Kohta kukaan ei enää käytä käteistä
Mobiilimaksaminen ohitti suosiossa ensimmäistä kertaa käteisen, käteisellä maksaa kuusi prosenttia vastaajista. Mobiilisovellus on tavallisin maksutapa seitsemän prosentilla
Pankkitiliin liitetty debit-kortti on säilyttänyt paikkansa suosituimpana päivittäistavaraostosten maksutapana. Se on päivittäistavaraostosten tavallisin maksutapa 73 prosentilla vastaajista. Kakkosena on luotto- eli credit-kortti, jota yleisimmin käyttää 11 prosenttia vastaajista.
Joka viides kertoo ettei koskaan nosta käteistä.
Kommentit (126)
Käteisen käyttäminen on kaupoille sähköistä rahaa paljon kalliimpaa eli se nostaa tuotteiden hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken sitominen puhelimeen on älyttömintä mitä vähään aikaan on tapahtunut.
Järkyttävän moni kulkee nykyisin naama liimautuneena kännykkään olivat he sitten kadulla, kotona tai kaupassa. Musiikin kuuntelua vartenkaan ei viitsitä hankkia kunnon laitteita ja elokuvia tuijotetaan pikkuruiselta näytöltä.
Olen lisännyt käteisen käyttöä. Minua ei yhteiskunta kyttää raha-asioissa. m38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä meinaat käteistä nostaa, jos tulee KUNNON järjestelmien kastuminen? Kun järjestelmät kaatuu, luuletko että se ei tule koskemaan myös pankkeja?
Mulla on sellainen tapa, että sitä käteistä on koko ajan himassa jemmassa. En ole sen varassa, ettei automaatilta voi nostaa rahaa.
Tosin jos kauppojen kassajärjestelmät eivät toimi, niin sitten on hankalampaa ostella, ellei esimerkiksi lähikauppias käytä jotain käteismaksulle soveltuvaa systeemiä. Rahat lippaaseen ja kuitit vaikka sellaisesta kuittivihkosta.
Loppuuhan se käteinenkin tietysti viimenään, jos ongelmat pitkään kestävät.
Mulle on käynyt parin vuoden aikana neljä kertaa niin, että oman pankin kortilla ei ole voinut maksaa. Tämä on johtunut pankista, ei kortin viasta tai siitä, ettei ole katetta.
Kuule täti, se että käyttää sanoja himassa ja jemmassa ei tee kirjoituksestasi nuorekasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lisännyt käteisen käyttöä. Minua ei yhteiskunta kyttää raha-asioissa. m38
Muista myös maski ja varo ettet kävele litteän maailman reunalle!
Raavas mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän nykyään kauppareissuilla vallan käteistä. Mikrosirua en ikinä huoli käteeni maksuvälineeksi.
Minä käytin käteistä viimeksi tänään kun kävin paikallisessa S-Marketissa tekemässä vähän täydennyshankintoja viikonloppua varten. Maksoin 50 euron setelillä ja kahdella 2 euron kolikolla. Käteinen raha on sitä oikeaa rahaa, joka helpottaa arkipäivän budjetointia ja tulee paremmin seurattua mihin ne rahat menevät. Muuten maksan kuukausittaiset laskut verkkopankissa.
Sinä mummeli tarvitset holhoojan, et käteistä.
Miksi oletat minun olevan nainen?
Mummous on mielentila.
Ei varmaan Suomessa, mutta muualla Euroopassa käteismaksut on vielä tosi yleisiä. Pikkuputiikeissa ei usein edes ole korttimaksu mahdollisuutta. Ja muuallakin käteinen vielä täysin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen
Maski
Heijastinvaljaat
Pöytäkone
Lankapuhelin
Sinäkö olet se kuuluisa pöytäkonehullu, joka ei ymmärrä miksi tietokoneella voi tehdä paljon enemmän kuin kännykkää näpräämällä? Kun se yksi älypuhelin sitten hajoaa, niin sen jälkeen on täysin avuton ja kaikki tiedot kadoksissa.
Käteistä käytän puruillani myös ja itsepalvelukassoja en ikinä kun ne vie työpaikkoja.
Jännä ilmiö viime aikoina on ollut se, että satunnaisena käteisen käyttäjänä aina pankkiautomaatilla on lisäkseni muitakin odottamassa vuoroaan nostaakseen rahaa.
Ei näin ollut ennen. Eikä kyse ole siitäkään, että automaattien määrä olisi vähentynyt sillä alueella, jossa nostoni teen.
Ehkä meitä käteisen käyttäjiä sittenkin on vielä sen verran, ettei olla ihan harvinaisuuksia.
M47
Kyllä käteistä tarvitaan ja käytetään. Myös jatkossa. Sitä käyttävät monenlaiset ihmiset, from all walks of life. Näin pitää jatkua.
Luotamme naurettavan paljon kaiken maailman sovelluksiin jne.
Digitaalinen raha toimii gps-verkossa, joka on todella haavoittuvainen. Varsinkin tämän päivän turvallisuusympäristössä.
Tällä hetkellä meihin kohdistuu paljon uhkia, uusia keinoja on roistoilla käytössä ennen kuin me edes tajutaan mitään.
Hankkikaa vain lisää näitä sovelluksia ym. Kun systeemit pettää, ei mikään muu toimi kuin käteinen.
Tervetuloa Sloveniaan. Käteinen käy ja on yleinen maksutapa. Visa ei käy läheskään kaikkialla. Korttimaksu käy isommissa kaupungeissa ja liikkeissä. Käteistä mukaan ehdottomasti!
"Mobiilimaksaminen ohitti suosiossa ensimmäistä kertaa käteisen, käteisellä maksaa kuusi prosenttia vastaajista."
Kysely suoritettiin mobiiliversiona. Mm. Saksalaiset vastustavat käteisen poiston ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen tapa, että sitä käteistä on koko ajan himassa jemmassa. En ole sen varassa, ettei automaatilta voi nostaa rahaa.
Näin toimin minäkin eikä asiassa ole mitään irvailun aihetta. Älypuhelinta en edes hanki kuin viimeisen pakon edessä. Jollei bussimaksua voi enää tulevaisuudessa maksaa kortilla, niin pitäkööt tunkkinsa. Ajellaan sitten omalla autolla ja ollaan käyttämättä joukkoliikennettä.
N44
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan Suomessa, mutta muualla Euroopassa käteismaksut on vielä tosi yleisiä. Pikkuputiikeissa ei usein edes ole korttimaksu mahdollisuutta. Ja muuallakin käteinen vielä täysin yleistä.
Berliinissä on liikkeitä, jotka lähtökohtaisesti edellyttävät käteisen käyttöä.
https://tripsteri.fi/berliini/matkavinkkeja/maksuvalineet/
Yksi syy monien ylivelkaantumisella on juuri se että maksamisesta on haluttu tehdä mahdollisimman nopeaa ja huomaatonta. Vasta jälkikäteen aletaan ihmetellä sitä tilin saldoa ja minne ne rahat ovat kadonneet.
Suomalaiset ovat teknologiassaan ylimielisiä. Huomattu on.
Vierailija kirjoitti:
Käteistä käytän puruillani myös ja itsepalvelukassoja en ikinä kun ne vie työpaikkoja.
Minäkin suosin perinteisiä "ihmiskassoja", jolloin tavarat voi laittaa liukuhihnalle eikä tarvitse tehdä myyjille kuuluvia tehtäviä itse. Ostan yleensä sen verran paljon tavaraa että itsepalvelukassat eivät mitenkään nopeuttaisin minun kaupassa käyntiä.
Missä maailmassa muka ei käteistä tunneta Suomea lukuunottamatta? Muualla eletään käteisen aikakautta vielä täysillä. Menepä jonnekin bulgarialaiseen pikkukaupunkiin kortteinesi..........
Minusta on ihanaa, kun on vielä ihan kahiseva raha käytössä maailmalla yleisesti. Euroopassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa. Tykkään!
Miksi oletat minun olevan nainen?