Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodeissa muhii katastrofi Päiväkodeissa on tilanteita, joissa hoitaja saattaa joutua olemaan jopa kymmenen alle 3-vuotiaan kanssa yksin.

Vierailija
01.02.2023 |

Ei ole tavatonta, että kasvattaja joutuu olemaan esimerkiksi toista tuntia jopa kymmenen alle 3-vuotiaan lapsen kanssa yksin.

Jokainen tietää, että alle 3-vuotiaat ovat varsinaisia tuhannenveljeksiä. Heti kun silmä välttää, saatetaan kiivetä hyllyyn, tuolille tai pöydälle tai vaikka nipistää, tukistaa tai purra toista lasta.

YHDENtyöntekijän silmät ja kädet eivät siinä tilanteessa mitenkään yllä kaikkialle. Työntekijöillä on kuitenkin maksimaalinen vastuu, ettei lapsi satuta itseään tai ketään toista lasta.

Jos ryhmässä on aggressiivinen lapsi, joka saattaa käydä toisen lapsen tai aikuisen päälle, niin jos keskittyy johonkin toiseen, niin siihen väliin ei aina välttämättä ehdi, yksi työntekijä kuvaa.

Kun kaikki aika ja huomio menevät lasten ehjänä ja terveenä pitämiseen, millekään muulle ei jää aikaa.

Olin hiljan yhdeksän lapsen kanssa yksin. Kun vanhempi tuli hakemaan lastaan, hän sanoi, että täällä haisee kakka. Oli vain todettava, että ei ole ehtinyt vaihtamaan vaippaa. Tai kun yrittää jutella vanhemman kanssa, miten lapsen päivä on sujunut, sillä välin joku lapsista voi jo nipistää tai tukistaa toista, yksi työntekijä sanoi IS:lle.

Aiemmin alle 3-vuotiaita oli vain muutama, nyt useita täysiä ryhmiä. Nykyään lapset ovat myös pitkiä päiviä hoidossa, pääsääntöisesti kello 816.30. Ennen oli myös päiväkotiapulaisia, nyt kaikesta on nipistetty ja kaikesta säästetään. Kun lapsia on enemmän, eikä apulaisia enää ole, siivousta on jouduttu vähentämään. Pölyjä ei ehditä pyyhkiä juuri koskaan.

Talot täytetään ylitäyteen, ja ryhmäkoot ovat kasvaneet. Lapset ovat haastavampia, ja integroidut erityisryhmät on poistettu. Erityistä tukea tarvitsevat lapset jäävät ilman tarvitsemaansa tukea, hän jatkaa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009357708.html

Karmeaa luettavaa. Onneksi itse olen pystynyt hoitamaan lapset kotona, ei oo tarvinnu viedä heitä tuollaiseen hullunmyllyyn. 😳

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa itse lapsenne ketkä olette kotona!

Kyse on varhaiskasvatuksesta. Ei hoidosta.

Eikö alle 3-vuotiaat ole PÄIVÄKODISSA. Päiväkodin tädit HOITAVAT.

Päivähoitolaki on kumottu ja korvattu varhaiskasvatuslailla jo monta vuotta sitten. Samassa yhteydessä päiväkodin tädeistä tuli varhaiskasvattajia.

Se pottatreenikin on varhaiskasvatusta. 

Lapsensa voisi siis varhaiskasvattaa myös ihan itse kotioloissa?

No harvemmalta onnistuu esim. ryhmässä toimimisen opettelu tai oman vuoron odottelu kotioloissa. Ei ne leikkitaidotkaan tai sosiaaliset taidot kehity ilman ikätovereita. 

Vierailija
42/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää uutiset vanhempia kiinnosta. Osa työntää sen 1-vuotiaan lapsensa virikehoitoon siitä huolimatta. Osaa kiinnostaa enemmän oma ura, joten ei haluta hoitaa omaa lasta kotona vaan työnnetään päiväkotiin.

Eipä tässäkään keskustelussa huolestuneita vanhempia paljoa näy. Enemmän kiinnostaa julkkisjuorut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nää uutiset vanhempia kiinnosta. Osa työntää sen 1-vuotiaan lapsensa virikehoitoon siitä huolimatta. Osaa kiinnostaa enemmän oma ura, joten ei haluta hoitaa omaa lasta kotona vaan työnnetään päiväkotiin.

Eipä tässäkään keskustelussa huolestuneita vanhempia paljoa näy. Enemmän kiinnostaa julkkisjuorut.

Se oma ura tarkoittaa useimmille sitä, että saa maksettua sen lapsensa asumisen, syömisen, vaatteet, lääkärit, huvit ja harrastukset. 

Vierailija
44/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tässä ketjussa on julkkisjuoruja?😂😂😂

Vierailija
45/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoitolaki on kumottu ja korvattu varhaiskasvatuslailla jo monta vuotta sitten. Samassa yhteydessä päiväkodin tädeistä tuli varhaiskasvattajia.

No harvemmalta onnistuu esim. ryhmässä toimimisen opettelu tai oman vuoron odottelu kotioloissa. Ei ne leikkitaidotkaan tai sosiaaliset taidot kehity ilman ikätovereita. 

Omatoimista varhaiskasvatusta ei myöskään valvota mitenkään (toisin kuin kotikouluja) joten riski on iso, että esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelmaa ei noudateta.

Vierailija
46/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omatoimista varhaiskasvatusta ei myöskään valvota mitenkään (toisin kuin kotikouluja) joten riski on iso, että esimerkiksi varhaiskasvatussuunnitelmaa ei noudateta.

No eihön sitä kunnallisissa laitoksissakaan noudateta. Rima on se että noun enemmistö lapsista pysyy hengissä.

Vierailija
47/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihön sitä kunnallisissa laitoksissakaan noudateta. Rima on se että noun enemmistö lapsista pysyy hengissä.

Vakaopella on velvoite raportoida, että miten suunnitelmat ovat toteutuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan