Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinun veriryhmä?

Vierailija
31.01.2023 |

Mitä mielipiteitä oma veriryhmäsi herättää, vai herätätkö mitään?

Mikä on sinun veriryhmä?

Vaihtoehdot

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun biologiantunneilla tehtyä testiä ei saa pitää luotettavana vaikka se yleensä oikeen näyttääkin.

Vierailija
62/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun biologiantunneilla tehtyä testiä ei saa pitää luotettavana vaikka se yleensä oikeen näyttääkin.

Miten tää testi tehdään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AB+ EN JÄÄ KOSKAAN ILMAN VERTA 😎

Vierailija
64/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-

Vierailija
65/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määritelläänkö tuota veriryhmää edes missään, paitsi sitten, jos on leikkaukseen menossa?

Kaikilla 70-luvun jälkeen sairaalassa syntyneillä on veriryhmä merkattu korttiin, joka on äidin hallussa.

Aikaisemmista en tiedä.

T.hoitsu

No heh, mun äiti on yli 80, itse yli 60, mistähän äitini kätköistä moisen kortin löytäisin? Täytyy sanoa, että nevöhööd.

Olen samaa ikäluokkaa ja löysin äitini papereista neuvolakorttini. Siinä oli syntymähetki merkattuna, se jäi mieleen. En jaksaa enää muistaa oliko siinä veriryhmäkin.

Omasta veri ryhmästä tietysti voi saada jonkinlaisen käsityksen jos tietää vanhempiensa veriryhmät.

Vierailija
66/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B-

Onko meitä muitakin? 🤭

Luin jostain että B- veriryhmä on harvinainen vähän kaikkialla, yleisin kuitenkin Pakistanissa, harvinaisin taas Itä-Aasiassa.

Vierailija
67/81 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihme kokemus. Eräässä leikkauksessa taannoin riitelin lääkärin kanssa kun hän sanoi että veriryhmäni on A+. Hän väitti sitä useaan otteeseen kivenkovaan.

Kuitenkin useassa lapsuuden ajan terveyskortissa lukee että veriryhmäni on A- koska jouduin lapsena leikkaukseen. Nämä kortit ovat tallella.

On mahdollista. Jos veriryhmä on määritetty joskus 80-luvulla tai aiemmin, menetelmät ovat niistä ajoista muuttuneet. Jos Rh-veriryhmä on silloin antanut heikon positiivisen tuloksen, on ollut varmempaa määrittää veriryhmä Rh-negatiiviseksi. Nykymenetelmin taas Rh-ryhmästä voi tulla aivan selkeä positiivinen, jolloin veriryhmä on esim A+ eikä A- kuten aiemmin.

Toisaalta on olemassa myös Rh-veriryhmän heikkoja alaryhmiä, jotka määritetään Rh-negatiivisiksi.

Tai sitten lääkäri oli väärässä.

Suuri kiitos tästä vastauksesta ja tiedoista! Tuo asia on kummitellut mielessä joskus kun tuntui kerrassaan niin oudolta. -se joka kirjoitti tuon oudon kokemuksen

Vierailija
68/81 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B-

Onko meitä muitakin? 🤭

Luin jostain että B- veriryhmä on harvinainen vähän kaikkialla, yleisin kuitenkin Pakistanissa, harvinaisin taas Itä-Aasiassa.

Tietenkin on muitakin. 🙄 B-ryhmä on kyllä huono veriryhmä.

Vierailija
69/81 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testasin veriryhmäni viimeksi koulussa itse. A+ oli vielä vähän aikaa sitten Suomessa yleisin veriryhmä.

Vierailija
70/81 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen veriryhmä, etten sairastunut koronaan. Hyvä!

Vierailija
71/81 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista oliko o + vai miinus, ilmeisesti sittenkin plussa koska näyttäis yleisimmältä

Vierailija
72/81 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

B+. Ennen leikkausta selvitettiin.

Vierailija
73/81 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

A- olen. Sinänsä paskanakki, koska vaikka A+ on kaikista yleisin veri Suomessa, positiivista ei voi ikinä antaa negatiiviselle. Negatiivinen tarvitsee samasta kirjaimesta huolimatta nimenomaan sitä negatiivista; negatiivista jota on yleisesti ottaen paljon vähemmän kuin positiivisia... No onneksi A- on kuitenki negatiivisten ryhmässä yleisintä, mutta perkele kuitenkin, jos positiiviset varastaa mun negatiiviset veret

Vierailija
74/81 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verta luovuttaessa saat veriryhmästäsi tiedon.

Saa sen tietää muissakin tilanteissa. En ole luovuttanut verta ja tiedän mun veriryhmän.

Vierailija
75/81 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin olla O-ryhmässä, sillä se on niin sanottuna paras muille. Käyn luovuttamassa verta usein. T. A+

Miksi paras?

Muistaakseni O-veri sopii kaikille.

Niinhän tuo sopisi. Luovuttaisin kyllä jos ei veriarvot olisi päin honkia, varsinkin rauta-arvot :(

Vierailija
76/81 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä kirjaavat, on vaihtunut. 

Vierailija
77/81 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen A-

Eipä tuo nyt paljoa ajatuksia herätä, toki jos saisin valita niin olisin O, koska sillä voi olla positiivisia terveysvaikutuksia.

Mieheni on O+ ja kaikki 3 lastamme ovat A+. 

Vierailija
78/81 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sillä tulee useammin sama tulos mutta Kanta-kirjaukset vaihtelevat eri ryhmien välillä?

Vierailija
79/81 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tätä näe omakannasta?

Minäkin ihmettelen sitä.

Vierailija
80/81 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

A- eliitti ilmoittautuu!