Vaikuttaako toisen raha-asiat ja säästöt siihen, kenen kanssa voit luusi lyödä saman katon alle?
Olen tutustunut erääseen ihmiseen, joka on aikaisemmassa elämässä tienannut aivan keskivertohyvin ja kerryttänyt näin ollen myös eläkettä, kuten kuka tahansa muukin työssäkäyvä ihminen. Valitettavasti hänellä on kohtuullisen hyvistä tienesteistä huolimatta raha polttanut aina näppejä ja loppujen lopuksi nelikymppisellä ihmisellä ei ole maksettua omaisuutta kuin asunnossa kiinni noin 40 000 euroa. Loput on normaalissa kodin irtaimistossa kiinni eli niitä ei kannata tähän edes laskea. Tällä hetkellä hän toimii yrittäjänä ja vielä ei ole tietoa, tuleeko tuolla elättämään itsensä.
Tuo raha-asia hivenen häiritsee, koska eläkeikä siintää itse kullakin parinkymmenen vuoden päässä ja itse ainakin siinä vaiheessa asua velattomassa asunnossa, jonka lisäksi aion kerryttää säästöjä lisää. Eläkettä, jos sitä nyt siinä vaiheessa vielä maksetaan, tulee tämän hetkisen tiedon keskivertoa mukavammin.
Häiritsisikö teillä tällainen yhtälö? Tietenkin itselläni olisi haave, että olisi mukava myös asua omakotitalossa mukavan ihmisen kanssa, mutta en ole silti ollenkaan varma, haluanko tällaiseen soppaan lusikkaani lyödä. Voin siis asua itseksenikin, hyvät puolet siinäkin, mutta joskus "vanhankansan" yhteistalouskin tuntuisi tietenkin mukavalta ajatukselta.
Mitä mietteitä tämä herättää ja onko teille mitään väliä, mikä sen puoliskon rahatilanne on?
Kommentit (23)
Yhdessä voisin asua mutta rahojani en jakaisi enkä lainoja ottaisi jos toisen rahan käyttö on kovin erilaista. Eli omat rahat, omat velat, selkeät säännöt miten yhteiset kulut katetaan, avioehto jos naimisiin menisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei säästöt, tulot tai niiden puute vaan se, miten rahaa käyttää. Parempi köyhä ja antelias kumppani kuin rikas ja pihi. Kumpikin on nähty ja koettu.
Nykyisen kanssa on ollut monta riitaa, mutta ei koskaan rahasta, vaikka taloudellinen tilanne on vaihdellut kovasti ja ollut jossakin elämänvaiheessa hyvin ankea.
Se, miten käyttää rahaa, on merlitsevin. Köyhä ja antelias on yhtä paha kuin rikas ja pihi. Kummassakin tapauksessa jää tarvittavat hankinnat ja unelmat toteuttamatta.
Lorpakki se on mikä naista kiinnostaa.