Pitäisikö teistä perheellisen osata/jaksaa tehdä muutakin ruokaa kuin esim. paistaa kalapuikkoja ja keittää juustopastaa pussista?
Kommentit (53)
Olishan se hyvä että lapsi saa monipuolista ja hyvää ruokaa eikä pelkkiä eineksiä. Mitta ei ne einekset nyt täysin saa****sta ole kiirepäivänä, pakastepizzan kylkeen voi tehdä tai ostaa vihersalaatin, kalapuikkojen kanssa voi tarjota kasviksia, juustopastaan voi heittää hemapa-pussin, muroihin marjoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Mä käytin puolivalmiita arkisin.
Yksinhuoltajan työpäivä:
Herätys 5.00
Lapsen herätys 5.30
Lapsi hoitoon 6.10
Kävelen asemalle
Työaika 7-16
Lapsen haku 17.00 ja siitä kauppaan.
Kotona n. 17.45
Alan tekee ruokaa.
Syödään ja sitten lössöhdän sohvalle.
Lapsi nukkumaan 21.00
Minä nukkumaan 22.00.Mikset mene ilman lasta kauppaan, pääsisitte nopeampaan kotiin?
Jätän lapsen yksin jonnekin? Niin no ilman lasta kävelee nopeammin. 🙄
Viikonloppuna kyllä. Arkena ei vain ehdi. Lapsilla on kiljuva nälkä ja jos tuhatta ja sataa ajaa kotiin töistä, niin kello on jo 16:30, ja monesti on pakko tulla kaupan kautta, jolloin kello on jo yli 17. Puoli tuntia on ihan maksimi ruuanlaittoaika. Perhe on niin iso, että se suurinkin satsi menee heti tai korkeintaan yksi annos jää.
Onneksi ei ole enää päiväkoti-ikäisiä. Tuohon jos vielä lisäisi hoidosta haun, niin olisi vielä kiireempi.
Koitas muuten paistaa jäiset kalapuikot niin, että pinta on rapean kullankeltainen ja kala on sisältä kypsä ja lämmin. Ei ole ihan tuosta vaan tehty.
Pari perusreseptiä kun opettelee, niin on helppoa laittaa arkiruokaa. Kerralla isompi satsi ja perhe on ruokittu puoli viikkoa.
Minulla on lapset joka toinen viikko ja olen ajautunut tekemään muutamia ruokia säännnöllisesti. Usein tulee tehtyä uunilohta ja perunamuusia, jonkinlaista currya riisillä, pizzaa viikonloppuna, tortilloja tai muuta texmexiä, lihapullia, lohkoperunoita ja uunikasviksia, nuudeleita tofulla tai kanalla. Yritän laittaa ison annoksen, niin että muusia on ainakin kahdelle aterialle, riisiä jää yli ja voi tehdä paistettua riisiä ja tomaattikastiketta voi käyttää pizzaan, pastaan jne. Pikaruokana esim. gnoccheja tomaattikastikkeessa, kalapuikkoja ja perunamuusia, bataattiranuja ja falafeleja pakasteesta.
Valmisruokia ja puolivalmisteita on vaikka kuinka paljon. Lapset voi ruokkia varsin terveellisesti niilläkin, jos ei aina tyydy tuttuun ja helppoon. Lisukevihannesten laittaminen on niin helppoa, että ei kannata edes yrittää väittää, ettei niitä osaisi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna kyllä. Arkena ei vain ehdi. Lapsilla on kiljuva nälkä ja jos tuhatta ja sataa ajaa kotiin töistä, niin kello on jo 16:30, ja monesti on pakko tulla kaupan kautta, jolloin kello on jo yli 17. Puoli tuntia on ihan maksimi ruuanlaittoaika. Perhe on niin iso, että se suurinkin satsi menee heti tai korkeintaan yksi annos jää.
Onneksi ei ole enää päiväkoti-ikäisiä. Tuohon jos vielä lisäisi hoidosta haun, niin olisi vielä kiireempi.
Miksi lämmin ruoka pitää syödä niin aikaisin? Me syödään mielellään yhdessä ja jos harrastukset on alkuillasta, kaikki syövät tukevan välipalan, lapset kaksi, ja iltaruoka saattaa olla vasta kahdeksan jälkeen illalla.
Eivät ne "perinteiset kotiruuat" keskimäärin ole ravitsemuksellisesti sen parempia kuin eineksetkään. Ja eineksissäkin löytyy ravitsemuksellisesti monenlaista tuotetta; esim. joku purkkihernekeitto on ihan hyvää ravintoa, eineslasagne taas ei niinkään. Kuten ei yleensä ole itse tehty lasagnekaan.
Siltä ajalta kuin ne "perinteiset kotiruuat" ovat, niin silloin käytettiin Suomessa ja muuallakin Euroopassa tyypillisesti aika paljon eläinrasvoja, valkoisia vehnäjauhoja ja perunaa, joista mikään ei suuressa määrässä nautittuna ole erityisen hyväksi keskivertoihmisen terveydelle.
Mutta tällä palstalla toki jokainen ruokkii lapsensa joka päivä kuin ammattiurheilijan, joita suurimman osan lapset ovatkin Unohtamatta tietenkään fine dining -ravintolan tasoista makumaailmaa ja esillepanoa. :D
Pitäisi osata ja jaksaa, mutta aina ei vaan pysty. Sairastin rajun koronan viime kesänä ja olen ollut valtavan uupunut ja edelleen heiveröinen sen jäliltä ja tunnustan että lämmitän eineksiä enkä juuri kokkaa. Toivon että energisyyteni palaisi, olo on kuin haamulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Mä käytin puolivalmiita arkisin.
Yksinhuoltajan työpäivä:
Herätys 5.00
Lapsen herätys 5.30
Lapsi hoitoon 6.10
Kävelen asemalle
Työaika 7-16
Lapsen haku 17.00 ja siitä kauppaan.
Kotona n. 17.45
Alan tekee ruokaa.
Syödään ja sitten lössöhdän sohvalle.
Lapsi nukkumaan 21.00
Minä nukkumaan 22.00.Ei kai nyt joka päivä käydä kaupassa ja ruokaa voi tehdä kerralla parille päivälle. Kiva se mennä suoraan kotiin ja laittaa eilistä mikroon. Helppoa ja nopeaa.
Mulla ei oo mikroa🤭
Ei ei ja vielä kerran ei... kukaan ei jaksa kokkauksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä, miksi lapset pitää suunnilleen pakottaa syödään sellaista ruokaa, jota vanhempi ei halua tai osaa tehdä ja joka lapsi ei halua syödä. Lapsi haluaa herkkuruokiaan ja vanhempi päästä helpolla. Monelta riidalta säästyttäisiin, jos tässä toimittaisiin yksinkertaisemmin.
Onhan noita keskusteluja kuultu kaupassa, kun äityli antaa Keiju-Lumihiutaleen määritellä, mitä perheessä syödään. Kulti, mitäs tänään syötäisiin... Jani-Jonne on lastannut ostoskärryyn "kaikkea hyvää".
Olen kyllä sitä mieltä, että aikuiset päättää, mitä syödään, tietysti huomioiden, että inhokkiruokia on.
Ja kouluruoka on pahaa, kun kotona on gourmet-tarjoilu.
Mitä ihmeen sössötystä? Äityli? Keiju- Lumihiutale? Argumentoida voi ilman tällaista lässytystäkin. Tai siis kaikki eivät ilmeisesti osaa
Tänään tein perunamuusin ja sian palapaistista ruskean vastikkeen. Eilen keitin riisipuuroa ja mustikkasoppaa.
Kalakeittoa taisi olla sitä ennen.
Tällaisia kai meidän perheen ruoat ovat 20v olleet.
Toki joskus on nakit ja ranskis- päiviäkin.
Tämä on kyllä silleen jännä palsta, että täällä ei kukaan käytä mitään valmisruokia/syö terveellisesti aina..oli mikä tahansa ruokaan liittyvä ketju niin aina porukka pätee kuinka hyvin heillä syödään..jännä kuitenkin, että kaupassa valmiit ruuat ja herkut niin jonkun kärryyn ne hyppää..ei kuitenkaan tämän palstan kävijöitten😅