Miten saa lapsen syömään lusikalla?
Ikää 1,5 vuotta. Tutut ihmettelee kun ei syö itse lusikalla :( sormin syö kasvikset, marjat, hedelmät, leipää jne. Annan lusikan käteen aina kun ruokaillaan yhdessä, olen lusikan käyttöä yrittänyt näyttää alle 1v lähtien. Lapsi ei vaan halua syödä sillä. Sotkee ruokaa lusikalla ja sitten heittää sen pois. Jos vaan jätän syöttämättä lusikoitavan ruoan, yrittää syödä sormin minkä pystyy. Olisiko hyviä vinkkejä?
Kommentit (11)
Oletko sä tosissasi? Oletko epätietoinen, miksi lapsi kaataa ruuat päälleen tai heittää lautasen seinään?
Ensin se on sitä sotkemista ja sitten alkaa mennä ruokaa suuhun. Meillä 12 kk alkoi syödä itsenäisesti lusikalla mahan täyteen. Opetteli asiaa muutaman kuukauden samalla, kun syötin. Lisäksi ollut sormiruokaa osa aterioista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä tosissasi? Oletko epätietoinen, miksi lapsi kaataa ruuat päälleen tai heittää lautasen seinään?
Ensin se on sitä sotkemista ja sitten alkaa mennä ruokaa suuhun. Meillä 12 kk alkoi syödä itsenäisesti lusikalla mahan täyteen. Opetteli asiaa muutaman kuukauden samalla, kun syötin. Lisäksi ollut sormiruokaa osa aterioista.
Kyllä, olen aivan tosissani. Ei minua sotku haittaa, vaan se että lapsi ei ole yli puolen vuoden harjoittelusta huolimatta alkanut syömään lusikalla. Ei ole siis yhtäkään lusikallista laittanut suuhun itse, vaan söisi kaiken käsin. Keittoa vaan on hankala syödä sormin. Ap
se on varmaan erityisherkkä. niille nuo elämän perusasiat ovat astetta vaikeampia.
Laita jotain sellaista syötävää, josta lapsi todella tykkää, mutta jota ei pysty syömään sormin. Lapsen motivaatio harjoitella lusikalla syömistä kasvaa.
Osaako lapsi pitää lusikkaa kädessä ja ohjata sitä? Eli onko lusikalla syöminen lapselle oikeasti liian vaikeaa vai onko hän vain laiska opettelemaan?
riittävän laihaa soppaa tarjolle eikä mitään muuta. kyä nälkä tekee tehtävänsä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen aivan tosissani. Ei minua sotku haittaa, vaan se että lapsi ei ole yli puolen vuoden harjoittelusta huolimatta alkanut syömään lusikalla. Ei ole siis yhtäkään lusikallista laittanut suuhun itse, vaan söisi kaiken käsin. Keittoa vaan on hankala syödä sormin. Ap
Kyllä se siitä oppii. Lapsi ei varmaankaan ole päiväkodissa, kun ei vielä osaa, koska siellä hän sen viimeistään oppii, kun muutkin syö lusikalla. Onko muussa silmän ja käden koordinaatiota vaativassa asiassa ongelmia? Tai pinsettiotteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on pieni vielä. Anna vaan lusikka käteen, mutta älä yritä opettaa. Kyllä lapsi itsekseen tajuaa homman nimen aikanaan. Hoputtamalla ei edisty. Jos on normaali lapsi, lusikoi keittonsa kun on siihen valmis. Näin meillä ja hyvin meni.
No oppii viimeistään ku täyttää 18.