Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimisitte tällaisessa tilanteessa töissä? Sain ylennyksen, mutta samalla tasolla oleva työkaveri sabotoi työtäni

Vierailija
30.01.2023 |

Pitkien neuvotteluiden jälkeen sain vihdoin ylennyksen tavoittelemaani hommaan. Meitä on nyt neljän tiiminvetäjän sijaan viisi kun minä tulin uutena mukaan. Yksi tiiminjohtajista on 60+ ja jäämässä 2-3 vuoden sisällä eläkkeelle. Tarkoituksena on, että hän opastaa minua vähän hänen projekteihinsa, joita minä sitten vedän tulevaisuudessa. Hän on antanut minulle pari asiaa tehtäväksi ja olen tehnyt ne virallisten ohjeiden mukaan ja lähettänyt asiakkaille. Tämä kolleega on sen jälkeen käynyt katselemassa niitä juttuja ja kertonut esimiehelleni, että ei hänen projekteja ole noin ennen tehty ja että hän haluaa tehdä ne itse kokonaan, minä en ole valmis niitä tekemään. Yhtään valitusta ei ole asiakkailta tullut ja esimies tarkisti itse ensimmäisen projektin ja hyväksyi sen.

Minusta tuntuu, että tämä kohta eläkkeelle jäävä kolleega ei osaa päästää irti ja hyväksy sitä, että joku ei tee hänen ennen vetämiään projekteja kuten hän on kohta 40 vuotta tehnyt.

Mitä voin nyt tehdä asialle? En halua antaa periksi, mutta jos teen tuon kolleegan projekteja niin tiedän, että hän kyylää jokaisen pisteen ja pilkun ja valittaa sitten selkäni takana esimiehelle, että teen asioita 'huonosti'.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika haastavia tehtäviä kun piti järjestää 2-3 vuoden perehdytys.

ET ymmärtänyt lukemaasi: "...että hän opastaa minua vähän hänen projekteihinsa..."  Puhuttiin eläkkeelle jäämiseen 2-3v.

Vierailija
22/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu, ap...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna ottaisin sen asenteen, että jos kuulen selän takana jauhamista työstä, joka on ollut asiakkaan mielestä ok, että mikä työssä on tehty väärin. Eläköityvä kollega näyttäköön esihenkilön läsnäollessa kohta kohdalta, missä meni metsään, ja miten se vaikuttaa asiakkaaseen. Tuo tulee nimittäin pahenemaan, kun vanha työntekijä kokee, että ei ole kuin yksi tapa tehdä, minun tapani, kun olen sen 40 vuotta aina tehnyt näin. Asioiden tasalla oleva pomo toisaalta tajuaa hyvin, mistä kiikastaa, ja hänen on tehtävä selväksi, missä turhasta valittamisen raja kulkee.

Että mä inhoon näitä "näin on tehty 20v". Vaikka onkin  niin ei se välttämättä ole se paras tapa eikä se välttämättä ole edes oikea tapa! Tavat muuttuu ja aika kuluu.

Vierailija
24/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä niin kuin pitää, ja olla vaan sopuisa. Mitään et voita jos alat kukkoilemaan. Vaikka teet itse mielestäsi paremmin, kannattaa silti kaikki mahdollinen oppi ja apu siitä parin vuoden päästä eläköityvästä. Ihan varmasti sinullakin on opittavaa.

Vierailija
25/27 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna ottaisin sen asenteen, että jos kuulen selän takana jauhamista työstä, joka on ollut asiakkaan mielestä ok, että mikä työssä on tehty väärin. Eläköityvä kollega näyttäköön esihenkilön läsnäollessa kohta kohdalta, missä meni metsään, ja miten se vaikuttaa asiakkaaseen. Tuo tulee nimittäin pahenemaan, kun vanha työntekijä kokee, että ei ole kuin yksi tapa tehdä, minun tapani, kun olen sen 40 vuotta aina tehnyt näin. Asioiden tasalla oleva pomo toisaalta tajuaa hyvin, mistä kiikastaa, ja hänen on tehtävä selväksi, missä turhasta valittamisen raja kulkee.

Että mä inhoon näitä "näin on tehty 20v". Vaikka onkin  niin ei se välttämättä ole se paras tapa eikä se välttämättä ole edes oikea tapa! Tavat muuttuu ja aika kuluu.

Kyllä, mutta ei kaikki uusikaan ole automaattisesti paras tapa. Katsopa vaikka peruskouluja.

Vierailija
26/27 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä itse et rohkene puhutella esimiestäsi? Otapa nyt reippaasti käsiisi ne tapaukset, jotka menivät kollegasi mielestä väärin ja tilaa audienssi esimiehen luo. Käykää läpi ne asiat ja pyydä esimieheltäsi selkeä vastaus siihen, kelpaako sinun tapasi voi pitääkö tehdä kollegan tavalla. Pyydä se vastaus kirjallisena, ja kirjoita ainakin itse muistiin hänen vastauksensa niin tarkkaan, että se kelpaa tiukassa paikassa vaikka oikeuteen.

Vierailija
27/27 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeitakin tilanteita on, joissa pyritään sabotoimaan toisen palkkatyöoikeus.

Määräaikaisena, taloon tuli siinä vähän ennemmin kokonaan uusi ihminen määräaikaiseksi (muutti muuten Varsinais-Suomesta), talossa oli aukeamassa yksi toistaiseksi voimassa oleva työsuhde kun siitä toimenhaltija oli siirtymässä muihin tehtäviin. Tämä avoin työsuhde ilmoitettiin haettavaksi henkilöstölehdessä (tuolloin ei vielä ollut intranettejä, vaikka muuten töissä tietokoneita käytettiinkin), no, sillä osastolla, jossa tuo pidempään talossa ollu ma oli töissä, se henkilöstölehti oli piilotettu jonnekin lehtipinoon, eikä kukaan tullut edes sanomaan, että nyt olis haettavana. Tosin kun yksi vakituisessa suhteessa ollut työntekijä asiasta keskusteli talon isomman kihon kanssa käytävällä, se pidempiaikainen ma sattui kuulemaan tämän ja pomo kuului sanovan, että (tämä pidempiaikainen ma) saa paikan, jos hakee. Se osaston työntekijä olisi kai enemmin ottanut sen vasta taloon tulleen... No, siitä osaston työntekijästä voisi sanoa kaikenlaista työntekemisen suhteen eikä välttämättä kovin kiittävää puhetta tällöin olisi kuultavissa.

Siinä siis oikeaa sabotointiyritystä.