Tajuaako huonosti parisuhteessa kumppaniaan kohteleva tekevänsä niin?
Mä luulen et mun ex ei vieläkään tajua mitä teki ja miten se vaikutti. Hän harrasti paljon vetäytymistä omiin oloihin syi kertomatta, mykkäkoulua syitä kertomatta, eristäytymistä perheen menoista. Se oli tosi raskasta.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Päivän miesvihaketju. Viikonloppuisin näitä tulee koko ajan.
Ei aloituksessa puhuttu miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa narsisteista toimii alitajuisesti ja osa tekee tahallaan toiselle paskatemppuja.
Narsistihullu saapui keskusteluun. The End.
Johtuisikohan siitä, että kaikki narsistit kohtelevat kumppaniaan huonosti, jolloin iso osa huonosti kohtelijoista on narsisteja.
Mies tulee olemaan onnellinen kun pääsee Ap:stä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kommentit viittasivat välittömästi miehiin.
No eihän sitä tajua, erikoista kyllä. Itse olen vasta paljon myöhemmin tajunnut käyttäytyneeni inhottavasti joissakin suhteissa ja tietyissä tilanteissa. Siitä voi sitten ottaa opiksi vastaisuuden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijan mielipide (kirjan Why does he do that kirjoittaja) on, että kyllä he tajuavat. He vain ovat omassa mielessään täysin oikeutettuja kohtelemaan muita niin. Sen takia on hyödytön yritys saada parisuhdeväkivaltaista tms kontrolloivaa ja alistavaa ihmistä "ymmärtämään ja muuttumaan". He ymmärtävät jo, eivätkä halua muuttua. He haluavat, että muut ihmiset muuttuvat.
Pointti onkin siinä, etteivät he tajua, ettei heillä ole tuota oikeutta tehdä sitä. On sekin tajuamattomuutta.
8
Ei se ole tajuattomuutta, vaan pohjautuu asenteisiin.
Ihmisillä on asenteita, arvoja ja mielipiteitä. Asenteet ovat siellä pohjalla ja kaikki nuo muut perustuvat niihin. Asenteita on hyvin vaikea, ellei mahdotonta muuttaa. Ne syntyvät jo lapsuudenperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tunnisti kenkänsä ja se sopi.
Vierailija kirjoitti:
Osa narsisteista toimii alitajuisesti ja osa tekee tahallaan toiselle paskatemppuja.
Kyllä narsisti toimii tahallaan. Mun eksä jopa kehuskeli sillä, että oli ollut koulukiusaaja. Syystä eksä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijan mielipide (kirjan Why does he do that kirjoittaja) on, että kyllä he tajuavat. He vain ovat omassa mielessään täysin oikeutettuja kohtelemaan muita niin. Sen takia on hyödytön yritys saada parisuhdeväkivaltaista tms kontrolloivaa ja alistavaa ihmistä "ymmärtämään ja muuttumaan". He ymmärtävät jo, eivätkä halua muuttua. He haluavat, että muut ihmiset muuttuvat.
Pointti onkin siinä, etteivät he tajua, ettei heillä ole tuota oikeutta tehdä sitä. On sekin tajuamattomuutta.
8
Ihmisillä on asenteita, arvoja ja mielipiteitä. Asenteet ovat siellä pohjalla ja kaikki nuo muut perustuvat niihin. Asenteita on hyvin vaikea, ellei mahdotonta muuttaa. Ne syntyvät jo lapsuudenperheessä.
Sen asenteen nimitys on luonnevika. Persoonallisuushäiriöt on kirjaimellisesti elämän aikana sisäistettyjä haitallisia käytöstapoja joilla ihminen vahingoittaa toistuvasti niin omaa kuin muidenkin ihmisten elämää. Ei ole olemassa normaalia patologisesti tuhoisaa ihmistä. Kyse on silloin aina luonneviasta eli jostain persoonallisuushäiriöstä tai useammasta.
Jos joku tajuaa, ehkei välitä. Ja joku ei tajua.
Minulta on kaksi kertaa pyydetty anteeksi suhteen jo päädyttyä huonoa kohtelua. Ensimmäinen taisi olla hieman narsistinen luonne ja minä taas liian mukautuvainen, jolloin taisin olla hieman kynnysmattona. Ex joutui myöhemmin kohtaamaan useamman kerran oman luonteensa nurjia puolia ja vanhenemisen myötä otti opikseen ja pyysi aidosti anteeksi. Minä taas taisin kohdella kurjasti seuraavaa seurustelukumppaniani ihan tiedostamatta. Kai se oli jonkinlaista kompensaatiota edellisen suhteen kokemuksista. Oli ihanaa tuntea se valta, mutta aika pian huomasin ettei suhde ollut terveellinen ja päätin sen. Pyysin myös anteeksi hieman myöhemmin kun pystyin analysoimaan tapahtunutta pienen etäisyyden päästä.
Puolisoni sairastui masennukseen ja kaikki pyöri vuosikaupalla hänen napansa ympärillä samalla kun tukahdutti kaiken ilon ja positiivisuuden ympäriltään omalla raskaudellaan. Pitkään yritin tukea ja ymmärtää kunnes voimavarani hiipuivat. Tämä exä aloitti sitten myöhemmin suhteen ihmisen kanssa, joka oli myös masentunut ja alkoi valittamaan minulle kuinka raskasta seuraa tuo ihminen on. Aivan Jossain vaiheessa hän tajusi, että on itse ollut/ on edelleenkin osittain ihan samanlainen ja että silti jaksoin tsempata ja pysyä positiivisena vuosia ja vuosia ja huolehtia lapsista ja kantaa kaiken vastuun. Pyysi hyvin nöyränä ja hyvin pahoillaan anteeksi. Ymmärsi kuinka epäreilu diili meidän suhde oli ollut minulle.
Eli minä kyllä uskon siihen, ettei ihminen aina osaa nähdä omaa käytöstään siinä hetkessä, mutta jos vain itsereflektointikykyä löytyy, on mahdollista ja jopa halua tarkastella itseään kriittisesti jälkeenpäin. Minäkin olen tajunnut, että sellainen hoivaaminen saa minut tuntemaan itseni tärkeäksi, mutta ei ole millään tavalla tervettä, eikä sillä saa hyvää parisuhdetta. Muutama suhde piti käydä läpi ennen kuin tämän opin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vaikka noin, mutta on se tajuamattomuutta, ettei tajua omia haitallisia asenteitaan tai arvojaan. He itse luulevat niitä hyväksyttäviksi.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistisia käytösmalleja on todella monella. Eikä aina ole kyse kokonaisvaltaisesta persoonallisuushäiriöstä.
On helppo käyttää yhtä käsitettä (narsistinen/narsisti), sen sijaan kuin monimutkaisesti kuvailla käytöstä. Ne, jotka ovat perehtyneet narsistiseen käytökseen, tietävät aika tarkkaan, millaisesta käytöksestä on kyse, kun tätä sanaa käytetään. Nämä tietyt käytösmallit ovat hyvin samanlaisia muutoin eriaisilla ihmisillä.
Narsistinen käytös, jos siihen ei ole perehtynyt, voi vaikuttaa ensin ihan käsittämättömältä moninaisine kummaisuuksineen ja ikävyyksineen. Siihen liittyy lähisuhteissa aina henkistä väkivaltaa, joskus myös fyysistä. Mutta kun narsistisen käytöksen syyt ymmärtää, niin kummallinen ikävä käytös saa selityksen, ja nimen, ja käytös onkin itse asiassa loogista, hyvin kaavamaista ja jopa ennalta-arvattavaa. Siksi onkin valtavasti hyvin samankaltaisia kertomuksia narsistin satuttavasta käytöksestä. Tällainen käytös pohjautuu eri asioihin kuin normaalisti ihmisillä, ja siksi se voi tuntua ensin niin omituiselta ja käsittämättömältä.
Yksinkertaisimmin sanottuna, narsistinen käytös kumpuaa pohjimmiltaan valtavan huonosta itsetunnosta ja heikosti kehittyneestä ja vääristyneestä minäkuvasta. Narsistiset käytösmallit ylläpitävät tätä haurasta ja valheellista minäkuvaa. Se vaatii kaikenlaisia keinoja, ja aiheuttaa monenlaisia reaktioita, kun kuitenkin asiat peilautuu toisten ihmisten kautta koko ajan narsistille takaisin.
Osin tämä toiminta on täysin alitajuista. Osin myös tietoista. Kuinka paljon ikävä käytös on tietoista, se vaihtelee. Kuitenkin kaikki narsistit pettävät itseään ja valehtelevat sujuvasti myös itselleen ja tavallisesti he projisoivat omaa ikävää toimintaansa toisen tekemäksi tai laittavat toisten syyksi muulla tavoin. Tällainen ihminen on tehnyt tätä totuuden vääristämistä eräänlaisena psykologisena selviytymiskeinona lapsesta saakka, joten se tulee aika luonnostaan. Jos tämä asia on hallitseva piirre persoonassa, niin kyse on silloin persoonallisuushäiriöstä.
Toki narsistisesti käyttäytyviä ja narsisteja on hyvin monenlaisia ihmisiä. Nämä tietyt voimakkaat käytömallit ovat kuitenkin hyvin samanaisia kaikilla. Siksi on kätevää, että tällaisille käytösmalleille on oma nimi. Narsismilla ei tarkoiteta yleiskielessä diagnosoitua persoonallisuushäiriötä, vaan näitä tiettyjä hallitsevia ja hyvin tunnustettavia käytösmalleja. Jotka ovat valitettavan vahingollisia heidän läheisilleen.
Minkäköhän ihmeen takia joku täällä kirjoitti että puolisoni tulee olemaan tyytyväinen, että pääsee minusta eroon, en ymmärrä. En ole parisuhteessa. Olen ollut kyllä, ja tullut erittäin huonosti kohdelluksi. Mietin että ymmärsiköhän puolisoni sitä silloin, saati nyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkäköhän ihmeen takia joku täällä kirjoitti että puolisoni tulee olemaan tyytyväinen, että pääsee minusta eroon, en ymmärrä. En ole parisuhteessa. Olen ollut kyllä, ja tullut erittäin huonosti kohdelluksi. Mietin että ymmärsiköhän puolisoni sitä silloin, saati nyt.
Ap
Jotkut tajuavat, jotkut eivät. Kuulostaa siltä, että eksäsi on jälkimmäistä sorttia. Oma eksä ei tajunnut koskaan. Olin lopulta se suhteen pahis, joka jätti ja hän sai sympatiat. Ikuiset traumat jäi siitä suhteesta ja pitkään aikaan en pystynyt luottamaan kehenkään ja heräsin öisin painajaisiin, joissa hän tekee minulle jotain. En osaa neuvoa yhtään, miten sun pitäisi ajatella asiasta tai mitä tehdä. Parasta olisi, jos voisit irrottautua kunnolla hänestä ja voisit alkaa käsitellä traumoja jotenkin. Ikävä kyllä sellaisia ihmisiä on ja tuossa yllä on luultavasti kuvattu heidän käytökselleen selitystä. Lohdutukseksi sanottakoon, että omassa elämässäni käveli lopulta vastaan empaattinen ja rakastava henkilö, jonka kanssa pystyi rakentamaan turvallisen parisuhteen. Sellainen on siis todella mahdollista ja hyviäkin ihmisiä on olemassa.
Täydennän vielä tuohon edelliseen, että itse yritän ajatella tietyt ikävät käyttäytymismallit enemmän sen ihmisen sairautena kuin pelkkänä "pahuutena" niin se ei tunnu niin pahalta tai henkilökohtaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska puolisosi on varmasti ollut yhtä helpottunut kuin sinä kun erositte. Kuten joku kirjoitti niin eksäsi on luultavasti saanut nämä käyttäytymismallit jostain, esim. lapsuuden perheestä, eikä välttämättä ole ymmärtänyt niiden haitallisuutta. Varsinkaan kun ette noista asioista puhuneet yhdessä.
Eri asia olisi jos olisit vaikka aloittanut keskustelun sanomalla, että hei tiedäthän mökötyksen olevan henkistä väkivaltaa ja todella haitallista minulle ja meidän suhteelle, ja homma olisi silti jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistisia käytösmalleja on todella monella. Eikä aina ole kyse kokonaisvaltaisesta persoonallisuushäiriöstä.
On helppo käyttää yhtä käsitettä (narsistinen/narsisti), sen sijaan kuin monimutkaisesti kuvailla käytöstä. Ne, jotka ovat perehtyneet narsistiseen käytökseen, tietävät aika tarkkaan, millaisesta käytöksestä on kyse, kun tätä sanaa käytetään. Nämä tietyt käytösmallit ovat hyvin samanlaisia muutoin eriaisilla ihmisillä.
Narsistinen käytös, jos siihen ei ole perehtynyt, voi vaikuttaa ensin ihan käsittämättömältä moninaisine kummaisuuksineen ja ikävyyksineen. Siihen liittyy lähisuhteissa aina henkistä väkivaltaa, joskus myös fyysistä. Mutta kun narsistisen käytöksen syyt ymmärtää, niin kummallinen ikävä käytös saa selityksen, ja nimen, ja käytös onkin itse asiassa loogista, hyvin kaavamaista ja jopa ennalta-arvattavaa. Siksi onkin valtavasti hyvin samankaltaisia kertomuksia narsistin satuttavasta käytöksestä. Tällainen käytös pohjautuu eri asioihin kuin normaalisti ihmisillä, ja siksi se voi tuntua ensin niin omituiselta ja käsittämättömältä.
Yksinkertaisimmin sanottuna, narsistinen käytös kumpuaa pohjimmiltaan valtavan huonosta itsetunnosta ja heikosti kehittyneestä ja vääristyneestä minäkuvasta. Narsistiset käytösmallit ylläpitävät tätä haurasta ja valheellista minäkuvaa. Se vaatii kaikenlaisia keinoja, ja aiheuttaa monenlaisia reaktioita, kun kuitenkin asiat peilautuu toisten ihmisten kautta koko ajan narsistille takaisin.
Osin tämä toiminta on täysin alitajuista. Osin myös tietoista. Kuinka paljon ikävä käytös on tietoista, se vaihtelee. Kuitenkin kaikki narsistit pettävät itseään ja valehtelevat sujuvasti myös itselleen ja tavallisesti he projisoivat omaa ikävää toimintaansa toisen tekemäksi tai laittavat toisten syyksi muulla tavoin. Tällainen ihminen on tehnyt tätä totuuden vääristämistä eräänlaisena psykologisena selviytymiskeinona lapsesta saakka, joten se tulee aika luonnostaan. Jos tämä asia on hallitseva piirre persoonassa, niin kyse on silloin persoonallisuushäiriöstä.
Toki narsistisesti käyttäytyviä ja narsisteja on hyvin monenlaisia ihmisiä. Nämä tietyt voimakkaat käytömallit ovat kuitenkin hyvin samanaisia kaikilla. Siksi on kätevää, että tällaisille käytösmalleille on oma nimi. Narsismilla ei tarkoiteta yleiskielessä diagnosoitua persoonallisuushäiriötä, vaan näitä tiettyjä hallitsevia ja hyvin tunnustettavia käytösmalleja. Jotka ovat valitettavan vahingollisia heidän läheisilleen.
Joskus nämä tyypit syyttävät kaikkia muita ihmisiä kiusaajiksi vain siksi etteivät he omaa samanlaista ajattelutapaa kuin he itse
Olin 30 vuotta huonossa suhteessa huonosti kohdeltuna. Otin syyllisen viittaa joka kerta. Lopulta otin myös toisen osapuolen käytöstapoja itselleni. Suuttumisteni jälkeen lupasin, etten enää suutu. Yritin pidellä suuttumuksiani, jotka purkautuivat lopulta raivokohtauksiin. Lopulta en tuntenut enää itseäni. Ajattelin, että nyt mulla pettää pää, mutta jos en lähde, pettää pää tai ruumis lopullisesti. Niin sit ehkä 10.s lähtö jäi lopulliseksi.
Jälestäpäin ajattelen, että minut provosoitiin riitaan. Vastapuolelle tuotti tyydytystä nähdä siinä onnistuminen. Kesti toistakymmentä vuotta korjata suhteen jäljet menetetystä itsetunnosta alkaen.
Mitä kauemmin on alistamisen, mitätöimisen ym kohteena, sitä kauemmin palautuminen vie.
Jottei sorru uudelleen huonoihin suhteihin, pitää käydä läpi syyt, miksi suhteeseen lähti. Itse ajattelen syyksi läheisriippuvuutta, lapsuuden traumakemiaa.
No joo, varmaan on noin. Itse kuitenkin ajattelen, ettei ihminen ole koskaan normaali, jos kohtelee muita huonosti. Kaikilla heillä viiraa päässä silloin.