Poikaystävä haluaa lapsia ennen naimisiinmenoa...
Elikkä en oikeen tiennyt minne muualle voin hieman avautua, niin nyt tulee.
Täytin juuri 21, ja olen aina unelmoinut naimisiinmenosta ja perheestä mutta en ajatellut et se tapahtuis näin nuorena. Mun kumppani on 35, eli hieman vanhempi, joten ollaan tehty kompromissi et alotetaan perhe seuraavien vuosien aikana, ehkä jopa tänä vuonna tai seuraavana samalla kun hoidan mun opintoja.
Oon kuitenkin halunnut mennä naimisiin ennen lasten saamista ihan vaan sen takia, että haluan olla ns tasapainoisessa tilanteessa ennen kuin tuon lapset kuvioihin. Mulla ei todellakaan ole mitään sitä vastaan, että jotkut päättävät hankkia lapsia ennen naimisiinmenoa, mutta en itse halua sitä nyt - olisin ok tämän järjestelyn kanssa jos mulla olis suht hyvätuloinen työpaikka tms. Nyt mun kumppani hoitaa tulot ja menot pääasiassa, ja ollaan myös juteltu siitä että olisin kotiäiti useamman vuoden. Olen ok asian kanssa vaikka haluan myös valmistua, mutta kotiäitinä oleminen ilman naimisiinmenoa tuntuu isolta riskiltä.
Kumppanini on valmis seuraavaan kompromissiin: hankitaan yksi lapsi ennen naimisiinmenoa, ja seurataan miten perhe-elämä menee parin kolmen vuoden ajan. Jos kaikki on edelleen kunnossa siinä vaiheessa, niin sitten mennään naimisiin ja hankitaan lisää lapsia. Musta tää tuntuu jotenkin epäreilulta ja siltä et oisin ottamassa aika ison riskin, mutta en myöskään tiedä näistä asioista paljon mitään, ainakaan yhtä paljon kuin mun kumppani ja hän vakuutteli mulle että idea on ihan normaali, vaikka mua hieman epäilyttää. Onko tää normaalia vai onko mun poikaystävällä taka-ajatuksia? Tavallaan ymmärrän, ja pääsyy miksi kumppani ei halua heti naimisiin on se, että se on niin suuri sitoutuminen toiseen.
Ollaan oltu yhdessä melkein 2 vuotta. Otan mielellään vastaan kaikenmaailman neuvot mitä saan. Kiitos.
Kommentit (59)
Ap, lapsi on isompi sitoutuminen kuin naimisiin meno, lapsesta ei voi koskaan erota. Eroaminen puolisosta on helpompaa kun ei ole naimisissa, samoin taloudellinen vaikutus jää miehelle pienemmäksi (voi pitää oman elintasonsa ja ei ole riskiä omaisuuden jaosta) ja vastaavasti sinun taloudelliset riskit kasvavat jäädessäsi kotiäidiksi. Olet vielä nuori, sinulla on opinnot kesken, eikä kiirettä perustaa perhettä. Kuullostaa siltä että miehellesi on kiire saada lapsi, mutta ei kiire sitoutua sinuun vakavasti, joten hän haluaa jättää takaportin auki. Tässä asiassa kannattaa olla itsekäs, sillä jos teillä tulee ero sinun ollessa kotona vauvan kanssa, elämästäsi tulee paljon hankalampaa. Itse en suostuisi (enkä suostunutkaan) hankkimaan lapsia ennen naimisiinmenoa. Jos mies on oikeasti sitoutunut sinuun ja yhteiseen lapseen, kannattaa avioliitto hoitaa sitä ennen kuntoon, sillä myöhemmin se todennäköisesti jää tekemättä kokonaan (lupaili mies mitä tahansa).
hankitaan yksi lapsi ennen naimisiinmenoa, ja seurataan miten perhe-elämä menee parin kolmen vuoden ajan. Jos kaikki on edelleen kunnossa siinä vaiheessa, niin sitten mennään naimisiin ja hankitaan lisää lapsia.
Ja sit mennään naimisiin, jos asiat on kunnossa. Tota, jos on jo tehty yksi lapsi, niin eiköhän se ole tarpeeksi vakava asia, että ollaan sitouduttu yhteen.
Vai ajatteleeko poikkis, että sitten jos ei kiinnostakaan, niin hän vain lähtee?
Tuntuu vähän liian vanhalta miesystävältä. Itse olet vielä tosi nuori. Ja on järkevää haluta opiskelut, työpaikat ja avioliiton kuntoon ennen lasten hankkimista.
Vaihtaisin miesystävää sinun tilanteessasi.
Ensin naimisiin ja sinä valmistut. Hankit vähintään vuoden työkokemusta koulutusta vastaavissa tehtävissä valmistumisen jälkeen. Sitten lapsi.
Jos mies ei ole valmis odottamaan, hän ei ole hyvä mies. Tuo ei ole mikään kompromissin paikka, koska kyse on sinun loppuelämäsi toimeentulosta.
Miehen kannalta ei ole iso ero, saako esikoisen 36-vai 39-vuotiaana. Naisen kannalta on todella iso ero, saako esikoisen kesken opintojen 22-vuotiaana vai vastavalmistuneena työelämään jo päässeenä 25-vuotiaana.
Lasten saamisessa naisen rooli on niin paljon isompi kuin miehen, että oikea aika määrittyy naisen mukaan.
Kiitos kaikki vastauksista, taitaapi olla keskustelun paikka miehen kanssa. Ehkä uskallan myös kertoa nyt tilanteesta mun vanhemmille ja keskustella heidän kanssa.
-AP
Älä tee lasta ennen naimisiin menoa tai et pääse naimisiin koskaan. Tiedän paljon samanlaisia tapauksia. Sinua huijataan.
Älä todellakaan suostu. Mies haluaa isäksi, koska alkaa olla siinä iässä että ympäristö odottaa perheen lisäystä, mutta haluaa samalla pitää oven auki että pääsee ottamaan hatkat helposti heti kun vuva-arki ei enää maistu. Ei tule huolehtimaan lapsesta ja susta tulee varaton yksinhuoltaja nuorena ilman koulutusta. Odottakaa pari vuotta ja hankkikaa lapsia vasta sitten kun SINÄ olet siihen valmis ja kun olette olleet naimisissa jo muutaman vuoden.
Jos mies ei ole valmis naimisiin, niin ei se ole valmis lapsiakaan tekemään.
AP juokse. Olet nuori. Kumppanisi on liian vanha sinulle. Etsi itsellesi oman ikäinen kumppani,jotta voit vielä kasvaa ja elää nuoruuttasi ainakin 9 vuotta vielä ennen kuin lapsia tarvitsee alkaa työntämään ulos.
Vaikuttaa että kumppanisi on muutenkin hyväksikäyttäjä. Onko AP sulla alhainen itsetunto ja -arvo?
Musta kuulostaa siltä, että sä et vielä halua lapsia. Sun ei tarvi vielä haluta niitä eikä sun tarvi tehdä niitä siksi, että mies haluaa. Oot vielä tosi nuori, ehdit kyllä perustaa perheen myöhemminkin. Nykyisen miehen kanssa tai jonkun muun.
Se nyt on vaan niin, että perhe-elämää ei voi vaan kokeilla kolmen vuoden ajan.
Pidä pääsi ja vaikka pistä mies vaihtoon.
Sanon tämän täti-ihmisenä, joka on jo lapsensa saattanut aikuisuuteen. Lapset on ihania, ainakin omat, mutta ne eivät ole mikään harrastus jonka voi lopettaa jos ei enää huvitakaan.
21-v. ja kirjoittaa tällaisia? Onko sulla tylsä iltapäivä siellä menossa?
Joo, eiköhän se ole sianjättöaika. Ei ole mitään syytä, miksi että voi mennä naimisiin ensin ja jos se on sinulle tärkeää, miehesi on parempi sitä kunnioittaa. Ja mitä toi tarkoittaa, "tehdään yksi lapsi ja katotaan miten perhe-elämä sujuu"? Että jos ei suju, niin mitä? Työnnetään peska takas sinne mistä tulikin vai?
Vierailija kirjoitti:
Älä todellakaan suostu. Mies haluaa isäksi, koska alkaa olla siinä iässä että ympäristö odottaa perheen lisäystä, mutta haluaa samalla pitää oven auki että pääsee ottamaan hatkat helposti heti kun vuva-arki ei enää maistu. Ei tule huolehtimaan lapsesta ja susta tulee varaton yksinhuoltaja nuorena ilman koulutusta. Odottakaa pari vuotta ja hankkikaa lapsia vasta sitten kun SINÄ olet siihen valmis ja kun olette olleet naimisissa jo muutaman vuoden.
Ja vaikka huolehtisikin lapsesta, niin on naisella silti oma perseeensä ja oma osuutensa lapsesta huolehdittavana. Rahaa tarvii tuplat, ja suurin osa kavereista on eri elämäntilanteessa - ja nekin nuoret jotka ovat saaneet lapsia, on yleensä nuoria pariskuntia eli elävät keskenään perhe-elämää.
Kukaan ei edes paheksu jos se mies lähtee nopeastikin "kävelemään", päinvastoin ihmiset ymmärtää ettei se parisuhde sitten kestänytkään kun teillä sitä ikäeroakin oli sen verran ja eihän sitä itsekään mitään parikymppistä jaksaisi nurkissaan jne. Kiva kuitenkin kun tuli lapsi ja lapsihan on aina lahja.
Ainoa joka tuossa kuviossa häviää on se nuori nainen.
Vierailija kirjoitti:
21-v. ja kirjoittaa tällaisia? Onko sulla tylsä iltapäivä siellä menossa?
Ihan normaalia ja inhimillistä, että nuoret ihmiset voi olla naiiveja. Sehän nuorista ihmisistä tekeekin osaltaan niin söpöjä.
Hyvä vaan jutella asioistaan muiden kanssa, niin saa perspektiiviä.
Ei, ei ja ei.
Haluaa kokeilla perhe-elämää mutta niin että voi häipyä mahdollisimman helposti. Tuosta puuttuu suunnilleen vain erilliset asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Joo, eiköhän se ole sianjättöaika. Ei ole mitään syytä, miksi että voi mennä naimisiin ensin ja jos se on sinulle tärkeää, miehesi on parempi sitä kunnioittaa. Ja mitä toi tarkoittaa, "tehdään yksi lapsi ja katotaan miten perhe-elämä sujuu"? Että jos ei suju, niin mitä? Työnnetään peska takas sinne mistä tulikin vai?
Kuulostaa enemmänkin mun mielestä siltä, että mies tahtoo sitoa nuoren naisen iteensä lapsen kautta ja alkaa sitten kontrolloimaan vielä pahemmin ja todennäköisesti käy pettämässä ja sitten syyttää vain perhe-elämää.
Mun mielestä AP:n suhde kuulostaa alkavalta perheväkivaltatapaukselta, jossa tulee varmasti olemaan tosi paljon henkistä väkivaltaa, mutta ehkä jopa myös fyysistä.
Tosi huono diili sulle. Sulla on aikaa etsiä suhde, jossa sunkin tilanne huomioidaan. Kannattaa harkita, että huomioiko mies sut ja sun kannalta asiat elämässä ja arjessa sillä tavalla että ylipäätään haluat tämän miehen kanssa naimisiin. Miehellä on kiire, mutta ei silti halua sitoutua ja yrittää saada rusinat pullasta. Vastuu lapsesta jää kuitenkin herkästi sulle, jos mies ottaa hatkat. Eroja tulee paljon niissäkin tilanteissa, kun kumpikaan ei ole ollut jalka oven raossa jo alusta lähtien. Eron mahdollisuuteen kannattaa joka tapauksessa varautua, oli mies millainen vain
HETKINEN.
AP täytti juuri 21
Eli kun tapasitte, niin olit just ja just 18 ja mies oli mitä, 33v?
AP, sut on groomattu. Juokse äkkiä kauas tuosta miehestä. Hän tulee tekemään elämästäsi helvettiä.
Kannattaa tehdä niin kuin sinä itse haluat. Ei kannata antaa kenenkään painostaa asioissa.
Tuossa tilanteessa mä lähtisin kyllä lätkimään. Tuosta tulee kaksi mielikuvaa:
A) mies ei halua sitoutua. On vain kiire saada biologinen lapsi ja tekee sen kenen kanssa vaan saa tehtyä. Nuorempi ihminen on helpompi huijata hommaan kuin ikäisensä.
B) Mies haluaa sinut äkkiä "kiikkiin" eli kotiäidiksi ilman koulutusta ja työtä. Teet lapsia ja hoidat kotia, lapset ja miehen. Mies pystyy kontrolloimaan sinua, koska hän tuo rahan pöytään ja sinulla ei ole pakomahdollisuuksia (niitä on aina, mutta kouluttamaton kotiäiti ei niitä välttämättä näe). Lopputulos ja tulevaisuus voivat olla mitä tahansa.
Noin 66% pareista.