Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tupakoinnista ei öyhötetä samalla intohimolla kuin ylipainosta

Vierailija
30.01.2023 |

Vaikka tupakointi on tappavampaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei öyhötetä? Nimenomaan tupakoinnista on öyhötetty ja rajoitettu sitä, toisin kuin ylensyöntiä ja halvan herkun saatavilla olemista ja mainostamista. 

Jo 10kg ylipaino rasittaa sydäntä yhtä paljon kuin ASKILLINEN savukkeita päivässä, joten moni ylipainoinen on todella huonommassa jamassa ylikiloineen kuin joku perus tupakoitsija joka ei polta todellakaan sitä askia päivässä.

Olet yksinkertaisesti väärässä.

Vierailija
22/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavia on yli 60 prosenttia kansasta, tupakoivia enää jotain 10  prosenttia. Eli volyymi tuossa huolessa varmaan on taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuteeveessä oli  matala-asteisesta tulehduksesta asiaa. Ja yksinkertaisesti suurin syy siihen on mitattavaissa helposti mahan ympärykseslä. Eli vatsarasva aiheuttaa tauteja. Ei tupakointikaan tietystikään hyväksi ole.

Vierailija
24/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan oikein hyvin sen ajan, kun röökistä öyhötettiin jatkuvasti. Tupakointi onkin jo saatu vähenemään todella merkittävästi.

Ylipainon kanssa taas on aivan päinvastoin. Ihmiset lihovat koko ajan lisää ja nyt trendi on levinnyt jo lapsiinkin ja parikymppisillä on kakkostyypin diabetesta.

Tupakointi on itse asiassa helpompi kitkeä kuin ylipaino, koska ihmisten on pakko syödä. Tupakointi voidaan kieltää melkein joka paikassa, ikärajaa nostaa ja valvontaa lisätä ja hintaa korottaa. Ruuan kanssa ei voi toimia samoin.

Tupakoitsijat ovat yhteiskunnan erityisessä suojelussa. Muutenhan tupakka-askin hinta olisi jo kaksikymppiä, mokomatkin syöpäkääryleet.

Erityisessä suojeluksessa? Mitä tuotetta Suomessa verotetaan enemmän kuin tupakkaa? Ei edes bensaa tai viinaa.

Vierailija
25/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavia on yli 60 prosenttia kansasta, tupakoivia enää jotain 10  prosenttia. Eli volyymi tuossa huolessa varmaan on taustalla.

18 prosenttia suomalaisista polttaa. Sellainen vähemmistö pitää ei-tupakoivia panttivankeinaan ja pois parvekkeiltaan. Se on sellaista, tämä demokratia, vähemmistön tahtiin tanssitaan. Ja niin pienen vähemmistön! 82 prosenttia suomalaisista ei polta!

Vierailija
26/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan oikein hyvin sen ajan, kun röökistä öyhötettiin jatkuvasti. Tupakointi onkin jo saatu vähenemään todella merkittävästi.

Ylipainon kanssa taas on aivan päinvastoin. Ihmiset lihovat koko ajan lisää ja nyt trendi on levinnyt jo lapsiinkin ja parikymppisillä on kakkostyypin diabetesta.

Tupakointi on itse asiassa helpompi kitkeä kuin ylipaino, koska ihmisten on pakko syödä. Tupakointi voidaan kieltää melkein joka paikassa, ikärajaa nostaa ja valvontaa lisätä ja hintaa korottaa. Ruuan kanssa ei voi toimia samoin.

Tupakoitsijat ovat yhteiskunnan erityisessä suojelussa. Muutenhan tupakka-askin hinta olisi jo kaksikymppiä, mokomatkin syöpäkääryleet.

Erityisessä suojeluksessa? Mitä tuotetta Suomessa verotetaan enemmän kuin tupakkaa? Ei edes bensaa tai viinaa.

Parveketupakointi!!!!

Vierailija
27/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuteeveessä oli  matala-asteisesta tulehduksesta asiaa. Ja yksinkertaisesti suurin syy siihen on mitattavaissa helposti mahan ympärykseslä. Eli vatsarasva aiheuttaa tauteja. Ei tupakointikaan tietystikään hyväksi ole.

Helou, ding ding! Ei tietenkään ole hyväksi!

Vierailija
28/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin lisää kuolleisuutta ja terveydenhoitoon kuluja, joten kumpikaan ei ole hyvästä tai poissulje toisen haitallisuutta.

https://www.duodecimlehti.fi/duo12430

Tupakointi vähentää terveydenhuollon kuluja juuri siksi, koska se lyhentää elinikää. Ihminen kun aiheuttaa niitä kuluja eniten vanhuudessa. Tämä aihe tosin on tabu, koska tupakointia ja tupakoijia kuuluu yleisesti paheksua, vaikka tuo paheksunta ei kestäisi tarkastelua.

"Tupakoitsija itse säästää lopettamisella selvää rahaa, mutta yhteiskunnalle tupakoinnin väheneminen voikin käydä kalliiksi. Tutkimustulokset osoittavat, että tupakoimattomat ehtivät pidemmän elämänsä aikana sairastaa selvästi tupakoitsijoita enemmän. Pääministerin mukaan savuttomat suomalaiset aiheuttavat elämänsä aikana yhteiskunnalle neljänneksen suuremmat sairaanhoidon kustannukset kuin nuorempina kuolevat sauhuttelevat kansalaiset."

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/200810068379693

Vierailija
29/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt jo Ritva opetella mitä lihava ja ylipainoinen tarkoittavat. Ei sua jaksa joka päivä opettaa kädestä pitäen.

Vierailija
30/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minkä tuotteen hinnasta on suurempi osuus veroa kuin tupakan hinnasta (90+ %).

Vierailija
31/36 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsijat ovat harvoin läskejä, jolloin ne ovat haluttavampia ja niutähän ei mollata. Parempi rikas tupakoitsija puolisona kuin lihava ja köyhä.

Mutta tupakka tappaa. Oletko nähnyt, miten keuhkosyöpäpotilas kituu, heivataan pois sairaalasta toivottomana tapauksena omaisten käsiin kotiin kuolemaan? Minä olen, 17 vuotta sitten. Siinä ei paljon kuule himot heilu. Tulet vielä näkemään.

En ole tupakoitsija vaan käytän 10mg nikotiini pussukoita.

Vierailija
32/36 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoon on poliittisesti todella vaikea puuttua, koska naisista melkein ja miehistä yli 70 % on ylipainoisia. Mikään puolue ei halua lähteä rajoittamaan äänestäjien enemmistön asioita, koska se olisi poliittinen itsemurha. 

Vierailija
33/36 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos ylipainoiset eivät saisi asioida karkki- ja makkarahyllyllä.

(vitsivitsi)

Vierailija
34/36 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos ylipainoiset eivät saisi asioida karkki- ja makkarahyllyllä.

(vitsivitsi)

Minun painoon ei vaikuttaisi millään tavalla, koska en tuollaisia ole ikinä syönyt. Minusta tuo ajattelutapa, että lihavuuden syy on aina herkut, on aika vaarallinenkin, koska silloinhan ihmiset saattavat kuvitella olevansa ylipainolta turvassa, jos eivät syö mitään epäterveellistä. Lihomiseen tarvitaan niin pieni liikamäärä kaloreita, että se tulee helposti ihan normaalista ruoasta. Yksi kilo vastaa 7000 kCal, joten jos ajatellaan puhtaasti matematiikkana, 200-300 kCal liikaa päivässä lihottaa kuukaudessa kilon. Eli vaikka ylimääräisinä välipaloina banaani ja rahkapurkki. Sellaisia me lievästi ylipainoiset usein ollaan, ei mitään sohvalla makaavia siiderinlipittäjiä vaan usein varsin aktiivisiakin ihmisiä. Jos alkaisin mättää herkkuja tai suuria määriä ruokaa ja alkoholia kuten joskus lomalla, viisi liikakiloa voisi tulla kuukaudessa parissa ja seuraavaksi olisinkin sairaalloisen lihava, jos meno jatkuisi vaikka vuoden.

Vierailija
35/36 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei sanota? Voi kuule, ihan varmasti sanotaan. Kertakaan et ole päässyt MILTÄÄN lääkäriltä omalta tai lapsen (hammaslääkäri, normi terveystarkastus, ensiapu jne) pois niin ettei ole kysytty tai sanottu kysymättä että tupakointi olisi hyvä lopettaa. 

Menet parvekkeelle kessulle niin naapurin rouva huutaa "hei" ja sen jälkeen "kannattaisi tuokin lopettaa". Kaupassa yrität ostaa röökiä niin kokajan menee mystisemmäksi, siirretään aluksi automaatteihin, sit otetaan kuvat pois, sit vaan enää muutamalta kassalta saa ja erikseen pitää vielä pyytää. Hintaa vempataan kokoajan ylöspäin, pian maksaa 20e aski ja sen vetää helposti päivässä. 

Lihavien ylipainon ylläpito on paljon helpompaa, tiedän senkin nyt koska lopetin sen tupakoinnin ja nykyään olen läski. 

Vierailija
36/36 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ylipainolla haukkuminen sattuu enempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi