Eläkkeiden verotus on liian tiukkaa
On aivan käsittämätöntä, että eläkkeitä verotetaan niin rajusti Suomessa. Palkansaajana joutuu verojen päälle maksamaan lähes 10% eläke- ja erilaisia sosiaalimaksuja. Luulisi siten, että eläkkeen kokonaisveroprosentti olisi noin 13-15 prosenttiyksikköä pienempi kuin palkkatulojen, kun ansiotaso putoaa lähes puoleen.
Mitä vielä, on korotettua sairasvakuutusmaksua ja raippaveroa. Jäin eläkkeelle vuonna 2021 ja maksoin veroja ym. maksuja palkkatulostani 39,5%, nyt maksan työeläkkeestäni veroja 32,7%. Aivan käsittämätöntä kuppausta valtiolta. Eikö tuo työuran aikainen riistoverotus jo riittänyt, pitääkö ihmistä kiusata hautaan asti korkeilla veroilla. Pääomatulostakin menee veroa 30%, mikä on länsimaista lähes korkeinta. Kyllä sylettää.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet alle tonnin eläkkeet verottomiksi, yli kahden tonnin eläkkeisiin veroprosentiksi 50.
Tässä todellinen kommunisti. Eli ehdotuksesi mukaan jos saat eläkettä 1000 e/kk, saat käteen 1000 e, jos saat eläkettä 2000 e/kk, saat käteen 1000e.
Hienoa, todella hienoa.Niin. Miksi eläkeläisiä eriarvoistetaan. Mullan alle kaikki kuitenkin päätyvät, nautittuaan sitä ennen työläisten tuottamista verovaroista, eli eläkemaksuista.
No onhan se vähän eri asia, jos ihminen, joka on elänyt sosiaalietuuksilla koko elämänsä, eikä ole maksanut euroakaan eläkemaksuja, saa sen vajaa 1000 euron takuueläkkeen.
Hyvätuloinen ylempi toimihenkilö maksaa vuosittain itse eläkemaksuja lähes 10.000 euroa ja hänen työnantajansa yli 20.000 euroa. Työuran aikana maksuja kertyy siis reilu miljoona euroa.
Pitäisikö heille molemmille siis maksaa mielestäsi saman suuruista eläkettä?Kyllä. Eläkkeet ei ole itse ansaittuja vaan revitään työntekijöiden maksamista eläkemaksuista.
Eläkkeelle jääneenä työntekijänä olen ehtinyt maksamaan 40v näitä eläkemaksuja!
Mun mielestä on törkeää että pienestä 2000e eläkkeestäni maksan 21% veroa kun samankokoisesta palkasta sitä menee ehkä 15%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu osoittaa etteivät eläkeläiset tiedä mitä heiltä oikeasti odotetaan. Ennen eläkkeellä oltiin alle kymmenen vuotta, tiedätte mitä tehdä.
Olen 74 vuotias, joten mielestäsi siis kaulakiikkuun ja heti???
Hyvä idea. Olet jo itse maksamasi eläkemaksut kuluttanut ja käyt nyt muiden taskuilla. Onneksi nykyään sunnuntain lehdet pullistelee tiettyjä ilmoituksia, ilahduttaa näin työssäkäyvää.
Mistä ihmeestä tämä viha eläkeläisiä kohtaan oikein johtuu? Odotahan rauhassa, kyllä se sinunkin nimi sinne sunnuntain lehden sivuille ilmestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu osoittaa etteivät eläkeläiset tiedä mitä heiltä oikeasti odotetaan. Ennen eläkkeellä oltiin alle kymmenen vuotta, tiedätte mitä tehdä.
Hyvä idea. Olet jo itse maksamasi eläkemaksut kuluttanut ja käyt nyt muiden taskuilla. Onneksi nykyään sunnuntain lehdet pullistelee tiettyjä ilmoituksia, ilahduttaa näin työssäkäyvää.
Mistä ihmeestä tämä viha eläkeläisiä kohtaan oikein johtuu? Odotahan rauhassa, kyllä se sinunkin nimi sinne sunnuntain lehden sivuille ilmestyy.
Eläkeläisten ahneudesta ja röyhkeydestä. Siitä ettei itse maksettu minimimaksuja harvemmalle porukalle muutamia vuosia ja nyt nyhdetään lasten ja lastenlasten selkänahasta helvetinmoisia maksuja heinäsirkkalaumalle. Suuri ylikuolleisuus pelastaa edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten ahneudesta ja röyhkeydestä. Siitä ettei itse maksettu minimimaksuja harvemmalle porukalle muutamia vuosia ja nyt nyhdetään lasten ja lastenlasten selkänahasta helvetinmoisia maksuja heinäsirkkalaumalle. Suuri ylikuolleisuus pelastaa edes vähän.
On kyllä harvinaisen kusipäistä märinää jopa pullamössöltä, joka on tottunut olemaan aina käsi ojossa ja suu auki, että minä, minulle ja sanoinko jo itseni.
Ja näille perkeleille pitäisi saada kansalaispalkka, että saisivat rauhassa maata sohvalla persettäänraapien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä harvinaisen kusipäistä märinää jopa pullamössöltä, joka on tottunut olemaan aina käsi ojossa ja suu auki, että minä, minulle ja sanoinko jo itseni.
Ja näille perkeleille pitäisi saada kansalaispalkka, että saisivat rauhassa maata sohvalla persettäänraapien.
Tyhmähän sinä olet, kuten suurin osa teistä boomereista. Te itse olette niitä kuuluisia pullamössöjä, nuoremmat ei sellaista ole syöneet. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia ja teistä sen todella huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmähän sinä olet, kuten suurin osa teistä boomereista. Te itse olette niitä kuuluisia pullamössöjä, nuoremmat ei sellaista ole syöneet. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia ja teistä sen todella huomaa.
Poliisi julkaisi karun tilaston: nuoret ovat väkivaltaisempia kuin koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet alle tonnin eläkkeet verottomiksi, yli kahden tonnin eläkkeisiin veroprosentiksi 50.
Tässä todellinen kommunisti. Eli ehdotuksesi mukaan jos saat eläkettä 1000 e/kk, saat käteen 1000 e, jos saat eläkettä 2000 e/kk, saat käteen 1000e.
Hienoa, todella hienoa.Niin. Miksi eläkeläisiä eriarvoistetaan. Mullan alle kaikki kuitenkin päätyvät, nautittuaan sitä ennen työläisten tuottamista verovaroista, eli eläkemaksuista.
No onhan se vähän eri asia, jos ihminen, joka on elänyt sosiaalietuuksilla koko elämänsä, eikä ole maksanut euroakaan eläkemaksuja, saa sen vajaa 1000 euron takuueläkkeen.
Hyvätuloinen ylempi toimihenkilö maksaa vuosittain itse eläkemaksuja lähes 10.000 euroa ja hänen työnantajansa yli 20.000 euroa. Työuran aikana maksuja kertyy siis reilu miljoona euroa.
Pitäisikö heille molemmille siis maksaa mielestäsi saman suuruista eläkettä?Kyllä. Eläkkeet ei ole itse ansaittuja vaan revitään työntekijöiden maksamista eläkemaksuista.
Mun mielestä on törkeää että pienestä 2000e eläkkeestäni maksan 21% veroa kun samankokoisesta palkasta sitä menee ehkä 15%
Eroa kirkosta. Itse erosin kun jäin eläkkeelle kun totesin että olen jo " aneeni" maksanut jos niitä tarvitaan. En ole ateisti ja tunnen ikäisiäni yli 70v paljon ja suuri osa on eronnut kirkosta. Myös tutun piirin hautajaiset ovat menneet perinteisessä muodossa, eli kaikki on siunattu hautaan vaikka ovat eronneet kirkosta. Laskin n kymmenen sellaista tuttua. Osa oli hyvinkin iäkkäitä.
Minun verotus on nyt 23,5 ilman kirkollisveroa. Olin ahkera työelämässä joten eläkkeitä tulee kolmelta suunnalta ja yhtensä n 2600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat 39.5% eläkkeestä veroa, et voi edes samana päivänä puhua eläkeläisistä, sillä kuulut hyvin pieneen ryhmään eläkeläisistä 1.2% ryhmään, jonka eläke on yli 4000€.
Keskieläke naisilla on 1450€/kk ja miehillä 1650€/kk, josta maksetaan veroa n. 20%.
Eikö erikseen edes eläkettä veroteta, vaan sama verotus on palkasta, eläkkeestä, työttömyysturvasta, sairaspäivärahasta jne.
Verottajan automaattisesti tekemiä vähennyksiä saa enemmän palkasta kuin eläkkeestä, joten verotus eläkkeistä on suurempi kuin palkoista.
Eläkkeistä ei peritä työttömyys-, eikä eläkevakuutusmaksuja, joten verot ja veronluontoiset maksut huomioiden eläkkeen verotus ei ole suurempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi julkaisi karun tilaston: nuoret ovat väkivaltaisempia kuin koskaan
Hoitavat sitten tulevaisuudessa eläkeläisongelman :))))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta. Itse erosin kun jäin eläkkeelle kun totesin että olen jo " aneeni" maksanut jos niitä tarvitaan. En ole ateisti ja tunnen ikäisiäni yli 70v paljon ja suuri osa on eronnut kirkosta. Myös tutun piirin hautajaiset ovat menneet perinteisessä muodossa, eli kaikki on siunattu hautaan vaikka ovat eronneet kirkosta. Laskin n kymmenen sellaista tuttua. Osa oli hyvinkin iäkkäitä.
Minun verotus on nyt 23,5 ilman kirkollisveroa. Olin ahkera työelämässä joten eläkkeitä tulee kolmelta suunnalta ja yhtensä n 2600e.
Lisään edelliseen, että viime vuosina eläkkeiden verotukseni oli korkeampi eli 24,5% ja taisi olla jopa 25 % ilman kirkollisveroa. Nyt kun tuli roima indeksikorotus verotus aleni tuloluokassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat 39.5% eläkkeestä veroa, et voi edes samana päivänä puhua eläkeläisistä, sillä kuulut hyvin pieneen ryhmään eläkeläisistä 1.2% ryhmään, jonka eläke on yli 4000€.
Keskieläke naisilla on 1450€/kk ja miehillä 1650€/kk, josta maksetaan veroa n. 20%.
Eikö erikseen edes eläkettä veroteta, vaan sama verotus on palkasta, eläkkeestä, työttömyysturvasta, sairaspäivärahasta jne.
Verottajan automaattisesti tekemiä vähennyksiä saa enemmän palkasta kuin eläkkeestä, joten verotus eläkkeistä on suurempi kuin palkoista.
Eläkkeistä ei peritä työttömyys-, eikä eläkevakuutusmaksuja, joten verot ja veronluontoiset maksut huomioiden eläkkeen verotus ei ole suurempaa.
Eikä kuulukaan periä, niitä on työaikana maksettu tarpeeksi.
Se ei ole mikään peruste korkeammalle verolle. Kyse on vain ahneudesta ettei vaan kukaan pääse nauttimaan työvuosien jälkeen taloudellisesti kohtuullisesta elämästä vaikka on menettänyt parhaat vuotensa ja terveytensä töissä raatamalla.
Ollaan persaukisia työikäisinä ja vielä enemmän eläkeikäisinä
Laskin just paljonko eläkeyhtiö maksaa eläkettä minulle. Jos elän 95 - vuotiaaksi. Olen nyt 65 v siis eläisin 30 vuotta lisää. Minun eläkkeeni mukaan se olisi. n. 500.000 euroa koko 30 vuoden ajalta. Eläkkeelle jäin 65 - vuotiaana. Osa ihmisistä ei edes, elä eläkeikään. Osa kuolee, 10- 20 vuoden päästä kun ovat pääsee eläkkeelle Paljon jää rahaa eläkeyhtiolle maksamattomia eläkkeitä Näistä ei paljon puhuta
Tiedoksi, meistä kukaan ei voi itse päättää paljonko palkastaan joutuu elakemaksuja maksamaan. Ne on lakisääteisiä kulloinenkin hallitus päättää paljonko ne prosentit palkasta on. Työnantaja maksaa oman osuuden työntekijä omansa. Näkyy palkkalaskelmasta. Yrittäjillä on oma eläkemaksu yel jonka mukaan he maksavat
Työeläkemaksut ei tosiaan oo et mitä itse haluaa maksaa. Työntekijän palkasta se otetaan. Työnantaja maksaa oman osuuden. Ne on säädetty prosentteina paljonko sitä verojen maksun lisäksi peritään
Palkansaajan työeläkemaksu tänä vuonna 7.15 % palkasta. Pakollinen maksu. Peritään joka kuukauden palkasta.
Odottele siis rauhassa omaa kaulakiikkuvuoroasi, jos et sairastu noin ilkeänä ihmisenä syöpään sitä ennen, kun vaikutat itse aika syöpäsolumaisen veemäiseltä. :)