ja hienolta kuulostavia muuntuvia tiloja."

Huutikset tälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea tuhotaan ideologian nimissä pala palalta

Vierailija
24/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oppilas keksittyy tunnilla vain omaan kännykkäänsä niin ei siinä varmaan hirveästi opi.

Kotoa lähtee, lellivät vanhemmat tekevät hyvää tarkoittamalla omasta jälkikasvustaan huonoa älyllisesti ja fyysisesti.

Mutta kun liberaalipoliitikot Suomessa vaatimalla vaativat, että lapsella täytyy olla oikeus käyttää kännykkää myös koulussa, vaikka se häiritsee keskittymistä. 

Ei kai tuollaista ihan oikeasti kukaan vaadi?

Miksi meillä ei ole sitten kännykkäkieltoa? Asiasta on puhuttu jo 20 vuotta, eikä edes tällaista alkeellista päätöstä ole saatu aikaiseksi, ts. sitä, että kännykät jäävät opetustilanteen ulkopuolelle. 

Ei lainkaan perusteltua, että lapsilta viedään keskittymiskyky totaalisesti. Ei pidä ihmetellä, että oppimistulokset laskevat jo tästä syystä radikaalisti, ja että nuorten koulutusaste on nykyään Turkin ja Chilen tasolla. Kun ei ole edes alkeellista kykyä keskittyä ja opiskelu vaatii juuri keskittymiskykyä.

Lapsen alakoulussa oli kännykkäkielto, eli kännykkä oli repussa tunneilla ja välitunneilla. Jostain kumman syystä yläkoulussa ko. kieltoa ei ollut.

Vierailija
25/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu ja koulun tulee reagoida tähän. Onko opettajien koulutuksessa huomioitu muutokset? Onko opettajille kurssitusta? Onko työnjohto ja työnohjaus kouluissa kunnossa? Pysyvätkö opettajat muutosten kelkassa? Edellytetäänkö sitä edes? Etäkoulun aikaan paljastui, että opettajien it-osaaminen vaihteli todella paljon.

Maailma ei mene taaksepäin vaan eteenpäin. Emme tarvi paluuta karttakeppikomennuksen aikaan, vaan laadukasta opetusta ja riittäviä resursseja.

Siellä oppimistulokset paranee ja koulutustaso nousee koko ajan. Tukevat myös korkeakouluopiskelijoita taloudellisesti ja opinpolkuja on erilaisia.

Me vaan haaveilemme paluusta vanhoihin aikoihin, kun isä lampun osti. Ei ihme, että kilpailukykykin kärsii. Miten meistä on tullut juntteja?

Et liene viime aikoina kouluja käynyt? Laadukas opetus, määrittelepä se. Riittävät resurssit? Mistä saat ne näiden säästöjen aikaan? Viro on Viro, Suomi on Suomi, ja täällä on möhlitty perusteellisesti.

Vierailija
26/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yliopistonlehtori Saarisen mukaan Suomessa kouluja on kehitetty tekemällä niistä "pöhinäkonttoreita", joissa tärkeää on, että oppilailla on kivaa, kokolattiamatto, uusimmat laitteet ja hienolta kuulostavia muuntuvia tiloja."

Huutikset tälle.

Mitä tuo "huutikset tälle" tarkoittaa? Huutonauru, mutta missä mielessä?

Tuossa on juuri menty vikaan, ei avotiloissa kukaan voi käydä koulua. Ei ole työrauhaa.

Vierailija
27/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä oppimistulosten romahdukselle on on varmasti monia:

- keskittymiskyvyttömät lapset

- kännykkä/pelikone kädessään yksivuotiaasta asti

- kielelisten perustaitojen heikkeneminen

- leikkimisen puuttuminen lapsuudesta

- kaverivanhemmuus ja röyhkeiksinoppinert lapset

- tavallisten arkirytmien puuttuminen kotoa, ns. arki hukassa

- levottomat ryhmät, inkluusio ilman tukea

- tavallisen omsehtoisen liikkumisen puute, huono yleiskunto

- koulua ja oppimista ei arvosteta riittävästi (kodin tuki)

- oppimista ja lukutaitoa pidetään itsestäänselvyytenä, eikä ymmärretä, että asian eteen pitää tehdä joskus paljon työtä

- usko digitaalisuuden kaikkivoipaisuuteen ilman kritiikkiä ja tervettä maslaisjärkeä

- avoimien tilojen viihtymuskeskukset nimeltä koulu

- oppikirjattomuus kouluissa

- lukuläksyttömyys kouluissa

- työrauhattomuus kouluissa

- inkluusio kouluissa

- kaikki ylimääräiset asiat, jotka lykätään koulun hoidettavaksi (oppilaiden huono kunto, oppilaiden kyvyttömyys säädellä tunteitaan...)

- perusasioiden opetteluun jää liian vähän aikaa, kun koulun pitäisi pystyä hoitaa KAIKKI asiat

- liian lepsu arviointi koulussa

- lukutaidottomat oppilaat päästetään luokalta toiselle, koska luokalle ei juurikaan enää voi jättää

Siinä on muutamia syitä oppimistulosten romahdukselle.

Vierailija
28/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- oppimista ja lukutaitoa pidetään itsestäänselvyytenä, eikä ymmärretä, että asian eteen pitää tehdä joskus paljon työtä

- usko digitaalisuuden kaikkivoipaisuuteen ilman kritiikkiä ja tervettä maslaisjärkeä

- inkluusio kouluissa

- kaikki ylimääräiset asiat, jotka lykätään koulun hoidettavaksi (oppilaiden huono kunto, oppilaiden kyvyttömyys säädellä tunteitaan...)

- perusasioiden opetteluun jää liian vähän aikaa, kun koulun pitäisi pystyä hoitaa KAIKKI asiat

- lukutaidottomat oppilaat päästetään luokalta toiselle, koska luokalle ei juurikaan enää voi jättää

Monessa kohden samaa mieltä, joissakin en aivan samaa mieltä.

Kyllä lapset leikkii edelleen, ei se lapsi nyt niin kovasti ole muuttunut. Edelleen pieni lapsenlapseni pörrää autolla maton raitoja pitkin, aivan kuin vanhempansa tekivät. Ja sellaista leikkiä lapsi tarvitsee, mitään digilaitetta pieni taapero ei tarvitse.

Vierailija
29/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pari teinityttöä, kohta jo aikuisia. Minulle oli suuri pettymys etteivät he koskaan alkaneet lukemaan kirjoja, vaikka yritin niitä heille tuputtaa. He eivät koskaan päässeet kokemaan Viisikkoja, Seikkailuja, Tarzaneita etc. Minulle ne olivat lapsuudessa mieletön kokemus.

Tyttöjen sanavarasto on surkea, toistan, surkea, yleistenkin sanojen osaamisessa on puutteita.

Koulussa pärjäävät silti hyvin, ihmettelen sitä kyllä suuresti. Sanoisin että koko arvostelujärjestelmä on laskenut rimaa huomattavasti niistä ajoista kun itse olin koulussa.

Matematiikassa etenevät todella hitaasti ja olen aika varma siitä että ovat monta vuotta jäljessä 80-luvun vastaavalla luokalla olijoita.

En silti ole kauhean huolissani. Jos on perusfiksu niin pärjää kyllä työelämässä vaikka koulutuksessa olisikin puutteita. Suomessa koulutusta korostetaan vähän liikaakin. Vaikka kaikki kävisivät yliopiston niin ei se paljoa auttaisi, yliopisto ei tee fiksuja ihmisiä, he olivat fiksuja jo sinne mennessään.

Vierailija
30/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on pari teinityttöä, kohta jo aikuisia. Minulle oli suuri pettymys etteivät he koskaan alkaneet lukemaan kirjoja, vaikka yritin niitä heille tuputtaa. He eivät koskaan päässeet kokemaan Viisikkoja, Seikkailuja, Tarzaneita etc. Minulle ne olivat lapsuudessa mieletön kokemus.

Tyttöjen sanavarasto on surkea, toistan, surkea, yleistenkin sanojen osaamisessa on puutteita.

Koulussa pärjäävät silti hyvin, ihmettelen sitä kyllä suuresti. Sanoisin että koko arvostelujärjestelmä on laskenut rimaa huomattavasti niistä ajoista kun itse olin koulussa.

Matematiikassa etenevät todella hitaasti ja olen aika varma siitä että ovat monta vuotta jäljessä 80-luvun vastaavalla luokalla olijoita.

En silti ole kauhean huolissani. Jos on perusfiksu niin pärjää kyllä työelämässä vaikka koulutuksessa olisikin puutteita. Suomessa koulutusta korostetaan vähän liikaakin. Vaikka kaikki kävisivät yliopiston niin ei se paljoa auttaisi, yliopisto ei tee fiksuja ihmisiä, he olivat fiksuja jo sinne mennessään.

Tuo sanavarasto on kyllä supistunut kovasti, lapset eivät enää ymmärrä normaaleja ilmaisuja. Sen sijaan puheessa vilisee englannin väännöksiä, omg, lol, next leveliä yms sekakieltä.

Aineiden kirjoittaminen on ilmeisesti kouluissa jo kokonaan siirretty museotoiminnaksi.

Vierailija
31/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tämä hullutus joka alkoi kolme vuotta sitten ja vanhemmilla ei mitään auktoriteettiä.

Kyllä siitä on paljon kauemmin kuin 3 vuotta. On kai jokseenkin 10 vuotta, kun sain kuulla  , että ei enää tarvitse oppia jotain, kun aina voi laskea koneella.  Kaikki vanhemmat eivät enää ajatelleet, että oppiminen on tärkeää. Myös silloin olivat samassa luokassa kaikki apukoulutasoisista ja psykiatrisista potilaista alkaen. Olin  sijaisena opettajalla, joka oli joutunut ensi itse sairauslomalle ennen kuin sen aiheuttanut oppilas pääsi hoitoon.

Ilmiöpohjaista opetusta sovelsin jo silloin, vaikka en tiennyt sen sellaista olevan. Oli vaan paljon kivempaa oppia matematiikan mittoja, kun lähdettiin punnitsemaan ja mittaamaan jotain.

Vierailija
32/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sanavarasto on kyllä supistunut kovasti, lapset eivät enää ymmärrä normaaleja ilmaisuja. Sen sijaan puheessa vilisee englannin väännöksiä, omg, lol, next leveliä yms sekakieltä.

Aineiden kirjoittaminen on ilmeisesti kouluissa jo kokonaan siirretty museotoiminnaksi.

Näin on päässyt käymään. Kaunokirjoitus on jo historiaa, eli nykyinen sukupolvi ei osaa lukea enää edellisten käsin kirjoittamia tekstejä. Eikä niitä pysty lukemaan edes sellaiset sovellukset, jotka voivat lukea ääneen mm. sähköposteja. 

Ei tarvitse enää osata kirjoittaa, kun on puheentunnistavia ohjelmia.

Kuinka moni tänä keväänä 4. luokalta peruskoulusta todistuksen saava edes ymmärtäisi 1960-luvun oppikoulun pääsykoetehtäviä, saati että saisi niistä edes puolet pisteistä?

Vierailija
33/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hullu ajatus, että niin suuri osa kansasta pitäisi kouluttaa korkeakoulutasolle, vaikka kaikille ei olisi töitä. Sitten ulkomailta pitäisi tuoda halpatyöläisiä.

Mennään perse edellä puuhun, kun pitäisi sijoittaa aivan peruskoulun alaluokkien opetukseen, jotta jokainen kansalainen syntyperästä riippumatta osaisi vähintään lukea ja kirjoittaa ymmärrettävästi, ja vähintään 10 ylittävät vähennys- ja yhteenlaskut ilman laskinta.

Vierailija
34/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä erään tietyn puolueen kansanedustaja? Kovin olet pihalla koulutuksesta.

Etkö tosiaan tiedä, että jo nykyään Suomessa on erilaisia opintopolkuja? Ikävä kyllä, ne ovat kovin kivisiä, sillä esimerkiksi AMK-opetus on niin luokatonta, että vaativimmat ovat vaihtaneet ammattikouluun oppiakseen jotain. Sielläkään ei enää ole normaalia vanhanaikaista opetusta, eli 10 ammattiin valmistuneesta ehkä 2 on sellaisia, jotka voi ottaa saman tien töihin.

Opettajien koulutuksessa on poliitikkojen vaatimia muutoksia huomioitu. Ei ole huomioitu sitä, että ihmisen evoluutio ei etene samaa vauhtia kuin poliittiset päätökset. Lapset ovat edelleen paljon sitä samaa kuin heidän isovanhempansa. En tarkoita sitä, että pitäisi palata lukkarinkouluun rivelitauluineen, mutta ei vielä ole edistytty niin pitkälle, että oppisen voisi koneellistaa. 

Kilpailukyky kärsii siksi, että koko kansakunnalla ei enää ole samanlaisia mahdollisuuksia opiskeluun kuin oli Nokian huippuaikoina, tai siis juuri ennen sitä.  Nyt sosiaalinen tausta ratkaisee aivan liikaa sitä, miten oppilas edistyy, hänen henkilökohtaisista ominaisuuksistaan riippumatta.

Vierailija
35/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiskouluja pitäisi saada, koska julkisesta peruskoulusta on tullut vain politiikan temmellyskenttä. 

Kaikki mahdolliset virheet, mitä voisi edes kuvitella tehtävän, on todellakin tehty peruskoulussa. 

En ole tuosta samaa mieltä, mutta pitäisi voida ottaa askel taaksepäin ja palata vanhoihin metodeihin. Oppilaille digilaitteiden tilalle kynät, kumit, viivottimet ja vihkot. Olen omien lastenlasteni koulunkäyntiä seurannut tiiviisti ja tuo kynän käyttäminen on vähentynyt todella paljon. 

Kännykät myös kokonaan pois koulupäivien ajaksi. Vanhemmat kyllä saavat oppilaaseen yhteyden opettajan kautta tarvittaessa.

En tiedä, kuka tämän hulluuden alulle panija on?

Varmaan joku SDP mielinen mielisairas toimija ministeriössä. Tällaiset pitää hävittää maanpäältä tai ajaa maanpakoon.

Vierailija
36/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiskouluja pitäisi saada, koska julkisesta peruskoulusta on tullut vain politiikan temmellyskenttä. 

Kaikki mahdolliset virheet, mitä voisi edes kuvitella tehtävän, on todellakin tehty peruskoulussa. 

En ole tuosta samaa mieltä, mutta pitäisi voida ottaa askel taaksepäin ja palata vanhoihin metodeihin. Oppilaille digilaitteiden tilalle kynät, kumit, viivottimet ja vihkot. Olen omien lastenlasteni koulunkäyntiä seurannut tiiviisti ja tuo kynän käyttäminen on vähentynyt todella paljon. 

Kännykät myös kokonaan pois koulupäivien ajaksi. Vanhemmat kyllä saavat oppilaaseen yhteyden opettajan kautta tarvittaessa.

Varmaan joku SDP mielinen mielisairas toimija ministeriössä. Tällaiset pitää hävittää maanpäältä tai ajaa maanpakoon.

Sipilän perskeko kakkaroineen on tämän takana ja kokkareopetusministeri. Mitäs mahdoit äänestää silloin? Muistelepa.

Vierailija
37/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hullu ajatus, että niin suuri osa kansasta pitäisi kouluttaa korkeakoulutasolle, vaikka kaikille ei olisi töitä. Sitten ulkomailta pitäisi tuoda halpatyöläisiä.

Mennään perse edellä puuhun, kun pitäisi sijoittaa aivan peruskoulun alaluokkien opetukseen, jotta jokainen kansalainen syntyperästä riippumatta osaisi vähintään lukea ja kirjoittaa ymmärrettävästi, ja vähintään 10 ylittävät vähennys- ja yhteenlaskut ilman laskinta.

Ongelma on siinä että maassa asuvista osa ei osaa edes lukea tai kirjoittaa suomeksi. Jos tänne otetaan lisää väkeä niin heidän pitää läpäistä ennen tänne tulemista suomen kielen koe hyväksytysti. Tarvitsemme tänne lisää työikäistä väkeä koska vanhusväestön määrä kasvaa ja meillä on kestävyysvajeongelma ratkaisematta.

Siinä ei ole mitään hävettävää että joku tekee matapalkkatyötä jos sitä on tarjolla. Jos suomalaisia ei työhön löydy niin sitten on parempi että on ulkomaalaisia tekijöitä kun ei kaikista töistä voi maksaa korkeaa palkkaa. Siitä on näyttöä että peruskoulun jälkeinen tutkinto parantaa työllistymistä ja että huonoiten menee niillä joilla ei ole mitään tutkintoa. Siinä mielessä koulutustavoitteet ovat ihan asiallisia. 

Vierailija
38/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) tilaa afrikkalaisia

2) saa afrikkalaisia

3) ???

4) me tienataan tällä!

Vierailija
39/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- inkluusio kouluissa

Lisäksi:

Enemmän laskemista

Enemmän kirjoittamista

Enemmän läksyjä

Läksyt pitää olla niin, että ne ovat rutiinia. Rutiineilla selviää pitkälle.

4 lapsen isä

Vierailija
40/48 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipilän perskeko kakkaroineen on tämän takana ja kokkareopetusministeri. Mitäs mahdoit äänestää silloin? Muistelepa.

Kuin suoraan pietarin trollin ohejkirjasta: syytä muita siitä mitä itse teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi