Päiväkodeissa muhii katastrofi Päiväkodeissa on tilanteita, joissa hoitaja saattaa joutua olemaan jopa kymmenen alle 3-vuotiaan kanssa yksin.
Ei ole tavatonta, että kasvattaja joutuu olemaan esimerkiksi toista tuntia jopa kymmenen alle 3-vuotiaan lapsen kanssa yksin.
Jokainen tietää, että alle 3-vuotiaat ovat varsinaisia tuhannenveljeksiä. Heti kun silmä välttää, saatetaan kiivetä hyllyyn, tuolille tai pöydälle tai vaikka nipistää, tukistaa tai purra toista lasta.
YHDENtyöntekijän silmät ja kädet eivät siinä tilanteessa mitenkään yllä kaikkialle. Työntekijöillä on kuitenkin maksimaalinen vastuu, ettei lapsi satuta itseään tai ketään toista lasta.
Jos ryhmässä on aggressiivinen lapsi, joka saattaa käydä toisen lapsen tai aikuisen päälle, niin jos keskittyy johonkin toiseen, niin siihen väliin ei aina välttämättä ehdi, yksi työntekijä kuvaa.
Kun kaikki aika ja huomio menevät lasten ehjänä ja terveenä pitämiseen, millekään muulle ei jää aikaa.
Olin hiljan yhdeksän lapsen kanssa yksin. Kun vanhempi tuli hakemaan lastaan, hän sanoi, että täällä haisee kakka. Oli vain todettava, että ei ole ehtinyt vaihtamaan vaippaa. Tai kun yrittää jutella vanhemman kanssa, miten lapsen päivä on sujunut, sillä välin joku lapsista voi jo nipistää tai tukistaa toista, yksi työntekijä sanoi IS:lle.
Aiemmin alle 3-vuotiaita oli vain muutama, nyt useita täysiä ryhmiä. Nykyään lapset ovat myös pitkiä päiviä hoidossa, pääsääntöisesti kello 816.30. Ennen oli myös päiväkotiapulaisia, nyt kaikesta on nipistetty ja kaikesta säästetään. Kun lapsia on enemmän, eikä apulaisia enää ole, siivousta on jouduttu vähentämään. Pölyjä ei ehditä pyyhkiä juuri koskaan.
Talot täytetään ylitäyteen, ja ryhmäkoot ovat kasvaneet. Lapset ovat haastavampia, ja integroidut erityisryhmät on poistettu. Erityistä tukea tarvitsevat lapset jäävät ilman tarvitsemaansa tukea, hän jatkaa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009357708.html
Karmeaa luettavaa. Onneksi itse olen pystynyt hoitamaan lapset kotona, ei oo tarvinnu viedä heitä tuollaiseen hullunmyllyyn. 😳
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Siis klo 8-16.30. Hirmu pitkä päivä pienelle lapselle. Ap
Niin, siitähän me ei päästä mihinkään, että vanhempien olisi mahdollista olla ensimmäiset 6 vuotta kotona. Aika kallis lapsuus tulisi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
pitäskö tehä lasu
Jos on lapsiin liittyvä ongelma niin itse asiassa lakikin velvoittaa tekemään lasun.
Hoitakaa itse lapsenne ketkä olette kotona!
Vierailija kirjoitti:
Kyse on varhaiskasvatuksesta. Ei hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Pienillä on meidänkin talossa tosi pitkiä päiviä. Tuodaan 6.30 ja haetaan 16.30 . Tai 7-17. Tuntuu tällähetkellä että mitä pienempi lapsi,sitä pidemmät päivät. Luo myös isoja haasteita ryhmän toiminnalle kun hlökuntaa lähtee ja lapsia riittää vielä koko iltapäivän.
Tilanne oli ainakin Helsingissä paha jo 10v sitten. Nyt tilanne on täysi katastrofi. Meidän päiväkodissa on kolme lapsiryhmää ja yksi vakituinen työntekijä kun pitäisi olla seitsemän. Toinen irtisanoutui viikko sitten. Kaksi kokonaista ryhmää pyörii päivittäin vaihtuvilla sijaisilla, joita ei tietenkään ole joka päivä paikalla. Otin lapsen vuodeksi kotiin, koska päiväkoti ei ollut enää turvallinen. Viimeisen vuoden aikana ulkoilivat pihalla vain pari kertaa kuukaudessa, koska ei ollut henkilökuntaa auttamaan pukemisessa.
Teen lyhennettyä työpäivää etänä, jotta jotenkin selvitään, mutta on tämä tilanne jo ihan täysi katastrofi.
Kannattaa varmaan pistää lapset hoitotädille tai palkata hoitaja kotiin.
En käsitä miksi vanhemmat eivät yhdistä ongelmiaan vaan jokainen perhe puurtaa yksin. Tuttavaperheet voisivat palkata yhteisen lastenhoitajan kimpassa, joka tulisi jommankumman kotiin. Olisi halvempaa.
Kaikki varmaan tietää jo että kunnan päiväkodit on hirveitä lasten säilyttämöjä. Henkilökuntaa ei ole. Hyvä päivä on se, jonka jälkeen lapsi on tallella ja hengissä.
Silti vanhemmat valitsevat juuri sen huonoksi tiedetyn päiväkodin.
Vierailija kirjoitti:
Osassa päiväkodeista käytetään pienten ryhmissä valjaita jotta arvaamattomien lasten kanssa pärjätään vaikka päiväkotiapulaisia ei ole.
tästä taas saa syytteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osassa päiväkodeista käytetään pienten ryhmissä valjaita jotta arvaamattomien lasten kanssa pärjätään vaikka päiväkotiapulaisia ei ole.
tästä taas saa syytteen...
Eikä saa. Täysin laillinen lastentarvike on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö alle 3-vuotiaat ole PÄIVÄKODISSA. Päiväkodin tädit HOITAVAT.
Vierailija kirjoitti:
Työt on klo 8 - 16 ja työmatka vähintään puoli tuntia suuntaansa. Ihan perus.
Lopeta taivastelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitolaki on kumottu ja korvattu varhaiskasvatuslailla jo monta vuotta sitten. Samassa yhteydessä päiväkodin tädeistä tuli varhaiskasvattajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitolaki on kumottu ja korvattu varhaiskasvatuslailla jo monta vuotta sitten. Samassa yhteydessä päiväkodin tädeistä tuli varhaiskasvattajia.
Se pottatreenikin on varhaiskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laadukasta varhaiskasvatusta.
No eihän enää ole mitään varhaiskasvatusta.
On vain säilöjä,ja sopii toivoa,ettei mitään pahempaa tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pottatreenikin on varhaiskasvatusta.
Lapsensa voisi siis varhaiskasvattaa myös ihan itse kotioloissa?
tämäKIN ongelma helpottuu tekemällä lapsi vähemmän, ei enemmän
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasten olisi parempi olla perhepäivähoidossa?
Helsinki on systemaattisesti purkanut perhepäivähoitojörjestelmää jo vuosia.
Panokset ovat valtavissa päiväkodeissa joihin painostetaan laittamaan lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laadukasta varhaiskasvatusta.
No eihän enää ole mitään varhaiskasvatusta.
On vain säilöjä,ja sopii toivoa,ettei mitään pahempaa tapahdu.
Koska sitten on ollut varhaiskasvatusta? Varhaiskasvatuslaki tuli 2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasten olisi parempi olla perhepäivähoidossa?
Helsinki on systemaattisesti purkanut perhepäivähoitojörjestelmää jo vuosia.
Panokset ovat valtavissa päiväkodeissa joihin painostetaan laittamaan lapsensa.
Jos perhepäivähoidolle on kysyntää niin luulisi kannattavan perustaa yksityisiä perhepäivähoitopaikkoja.
Oma lapseni oli Helsingissä päiväkodissa. Ryhmässä oli 13-15 lasta riippuen vuodesta ja pätevä opettaja, vakasosionomi ja hoitaja aina. Avustajiakin ryhmässä oli. Ihana hoito ja paljon tekivät, oppivat. Päiväkotiin oli matkaa 500m kotoa ja oli sopivasti työmatkani varrella. Vielä nytkin, kun lapsi on koulussa työmatkalla päiväkodin ohi kulkiessani henkilökunta saattaa huikata terveiset lapselleni.