Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kalvojen puhkaisusta?

18.11.2006 |

Mulla menossa jo rv 42+0. Käynnistystä on jo yritetty tipalla, mutta ei tehonnut. Pelkkiä kivuttomia supistuksia saatiin aikaiseksi. Seuraavaksi aiotaan luultavasti puhkaista kalvot ja laittaa samainen tippa. Millaisia kokemuksia muilla on kalvojen puhkaisusta? Sattuuko se kalvojen puhkaisu? Olen lukenut, että supistukset tulee sen jälkeen usein tosi kipeinä ja voimakkaina, mutta miten se itse kalvojen puhkaisu tehdään?

MollyJii

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsessään satu ollenkaan! Vesi vain solahtaa sieltä ulos :). Sen sijaan supparit kyllä ainakin mulla voimistuivat ja tihentyivät selkeästi heti kalvojen puhkaisun jälkeen mutta mulla oli kyllä silloin jo kohdunsuu täysin aukikin eli varmaan eri tilanne kuin sulla.

Vierailija
2/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalvojen puhkaisu ei tosiaankaan tunnu miltään. Toimenpide tehdään muovisella sukkapuikon näköisellä puikolla. Vedet vaan lorahtavat pois. Supistukset usein voimistuvat puhkaisun jälkeen, mutta mulla ne eivät muuttuneet yhtään kivuliaimmiksi kuin aiemmatkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin tipalla & kalvot puhkaisemalla, ja ainakin omasta kokemuksesta voin suositella ;)

Tippa laitettiin joskus aamupäivällä yhdentoista maissa ajatuksella " katsotaan kuinka käy" ja miten vauva reagoi supistuksiin. Pari tuntia siitä lääkäri tuli puhakaisemaan kalvot, minkä tarkoituksena oli edelleen saada hommaan vauhtia, mutta samalla yhä " katsotaan kuinka käy" meiningillä. Kalvojen puhkaisu ei tuntunut miltään, ja se tehtiin jollain instrumentilla tyyliin " pitkä tikku" jonka päässä oli joku pieni koukun tyylinen tms... Vaihtoehtoina oli muovinen ja metallinen tikku, kätilö taisi tarjota ensin sitä metallista, mutta lääkäri halusikin muovisen. En sitten tiedä mitä eroa niissä oli, ehkä koossa/ pituudessa vähän?? Lääkäri vaan lupasi toimenpidettä tehdessään, että " vuorokauden kuluessa teillä on vauva" :)

No kumminkin, kalvojen puhkaisemisen jälkeen ei vielä tuntiin-pariin tapahtunut mitään sen enempää, supistuksetkaan ei tuntuneet mitenkään erityisen voimakkailta tai kipeiltä. Vasta joskus kolmen jälkeen supistukset alkoivat jo tuntua, ja siitä ne vähitellen tiheni ja koveni, niin että tyttö syntyi lopulta hyvin nopeasti, klo 17.22. Eli kaikenkaikkiaan synnytys oli mun kohdalla ainakin helppo ja nopea!

Ja kun käynnistelemään tipalla & kalvojen puhkaisulla lähdettiin, aamulla vielä oli äitipolilla katsottu, että paikat ei olleet kovinkaan kypsät tai auenneet oikeastaan lainkaan. Ja siitä huolimatta siis kaikki meni helposti ja nopeasti, eli suosittelen ;)

Vierailija
4/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun mulla on kaikki kolme tähän astista syntyneet tipan ja kalvojen puhkaisun voimalla. Tippa yksistään ei ole auttanut, eikä mitkään geelit ja tabletit. Mun kohdalla asiat ovat edenneet kunnolla vasta kun kalvot on puhkaistu, mutta sen jälkeen vauvat olleet maailmassa n. 4 tunnin päästä. Olen itsekin miettinyt, että " luonnollisempi" käynnistyminen ois varmaan lempeämpi, mutta minkäs teet kun fysiikka on tällaanen;)

Tsemppiä synnytykseen, ole rohkealla mielellä! (Kuulosti juhlalliselta:)

Perässä seuraava Kerkkis 34+ risat

Vierailija
5/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmissa synnytyksissä kun paikat auki 4cm. Itse puhkaisu ei tunnu ollenkaan, mutta supistuksiin tulee kyllä voimakkuutta sen jälkeen!

Viimeksi sanoinkin, että kun kätikö puhkasee kalvot niin voi sitten samantien tilata lääkärin laittamaan epiduraalin. Ja ei kyllä yhtään liian aikaisin sitä puudutusta laitettu. Loput 6cm aukenikin sitten tunnissa.

Tsemppiä synnytykseen!

AIHA

Vierailija
6/6 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla kalvojen puhkaisemisen jälkeen (ei sattunut, kuten moni muukin jo kirjoittanut) supistukset saivat sellaiset voimat, että taju meinasi lähteä. Mutta paikatkin aukenivat alle tunnissa 7cm:stä 10cm:in eli tekivät muutakin kuin kipeää :) Epiduraalia en enää ehtinyt saamaan, joten silläkin saattoi olla vaikutusta, että supistukset tuntuivat niin kovina.