Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä työ, joka ei ole henkisesti kuormittavaa?

Vierailija
04.02.2023 |

Ei enää polla kestä paineita. Korkeakoulutus on, mutta mikä vain työ kävisi, jossa ei ole isoa vastuuta, uhkailevia tai vihaisia asiakkaita, kovaa kiirettä ja aikapainetta tai selvitettävänä hankalia tilanteita. Sellainen mitä voisi tehdä rauhalliseen tahtiin vähän aivot narikassa ja jossa olisi lähinnä hyvän mielen juttua aiheena.

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röntgenhoitaja

Muutama kuva silloin tällöin. Helppoo!

Vierailija
102/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiseutumuseon opas. 

Kesätyö. Ja sit jos siirrytään ammattimaisesti hoidettuihin museoihin, niin korkeakoulututkinto vaaditaan. Ja älyttömän kilpailtu ala.

Ja älyttömän huono palkka. Tienaan enemmän ensimmäisessä ammatissani laitoshuoltajana. Siinäkään ei stressiä ole, kun löytää oikean paikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiseutumuseon opas. 

Kesätyö. Ja sit jos siirrytään ammattimaisesti hoidettuihin museoihin, niin korkeakoulututkinto vaaditaan. Ja älyttömän kilpailtu ala.

Ja älyttömän huono palkka. Tienaan enemmän ensimmäisessä ammatissani laitoshuoltajana. Siinäkään ei stressiä ole, kun löytää oikean paikan.

Minkähän takia museotyö onkin niin huonosti palkattua?

Vierailija
104/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minimi palkkavaatimus? Nimittäin aivot narikkaan -työstä ei kovin paljon makseta...

Sen verran palkkaa, että pystyy ruokkimaan ja vaatettamaan kaksi lasta ja itsensä ja maksamaan vuokran, asunto ei ole mikään hieno eikä iso nytkään. Sijainti Espoo. Asumistukea kai voi saada jos palkka on pieni.

Ap

Euroina?

Vierailija
105/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne työt automatisoidaan.

Suomessa ei myöskään ole ikinä ennen ollut näin paljon ihmisiä. Aika kiven alla on robottihommat.

Olen kuitenkin aika älykäs ihminen, joka pystyy vaikeaankin työhön, kunhan se ei ole henkisesti kuormittavaa. En siis sinänsä tarvitse helppoa työtä vaan työtä, jossa kukaan ei uhkaile, huuda, jossa ei ole vaikutusmahdollisuuksiin nähden kohtuutonta vastuuta, jossa ei ole kiire vaan työtahti on rauhallinen, ja jossa työn sisältö ei ole ahdistavat ja negatiiviset asiat.

Ap

Yliopisto/apurahatutkija. Voit itse valita jopa tutkimusaiheen.

Joutuvat itse hankkimaan rahoituksen ja apurahat, todella kuormittavaa. Ja rahoittajille joutuu tiukkojen deadlinejen mukaan tekemään koko ajan kaikenlaisia raportteja miten työ edistyy.

Apurahat on aika heikkoja ja niiden saaminen ei ole varmaa

Vierailija
106/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassa?

Ilkeät asiakkaat, hirveä kiire ja kauhea vastuu rahoista.

Vierailija
107/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukkakauppias.

Vihaiset morsiamet hyppivät silmille, kun tiettyä kukkaa ei ole saatavilla juuri siihen aikaan vuodesta. Vainajan omaiset valittavat, miksi hautajaiskukat ovat niin kalliita.

Vierailija
108/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko joku kirjastotäti.

Kirjastoissa pitää nykyään paimentaa nistejä ja häiriköivää nuorisoa, jotka tulevat kirjastoon meluamaan ja sotkemaan paikkoja.

Vierailija
109/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastotyö. Kirjojen ja lehtien lueskelua. Netin selausta.

Vierailija
110/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa asuvana ja korkeakoulutettuna suosittelen sinulle jotain isoa firmaa pääkaupunkiseudulla. Työn muokkaaminen oman osaamisen, mielenkiinnon ja jaksamisen mukaan on silloin mahdollista. Vaikka nyt ajattelisit että haluat vain helppoa suorittavaa työtä, ei se pidemmän päälle enää tuntuisi oikealta. Eikä sellaisilla tuloilla pääkaupunkiseudulla helpolla perhettä elätetä.

Ehdotan sulle vaikka vakuutusyhtiöitä. Muutama vuosi voi mennä asiakaspalvelussa, kokemuksen karttuessa siirryt asuantuntijahommiin. Tutkinnollasi ei ole juuri muuta merkitystä kuin se, että se on korkeakoulututkinto. Sillä osoitat pätevyytesi ja se avaa tiesi edetä firman sisällä.

Vierailija
111/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa asuvana ja korkeakoulutettuna suosittelen sinulle jotain isoa firmaa pääkaupunkiseudulla. Työn muokkaaminen oman osaamisen, mielenkiinnon ja jaksamisen mukaan on silloin mahdollista. Vaikka nyt ajattelisit että haluat vain helppoa suorittavaa työtä, ei se pidemmän päälle enää tuntuisi oikealta. Eikä sellaisilla tuloilla pääkaupunkiseudulla helpolla perhettä elätetä.

Ehdotan sulle vaikka vakuutusyhtiöitä. Muutama vuosi voi mennä asiakaspalvelussa, kokemuksen karttuessa siirryt asuantuntijahommiin. Tutkinnollasi ei ole juuri muuta merkitystä kuin se, että se on korkeakoulututkinto. Sillä osoitat pätevyytesi ja se avaa tiesi edetä firman sisällä.

Vakuutustyö on sikäli helppoa, että aina lähtökohta on, ettei vakuutus korvaa juuri tätä vahinkoa. Mutta ostamalla uuden, kalliimman se saattaisi olla jatkossa mahdollista. Toista tuo aina tarvittaessa.

Vierailija
112/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin nuorempana opiskeluihin liittyvässä työharjoittelussa useamman kuukauden meidän maalaiskaupungin kaupungintalossa. Siinä näki monen eri alan työntekijöitä kaupunginjohtajasta siivoojaan ja monesti mietin, kuinka esim. juuri kyseisen rakennuksen siivoojalla oli leppoisa työ, kun oli pääasiassa siistit tilat, joista tyhjäsi roskikset ja pyyhki lattioita ja pölyjä tarvittaessa. Jutteli niitä näitä muiden työntekijöiden kanssa työnlomassa ja oli tykätty henkilö talossa. Ehkä nykyään on tuokin homma muuttunut ja voi olla muitakin kohteita esim. kouluja siivottavana, mutta jonkun tuollaisen siistin ja rauhallisen toimistorakennuksen siivous voisi olla suht stressitöntä. Toinen jonka leppoista työtä "ihailin" oli kaupungintalon aulassa oleva keskusvirkailija, joka vastasi puheluihin ja käänsi ne oikeille henkilöille, vastaanotti asiakkaita ja ohjasi oikeaan paikkaan, otti lomakkeita ym. vastaan ja lajitteli postit kunkin omaan lokeroon. Ei tarvitse olla vastuussa mistään, vaan saa siirtää asiat ja asiakkaat sen henkilön huoleksi, joka niistä vastaa. Itse pidän silmällä aina välillä, jos sattuisi jotain vastaavaa työtä ilmaantumaan, kun oma työ on nyt jotain ihan muuta :D 

Vierailija
113/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin töihin. Päivät täyttelet sudokuja ja sanaristikoita ja välissä kerrot, että kannattaa olla aktiivinen työpaikan etsinnässä. Tuollaista se oli, kun olin harjoittelussa aikanaan.

Vierailija
114/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettynyt että jos jäisi työttämäksi ja tekisi keikkaa, katselin että esim Treamirin kautta olisi jotain tiskausta tai sämpylöiden tekemistä....tuntuu että on yhdistetty burnout ja boreout, teen "asiantuntijatyötä" millä ei lopulta ole merkitystä mihinkään. Nyt 50v mietin kaiholla aikoja kun olin kesäisin esim kahvilassa töissä, tarjoilua, järjestelyä, valmistamista ja ihmisten kanssa jutustelua (ja aina paistoi aurinko ja linnut lauloi :) ) 

En tiedä millä kulmalla lähestyisi loppua 20 vuotta työelämässä....sen verran kyllä olen säästellyt että heti kun 60v on mittarissa, ilmottaudun vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Se olisi ikä että lapset on jo saaneet opiskeltua ja omillaan, voin lähteä. Ehkä vuosi Thaikkuihin miettimään loppuelämää. Työn tarkoitus on kyllä kadonnut jos kauan sitten....

Minustakin tuntui tuolta kun 50 v läheni. Sitten tosiaan pidin vuoden breikkiä Thaikuissa ja päädyin siihen että elämä on tylsää, jos ei ole mitään mielekästä tekemistä, halusin jatkaa töissä, mutta eri töissä kuin siihen asti. Opiskelin uuden ammatin ja mukavaa työelämää vielä jäljellä 18 vuotta. 

Käytännön vinkki: hae vuorotteluvapaa, palkaton vapaa tai opintovapaa. Mikä vain vapaa, mitä saat, mutta älä irtisanoudu ennen kuin olet ensimmäisen vuoden pitänyt vapaata ja miettinyt. Työttömänä et voi oleskella vuotta Thaikuissa.

Vierailija
115/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon monesti miettinyt että olisi pitänyt sairaanhoitajan sijaan opiskella suuhygienistiksi/hammashoitajaksi. Tuntemani suuhygienistit pitää työstään. Heillä ei jää potilaiden suuongelmat ahdistamaan henkisesti. Työaika on toki kiireinen usein, mutta periaatteessa käsityötä ja asiakaspalvelua mutta pääosin asiakkaat on tyytyväisiä eikä tarvi syvällisiä tai kovin vaikeista asioista keskustella. eivät ole yhtä rasittuneen oloisia, kun saman terveysaseman tiloissa ollaan

Mikä estää vaihtamasta alaa?

Vierailija
116/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan missään ole sellaista työtä, varsinkaan duunaripuolella. Postiljooninakin saat kuunnella teinien pilkkaa pomojen prässätessä päälle.

Vierailija
117/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko keskustelu on täynnä valitusta siitä, miten työ on niin rankkaa, ja jopa kirjastossa työskentely stressaa. Mikä nykyihmisiä vaivaa? Tuntuu, että mitään ei enää jakseta eikä viitsitä tehdä. Yksikin vähän vaativampi työtehtävä aiheuttaa paniikkikohtauksen. Itse olen opettajana ison kaupungin suurlukiossa, mutta en juuri stressaa, vaan mielestäni työni on mukavaa ja saan opettaa kivoille nuorille niitä asioita, joista itsekin nautin. Monet kollegani sen sijaan jaksavat valittaa ja huokailla, miten raskasta lukion opettajan työ on. Minä väitän, että tämä työ on yksi henkisesti ja fyysisesti kevyimmistä, jos vertaa vaikkapa yritysjohtajan tai pelastajan hommiin.

Samaa mieltä. Lukion opettajana EN lähde hankkeisiin ja projekteihin, vaikka niistä toki tienaa aika hyvin palkan päälle, ainakin meillä.

Mutta kun katson niitä omaa työtään plus hanketöitä plus projekteja puuhailevia, niin parempi tehdä perustyö kunnolla. Huomenna esim pidän kaksi lukion oppituntia. Töihin klo 11 ja pois joskus klo 14.30.

Viime vuonna tienasin hanketyöstä ja erilaisista projekteista keskimäärin 500-600 e / kk extraa, parhaimpana kk tuplat. Mutta on se rankkaa tehdä iltaisin ja viikonloppuisin oman opettajan työn päälle.

Vierailija
118/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon putkari, eipä näistä hommista kannata stressiä kantaa. Tekee sen minkä tekee päivässä, ja jatkaa sit seuraavana päivänä.

Vierailija
119/125 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Röntgenhoitaja

Muutama kuva silloin tällöin. Helppoo!

Mitä RTG-hoitaja tienaa?

Vierailija
120/125 |
19.02.2023 |