Perehdyttäjä ällistyi: Nuoret työntekijät eivät osaa edes laskea vaihtorahoja kassalla Pasmat menevät täysin sekaisin
Näinpä käteinen raha demonisoitiin. Ei nuoret käytä käteistä, siitä vaikeus tunnistaa rahat johtuu.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupassa pitää enää laskea vaihtoraha päässä? Kassakonehan ilmoittaa, paljonko annetaan takaisin.
Mita.. meila kebabi ei kassakone toimi kortti ei maksupuhelin. Täyty olla raha, muuten kassakone ei voida olla auki paivan josta abdi saata palkka otta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan vaihtorahoista, kun syy on vielä karmivampi kaikessa yksinkertaisuudessaan: nuoret työntekijät eivät osaa vähennyslaskua.
Lue juttu. Kone näyttää rahamäärän.
Joo, tuli tämäkin ihme koettua. Espresso House- ketjun kahvilassa Helsingissä nuori kassahenkilö ei osannut antaa rahasta takaisin. Mietti ja mietti ja tuijotti kaksikymppistä kädessään. Meinasin sanoa summan, mutta ajattelin, että nolaan hänet (ehkä syystäkin). Eikö ne tosiaan näe kassakoneesta oikeaa summaa. Pitkän miettimisen jälkeen toimenpide onnistui.
Tuli vaan jälkeenpäin ajatus, että voiko olla mahdollista, että nykyajan kersat ei oikeasti tunnista paperirahoja, kun kaikki maksut hoidetaan kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan vaihtorahoista, kun syy on vielä karmivampi kaikessa yksinkertaisuudessaan: nuoret työntekijät eivät osaa vähennyslaskua.
Lue juttu. Kone näyttää rahamäärän.
Tätä varten pitäisi se linkki laittaa keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupassa pitää enää laskea vaihtoraha päässä? Kassakonehan ilmoittaa, paljonko annetaan takaisin.
Liian vaikeaa lukea juttu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuli tämäkin ihme koettua. Espresso House- ketjun kahvilassa Helsingissä nuori kassahenkilö ei osannut antaa rahasta takaisin. Mietti ja mietti ja tuijotti kaksikymppistä kädessään. Meinasin sanoa summan, mutta ajattelin, että nolaan hänet (ehkä syystäkin). Eikö ne tosiaan näe kassakoneesta oikeaa summaa. Pitkän miettimisen jälkeen toimenpide onnistui.
Tuli vaan jälkeenpäin ajatus, että voiko olla mahdollista, että nykyajan kersat ei oikeasti tunnista paperirahoja, kun kaikki maksut hoidetaan kortilla.
Ehkä suurin osa menee kortilla, mutta pitäähän niitten kassojen laskea se oma kassansa joka vuoron lopuksi.
Mitä täällä höpsötellään koneen näyttämässä summasta. Jos nuoriso ei vielä 3lk osaa aakkosia, voi hyvin olla ettei lukion lopussa osaa kuin kolme numeroa. Ei siinä auta vaikka kone näyttäisi sateenkaaripropagandaa.
Tekemällä oppii.
Kolikot ja setelit oli markka-aikaa.
Me vanhemmat olemme sopeuttaneet lapsemme tähän.
Vähäinenkin järjenkäyttö on heille pelottava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vaan jälkeenpäin ajatus, että voiko olla mahdollista, että nykyajan kersat ei oikeasti tunnista paperirahoja, kun kaikki maksut hoidetaan kortilla.Ehkä suurin osa menee kortilla, mutta pitäähän niitten kassojen laskea se oma kassansa joka vuoron lopuksi.
En menisi vannomaan. Ehkä joku kokeneempi laskee kassat. En tiedä, mutta jos joka seitsemäs oppilas käytyään yläkoulun tässä maailman hienoimmassa maassa ei osaa lukea/ kirjoittaa, niin onko ihme, että rahaa ei ostaa käsitellä. Terveisiä opetusministerille.
Itse olen huomannut että jos hinta on vaikka 5,30 ja annan kassalle rahaa 10,30 niin jotkut häkeltyvät asiasta. Tarkoituksena on tietysti se että saan sen 5€ setelin enkä pikkuhiluja. Joskus joutunut kassalle selittämään että mitä pitää antaa takaisin kun on sillä lyönyt tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että jos hinta on vaikka 5,30 ja annan kassalle rahaa 10,30 niin jotkut häkeltyvät asiasta. Tarkoituksena on tietysti se että saan sen 5€ setelin enkä pikkuhiluja. Joskus joutunut kassalle selittämään että mitä pitää antaa takaisin kun on sillä lyönyt tyhjää.
Siis hetkonen, onko tilanne siis se että sinulle ei kelpaa vaikkapa kaksi kahden euron kolikkoa ja kaksi 50snt kolikkoa, vaan haluat että kassa tietää automaattisesti että haluat just sen 5e setelin takaisin?
Siellä kassalokerikossa on välillä niin mielenkintoinen sekamelska hiluja että pakko miettiä pari sekuntia mitä antaa takaisin, kun asiakas tuskin haluaa kasaa 10snt ja 5snt kolikoita. T. Kassalla töissä oleva
Kun nämä eräät maksaa 15€ laskun 5 ja 10 sentin kolikoilla, menee laskemiseen aikaa, vaikka osaisikin normaalit rahastukset tehdä. Kassaero menee myyjän palkasta, joten maltti on valttia. Kassajonossa olevat laittavat syyn myyjän niskoille. "Tyh*mä myyjä" vaikka, on törkeätä maksaa noin pienillä kolikoilla yli parin euron ostosta.
Vierailija kirjoitti:
Välillä asiakkaat antaa omituisia summia ja luulevat saavansa tasarahasetelin takaisin. Olen siitä hämmentynyt. Niin on asiakaskin, kun saa muuta takaisin mitä on luullut. Kassa on tosi helppo. Naputtaa vaan saadun summan siihen ja se laskee mitä annetaan takaisin. Osaan mäkin laskea, mutta onneksi on kassakone silloinkin kun on väsynyt. Meillä kaikilla on päiviä, kun ei oikein leikkaa.
EI heidän tarvi edes sitä erotusta laskea! Kassakone kertoo paljon ostokset maksaa ja siihen syötetään asiakkaan antama raha ja kone laskee erotuksen.