Utu Hopiavuori käy kokopäivätöissä, mutta laskujen jälkeen käteen jää 250 euroa kuussa
Suomessa on kasvava joukko ihmisiä, joiden palkka ei tahdo riittää elämiseen. Niin sanottuja työssäkäyviä köyhiä on Suomessa arviolta 200 000.
Taustalla on tyypillisesti muutamia tekijöitä: Monella on pieni palkka. Useat tekevät osa-aikatyötä, eivätkä saa lisätunteja vaikka olisivat valmiita tekemään. Ja monella on velkaa.
Erityisesti sinkut ja yksinhuoltajat ovat hankalassa tilanteessa korkeiden asumismenojen takia, sanoo yhteiskuntapolitiikan yliopistonlehtori Mikko Jakonen Jyväskylän yliopistosta. Jakonen johtaa työssäkäyviä köyhiä tutkivaa hanketta.
Yksinasuva katsotaan yleensä työssäkäyväksi köyhäksi, jos hänelle jää palkasta käteen verojen jälkeen alle 1 200 euroa kuussa. Kahden lapsen yksinhuoltajalla raja on 2 200 euroa kuussa.
Kommentit (764)
Vierailija kirjoitti:
Noiden rajojen mukaan tuohan on siis aika yleistä. Esim kahden lapsen yh lähihoitaja tai sairaanhoitaja saa monesti käteen alle tuon 2200€/kk. Kyllä jotain pitäisi tehdä. Työssäkäyminen kunniaan.
Paremminkin työhön palkkaaminen kunniaan. Myös ne ei niin nuoret ja energiset.
Annas kun arvaan, laskuihin kuuluu monen sadan edestä osamaksuja?
Vierailija kirjoitti:
Annas kun arvaan, laskuihin kuuluu monen sadan edestä osamaksuja?
"– Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta."
Taas näitä "kun tuloja ei ole ostan asioita velaksi"-ihmettelijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.
Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.
Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että suomessa on liikaa noita orjatyö duuneja joitten palkalla ei elä mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä sitä velan ottoa elikkä kaikki mulle heti nyt ajattelua.
Joskus on pakko ottaa velkaa. Ei noista palkoista mitään kolmen kuukauden puskuria kerätä alta kymmenen vuoden.
Milloin on pakko ottaa velkaa? Mulle ei moista pakkoa ole tullut ja omaa talouttani olen pyörittänyt kuitenkin jo päälle 20 vuotta.
Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta
Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää palkasta käteen 1400e/kk. 30h/vko työ.
Kaksi lasta ja olen eronnut. En pärjäisi ilman asumistukea (500e) enkä varmaan sitäkään ellei lapset olisi joka toista viikkoa isällään (ruokakulut laskee silloin). Lisäksi saan lapsilisät 330e. Eli saan nippanappa tuon 2200e/kk nettona tukien kanssa.
Vuokra 880e (kaupungin vuokra kerrostalo kolmio) + vesiennakko 66e syö budjetista suurimman osan. Toinen on ruoka + saippuat, veskipaperit yms johon menee 400-500e/kk. Kolmas on auto mihin menee eniten rahaa bensaan sekä ylläpitoon (väh 250e/kk), on onneksi jo velaton.
Lasten harrastuksia en pysty juurikaan makselemaan, onneksi sukulaismies tarjoutuu aina maksamaan niitä.
Opiskelen mutta se on kallista, joten nytkin opinnot eteen hitaasti koska pääasiassa pitää käydä töissä + tietty hoitaa lapset.
Onko auto pakollinen?
Kiinnitin juuri huomiota jonkun elektroniikkaliikkeen tv-mainokseen. Siinä mainostettiin näkyvästi kustakin tuotteesta maksettavaa kuukausierää. Tuotteen kokonaishinta tai maksuaika ei tullut selväksi.
Nämä ovat niitä laskuja, jotka piinaavat monen taloutta. Kun pitää olla kallis älypuhelin, kallis äly-tv, kun pesukoneet hajoaa jne. Ja jokaisen kohdalla tehdään tuo useamman vuoden maksusopimus. Ja sama koskee vaatehankintoja. Ostetaan luotolla ja lyhennetään minimisummalla kuukaudessa.
Kyllä tällä menolla ihmisellä laskuja riittää joka kuukaudeksi. Ja monen luoton kohdalla vielä korot päälle.
Olen sinkku. Tuloni netto 1930€/kk ja vuokratuloja 2:sta yksiöstä 951€/kk tästä veroa maksan 32%. Käteen jää noin 600€. Eli tuloni on kaikkiaan 2530€/kk. Oma velaton kerrostalo kaksio. En ole työelämässä. Vakuutusyhtiöstä kuukausittain työtapaturma eläke. Ikää on 51v. Pärjään oikein mukavasti.
Ja niin keskustelu saatiin käännettyä nanosekunnissa pienipalkkaisen syyllistämiseksi sen sijaan että keskusteltaisiin reilusta ja oikeudenmukaisesta palkasta työn raskauden/vaativuuden huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin keskustelu saatiin käännettyä nanosekunnissa pienipalkkaisen syyllistämiseksi sen sijaan että keskusteltaisiin reilusta ja oikeudenmukaisesta palkasta työn raskauden/vaativuuden huomioiden.
Kyllähän tämä keskustelu on aiheellinen, mutta onko ikinä ollut paremmin? Onko ikinä - esim. 1980-luvulla kovan noususuhdanteen aikaan - pienipalkkaisimmilla ollut parempi tilanne? Ehkä sitten oli, ehkä palkalla tuli paremmin toimeen ilman että tarvitsi hakea tukea esim. asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussahan se kerrotaan: velkaantuminen alkoi lähes kymmenen vuotta sitten avioerosta, kun hänen piti ostaa uuteen asuntoon huonekalut kulutusluotolla. Opintolainaa hän nosti opiskellessaan tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi.Minulla on pitkän työttömyys-sairastelu-opiskelupätkän jälkimainigeissa jonkun verran kulutusluottoa, esimerkiksi tästä tietokoneesta
Olisihan se mukavaa ja kivaa ja eri fantsua, jos jokaiselta löytyisi muutama tonni ylimääräistä elämän eteen tuomiin muutoksiin.
Niin? Olen nyt urani huipulla, alani korkeimmassa palkkaluokassa, käteen tulee noin 2000e kk. Tonni menee tuosta sivuun eli säästöön eli sijoituksiin, toisella tonnilla maksan laskut ja kaiken kulutuksen. Ei ole koskaan ollut tarvetta hankkia kulutusluotoilla huonekaluja tai tietokoneita. Silloin kun on työtön-sairastaa-opiskelee ja tulot epävarmat Ei Todellakaan Oteta Lisää Velkaa! Silloin tyydytään siihen mitä jo on.
Ihmisillä on joku ihmeellinen vinouma siitä, että säästö on paha, kaikki mikä tulee pitää laittaa haisemaan, omaa kulutusta ei voi kriittisesti tarkastella ja likviditeettikapeikot voi jälkeen päin korjata velalla. Kun oikeasti säästö on hyvä asia ja sen pitäisi olla ykkös prioriteetti, velka on paha ja sitä ei pidä ottaa.
Siis tyypillinen tarinahan siellä. Avioero on iso taloudellinen uhkatekijä. Upin vai mikä hän nyt olikaan kierre oli alkanut siitä kun oli ostanut eron jälkeen huonekalut luotolla. Oli yrittänyt yhdistää opiskelun, työn ja lasten vuoroviikkovanhemmuuden, mutta ymmärsin että vain opintolaina jäi - opinnot keskeytyi eli tutkintoa ei tullut. Vuoroviikkohuoltajana hänen lapsiaan ei oteta mukaan missään laskelmissa, koska lapset on äidillä kirjoilla. Oletettavasti äiti saa myös lapsilisät, vaikka niitä ei taidettu mainitakaan.
Kyllä tämä vuoroasuminen pitäisi saada nyt tukiasioihin mukaan. Veikkaanpa että Upin lasten äitiä tuetaan kyllä, vaikka lapsia hän on hoitanut saman verran kuin Upi. Tässäkin ketjussa taisi joku vuoroviikkoäiti sanoa että ei pärjäisi ilman yhteiskunnan tukea - tai sitä että lapset on joka toisen viikon toisella vanhemmalla. Se toinen vanhempi sitten tulee vissiin toimeen omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Olen nyt urani huipulla, alani korkeimmassa palkkaluokassa, käteen tulee noin 2000e kk. Tonni menee tuosta sivuun eli säästöön eli sijoituksiin, toisella tonnilla maksan laskut ja kaiken kulutuksen. Ei ole koskaan ollut tarvetta hankkia kulutusluotoilla huonekaluja tai tietokoneita. Silloin kun on työtön-sairastaa-opiskelee ja tulot epävarmat Ei Todellakaan Oteta Lisää Velkaa! Silloin tyydytään siihen mitä jo on.
Ihmisillä on joku ihmeellinen vinouma siitä, että säästö on paha, kaikki mikä tulee pitää laittaa haisemaan, omaa kulutusta ei voi kriittisesti tarkastella ja likviditeettikapeikot voi jälkeen päin korjata velalla. Kun oikeasti säästö on hyvä asia ja sen pitäisi olla ykkös prioriteetti, velka on paha ja sitä ei pidä ottaa.
Niin, sinua ei ole potkittu ulos omasta asunnostasi mukanasi vain kaksi kassillista vaatteita. Siinäs ihmettelet soskan hommaamassa kaupungin vuokrayksiössä missä nukut, millä teet ruokaa ja millä näet eteesi tyhjässä kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä keskustelu on aiheellinen, mutta onko ikinä ollut paremmin? Onko ikinä - esim. 1980-luvulla kovan noususuhdanteen aikaan - pienipalkkaisimmilla ollut parempi tilanne? Ehkä sitten oli, ehkä palkalla tuli paremmin toimeen ilman että tarvitsi hakea tukea esim. asumiseen.
Reaaliansiot eivät ole laskeneet yhtä paljon kertaakaan aikaisemmin 2000-luvulla. Vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä reaaliansiot laskivat 1,0 prosenttia, samoin vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä.
Reaaliansioiden vuosilasku on ollut neljännesvuosittain vertailtuna suurempi viimeksi vuonna 1977.salkunrakentaja.fi
Tarkempia vertailulukuja löytyy varmasti pienellä etsimisellä.
Jutun henkilön laskut sisälsivät mm kulutusluottoa tietokoneesta (joita saisi hyvin edullisesti käytettynä ja takuun kanssa), lainaa huonekaluista (joita saisi ilmaiseksi tai muutamalla kympillä) sekä opintolainaa insinööriopinnoista (joita ei halunnutkaan ilmeisesti tehdä).
Kyynel, jälleen kerran ne mystiset laskut olivat holtitonta shoppailua, kun kaikki pitää saada uutena ja hienona.
Kierrätyskeskuksista, Kontista, Fidasta saa huonekaluja tosi edullisesti, samoin astioita ym tarpeellista.
Ei tarvi kulutusluottoa ottaa kun näistä ostaa tavaran kerrallaan.
Tietysti jos kaiken pitää olla uutta ja viimeistä muotia niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonekaluja saa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi kun ei ole nirso. Tietokoneen voi ostaa käytettynä takuun kanssa parilla sadalla. Ei tarvitse tonneja, turha väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on joku ihmeellinen vinouma siitä, että säästö on paha, kaikki mikä tulee pitää laittaa haisemaan, omaa kulutusta ei voi kriittisesti tarkastella ja likviditeettikapeikot voi jälkeen päin korjata velalla. Kun oikeasti säästö on hyvä asia ja sen pitäisi olla ykkös prioriteetti, velka on paha ja sitä ei pidä ottaa.Niin, sinua ei ole potkittu ulos omasta asunnostasi mukanasi vain kaksi kassillista vaatteita. Siinäs ihmettelet soskan hommaamassa kaupungin vuokrayksiössä missä nukut, millä teet ruokaa ja millä näet eteesi tyhjässä kämpässä.
Ketään ei potkita ulos asunnosta josta asuu ellei kyseessä ole häätö
Vierailija kirjoitti:
Etlan ja EK.n hyväpalkkaiset ihmiset voivat todistaa, että yhteiskuntamme.... eiku siis sori, Heidän Yhteiskuntansa, ei kestä pienipalkkaisten palkkojen nostoa.
Samaa virttä veisaa kokoomus. Koskaan ei ole hyvä aika palkankorotuksille!