Eronneet vanhemmat ja teinin tapaamispäivät
Te eronneet vanhemmat, joilla lapset ovat jo isoja alakoululaisia tai teini-ikäisiä. Millaisia tapaamisjärjestelyjä teillä on tehty? Olisi kiva kuulla erilaisia vaihtoehtoja ja tapoja. Tilanteessa vanhemmilla hyvät välit ja asutaan lähekkäin, mutta viikko-viikko-asuminen ei ole mahdollista ainakaan tällä hetkellä.
Kommentit (4)
Ei ole tapaamisia ollenkaan. Aluksi lapset asuivat viikot isällään ja viikonloput minun luonani. Isä halusi luopua lähihuoltajuudesta ja häipyi.
Jos isä ei olisi häipynyt niin lapset olisivat saaneet päättää itse miten kulkevat ja asuvat. Ei kannata mitään päätöstä tehdäkään, jos välit on hyvät. Lapset valitsevat itse sen kodin.
Meillä ei ole mitään kiveen hakattuja tapaamispäiviä. Lapsi asuu virallisesti minulla eli äidillään ja täällä kirjoilla, mutta on kyllä yleensä pari yötä viikossa isällään joko arkena tai viikonloppuna, ja lisäksi ollaan sovittu, että isä käy meillä lähes viikottain illalla esim. syömässä, puuhailevat sitten yhdessä lapsen kanssa jotakin, isä auttaa silloin läksyissä tms. Lomilla ovat pidempiä aikoja, viikon tai parikin yhdessä.
Tämä on mahdollista, sillä välimatka meidän vanhempien välillä on muutama sata metriä ja aikuiset ovat kavereita keskenään.
Kannattaa kysyä vähän siltä teiniltä itseltäänkin, että miten hän haluaa.
Ja valmistautua siihen, että tilanteet muuttuu eli vaikka nyt sovittaisiin jotakin, niin vanhemmathan voivat esimerkiksi muuttaa tai kuvioihin tulee uusia kumppaneita ja silloin tilanne on eri.
Meillä lapset (teinit) saa päättää aika vapaasti viikolla kumman luona ovat, nuorempi yleensä äidin luona koska koulu lähempänä ja vanhemman koulu on lähempänä isää.
Mutta viikonloput on jaettu joka toinen, jotta vanhemmat tietää milloin on ns "lapsivapaa" ja voi lähteä reissuun jne.
Silloin se toinen on päävastuussa teineistä ja silloin ollaan sen luona kumman viikonloppu on kyseessä.