Tutkijat erottivat vetyä merivedestä lähes ilmaisella menetelmällä lähes 100% hyötysuhteella- miksemmepä siirtyisi muutenkin enemmän liikkumaan vesitse, auto niin haitallinen aidosti!
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/lapimurto-vihreaa-vetya-onnistut…
Elektrolyysi jossa katalyyttinä koboltti.
Laitteisto yksinkertainen ja halpa.
Isot vetytankkerit voivat merellä ajella vetyä keräten, purjeiden ja vedyn ja aurinkovoima avulla toimien.
Tulevaisuus on vedyssä ja synteettisissä polttoaineissa- ei akkusähkössä koska kaivosteollisuus ei voi akkumetallien tarpeeseen vastata.
Itsekkin ilolla autoilen mutta mielelläni tankkaisin vettä tai vetyä, mielelläni myös liikun vesitse ja tätä kannattaa monen harkita tieverkon rapistuessa!
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Ensin tarvittais jostakin ne vesireitit. Täällä ei ole saatu aikaan edes laivareittiä Oulusta Helsinkiin. Miten luulet, että onnistuisi tehdä se infra joka mahdollistaa liikkumisen kaupunkien sisällä tai välillä? Joo joskus 500 luvulla on soudettu Savonlinnasta Viipuriin, mutta siinäkin on nykyään Imatran koskessa melkoinen voimala. Sama monessa muussa joessa, sinne on lykätty joku pato tai muu viritelmä tielle.
Mitä!
Ei ole laivareittiä Helsingistä Ouluun- no kyllä on!
Suomessa paljon vilkkaita satamia joiden kaikkien välillä kyllä liikennöidään.
Itse ajelin ennen moottoripyörillä mutta sitten parin vuoden sisällä neljä moottoripyörätuttuani kuoli ajoreissuilla ja siirryin vesijetteihin!
Matkailen kuten ennen leirintäalueilla telttaillen- maantien sijasta kiidän öisellä merenselällä!
Moottoripyörälläkin ajoin mieluiten öisin.
Ensin tarvittais jostakin ne vesireitit. Täällä ei ole saatu aikaan edes laivareittiä Oulusta Helsinkiin. Miten luulet, että onnistuisi tehdä se infra joka mahdollistaa liikkumisen kaupunkien sisällä tai välillä? Joo joskus 500 luvulla on soudettu Savonlinnasta Viipuriin, mutta siinäkin on nykyään Imatran koskessa melkoinen voimala. Sama monessa muussa joessa, sinne on lykätty joku pato tai muu viritelmä tielle.