Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minimalistit! Mitä teette vapautuneella ajallanne?

Vierailija
29.01.2023 |

Tarvitsen vähän motivaatiota. Olen juuri karsimisprosessissa ja myyn kamaa torissa ja lahjoitan jne. Tarkoitus on karsia rankalla kädellä ja sitä kautta helpottaa elämää. Vähemmän rojua vaivoina ja siivottavana = enemmän aikaa itselle ja perheelle. Tässä on jo muutama viikko vierähtänyt karsimisessa.

Te jotka olette prosessin jo käyneet läpi, kertokaa hyviä kokemuksia :) Otsikon kysymys kiinnostaa myös.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku yksi hullu päätti sitten paskoa kerralla koko ketjun.

Harmi kyllä en ollut yksin minä. Olisi mukava ottaa koko kunnia itselleen, mutta nyt yllättävän monikin osallistui lisäkseni tähän erille v'ttuiluun.

Vierailija
42/49 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minimalismi auttoi mua siinä, ettei päässä enää sinkoile sata asiaa mitkä pitäis tehdä. Pitäis valloittaa se pyykkivuori, hoitaa lakanapyykki, miettiä mitä syödään huomenna, ai niin se tavara x pitäis myös etsiä, voi kirosana kun kaikki on aina hukassa! Jotenkin asiat ovat enemmän hallinnassa, enkä kokoajan vaan yritä rimpuilla asioiden tasalla.

Ja mitä mä sillä lisäajalla teen? No katson vaikka leffaa ilman, että ajatukset on niissä pitäisi tehdä asioissa. Käyn lenkillä ja salilla ilman ajatusta, että se on pois jonkun muun asian tekemisestä. Ystävät ja lasten kaverit voivat tulla kylään vaikka ilman varoitusta, kun kämppä ei ole pommin jäljiltä. Ei mulla nyt varsinaisesti tullut mitään lisätunteja elämään, mutta asiat ovat vähän helpompia hoitaa, kun niitä huollettavia, hoidettavia ja muistuttavia asioita on vähemmän. Ei tule kaikesta heti ensimmäisenä mieleen, että voi vattu, tämäkin tässä tehtävänä! Niinku ennen tuli. Siis mielenrauhaa ainaki olen saanut :)

Hauskaa siinä vaiheessa, kun lapsi oksentaa sänkyyn, kun ei olekaan vaihtolakanoita.....

Ei minimalismissa ole mitään lakia joka pakottaa omistamaan vain yhden kappaleen kutakin tarvittavaa tavaraa. Tosin harva kuolee jos joutuu yhden yön nukkumaan ilman lakanaa + eipä siinä paljon lakanan vaihtamiset auta jos sänky on täynnä oksennusta. 

- eri

Taaskaan eri ei lukenut viestiä, johon tuossa vastattiin....

No eipä tuosta ykkösviestistä mitenkään ilmene että alkuperäisellä kirjoittajalla olisi vain yhdet lakanat muksuille. Jos kerran lasten kaveritkin voivat tulla kylään niin eiköhän niitä lakanoita taida olla useammat.

Ei kaikilla kaverit kyläile yötä myöten. Outo ajatus, että jollekin kyläily=jäädään yöksi. 

Olen ihan eri, mutta siinä vaiheessa, kun lakanoiden puuttuminen estää lasten kavereiden yökyläilyn, ollaan kyllä hyvää vauhtia menossa kohti sitä asetelmaa, että mitä sitä siellä kotona oikein kaikella minimalismin myötä vapautuneella ajalla tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minimalismi auttoi mua siinä, ettei päässä enää sinkoile sata asiaa mitkä pitäis tehdä. Pitäis valloittaa se pyykkivuori, hoitaa lakanapyykki, miettiä mitä syödään huomenna, ai niin se tavara x pitäis myös etsiä, voi kirosana kun kaikki on aina hukassa! Jotenkin asiat ovat enemmän hallinnassa, enkä kokoajan vaan yritä rimpuilla asioiden tasalla.

Ja mitä mä sillä lisäajalla teen? No katson vaikka leffaa ilman, että ajatukset on niissä pitäisi tehdä asioissa. Käyn lenkillä ja salilla ilman ajatusta, että se on pois jonkun muun asian tekemisestä. Ystävät ja lasten kaverit voivat tulla kylään vaikka ilman varoitusta, kun kämppä ei ole pommin jäljiltä. Ei mulla nyt varsinaisesti tullut mitään lisätunteja elämään, mutta asiat ovat vähän helpompia hoitaa, kun niitä huollettavia, hoidettavia ja muistuttavia asioita on vähemmän. Ei tule kaikesta heti ensimmäisenä mieleen, että voi vattu, tämäkin tässä tehtävänä! Niinku ennen tuli. Siis mielenrauhaa ainaki olen saanut :)

Hauskaa siinä vaiheessa, kun lapsi oksentaa sänkyyn, kun ei olekaan vaihtolakanoita.....

Ei minimalismissa ole mitään lakia joka pakottaa omistamaan vain yhden kappaleen kutakin tarvittavaa tavaraa. Tosin harva kuolee jos joutuu yhden yön nukkumaan ilman lakanaa + eipä siinä paljon lakanan vaihtamiset auta jos sänky on täynnä oksennusta. 

- eri

Taaskaan eri ei lukenut viestiä, johon tuossa vastattiin....

No eipä tuosta ykkösviestistä mitenkään ilmene että alkuperäisellä kirjoittajalla olisi vain yhdet lakanat muksuille. Jos kerran lasten kaveritkin voivat tulla kylään niin eiköhän niitä lakanoita taida olla useammat.

Ei kaikilla kaverit kyläile yötä myöten. Outo ajatus, että jollekin kyläily=jäädään yöksi. 

Olen ihan eri, mutta siinä vaiheessa, kun lakanoiden puuttuminen estää lasten kavereiden yökyläilyn, ollaan kyllä hyvää vauhtia menossa kohti sitä asetelmaa, että mitä sitä siellä kotona oikein kaikella minimalismin myötä vapautuneella ajalla tehdään.

Meillä on lakanoita, vaikka millä mitalla, mutta ei meillä silti yökyläillä. Jokainen nukkuu kotonaan. En ylläpidä hotellia. 

Vierailija
44/49 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exceliä omistamistani tavaroista.

Teen tätä myös. Saatiin lapsi ja minulla on kaikki vaatteet taulukoitu. Pysyn siten kärryillä, mitä on jo hankittu. Ainakin vauvavuoteen oli kätevä. Excelöin myös sijoituksia ja arvuuttelen isojen suunnitelmien toteutumisaikataulua.

Sitten vastausta aloittavalle: luen paljon enemmän kirjoja, opettelen uusia taitoja, vietän aikaa perheen kanssa, pakenen arjen sotkua vähemmän TV:n ääreen, enkä notku nettikaupoissa/ostoskeskuksissa. Käytetään arjen askareisiin enemmän aikaa, kun ei ole kiire. Se on mukavinta! Kävelemme kauppaan ja kuljemme julkisilla... pysähdymme vaikka puistoon, jos huvittaa tai syömme jätskit kaupan penkillä katsellen muiden kiirettä.

Karsimisen lisäksi aikaa on vapautunut kaupassa käynnin suunnittelusta, 1krt viikossa käydään. 1 kerta viikossa myös teemme perheelle pääruoat valmiiksi töihin ja kotiin.

Vierailija
45/49 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivisin katselen ulos ikkunasta ja tupakoin. Öisin narkkaan ja taiteilen.

Vierailija
46/49 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs minimalistituttu ainakin löhöää kotona, syö herkkuja ja paisuu vaan.

Vetovoiman laki. Et voi lisätä paikallista painovoimakiihtyvyyttä mutta voit lisätä massaasi.

Vierailija
47/49 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kuulla! Nimittäin juuri tuollainen olen nyt, millainen sinä olet ollut ennen. Mielessä häilyy aina loputon to do list ja koti tuntuu jatkuvalta työmaalta. V ä s y t t ä ä!! Jonkin näköinen työmaa se tulee karsimisen päätyttyä olemaan varmasti jatkossakin, mutta kunhan se olisi sitä paljon pienemmässä mittakaavassa ja aikaa olisi enemmän rentoutumiseen.

Karsimisen lisäksi voisin kyllä vähäsen relata myös siisteysstandardieni kanssa, jotta yhteisvaikutuksesta tulisi mahdollisimman hyvä..

-ap

Vierailija
48/49 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein levyn ja perustin erään esiintyvän ryhmän jota ohjaan. Jatkoa tulossa.

Vierailija
49/49 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana kuulla! Nimittäin juuri tuollainen olen nyt, millainen sinä olet ollut ennen. Mielessä häilyy aina loputon to do list ja koti tuntuu jatkuvalta työmaalta. V ä s y t t ä ä!! Jonkin näköinen työmaa se tulee karsimisen päätyttyä olemaan varmasti jatkossakin, mutta kunhan se olisi sitä paljon pienemmässä mittakaavassa ja aikaa olisi enemmän rentoutumiseen.

Karsimisen lisäksi voisin kyllä vähäsen relata myös siisteysstandardieni kanssa, jotta yhteisvaikutuksesta tulisi mahdollisimman hyvä..

-ap

Just hyvä suunnitelma yhdistellä karsimista ja standardeja! Mulla on aika lailla niin, ja kyllä olen saanut siitä vapautuneisuutta mielekkäimpiin asioihin kuin niihin to do listoihin. Vinkkejä: talouden papereiden läpi käyminen (siirry samalla sähköisiin). kaikkien laitteiden mukana tulee turhia johtoja jotka kannattaa käydä läpi roikkumasta. Kuivakaapin avatut hernepussit ja pakastimen aarteet ym valmistella ruuaksi asti. Huonoista sukista ja vaatteista voi leikellä uudelleen pestäviä siivousrättejä, kirjekuorista saa saksimalla kauppalappuja ja eripariset mummon koriste-esineet ja lasten vanhat lelut vastaanotetaan yleensä kirpparille lahjoituksena ilman oman pöydän kanssa säätämistä ja maksamista :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme