Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuaako huonosti parisuhteessa kumppaniaan kohteleva tekevänsä niin?

Vierailija
03.02.2023 |

Mä luulen et mun ex ei vieläkään tajua mitä teki ja miten se vaikutti. Hän harrasti paljon vetäytymistä omiin oloihin syi kertomatta, mykkäkoulua syitä kertomatta, eristäytymistä perheen menoista. Se oli tosi raskasta.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijan mielipide (kirjan Why does he do that kirjoittaja) on, että kyllä he tajuavat. He vain ovat omassa mielessään täysin oikeutettuja kohtelemaan muita niin. Sen takia on hyödytön yritys saada parisuhdeväkivaltaista tms kontrolloivaa ja alistavaa ihmistä "ymmärtämään ja muuttumaan". He ymmärtävät jo, eivätkä halua muuttua. He haluavat, että muut ihmiset muuttuvat.

Tätä minäkin olen sanonut miehelleni. Että et sinä vaan voi olla niin tyhmä, että et tajua sitä kuinka tekosi oikeasti satuttavat minua. Etenkin kun kerron hänelle selkein sanoin, mikä loukkaa ja miksi. Siitä hän vasta suuttuukin, kun sanon tulleeni siihen lopputulokseen, että hän toimii tarkoituksellisesti, eli joko ei välitä tunteistani tai jopa pyrkii loukkaamaan minua.

Vierailija
42/46 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän miesvihaketju. Viikonloppuisin näitä tulee koko ajan.

Ei aloituksessa puhuttu miehestä.

Hän tunnisti kenkänsä ja se sopi.

Tuhkimon narsisti-sisarpuoletkin löysivät syyläisiin jalkoihinsa sopivat kengät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijan mielipide (kirjan Why does he do that kirjoittaja) on, että kyllä he tajuavat. He vain ovat omassa mielessään täysin oikeutettuja kohtelemaan muita niin. Sen takia on hyödytön yritys saada parisuhdeväkivaltaista tms kontrolloivaa ja alistavaa ihmistä "ymmärtämään ja muuttumaan". He ymmärtävät jo, eivätkä halua muuttua. He haluavat, että muut ihmiset muuttuvat.

Tai että eivät muutu, vaan pysyvät positioissaan potkittavina.

Vierailija
44/46 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tai ainakin hän kuvittelee hyviä puolia olevan enemmän kuin huonoja. Pahimmillaan hän vierittää vastoin kaltoinkohtelustaan puolisolle eli kokee sen oikeutettuna.

Vierailija
45/46 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen sanonut miehelleni. Että et sinä vaan voi olla niin tyhmä, että et tajua sitä kuinka tekosi oikeasti satuttavat minua. Etenkin kun kerron hänelle selkein sanoin, mikä loukkaa ja miksi. Siitä hän vasta suuttuukin, kun sanon tulleeni siihen lopputulokseen, että hän toimii tarkoituksellisesti, eli joko ei välitä tunteistani tai jopa pyrkii loukkaamaan minua.

Ok. Entä sinä, miksi jäät etkä lähde?

Vierailija
46/46 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se huono kohtelu voi olla myös viattomaan kumppaniin projisoitua itseinhoa. Esim. kun puoliso pettää ja kokee siitä syyllisyyttä ja vihaa itseään kohtaan, muttei pysty kohtaamaan ja käsittelemään niitä tunteita, hän kääntää vihansa puolisoa kohtaan. Siitäkin hän saattaa tuntea syyllisyyttä ja lisää itseinhoa. Ja paeta taas pettämiseen. Kierre on valmis. Alunperinkin pettämiseen saattaa päätyä itseinhon tai huonon itsetunnon vuoksi. Jos kokee saaneensa jotain, mitä ei ansaitse, ihminen saattaa alitajuisesti sabotoida oman onnensa. Osa "hoitaa" samaa ongelmaa alkoholilla. Jotkut alkoholilla JA pettämisellä.

Tällainen suhde voi olla vielä pelastettavissa, jos tuo pettäjä päättää muuttua. Petetyn ei kannata jäädä sitä odottamaan, vaan ottaa aikalisä. Tilannetta voi katsoa myöhemmin uudelleen ja se pitää käsitellä hyvin. Muussa tapauksessa on vaikea päästä kunnolla tapahtuneen yli, vaikka puoliso muuttuisikin. Tämän kuvion tunnistaminen saattaa auttaa petettyäkin pääsemään yli tilanteesta, kun tiedostaa, ettei vika ole petetyssä eikä mitään puutu. Ei ole kyse siitä, ettet kelpaa tai ettei kumppani rakasta. No, ehkä ei rakasta, koska ei todella kykene siihen (ei voi rakastaa toista, ellei rakasta itseään). Mutta vika on kumppanin päässä, ei sinussa. Hän saattaa pitää sinua liian hyvänä itselleen ja ajaa sinua pois ja pettää juuri siksi. Suhdetta ei kannata jatkaa, ellei puoliso ymmärrä tätä dynamiikkaa ja päätä muuttua. Hänet pitää saada tajuamaan, mitä tuo tekee toiselle.

Tämä ei tietenkään päde kaikkeen huonoon kohteluun. Esim. fyysinen väkivalta on asia, jota ei koskaan pidä ymmärtää millään lailla. Se on kerrasta poikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme