Brittistereotypiat, mitkä ei olekaan totta?
Oletteko huomanneet sellaisia?
Ei täällä oikeasti olekaan teeaikaa, kuten väitetään, eikä kaikki edes juo koskaan teetä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asunnoissa kylmä ja veto talvella? Ja mikä on kylmä sikäläisittäin ?
On siellä kylmä talvella. Pattereita ei ole (ja ne toimii sähköllä jos on) ja ikkunat eivät ole kolmoisikkunoita, ne on vain 1 lasi.
Asuin siis siellä.
Kyllä nykyään on myös triplaikkunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asunnoissa kylmä ja veto talvella? Ja mikä on kylmä sikäläisittäin I?
Vanhoissa taloissa on yleensä kylmä, uusissa ei. Itse asuin alkuun uudessa kerrostalossa ja ihan tasainen 23 astetta oli sisällä ulkosäästä riippumatta. Sitten muutimme sellaiseen semi-detached houseen joka on vähän omakoti- ja rivitalon välimuoto, sekin juuri rakennettu eikä ollut kylmä ollenkaan. Ja sekoittavat hanat, ei kokolattiamattoja jne. Mutta kyllä vierailin sellaisissa viktoriaaniseen ajan taloissa joissa saattoi talvipäivänä olla sisällä vaikka vain 13 astetta, eikä se asukkaita tuntunut häiritsevän millään tapaa.
Mua naurattaa kun täällä kauhistellaan niitä vanhoja kylmiä taloja. Se kylmyys ei nimittäin haittaa kuin ainoastaan kyläilemään tullutta pohjoismaalaista. Itse deittailin aikoinaan nuorta brittimiestä. Muistan yhdenkin kylmän tammikuun illan, hytisin kerrosvaatetuksessa peiton alla ja brittipoikkis kavereineen pelasi sohvalla pleikkaa shortseissa ja t-paidoissa😅
Vierailija kirjoitti:
Mites ruoka, siellä asuvat / asuneet? On ollut kyllä pahaa ainakin näin lyhyitä reissuja siellä käyneen näkökulmasta. Ihan ala-arvoista toisinaan ravintolassa.
Missä sä oikein olet syonyt ja milloin viimeksi ollut täällä?
Itse muutin Britteihin 90-luvun puolivälissä ja silloin esim kunnollista kahvia oli mahdotonta saada mistään muualta kuin Lontoon bar Italiasta ja olin hieman ihmeissäni kun tarjoilija kysyi tilatessani lasagnea että otenko sen kanssa ranskanperunat.
Mun anopin sukupolvi valmistaa maustamatonta ylikypsää ruokaa, mutta omassa kaveripiirissäni on todella hyviä kokkeja, gastropubit toivat tullessaan laadukkaan pubiruuan ja muutenkin ravintoloista saa mielestäni varsin hyvää ruokaa, eikä perinteisessä brittiruuassa ole mitään vikaa jos se on hyvin valmistettua.
Meillä ei muuten ole ainuttakaan kokolattiamattoa sen sijaan meillä on lattialämmitys, sekoittajahanat (joka on muuten alunperin brittiläinen keksinto!) joka kylppärissä ja keittiossäkin tietenkin, tuplaikkunat ja aina noin 21c lämmintä.
Kaikki eivät ole nostalgisia Sydämen asialla -elämän kaipaajia vaan ihan nykyaikaisia. Ainakin täällä Suomessa asuvissa olen törmännyt heihin.
Vierailija kirjoitti:
- Tee tarjotaan aina maidon kanssa, jos et erikseen pyydä että no milk please.
- Niissä vanhoissa brittitaloissa on kylmä, vaikka paksu kokolattiamatto. Yksinkertaiset ikkunat.
- Junat ovat todella kalliita.
Junat ovat siellä yksityistetty, siinä syy kalleudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asunnoissa kylmä ja veto talvella? Ja mikä on kylmä sikäläisittäin I?
Vanhoissa taloissa on yleensä kylmä, uusissa ei. Itse asuin alkuun uudessa kerrostalossa ja ihan tasainen 23 astetta oli sisällä ulkosäästä riippumatta. Sitten muutimme sellaiseen semi-detached houseen joka on vähän omakoti- ja rivitalon välimuoto, sekin juuri rakennettu eikä ollut kylmä ollenkaan. Ja sekoittavat hanat, ei kokolattiamattoja jne. Mutta kyllä vierailin sellaisissa viktoriaaniseen ajan taloissa joissa saattoi talvipäivänä olla sisällä vaikka vain 13 astetta, eikä se asukkaita tuntunut häiritsevän millään tapaa.
Mua naurattaa kun täällä kauhistellaan niitä vanhoja kylmiä taloja. Se kylmyys ei nimittäin haittaa kuin ainoastaan kyläilemään tullutta pohjoismaalaista. Itse deittailin aikoinaan nuorta brittimiestä. Muistan yhdenkin kylmän tammikuun illan, hytisin kerrosvaatetuksessa peiton alla ja brittipoikkis kavereineen pelasi sohvalla pleikkaa shortseissa ja t-paidoissa😅
Miten tottuu olemaan kylmässä talossa shortseissa ja t-paidassa? Jos tässä 21 asteisessa huoneessa laittaisi pelkästään ne päälle, kohta olisi kylmä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat stereotypiat ovat totta. Sisällä on todella kylmä. Britit ovat hyviä jonottamaan. Syövät sipsejä ja kolmioleipiä joka hiton päivä.
Se stereotypia ei ole totta, että britit olisivat automaattisesti jotenkin hienostuneita ja hyvätapaisia. Kohteliaita ja huomaavaisia toisaalta ovat, sitä on Suomessa ikävä.
(Asuin siellä kuusi vuotta yhteensä.)
Asuin kans noin 7v ja se mikä on päällimmäisenä jäänyt mieleen, niin he ovat suht yksinkertaista porukkaa eikä kovin älykkäitä. Siis ihan perus englantilainen. En sano pahalla tätä asiaa ollenkaan. Yleistieto jne on vähän hukassa. Sellasia asioita mitkä on meille täysin arkipäivää täällä suomessa, niin oli heille haastavia asioita ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Tee tarjotaan aina maidon kanssa, jos et erikseen pyydä että no milk please.
- Niissä vanhoissa brittitaloissa on kylmä, vaikka paksu kokolattiamatto. Yksinkertaiset ikkunat.
- Junat ovat todella kalliita.
Junat ovat siellä yksityistetty, siinä syy kalleudelle.
Jep yllättävän usein tulee halvemmaksi lentää esim Lontoo-Varsova-Edinburgh kuin mennä suoraan junalla Lontoo-Edinburgh...
Vierailija kirjoitti:
Stereotypian voisi suomentaa tässä yhteydessä vaikkapa ennakkokäsitykseksi. Suosikaa kieltämme!
Ja taisi otsikossa olla relatiivipronominikin väärin. Ei siis mitkä vaan jotka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ruoka, siellä asuvat / asuneet? On ollut kyllä pahaa ainakin näin lyhyitä reissuja siellä käyneen näkökulmasta. Ihan ala-arvoista toisinaan ravintolassa.
Missä sä oikein olet syonyt ja milloin viimeksi ollut täällä?
Itse muutin Britteihin 90-luvun puolivälissä ja silloin esim kunnollista kahvia oli mahdotonta saada mistään muualta kuin Lontoon bar Italiasta ja olin hieman ihmeissäni kun tarjoilija kysyi tilatessani lasagnea että otenko sen kanssa ranskanperunat.
Mun anopin sukupolvi valmistaa maustamatonta ylikypsää ruokaa, mutta omassa kaveripiirissäni on todella hyviä kokkeja, gastropubit toivat tullessaan laadukkaan pubiruuan ja muutenkin ravintoloista saa mielestäni varsin hyvää ruokaa, eikä perinteisessä brittiruuassa ole mitään vikaa jos se on hyvin valmistettua.
Meillä ei muuten ole ainuttakaan kokolattiamattoa sen sijaan meillä on lattialämmitys, sekoittajahanat (joka on muuten alunperin brittiläinen keksinto!) joka kylppärissä ja keittiossäkin tietenkin, tuplaikkunat ja aina noin 21c lämmintä.
Netin mukaan sekoittajahanan keksi kanadalainen Thomas Campbell.