Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petetyksi tulemisen trauma ei ota parantuakseen. Neuvoja?

Vierailija
01.02.2023 |

Mieheni petti minua useita kertoja 5-8 vuotta sitten. Lasten takia jäin ja kaikkeni tein, mutta päätin sitten erota. Luulin, että se auttaisi. Taisin erota ihan turhaan.

Kävin terapiat, luin kaikki mahdolliset aiheeseen liittyvät kirjat, puhuin ystäville, hankin vertaistukeakin.

Silti edelleen viha nousee toisinaan todella voimakkaana. Joskus valvon öitä. Vieläkin aihe herättää kysymyksiä, joihin kukaan ei vastaa minulle. Exän näkeminen on todella vastenmielistä. Hänen kanssaan asiasta puhuminen ei aikoinaan onnistunut enkä halua enää yrittääkään sitä.

Lapset pitää elämässä kiinni. On myös työ, ystävät ja harrastukset.

Mutta haluaisin unohtaa. Miten se voisi onnistua?

Vai pitääkö hyväksyä, että asian käsittely kestää ehkä koko loppuelämän? En tämän takia osaa edes ajatella uutta parisuhdetta.

Neuvoja kellään?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko myös aiheesta Betrayal trauma? Oletko käynyt puhumassa terapeutille tai vertaistuessa?

Vierailija
2/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täsmälleen samassa veneessä. Olen ajatellut vain luovuttaa ja erota. Toki se lasten kannalta tuntuu ikävältä. Tuhlaan elämääni tässä parisuhteessa, kun toinen vaan inhottaa pettämistaustan takia, vaikka kuinka olen yrittänyt unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä miten eroaminen tuntuu turhalta? Uusi suhde tulee joskus jos on tullakseen. Pääasia ettei tarvitse katsella enää päivittäin sen naamaa, joka sinua noin kovaa satutti.

Vierailija
4/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaminen tuntuu turhalta, koska ajatukset on ihan samoja ennen eroakin. Lasten puolesta harmittaa melkein enemmän kuin itsen!

Luulin, että vuosi-pari riittäisi ja auttaisi, mutta tämä kestääkin näköjään pidempään. Pelkään, että loppuelämän enkä toivu koskaan.

Kiitos lukuvinkistä, näköjään en olekaan lukenut ihan kaikkea vielä.

Ap

Vierailija
5/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, onko sun puoliso osannu olla sulle tukena, ymmärtääkö sinua?

Vierailija kirjoitti:

Olen täsmälleen samassa veneessä. Olen ajatellut vain luovuttaa ja erota. Toki se lasten kannalta tuntuu ikävältä. Tuhlaan elämääni tässä parisuhteessa, kun toinen vaan inhottaa pettämistaustan takia, vaikka kuinka olen yrittänyt unohtaa.

Vierailija
6/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sama takaisin! Saat mielen rauhan. Toimii.

Vierailija
7/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2, onko sun puoliso osannu olla sulle tukena, ymmärtääkö sinua?

Vierailija kirjoitti:

Pettäjäpuoliso hermostuu jos asioista puhuu, vanhoja ei saa kaivella eikä muistella hänen mielestään. Ei ymmärrä, että ne on jääneet kalvamaan pysyvästi.

Vierailija
8/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä yli analysoint nyt asioita. Yritä olla miettimättä mitä on tapahtunut.

Eihän pettäminen yleensä ole mitään muuta kuin pelkkää seksiä, johon vilkas hormoonitoiminta ajaa. Ihminen on kuitenkin eläin jonka elämä on joskus historiassa keskittynyt vaan ja ainoastaan lisääntymiseen. Nykyihmisellä on edelleen nämä samat vaistot.

Vierailija
9/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorempana kuvittelin, että pettämine on pahinta, mitä voisin parisuhteessa kohdata. Kuinka väärässä olin.

Nyt ihan toisenlaisen, ex-kumppanin aiheuttaman trauman läpikäyneenä voin sydämestäni sanoa, että petetyksi tuleminen ei olisi merkinnyt yhtään mitään. Maailmassa on niin paljon kamalampia asioita ja parisuhteita, joissa jotkut korventuvat vuosia ja vuosikymmeniä. Saattaisin olla ymmärtäväinen pettämisen suhteen jopa tulevien kumppanien suhteen. Ei vaan oikein enää hetkauta.

Nuo voimakkaat vihan ja katkeruuden tunteet kyllä tunnistan. Minulla erosta nyt puolisen vuotta, ja ne ovat alkaneet helpottaa. Pelko- ja ahdistustiloja tulee edelleen, nekin onneksi lievempinä.

Vierailija
10/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä kerran revitään, saman näköistä siitä ei saa koskaan. Liiman jäljet näkyvät, mutta toimeen voi silti tulla ja jäljet voi haalistua ajan saatossa.

Vierailija
11/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiönä jos ajattelee, ei sen, että joku on harrastanut seksiä jonkun toisen kanssa kuuluisi olla elämää suurempi asia. Miksi se sinusta tuntuu siltä? Paljon pahempiakin asioita on olemassa. Suosittelen, että opettelet antamaan anteeksi muille ja itsellesi.

Vierailija
12/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuksen pettämistä ei voi korjata , vaivaa aina eikä sitä pysty unohtamaan.

Vierailija
13/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkä aika erosta on? Minusta hieman ristiriitaista, että koet suurta vihaa ja silti sanot, että ero oli turha. 

Vierailija
14/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä yhtään,että asiaan jäädään vellomaan. Heti ero kun pettäminen paljastuu, mikään ei jälkikäteen satuta niin, kuin se, että jos jää liittoon yrittämään ja puoliso jatkaa pettämisiä. Ystävät, jotka ovat niin tehneet, ovat menettäneet itsekunnioituksensa ja märehtivät eksän tekemisiä vuosikausia. Ne, jotka erosivat heti, kipuilivat asiaa jonkin aikaa ja jatkoivat sitten tyytyväisenä ja voittajana elämäänsä, niin minäkin tein.

Vierailija
15/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei kannattaisi nähdä exää enää. Se lisää vaan sitä kontaktia ja tunnetiloja. Miten pääsee irti jos mies aina ilmaantuu, ovatko lapset jo isoja että pääsee itse eteisen läpi ulos tai sisään. Sähköpostilla voi hoitaa lapsiin liittyvät asiat tai lyhyesti puhelin. Tuntuuko että mies (se ikävä pettävä tyyppi) on ominut lapset, jos menevät isälle. Tulisiko sinulle intuitiivisesti mieleen vastauksia kysymyksiisi jotka vaivaavat, ajan myötä. Palstalla joku voi ehkä yrittää tulkita miehen käytöstä? Ajattele että olet hyvä ja riittävä, joku muu ymmärtää sinua paremmin kuin tämä mies. Kuuluiko hänen elämäänsä alkoholi, oli eri arvomaailma ehkä.

Vierailija
16/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kysymyksiä mietit, joihin kukaan ei vastaa? Pettämisten syitä ei varmaan monestikaan saada selville, mutta itse sain apua terapiassa siihen, mikä kaikki suhteessamme oli ollut ongelmallista. Jossain vaiheessa on vain hyväksyttävä, että on käynyt niinkuin on käynyt ja päästettävä irti. 

Vierailija
17/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla että tämä pettämistrauma on aktivoinut sinulla nyt jonkin lapsuudentrauman tms? Jotenkin tuntuu että yleensä nuo erot ja pettämiset jne käsitellään jossain parissa, max kolmessa vuodessa (itsekin jotain vastaavanlaista olen kokenut). Ehkä voisit hyötyä lisäterapiasta jossa käsitellään sinua itseäsi eikä niinkään tuota suhdetta, tosin siitäkin varmasti hyödyllistä puhua, kun se nuo tunteet tuo pintaan.

Vierailija
18/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan ole vastuussa pettäjäexän tekemisistä.

En silloin, en nyt.

Miksi tuhlaisin ajatuksia tai mitään turhakkeelle sen enempää nykyään.

Hän halveksi minua ryhtyessään pettämishommiin. Piti mua niin tyhmänä ja saappaana että mulle voi tehdä mitä vaan. No, omapa oli häviönsä kun vuoden verran itki perään kuinka en voi erota.

Hän halveksi minua.

Minulle häntä ei ole olemassa. On vain ajanjakso elämässä johon hän liittyy lasten vuoksi.

Vierailija
19/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sattui olemaan klassinen (useita kertoja) paskatapaus, mikä ei ole sinun vikasi, ap.

Vei sinulta ison palasen elämää kuin varas, mutta ethän anna viedä eron jälkeistäkin palaa? Ei ole mitään syytä jatkaa virumista tuossa tilassa, menetät tulevaisuutesi kokonaan. Vaikka mitä ihanaa voi olla edessä, jopa uusi ja luotettava ihmissuhdekin huolehtivan, aidosti välittävän ja rehellisen miehen kanssa, mikä ei tässä ole nyt laisinkaan pääasia, vaan ainoastaan noista masentavista mustista myrskypilvistä eroon pääseminen.

Katkeruus ja viha ovat tunteita, jotka tekevät paranemisen suhteen hyvää, mutta vain oman aikansa, niihin ei saa jäädä pysyvästi riutumaan. Anna itsellesi mahdollisuus olla taas se nainen, joka joskus olit!

Eteenpäin on ainoa vaihtoehto mennä, suuntaa siis sinne!

-Pettämistä ja jopa hakkaamista osakseen saanut, eronnut ja likipitäen jo toipunut

Vierailija
20/27 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä yhtään,että asiaan jäädään vellomaan. Heti ero kun pettäminen paljastuu, mikään ei jälkikäteen satuta niin, kuin se, että jos jää liittoon yrittämään ja puoliso jatkaa pettämisiä. Ystävät, jotka ovat niin tehneet, ovat menettäneet itsekunnioituksensa ja märehtivät eksän tekemisiä vuosikausia. Ne, jotka erosivat heti, kipuilivat asiaa jonkin aikaa ja jatkoivat sitten tyytyväisenä ja voittajana elämäänsä, niin minäkin tein.

Varhaisilla kiintymyssuhteilla ja sisäisellä turvallisuudentunteella on yleensä vahva yhteys henkiseen kriisinkestävyyteen. Sinuna kiittäisin suotuisia geenejä ja kasvuympäristöä kyvystä mennä eteenpäin. Kannattaa myös ehkä jättää sellaiset sanat kuin vellominen käyttämättä. Sotaveteraanitkin jäävät traumojen vangiksi, eivätkä lapsuuden kiintymyssuhdetraumat ole yhtään vähemmän vahingollisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän