Kouluttaja-kirjailija Leena Mäkijärvi : Opetus ei ole kenenkään muun vastuulla kuin opettajan
Asiantuntija pitää keskustelua koulun alamäestä täysin vääränlaisena: Opetus on opettajan vastuulla
Oppilas pystyy omaksumaan perusopetuksen oppisisällön, jos saa oikeanlaista opetusta. Jokaisella tapaamallani nuorella on ollut tahto onnistua, oppia ja päästä pois ongelmista, Mäkijärvi toteaa.
En ole tavannut yhtään nuorta, joka ei ottaisi vastaan opetusta suurtenkin ongelmien keskellä. Pedagogista, taitavaa, perusoikeuksiin kuuluvaa työkalua ei vaikeissa tapauksissa tunnu mistään löytyvän, Mäkijärvi sanoo
Miten opettajien ammattitaitoa voitaisiin parantaa? Voisiko opettajien pitkiä lomia hyödyntää esim. ammattitaidon kehittämiseen?
Kommentit (78)
Olen opettanut erilaisissa kouluissa ja vaikka opetan samalla tavalla, on oppiminen ollut joka paikassa erilaista. Parhaat oppimistulokset sain korkean keskiarvon lukiossa. Muutuinko siinä kohtaa paremmaksi opettajaksi? Ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut erilaisissa kouluissa ja vaikka opetan samalla tavalla, on oppiminen ollut joka paikassa erilaista. Parhaat oppimistulokset sain korkean keskiarvon lukiossa. Muutuinko siinä kohtaa paremmaksi opettajaksi? Ilmeisesti.
Pitäisikö sinun laajentaa opetusmetodejasi?
Ei tarvitse. Olen hyvä opettaja, koska oppimistulokset olivat loistavia ysin keskiarvon lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ne parhaat kyllä oppii ihan riippumatta siitä kuka heitä opettaa ja miten. Mutta niiden tukea tarvitsevien tilanne on toinen ja heidän kohdallaan opettajalla on väliä.
Taitava opettaja toki mukauttaa opetustaan opetettavan ryhmän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ne parhaat kyllä oppii ihan riippumatta siitä kuka heitä opettaa ja miten. Mutta niiden tukea tarvitsevien tilanne on toinen ja heidän kohdallaan opettajalla on väliä.
Tämä.
Paljonkohan tuolla 'asiantuntija'tädillä on itsellä kokemusta opettajana esim. Heisingin itälähiössä tms.
Kun tuollaisten norsunluutorni'asiantuntijoiden' mukaan toimitaan niin on varmaa ettei mitään muutosta koulun ala-mäessä ole tiedossa.
Tietoisesti Suomen tuhoamispolitiikkaa ajavat naureskelevat tyytyväisinä tuollaisille 'asiantuntija'lausunnoille, vai kuuluneeko tuo itsekin niihin.
Jos hän on vilpittömin mielen liikkeellä, niin kyllä hän tekee itsestään totaalihölmön.
Vaihdetaan kaikki opettajat vaikka taksikuskeihin, niin alkaa oppiminen sujumaan.
Jännä, että tähän kommenttiin ei kukaan tarttunut. Vaiettiinko Leenan ajatukset kuoliaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hämmentävää, kuinka hyvät Pisa-tulokset oli opettajien ansiota, mutta laskeviin tuloksiin syyt muualla.
Oliskohan kuitenkin niin, että aiemmin opetussuunnitelma oli Pisa-kokeen kannalta melko optimaalinen, nykyään opetussuunnitelmassa painotetaan hieman eri asioita.
Oppilaathan ovat aina olleet täysin kelvotonta nykynuorisoa, vuosikymmenestä riippumatta. Jännä, että niin kelvotomasta aineksesta on joskus saatu ihan hyviä tuloksia :D
Pisatuloksethan on edelleen erinomaiset. Opetussuunnitelman muutos ei vielä edes osu pisatuloksiin. Tämä on tätä samaa peetä, mitä halutaan jauhaa.
Matematiiikan osaamisen taso on romahtanut. Opetusministeri syytti asiasta sitä, että lasten lukeminen on vähentynyt. En ymmärrä sitä kuinka lukeminen muka parantaa matematiikan osaamista. Li tosin taitaa itse olla palikkamatikan lukija.
Miksi alapeukut kommentilleni. Itse opin matematiikan ainakin laskemalla. Lukemisella ei matematiikan kanssa ole mitään tekemistä.
Miten voit oppia matikkaa, jos et ymmärrä matikan oppikirjan esimerkkejä ja ohjeita heikon luetun ymmärtämisen takia? Sanallisten tehtävien muuttaminen laskulausekkeen muotoon vaatii hyvää luetun ymmärtämisen tasoa. Siksi hyvä lukutaito ja matemaattiset taidot linkittyvät yhteen.
Kyllä kansa tietää!!! Jestas sentään, millaisia mielipiteitä esitetään, vaikka ei olla edes koulussa töissä! Olisi suotavaa myös Leena Mäkijärvelle mennä töihin kouluun, jotta tietäisi puhua asioista oikealla tavalla. Osa asioista ratkeaisi ihan vaan sillä, että lapsen vanhemmat hoitaisivat asiansa heille kuuluvalla tavalla vastuun siirtämisen sijaan. Suurin osa vanhemmista tekevät kasvatustyönsä hienosti, mutta valitettavasti monella jää kasvatus puolitiehen. Kyllä me opettajat yritämme auttaa lapsia ja nuoria parhaamme mukaan.
T: Tervetuloa seuraamaan koulun arkea kouluun
Ei opetus olekaan kenenkään muun kuin opettajan vastuulla. Mutta se, että opettajalla on rauha keskittyä ja tehdä työnsä hyvin, on myös koulun ja vanhempien vastuulla. Koulun on taattava opettajalle tarpeeksi apua opettaa kaikenlaisia oppilaita ja vanhempien vastuulla on ottaa kasvatuskumppanuus tosissaan ja opettaa lapsensa käyttäytymään koulussa hyvin ja kotona on pidettävä huolta siitä, että lapsi opiskelee kotona opettajan vaatimat tehtävät.
Se on kyllä huvittavaa nykypäivänä, kun on kaikenmaailman asiantuntijoita, jopa kokemukselle taitaa olla oma asiantuntijansa, jotka on melkein järjestään eri mieltä siitä minkälaista joku työ on kuin ne, jotka sitä työtä tekee ihan päivittäin.
Mä voin ruveta vaikka synnytyksen "asiantuntijaksi" ja opetella kaiken mahdollisen teorian mitä siinä tapahtuu jne, mutta haluaako joku oikeasti kuulla multa minkälainen kokemus se on, kun mä en ole koskaan synnyttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että tähän kommenttiin ei kukaan tarttunut. Vaiettiinko Leenan ajatukset kuoliaaksi?
????
Kaikilla teillä jotka haluavat muuttaa/parantaa opetusta ja olette asiantuntijoita. Ilouutinen teille on varmasti se että voitte opiskella missä iässä tahansa opettajiksi ja mennä toteuttamaan itse ehdottomianne uudistuksia. Eikö olekin hienoa asia? Eli nyt vain hakupaperit sisään ja katsotaan mitä saatte aikaiseksi 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siltikin se ryhmä saattaa muodostua todella erilaisista ja eri tason oppilaista. Miten mukautat ryhmää, kun yksilöt ovat niin erilaisia? Jälleen vain uusi vaatimus, jolla ei ole mitään käytännön pohjaa. Tottakai jokainen opettaja pyrkii opettamaan niin, että oppilaat oppivat. Mutta jos 25 oppilaan luokassa kolme voisi kirjoittaa tuhannen sanaan esseen aiheesta inflaatio, kuusi voisi oppia aiheen hyvällä opetuksella, kaksi ei osaa lukea noin pitkää sanaa saatikka kirjoittaa sitä, kolme ei puhu suomea äidinkielenään eikä ole vielä sillä tasolla, että ymmärtäisi käsitteitä vieraalla kielellä, viidellä on jokin kirjainyhdistelmädiagnoosi, joka näkyy keskittymiskyvyttömyytenä ja toiminnanohjauksen haasteena ja seitsemän tarvitsisi ohjausta, kannustusta ja jatkuvaa opettajan henkilökohtaista opastusta aiheen oppimiseen, niin opetuksen mukauttaminen ryhmän mukaan saa melkoisen irvokkaan sisällön.
Ryhmät eivät ole homogeenisia. Ei ole olemassa heikkoa ryhmää ja hyvää ryhmää vaan se ryhmä koostuu kaikista niistä tapauksista, joita koulumaailmassa räpiköi. Opettaja voi yrittää eriyttää opetustaan mutta tässäkin tapauksessa vain kolme itseohjautuvaa ja aiheen jo hallitsevaa oppilasta voi saada itselleen riittävää mukautettua opetusta (voivat työskennellä itsenäisesti, jos kykenevät tekemään sen meluisassa luokassa). Muut jäävät tavalla tai toisella paitsi tarvitsemastaan tuesta tai opetusmenetelmästä. Jos hyvä tuuri käy, voi luokkaan saada erityisopettajan tai avustajan, mutta nämäkin osuvat parhaimmillaankin vain yhden ryhmän tunnille ja muiden ryhmien kanssa pärjäillään ilman apukäsiä.
Luokan paras lapsi jos ei osaa opettaa eikä neuvo kaikkia, tietysti pitää voida vaihtaa luokalle jossa sellainen lapsi on.
Moni hyväkin oppilas voi olla huono opettaja.