Utu Hopiavuori käy kokopäivätöissä, mutta laskujen jälkeen käteen jää 250 euroa kuussa
Suomessa on kasvava joukko ihmisiä, joiden palkka ei tahdo riittää elämiseen. Niin sanottuja työssäkäyviä köyhiä on Suomessa arviolta 200 000.
Taustalla on tyypillisesti muutamia tekijöitä: Monella on pieni palkka. Useat tekevät osa-aikatyötä, eivätkä saa lisätunteja vaikka olisivat valmiita tekemään. Ja monella on velkaa.
Erityisesti sinkut ja yksinhuoltajat ovat hankalassa tilanteessa korkeiden asumismenojen takia, sanoo yhteiskuntapolitiikan yliopistonlehtori Mikko Jakonen Jyväskylän yliopistosta. Jakonen johtaa työssäkäyviä köyhiä tutkivaa hanketta.
Yksinasuva katsotaan yleensä työssäkäyväksi köyhäksi, jos hänelle jää palkasta käteen verojen jälkeen alle 1 200 euroa kuussa. Kahden lapsen yksinhuoltajalla raja on 2 200 euroa kuussa.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.
Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.
Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.
Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta
Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.
Niin? Olen nyt urani huipulla, alani korkeimmassa palkkaluokassa, käteen tulee noin 2000e kk. Tonni menee tuosta sivuun eli säästöön eli sijoituksiin, toisella tonnilla maksan laskut ja kaiken kulutuksen. Ei ole koskaan ollut tarvetta hankkia kulutusluotoilla huonekaluja tai tietokoneita. Silloin kun on työtön-sairastaa-opiskelee ja tulot epävarmat Ei Todellakaan Oteta Lisää Velkaa! Silloin tyydytään siihen mitä jo on.
Ihmisillä on joku ihmeellinen vinouma siitä, että säästö on paha, kaikki mikä tulee pitää laittaa haisemaan, omaa kulutusta ei voi kriittisesti tarkastella ja likviditeettikapeikot voi jälkeen päin korjata velalla. Kun oikeasti säästö on hyvä asia ja sen pitäisi olla ykkös prioriteetti, velka on paha ja sitä ei pidä ottaa.Niin, sinua ei ole potkittu ulos omasta asunnostasi mukanasi vain kaksi kassillista vaatteita. Siinäs ihmettelet soskan hommaamassa kaupungin vuokrayksiössä missä nukut, millä teet ruokaa ja millä näet eteesi tyhjässä kämpässä.
Ketään ei potkita ulos asunnosta josta asuu ellei kyseessä ole häätö
Eron yhteydessä toinen häipyy kodista. Käytännössä potkitaan pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.
Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.
Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.
Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta
Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.
Ei pitänyt, kukaan ei takuulla pakottanut vaan on ollut ihan oma valinta.
0euroa se minullekkin jää pakollisten menojen jälkeen. Mutta on katto, ruokaa, lämpöä, auto jne. Ihan tyytyväinen olen, kun en mitään tarvii.
Kulukurinon yhtä tärkeää kuin tulomuodostuskin. Sinkkuna elän oikein mukavasti 3500€ bruttopalkalla, mutta kulut on pienet. Vastike, vesi ja sähköt 230€ kaksiosta. Auto on kolmen tonnin Ford ilman kaskoa ja ilman sähköpaikkaa. Kotivakuutusta ei ole, maksukanavia ei ole, mitään en tilaa kestona. Sisustus on ajaton ja niukka. Sellainen, että robotti imuroi. En pidä kuntosalikorttia, enkä mitään muutakaan vastaavaa harrasta. Lemmikkejä ei ole.
Luksustakin on. Matkoja. Kahdesti vuodessa käy siivooja. Käyn ulkonakin, mutta en bailaa aamuun asti.
Järjestään nämä lehdissä valittavat ovat osamaksuilla velkaantuneita. On ostettu huonekaluja, elektroniikkaa, vaatetta, kosmetiikkaa yms. kulutusluotoilla. Sitten syytetään opintolainaa. Pankin kanssa saat kyllä sovittua kuukausieräksi vaikka 20e jos on tiukkaa. Ei mitään ongelmaa sen lainan kanssa.
Kaikki on ostettava heti ja uusinta uutta. Kuvitellaan että pienipalkkaisellakin pitää olla merkkikamppeet ja tietty elintaso. Jos haluaa sitä sun tätä elämään niin pitää etsiä muita töitä eikä vaan valittaa siinä osa-aikaisessa myyjän työssä.
Lapsia tehdään ilman huolen häivää ja suunnitelmaa että miten meinataan elättää ne lapset. Ei puhettakaan että pohdittaisiin millaisen elämän voi tarjota sille pienelle ihmiselle.
Syödään mitä sattuu eikä huolehdita omasta kropasta liikkumalla ja sitten voivotellaan kun ei voida tehdä töitä kun selät ja jalat ei kestä. Kökötetään kotona tekemättä mitään niin taatusti alkaa mielikin reistailla ja ahdistaa. Sitten on taas yksi uusi syy talousvaikeuksiin ja miksi ei voi tehdä töitä.
Tälläisiä ajatuksia valitettavasti nämä suomalaisten köyhien tarinat usein herättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Olen nyt urani huipulla, alani korkeimmassa palkkaluokassa, käteen tulee noin 2000e kk. Tonni menee tuosta sivuun eli säästöön eli sijoituksiin, toisella tonnilla maksan laskut ja kaiken kulutuksen. Ei ole koskaan ollut tarvetta hankkia kulutusluotoilla huonekaluja tai tietokoneita. Silloin kun on työtön-sairastaa-opiskelee ja tulot epävarmat Ei Todellakaan Oteta Lisää Velkaa! Silloin tyydytään siihen mitä jo on.
Ihmisillä on joku ihmeellinen vinouma siitä, että säästö on paha, kaikki mikä tulee pitää laittaa haisemaan, omaa kulutusta ei voi kriittisesti tarkastella ja likviditeettikapeikot voi jälkeen päin korjata velalla. Kun oikeasti säästö on hyvä asia ja sen pitäisi olla ykkös prioriteetti, velka on paha ja sitä ei pidä ottaa.Niin, sinua ei ole potkittu ulos omasta asunnostasi mukanasi vain kaksi kassillista vaatteita. Siinäs ihmettelet soskan hommaamassa kaupungin vuokrayksiössä missä nukut, millä teet ruokaa ja millä näet eteesi tyhjässä kämpässä.
No tuonkin olisi voinut korjata toimimalla oikein. Ellei sitten aidosti ole elänyt puolison siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin keskustelu saatiin käännettyä nanosekunnissa pienipalkkaisen syyllistämiseksi sen sijaan että keskusteltaisiin reilusta ja oikeudenmukaisesta palkasta työn raskauden/vaativuuden huomioiden.
Ihan ok tuolla palkalla pärjäilee jos ei tarvitse maksaa velkoja satoja (?) euroja kuukaudessa muualle
Toisaalta hän maksaa velkojaan ja jossain vaiheessa ne on maksettu ja rahaa jää enemmän. Myös lastenvalvojalla voi käydä hoitamassa tapaamissopimukset uusiksi, jos siitä kiikastaa.
Minä olen sinkku 1400 euron nettotuloilla ja siltikään elämä ei mitään ruusuilla tanssimista. Velkaa ei ole mutta eipä normaalin niukan elämisen jälkeen juuri mitään ylimääräistä voi edes kuvitella. Nyt kun etsii esimerkiksi käytettyä huonekalua tai kodinkonetta kierrätyspaikoista niin tarjonta todella vähentynyt. Menevät pitkälti kaupunkiin tulleille ukrainalaisille suoraan kun ihmiset haluavat heitä auttaa. Facebookin roskalava ryhmässä sama. Tämän johdosta jouduin ostamaan pitkästä aikaa ensimmäisen täysihintaisen kodinkoneen kun imuri hajosi.
Vierailija kirjoitti:
Kulukurinon yhtä tärkeää kuin tulomuodostuskin. Sinkkuna elän oikein mukavasti 3500€ bruttopalkalla, mutta kulut on pienet. Vastike, vesi ja sähköt 230€ kaksiosta. Auto on kolmen tonnin Ford ilman kaskoa ja ilman sähköpaikkaa. Kotivakuutusta ei ole, maksukanavia ei ole, mitään en tilaa kestona. Sisustus on ajaton ja niukka. Sellainen, että robotti imuroi. En pidä kuntosalikorttia, enkä mitään muutakaan vastaavaa harrasta. Lemmikkejä ei ole.
Luksustakin on. Matkoja. Kahdesti vuodessa käy siivooja. Käyn ulkonakin, mutta en bailaa aamuun asti.
Missä ajattelit asua kun talossasi tapahtuu yllättäen vesivahinko tai tulipalo, jonka korjaamisessa voi kestää kuukausitolkulla?
Kannattaisiko näitä juttuja tehdessä jättää nämä kulutusluotto ja osamaksu menot pois? Laskea siitä mitä henkilölle jäisi elämiseen, jos hänen elämäntapansa ei perustuisi elämäntavan ylläpitämiseen joka ei kuulu hänen tulotasollaan olevalle ihmiselle? Ajattelin vain kun minun tulot on nettona noin 1520e ja käteen jää laskujen jälkeen jyvitettynä noin 880e/kk. Ei ole luottokortteja, ei osamaksuja, ei suoratoistopalveluja vain ihan ne perus laskut. Säästöön laitan joka kuukasi jonkun verran, että lainoja ei tarvitse ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei potkita ulos asunnosta josta asuu ellei kyseessä ole häätö
Eron yhteydessä toinen häipyy kodista. Käytännössä potkitaan pihalle.
Eri: Ei sinua sieltä ole potkittu ulos vaan olet itse sieltä lähtenyt, omasta halusta.
Minulla 1260€/kk ja vaimolla noin 600€/kk netto, kaksi lasta, kolme asuntoa, jotka omassa käytössä, ei asumistukea, eikä muita tukia ja silti ei vaikeuksia tulla toimeen. Älkää valittako, jos ei osaa laskea menojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luksustakin on. Matkoja. Kahdesti vuodessa käy siivooja. Käyn ulkonakin, mutta en bailaa aamuun asti.Missä ajattelit asua kun talossasi tapahtuu yllättäen vesivahinko tai tulipalo, jonka korjaamisessa voi kestää kuukausitolkulla?
Eiköhän hänelläkin ole kotivakuutus johon sisältyy turva missä korvataan tilapäisen asunnon kulut tapaturman sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luksustakin on. Matkoja. Kahdesti vuodessa käy siivooja. Käyn ulkonakin, mutta en bailaa aamuun asti.Missä ajattelit asua kun talossasi tapahtuu yllättäen vesivahinko tai tulipalo, jonka korjaamisessa voi kestää kuukausitolkulla?
Hei, mulle on noin käynyt.
Vakuutus korvaa tilapäisen asunnon. Heillä on jopa omat yhtiöt joilla noita tilapäisasuntoja on, kalustettuja. Tai vastaavasti he voivat myös tarjota hotellimajoitusta.
Siis mitä luin, mitä helv? Taksikuskina palkkatuetulla työllä? No just, hallitus paskoi taksit ja nyt maksaa takseille palkkatukea. Onko typerämpää idiotismia enää olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun henkilön laskut sisälsivät mm kulutusluottoa tietokoneesta (joita saisi hyvin edullisesti käytettynä ja takuun kanssa), lainaa huonekaluista (joita saisi ilmaiseksi tai muutamalla kympillä) sekä opintolainaa insinööriopinnoista (joita ei halunnutkaan ilmeisesti tehdä).
Kyynel, jälleen kerran ne mystiset laskut olivat holtitonta shoppailua, kun kaikki pitää saada uutena ja hienona.
V..u että täällä on kusipäitä. Lutikkaisia sänkyjä ei hankita eikä sohvia, kun on lapsiakin. Kodinkonerr maksavat kuten imuri ja pyykkikone, jotka kestävät pitempään uusina kuin loppuunajetut käytetyt jne.
Vttu, pesutuvassa pestiin meidänkin viiden hengen perheen vaatteet!
En tiedä onko miten yleistä mutta kerrostalo missä itse asun niin ei ole edes mitään pesutupaa. Kuulema sen käyttöaste oli niin pieni ettei ollut enää järkeä hankkia uutta konetta kun hankinnan aika olisi ollut. Asukkailta asiasta kyselty ja vastaus oli ollut etteivät pese siellä pyykkejään.
Aika harvinaista ettei kerrostaloyhtiössä ole pesulaa. Ainoat entiset asuntoni joissa ei ollut pesulaa oli rivitaloyhtiö ja 100v vanha jugend-kerrostaloyhtiö Helsingin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulle on noin käynyt.
Vakuutus korvaa tilapäisen asunnon. Heillä on jopa omat yhtiöt joilla noita tilapäisasuntoja on, kalustettuja. Tai vastaavasti he voivat myös tarjota hotellimajoitusta.
Niin, vakuutus korvaa. Mutta tämä hyvätuloinen neropatti ei ota kotivakuutusta koska on kivempaa kitsastella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän hänelläkin ole kotivakuutus johon sisältyy turva missä korvataan tilapäisen asunnon kulut tapaturman sattuessa.
Siinähän leuhkii ettei ole kotivakuutusta ylimääräisenä kuluna
Kulutusluottokierre alkoi siis siitä että piti jatkaa elämistä kuin olisi isot tulot, vaikka ei ollut.