Vatsaa polttaa ja olo on pahoinvoiva, närästyslääkkeen paketissa sanotaan että jos olo ei helpota neljässä päivässä soita lääkäriin, no soitin ja sain ajan mutta
Sanoi vaan ettei saa syödä särkylääkettä eikä tupakoida. En edes polta.
Ei mitään tutkimuksia. En uskalla syödä kun se jumalaton polte alkaa taas. Sama onko salaattia vai soppaa.
Tätäkö tämä nykyään on? :( Ei tutkita, ei hoideta.
Kommentit (37)
Kävitkö siis lääkärissä ollenkaan? Määrättinkö sulle lääkitys vai haitko vain käsikauppatavaraa? Närästys tuntuu yleensä rintakehällä ja nielussa. Ehkä on vain vatsatauti?
Jos on närästystä. Löytyy googlettamalla tietoa. Kahvi ja kuplavesi on pahimpia. Eikä makaronilaatikkokasn ole kovin sopiva. Tosin on yksilöllistä mikä sopii mikä ei.
Yksityisellä pääset nopeammin tutkimuksiin. Tähystys vain on kallista -ja kuten viime päivinä on saanut lukea, siihen liittyy myös riskejä.
Happosalpaajia eli protonipumpun estäjiä on käytettävä ainakin kuukausi joka päivä! Vaihda Zoltiin: ota 15 mg aamulla ja illalla. Ei mitään muita lääkkeitä niiden kanssa, jotta imeytyvät. Minulla on refluksi, joka äityy välillä. Kolmesti tähystetty ja välillä otan Zolt-kuurin. Ei onneksi syöpää. Zoltia saa ilman reseptiä apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Kävitkö siis lääkärissä ollenkaan? Määrättinkö sulle lääkitys vai haitko vain käsikauppatavaraa? Närästys tuntuu yleensä rintakehällä ja nielussa. Ehkä on vain vatsatauti?
Jos on närästystä. Löytyy googlettamalla tietoa. Kahvi ja kuplavesi on pahimpia. Eikä makaronilaatikkokasn ole kovin sopiva. Tosin on yksilöllistä mikä sopii mikä ei.
Yksityisellä pääset nopeammin tutkimuksiin. Tähystys vain on kallista -ja kuten viime päivinä on saanut lukea, siihen liittyy myös riskejä.
On varsin yleistä, että närästys tai mahan liikahappoisuus oireilee oksentelemisena ja vatsakipuna, tavallisin paikka keskiylävatsalla.
Cuplaton on ilmavaivoihin, ei närästykseen tai tuollaisiin ap:n kertomiin oireisiin tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Gastroskopiaan eli mahalauukun tähystykseen ei konkarilääkärillä liity mitään riskejä. Kolmesti on tähystetty. Hinta yksityisellä 300-500 e. Mielenrauhasta maksaisin sen verran vaikka luottokortilla. T. 23
Vierailija kirjoitti:
Happosalpaajia eli protonipumpun estäjiä on käytettävä ainakin kuukausi joka päivä! Vaihda Zoltiin: ota 15 mg aamulla ja illalla. Ei mitään muita lääkkeitä niiden kanssa, jotta imeytyvät. Minulla on refluksi, joka äityy välillä. Kolmesti tähystetty ja välillä otan Zolt-kuurin. Ei onneksi syöpää. Zoltia saa ilman reseptiä apteekista.
Tuo Zolt määrä itsehoitolääkkeenä kuukaudeksi maksaa yli 30 euroa. Reseptillä saat saman määrän (56 tbl) pillereitä 13 eurolla, tai 100 tabletin purkin 6,40 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Zolt määrä itsehoitolääkkeenä kuukaudeksi maksaa yli 30 euroa. Reseptillä saat saman määrän (56 tbl) pillereitä 13 eurolla, tai 100 tabletin purkin 6,40 eurolla.
Totta kai se on reseptillä mullakin hankittu mutta jos ap ei älyä oikealle lääkärille mennä eikä saa reseptiä, Zoltia saa ilman reseptiäkin. 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä pääset nopeammin tutkimuksiin. Tähystys vain on kallista -ja kuten viime päivinä on saanut lukea, siihen liittyy myös riskejä.Gastroskopiaan eli mahalauukun tähystykseen ei konkarilääkärillä liity mitään riskejä. Kolmesti on tähystetty. Hinta yksityisellä 300-500 e. Mielenrauhasta maksaisin sen verran vaikka luottokortilla. T. 23
Tähystyksessä on sekin etu, että voidaan ottaa koepaloja, joista selviää keliakia ja helikobakteeri.
Mun kokemus on, että lääkärit ei ymmärrä mitään refluksista. Varmaan 20 kertaa itse juoksin lääkärissä, julkisella ja yksityisellä, eikä mitään apua. Avun sain lopulta vertaistuella eli hoitoneuvoina toisilta refluksista kärsiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt närästyslääkettä nyt kaksi viikkoa. Ensin Somaceja ja sitten Galievea jonka apteekissa sanottiin vaikuttavan nopeammin kun se purraan . Kaksi purutablwttia aamulla ja yksi illalla.
Päiväkin ilman ja vatsalaukku on tulessa.
Tuntuu myös, että oksennan. Ripuliakin on.
En polta enkä juo alkoholia.
Tänään olen syönyt miedosti maustettua makaronilaatikkoa,salaattia ja juonut kivennäisvettä ja kahvia kermalla.
Ap
En tiedä onko nuo ruoat parhaita, kannattaa kokeilla jotain tosi vatsaystävällisiä, kaurapuuroa, banaania, jogurttia, perunamuusia, raejuustoa tms. Ei mitään mausteita eikä kahvia.
Ripuli voi viitata myös suoliston tulehdukseen. Onko ulosteen mukana verta? Jos on, niin heti lääkäriin ja tutkimuksiin. Tavallinen närästys, dyspepsia tai refluksi ei normaalisti tee ripulia ainakaan jatkuvasti.
Mulla oli Apn kuvailemat oireet n kk. sitten, vatsa ihan tulessa jatkuvasti + kramppasi välillä.
Vedin kuurin eka Somac 1vko, sitten Antepsin 1 vko, molemmat apteekista. Kahvin otin pois kokonaan, tilalle vihreää teetä.
Ruoat sellaisiksi, että ei mitään käristettyä, vahvasti maustettua ja tietyt asiat kuten sipulit, pavut, sitrushedelmät pois kokonaan, myös tomaattia kannattaa välttää ja esim minttua. Mieluiten yksinkertaisia ruokia, pienempinä annoksina, jotka syöt rauhallisesti ja pureskelet hyvin.
Illalla ennen nukkumaan menoa kamomillateetä ja puuroa banaanin kanssa.
Voisi olla sappivaivojakin, se selviää ylävatsan ultralla. Eikä kannata uskoa, jos verikoetulosten perusteella väittävät, ettei voi olla sappikiviä. Mulla oli, mutta lääkärit eivät uskoneet ennen kuin olin sitten sappitiet tukkivan kiven ja haimatulehduksen takia sairaalassa.
Joku happosalpaaja 40mg 1 x päivässä, tarvittaessa Rennietä, ennen nukkumaanmenoa Gavisconia (kaikkia näitä saa ilman reseptiä).
Ruokavaliosta ehdottomasti pois vähäksi aikaa alkoholi, kahvi, kofeiini kaikissa muodoissa, suklaa, rasvaiset ruoat, käristetyt & savustetut ruoat, paprika, sitrushedelmät ja ruisleipä. Sitten kun oireet ovat alkaneet helpottaa, voi alkaa taas pikkuhiljaa syödä normaalisti.
Jos kyse on refluksista, sängyn päätyä pitäisi nostaa ylös.
Tiedän tapauksen, jossa närästys erittäin paha eivätkä mitkään perinteiset lääkitykset auttaneet. Ruokavalioon lisäyksenä piimää ja puolukoita (kyllä, happoja!). Pahimmat vaivat hävisivät hyvin nopeasti....
Me lääkärille ihan paikan päälle. Ei toi ole normaalia.