!!!JOULUNPALLOJEN LA-SU!!!
Kommentit (24)
Pinoudun täs pikaisesti kun lapsoset katsoo aamun piirrettyjä. Eilinen meni ajellessa, oli nääs uusi auto koeajossa.. Vanha auto kun sano sopimuksen irti. Piti ostaa tilava perheauto, mut.. mut .. turhamaisuus tais iskeä kun istuttiin tähän hiemean sporttiseen herkkuun.. on se niin makee!
oli niin pitkiä sepostuksia kaikilla ja nyt olen jo unohtanut kaikki.
G. oli ainakin 2
Lahja vaaville: ole sitä kovasti miettinyt, taidan ostaa sellasen lattia jumppa maton tai mikä se nyt on nimeltään, edellinen tuli myytyä.
Tukiverkko: Meillä on kyl koko suku samassa kaupugissa, mut vaan oikestaan anoppiin voidaan tukeutua. muut kun ei pahemmin apua tarjoa. Ei edes pyytämällä. Muutenkin olen aikas pettynyt omaan sukuun nykyään, unohtivat jopa syntymäpäiväni(siis isä ja siskot). En edes muita olisivatko kertaakaa kysyneet vointia tän rask. aikana.
Menipäs tämä nyt valitukseksi.. plääh.. johtunee varmaan huonosta yöstä.
Siitä autosta vielä.. jos ukko sen ostaa joutuu hän myös ostamaa uuden kaukalon autoon, vanha ei mennyt.. hä..hää.. saan sittekin uuden ilman suurempia keskusteluja.
Anteeksi kovin oli oma napainen viesti, Yritän skarpata tulevaisuudessa.
nefili
p.s kiitos usamama onnitteluista, kakkua meni ihan kiitettävästi.. kermaa, vadelmia ja valkostasuklaata.. nam...
Huomenta!
Huh huh, onpa väsynyt olo pikkujouluilun jälkeen. Tulin jo puoli kahdentoista junalla kotiin ja junakin oli täynnä kuin turusen pyssy. Hotelli Vantaa oli NIIN täynnä ihmisiä, että kyllä ahdisti! 16¿ maksoi sisään ja kaikki halukkaat eivät mahtuneet edes sisälle bändiä katsomaan! Katsoin yhden biisin ja lähdin kotiin. " Aarre" ei yhtään tykännyt YÖ-bändistä, äänimaailma taisi olla liian omituinen.
Olisittepa nähneet jalkani, polvesta alaspäin aivan mieletön turvotus. Nukkumisesta ei meinannut tulla levottomien jalkojen takia yhtään mitään. Liskojen yö, vaikka alkkomahoolilla ei osuutta asiaan.
Kyllä oli ihana tulla kotiin!!! Tuntuu taas arki mukavalta... Työkavereilla ei taida olla tänä aamuna kovin hyvä olo!
Nyt ei jaksa rupatella muuta, taidan mennä pötköttelemään vielä.
Uupunut Kirsikka ja aarre rv 34+1
ps. Omituista, minua ei ole koskaan ennen ärsyttänyt ihmisten " koskettelu" , mutta mikä tarve tuntemattomilla ihmisillä, sekä naisilla, että miehillä on kosketella isoa vauvamahaa??? Ei mulle tulis ihan ekana mieleen, että menisin taputtelemaan tuikituntemattoman ihmisen vauvavatsaa ja vielä jutellla, että " potkaise nyt mulle" ... ARMOA! :)
VAUVA:
-Pumpulipuikkoja
-Septidiniä (navanpuhdistukseen)
-Vanulappuja/apteekin vanulaput (jälkimmäisistä ei irtoa nukkaa, merkki esim. Mesoft)
-Vauvaöljyä
-Bepanthen-voidetta (käy äidin nänneihinkin)
-Sinkkivoidetta
-Pikkuniistäjä
-Suolaliuostippoja
-Cuplaton-tippoja (mahdollisia masuvaivoja vastaan)
-Kosteuspyyhkeitä, hajuttomia sellaisia
-Vaippoja ainakin 3 pakettia
-Tuttipulloja ja äidinmaidonvastiketta
-Tutteja
-Villasukat jalkojen lämmikkeeksi
-Tumput/puuvillasukat käsien lämmikkeeksi
-Kynsisakset
-Vauvan hiusharja
-D-vitamiinitipat (aloitetaan 2 viikon iässä, jotkut kunnat tarjoaa neuvolasta ekan pullon)
ÄITI
-Liivinsuojia
-Yösiteitä ja tavallisia siteitä
-Särkylääkkeitä (jälkisupistukset, tikit, repeämät..)
-Rintapumppu
-Rintakumit
-Lansinoh-voide rinnanpäille, toinen vaihtoehto on Bepanthen
-Rinnanlämmittimet, joko sellainen rinnan ympäri -malli tai villaiset suojukset liiveihin. Talvella rintatulehduksen riski on suurempi.
-Maidonkerääjä! Useimmilla toinen rinta alkaa myös imettäessä herua ja näitä " ylimäärämaitoja" voi pitkin päivää keräillä pulloon tai pakastettavaksi esim. pieniin Minigrip-pusseihin
Ei meinaa herätä tähän päivään ollenkaan kun on niin suhmurainen ilma. Lasten kanssa koisattiin kymppiin asti ja olin ihan ihmeissäni kun kelloa katsoin. Tokihan levoton yö muuten takana...joka toinen tunti taas hereillä, unettomuus ja levottomuus riivaa todenteolla. Olin illalla ihan varma että tulee vielä lähtö. Vauva hakkasi itseään niin lujaa alakertaaan ja supisteli myös kipeesti, mutta onneksi loppuivat yön aikana. Hirveesti tulee limaa myös....pöksyt märkänä alati tai pikkuhousun suoja siis...herkkujuttuja näin aamutuimaan;-) Nyt orastava kurkkukipu eli valituksen puolelle menee tämä kirjoitus!
Kuka tulisi pakkaamaan puolestani? Vapaaehtoisia? Ei hotsita ajatus lainkaan vaikka uusi koti kiva onkin. Tänään lähetään illan suussa ajelemaan ja jätetään pojat mummulaan että saadaan jotain aikaiseksikin. Tohon tukiverkko galluppiin lisäisin sen verran vielä ( eilen jotakin vastailin) että ei minunkaan vanhempien puolelta sitä apua useinkaan tarjota vaan itse joudun " tarjoamaan" lapsia hoitoon jos tulee jotain yllättävää menoa. Anoppi on auttanut nyt rakennusprojektinaikana kyllä todella kiitettävästi ja on kysellyt että tuonko pojat hoitoon. Se tuntuu aina mukavammalta että jos sitä tarjotaan eikä tarvitse itse kysyä. Itse vaan olen niin huono antamaan poikia hoitoon.....
Jassoo, täytyy mennä ottamaan pannukakku uunista ulos....sain sellaisen tähän aamutuimaan aikaiseksi, siihen se sitten taitaa jäädäkin.
Palaillaan ja vointeja!
elmersson 37+5
Jos viitsisitte lukea vielä tämän läpi, niin sen voi vielä kerran päivittää ja sitten ottaa avuksi halutessaan.
Ihan kaikkia ei välttämättä jokainen tarvi, mutta onhan se hyvä ohjenuora.
Yhdessä koossa ollaan vielä :) eilinen oli niin hektinen päivä etten ehtinyt mitään laittamaan tännekään, lukasin äsken eilisenkin pinon..
Juuh, eilen vietettiin isännän 34v synttäreitä ja aamusta alkaen leipomista :) silleen kiva että mein tyttö (8v) leipoi ja siivosi, minä hoidin vaan tuon uunipuolen :)) On kyllä aika kotihengetär tuo pimu: ei mennyt koulun jälkeen iltapäiväkerhoon vaan halusi tulla leipomaan :)) Niin mahtavia omppujoulutorttuja teki että urakalla olen niitä napostellut lisäksi väänsi vielä muffinsseja ja tiikerikakun - nam!!
Mitäs niitä galluppeja olikaan... hmm: ainakin joululahja toukalle :) En ole ajatellut mitään: kaikki on vielä hankkimatta. Olen aina ollut se mattimyöhänen joka vielä aattona kipittelee lahjojen perässä :o Jos en synnytyksen jälkeen pääse kaupoille, delegoin tehtävän jollekulle muulle :))
-> ja siitä tukiverkkoon :)) Minulla sisaruksia 4kpl (äitiä ja isiä ei ole) joten sieltä saapi apua sekä lisäksi miehen vanhemmat tuossa naapurkaupungissa ovat ihan myytyjä muksuihin, joten homma hanskassa. Minulla ei ole mitään kynnystä pyytää hoitoapua jos sitä tarvitsen eli siitä hyvä :) Minä arvostan suoraa puhetta ja kieltäytyä saa ilman selityksiä.
Viime yön nukuin kuin tukki :) taisi olla osaa sillä etten ehtinyt tottumilleni päikkäreille (yleensä nukun 2-3 tuntia ennen kun muksut tulee koulusta) ja vielä touhua sekä vieraita koko päivän :) niin ja nuijanukutuksena vielä petipuuhia miehen kanssa ;) Nyt ei aiheuttanut tuo viimeinen nukuttaja supistuksia - - eipä tietenkään kun saisi aiheuttaa :o
Mutta nyt lisää kahvia sekä voisi kurkata lounasaineksia... vissiin jotain muuta kun eilisiä leipomuksia :))
Rinnat rottingilla vyörytään eteenpäin sisaret!!
RauPotar ja toukka 37 tasan :))
Olen kyllä käynyt teidän juttujanne lukemassa, mutta koskaan ei ole ollut aikaa (vai viitseliäisyyttä) vastata...
Mulla on laskettu aika 10.12, eli mitäs nyt tuleekaan 36+6 vai?
Aika on mennyt todella nopeasti, tuntuu että loppuu kesken. Esikoista odottaessa aika tuntui matelevan, mutta nyt kun jo on yksi lapsi ja touhua riittää kaksi ja puolivuotiaan kanssa, niin ei aika käy pitkäksi.
Onko joku jo käynyt synnytystapa-arvioissa? Mä pääsen tällä kertaa, kun esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, mutta sen on vasta viikolla 38+1...miksi se on niin myöhään ja onko tämä ihan yleinen käytäntö?
Jännittää jonkin verran, toiveissa olisi että voisi synnyttää alateitse, mutta kaikki käy kunhan saadaan lapsi turvallisesti ulos.
Väsymys vaivaa minua kovasti, sillä en saa nukuttua kun jalkoja ja käsiä puuduttaa. Tämän lisäksi tuolla esikoisella on vielä paha tapa heräillä yöllä huutamaan.
Kävin neuvolassa torstaina ja minulle on painoa kertynyt 11 kg. Esikoisesta taisi tulla 13 kg, josta aika iso osa oli nestettä, kuten tästäkin.
Odotus on nyt mennyt " mallikkaammin" , ei ole ollut verenpainetta kuin alussa kerran, hb ollut hyvä, viimeksi oli 136! Turvotusta löytyy kyllä, mutta vesi auttaa pahimpaan.
Vauvalle on kaikki jo valmiina, vaatteita haluaisin ostaa lisää, mutta kun en tiedä kumpi tulee, niin olen antanut olla, että ostan sitten mitä tarvitsee kun on syntynyt.
Tuohon listaan, missä on noita tarvikkeita äidille, niin mulle hyvä rinnanpää-voide oli bevita. Sitä ei tarvitse pyyhkiä imetettäessä pois... eikä se maistu pahalta kuten bebanthen, tosin ei se mitään hyvääkään ole.
Kaikille mukavaa loppuraskautta, luulen, että kohta alkaa tälläkin palstalla tohina, että joulukuisista on jo tullut äitejä...!
Ensiksi ettei unohdu : Lansinoh-voiteen myynti on kuulemma loppumassa Suomessa, eli jos aiotte ostaa niin kipin kapin! Äitini on apteekissa töissä ja kertoi tämmöisiä uutisia.
Tukiverkko : omat vanhempani asuvat naapurissa ja sinne voi aina pukata lapset hoitoon. Äiti on kuulemma sopinut omalla työpaikallaan " äitiyslomasta" joulukuussa, eli hän tekee iltavuoroja ja pitää pekkaspäiviä pois tarpeen mukaan. Mummoni asuu myös naapurissa ja hänkin pärjää tarpeen vaatiessa näiden isompien kanssa. Ystäväperheiden kanssa on myös mahdollista sopia hoidoista, olenkin hoitanut nyt kotona ollessani heidän lapsiaan (yksi tulee joka viikko koulusta to ja pe ja toinen oli koko syysloman meillä) joten he ovat jääneet hieman kiitollisuudenvelkaan jota voi hyvällä omallatunnolla käyttää jos tarve tulee. Miehen äiti on osa-aikaeläkkeellä ja myös käytettävissä silloin tällöin, hän asuu 80 km päässä. Mies jää isyyslomalle joulusta uuteenvuoteen.
Oma napa : tänä aamuna on vihlonut alapäätä oikein tosissaan, on outo tunne, ikäänkuin kupla pullistuisi alapäässä, selän puolella tuntuu myöskin jonkunlaista särkyä. Supistuksia tulee tasaisesti 15-20 min välein koko ajan mutta eivät ole kipeitä. Vauva pyörii koko ajan edestakaisin ja ojentelee käsiään ja jalkojaan niin että tuntuu että tulee kyljestä läpi. Takapuoli on ihanasti kylkiluiden alla makuulla ollessa ja tuntuu että luut paukkuvat. Mutta semmoinen tunne minulla on että vielä mennään ainakin ensi viikko ennen tositoimia, ehkä... ?
Mutta nyt kauppaan ja vuoroa seuraavalle :)
MrsCruiser 38+
Voi että mutta tekee mieli saunaan, on tehnyt monen monta viikkoa jo, eikä kotona ole mahdollisuutta, joten olen ajatellut kylpylää mutta puhutaan ettei viimeisillä viikoilla suositella uimista ja saunomista. Ja tulehduksien vaara on yleisissä paikoissa. Mitä mieltä kanssasisaret ootte? Pitäisikö jättää väliin vai saako vielä mennä poreammeeseen loikoilemaan, aaah kun tekisi niin hyvää. Nyt ois viikkoja tasan 35. Piti niin kysellä neuvolassa mutta taasen unohtui. Oisko kellään tietoa?
apuuuvaaa
sonette 35+
Iltaa vaan kaikille!
Tänään oli oikein suursiivousurakka käynnissä. Vuokrasin SOL:sta huonekalupesurin ja sain pestyä kaikki matot, sohvat, nojatuolin sekä keittiön tuolit. Sen lisäksi tietty normaaliviikkosiivous, lattioiden pesu, wc:n kuuraus, lakanoiden vaihto ja pyykkien pesu ja kaappiinlaitto kuivausrummun jälkeen.
Nyt on särkee kaikki paikat jo ihan kiitettävästi ja huomenna on varmaan turha kuvitella edes nousevansa ylös sängystä, mutta pakko se kai on kun pitää lähteä myllyyn kattelemaan joulupukkia ja tonttuja. Toivotaan, ettei esikoinen pelkää, ettei tule turha reissu.
Tänään tämä rouva saa 3S:n listasta 2 täyteen, sitä kolmatta eli seksiä, tuskin tekee edes mieli. Luulen että uni vie voiton kunhan pää kohtaa tyynyn, sen verran paljon on tullut puuhattua tänään.
Gallupeista:
Tukiverkko: Mun äiti ja siskot on oikeastaan ainoat kenelle esikoisen uskallan jättää hoitoon. Miehen äiti valitettavasti sortuu viinaan turhan usein, jopa jos on sovittu tapaaminen.... Että ei tule kuuloonkaan.
Kummisedät ovat osuutensa hoitaneet hyvin ja olleet neitiä katsomassa, että olemme päässeet yhdessä esim. leffaan.
Mutta yökylään esikoinen menee vain mun äidille.
Vauvan nukkumisesta: jotain jo vastasinkin. Esikoinen nukkui lähes vuoden mun vieressä ja niin saa toinenkin vauva nukkua jos haluaa. Mä herään niin helposti, että on ihan sama onko vauva vieressä vai omassa sängyssään.
Esikoinen siirrettiin vasta 1.5v omaan huoneeseen ja samalla lasten sänkyyn. On sujunut kohtalaisella menestyksellä. Kipeänä saa yhä edelleen tulla meidän väliin.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Niisku
Tukiverkko: Hoitoapua saamme siskoltani, vanhemmiltani ja anopilta, jotka asuvat kaikki lähiseudulla. Lisäksi kummeilta tullee apua, tosin heillä on pieni itselläänkin, joten eiköhän tässä lähinnä vertaistukea anneta toisillemme.
Täytyy nyt vähän kehua omaa miestä, kun tuo on niin kovin sitoutunut perheeseen ja tekee normaalistikin täysin tasa-arvoisesti kotitöitä ja nyt paljon enemmän kun olen itse pois pelistä. Luulen, että pärjäisimme mainiosti, vaikka ei olisi minkäänlaista tukiverkostoa juuri miehen suurpanoksen ansiosta.
Oma napa: Vauvan möyrintä on alkanut tuntua perin tukalalta. Välillä tuntui, että melkeinhän tähän tottuu, mutta olisikohan pikkuinen taas vähän kasvanut. Tässä voisi jo vähitellen erkaantua mahasta. Supistuksia tai muuta synnytykseen viittaavaa ei ole ollut, mutta nykyään alkaa helposti pyörryttämään ja on melkein raihnainen olo. Väsyttää myös ja suonenveto on edelleen riesana. Vielä jos viikon viihtyisi mahassa ja sitten alkaisi tapahtumaan. Toiveajattelua. :P
rv. 37 tasan
Siitä onkin aikaa, kun viimeksi olen kirjoitellut. Omaa saamattomuutta taitaa olla. Joka ilta olen kuitenkin kuulumisia lukenut, joten aika hyvin perillä olen mitä kenellekkin kuuluu..
Saaraks taisi kysellä tuosta synnytystapa-arviosta.. Mullekkin sanottiin, että se on rv 38, jota myös itse ihmettelin. Sitähän on hyvässä lykyssä jo synnyttänyt siihen mennessä. Toisaalta minä olen siirtänyt oman lasketunajan tammikuulle, koska esikoinenkin meni kaks viikkoa yli ja jouduttiin käynnistämään. Toisaalta olis parempi, että tosiaan syntyis ensvuoden puolella. Ei ole kiva olla loppuvuoden lapsi..tiedän sen omasta kokemuksesta, synttärit on 20.12 ja aina on lahjat tullu samassa paketissa.. mälsää.
Muuten omassa navassa ei mitään ihmeellistä. Neuvolassa kaikki on ollu ihan ok ja poika möyrii päivittäin. Viikon päästä ois viimenen lääkärineuvola ja siellä sitten selviää onko harjotussuppareilla ollut mitään voimaa. Tuskinpa.
Meinataan lähteä joulukuun alussa vielä pohjosen reissulle autolla. Matkaa tulee n.700km suunta, joten siitäkin syystä kiinnostaa tuo alakerran tilanne. Terveydenhoitaja kyllä tuumasi, että kunhan ottaa sairaalakassin mukaan reissuun niin kyllähän sitä pärjää.. suomi on sairaaloita täynnä.
Jotain galluppejakin taisi olla.. Kun vielä muistais. Hmmm..
Meillä vauva menee heti nukkumaan pinnikseen ja mahollisimman vähän yritän vieressä nukuttaa. Saan paljon paremmin itse nukuttua, kun ei tarvi varoa pientä kääröä.
Sukulaisia meillä ei täällä ole ketään lähellä, joten hoitopaikka synnytyksen ajaksi onkin aika iso pulma. Todennäkösesti viedään miehen ex-vaimon luo, jos lähtö tulee yllättäen. Mutta jos menee niin pitkälle, että käynnistetään niin sit saa anoppi tulla 100km päästä tänne.
Omalle kohalle mä toivon käynnistystä tai sovittua sektiota, mikä voi kuulostaa tosi oudolta. Mua vaan hirveesti ahistaa ajatus lähteä viemään esikoista esim.yöllä mihinkään outoon paikkaan. Johan pienelle tulee hätä, kun ei ole vielä koskaan ollut missään yökylässä. Esikoinen nyt siis 1v3kk.
Sektiostakin on jo kokemusta, joten sekään ei hirvitä..
No katotaan nyt miten tässä käy. Päivä kerrallaan mennään..
Mut nyt tämän mamman masu alko murisemaan, taitaa olla nälkä..:)
Ei muuta ku syömään.
Mukavaa viikonloppua joulumassuille!!
- lillamaar rv 34+3 -
P.S. Pitäisköhän kohta alkaa tekemään jotain valmisteluja vauvaa varten. Mulla on kaikki vatteet pesemättä ja tarvikkeet hommaamatta, hui!
Meillä siis tietokone sammuilee milloin tykkää ja käynnistyy taas kun itse haluaa.. Mikä lie vaivaa tätä rakkinetta..?
Koitan olla nopee, ettei vaan taas tilttaa keskenkaiken =)
KULTIKUTRI!!
Ihanaa, luin terveisesi vanhasta pinosta! Olet pyörinyt mielessä usein, ja suoraan sanottuna olen sydän syrjälläni pelännyt pahinta kun mitään ei ole sinusta ja vaavista kuulunut!
Ihanaa kuulla, että teillä on kaikki hyvin! Ihan kyyneleet valuivat poskiani pitkin kun luin, että neitosenne pääsee pian kotiin!
Onnea teille kaikille! Olette kokeneet niin paljon, kestäneet niin suurta huolta.. Kohta kaikki huoli ja murhe on muisto vain, ja onnellinen vauva-arki kotona alkaa =)
Siis vielä kerran suuret onnittelut teille, koko perheelle!
Omassa navassa ei juurikaan uutta, supistelee.. supistelee.. katsotaan kauankohan menee että tule NE supistukset.. Toivottavasti ei vielä reiluun viikkoon kuitenkaan..
Sitten kysymys rautatableteista.
Minun käskettiin syödä rautaa, hemppa on laskenut jo tosi alas, on 108.
Ongelmana on se, että jos otan yhdenkin rautatabletin päivässä, alkaa mulla ihan hirveä vesiripuli! Siis jo yhden tabun jälkeen.
Ostin Obsidaneja, joiden pitäisi olla tosi hellävaraisia vatsalle.. ei kuitenkaan näytä sopivan mulle.
Mitä rautavalmisteita te muut (herkkävatsaiset) käytätte?
Sopiiko mikään?
-mm- ja PikkuPoju rv 35+3
Ei siis mitään mielenkiintoa mennä petiin, kun tietää millainen koiranuni ja kipuilu taas tulee nukkuessa. :( Heräilen jatkuvasti kääntämään kylkeä ja katson aina kelloa...aamu tulee aina niin hitaasti. Vessassa en joudu käymään kuin kerran yössä, mutta tuo asennon vaihto...Liitoskivut ovat aina öisin kaikkein pahimmat. Kyllä tässä alkaa olla pikkuhiljaa valmis luopumaan tästä vatsasta.
Vauva tuntuu edelleen istuvan...päivät käy vähiin, jos kääntyä meinaa vielä..
Huomenna olis tarkoitus suunnata siskon luokse Turkuun. Jos vielä ehtis saada tämän rouvan hiukset jonkunlaiseen malliin ennen kuin vaavi syntyy. Samalla olisi tarkoitus käydä ostamassa viimeiset tarvikkeet itselle ja vauvalle sekä muutamia joululahjoja. Saa nähdä riittääkö puhti kaikkeen. Ruuhkassa vielä menee tuo pinnakin nopeammin tässä olotilassa, kun koittaa lyllertää tämän ison pallovatsan kanssa.
Tulipa nyt taas oikein valituskirjoitus, ehkä menen yrittämään sitä unta kuitenkin. En muista mitä piti kommentoida ees gallupeista, joten nyt aika lopetella pää " tyhjänä" ...
Tuuti 37+3
Meillä suositellaan neuvolassa Kräuterblutsaftia, joka on luontaistuote' mehu' . Sisältää rautaa ja sopii ilmeisesti herkistelijöillekin. Käy siis minullekin.
Ja valvon taas... toista yötä putkeen...
Veikkoko? +36
Laitan linkin perjantaiseen, jos jollakin on vielä lukematta.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8866878&p=1&tmode=1&smode…
Muutenkin on hauskaa, että näillä linkityksillä pääsee vaikka kuinka kauas taaksepäin... Olen nimittäin ajatellut, että etsisin KAIKKI nämä omat pinoutumiseni ja tekisin niistä tälle vauvalle jonkinlaisen " raskauspäiväkirjan" . Juu, esikoiselle tein sellaista ihan käsin kirjoittamalla, nyt, vaikka kauniin kirjasen jo ostinkin, en ole vain saanut mitään ylös :(... Jälkikäteen on aika mukavaa lueskella, ja antaa sitten aikanaan lapsille omaksi. Etenkin tyttölapselle äidin hänen odotuksestaan pitämä päiväkirja voi olla ihana, viimeistään sitten kun (jos) tytär itse saa lapsen.
GALLUPPEJA taisi olla pari, yritetäänpä vastailla:
[b][color=red]JOULULAHJAT[/color][/b]
Vauvalle on odottamassa pikkuruinen puuvillainen joulutonttu, joka tuli viimevuotisessa Weledan vauvarasvajoulupakkauksessa. ...Kai jo silloin oli pilkkeenä silmäkulmassa kun talletin kaappiin vastaisen varalle ;D Vauva itsessään on koko perheen joululahja :)
Esikoiselle täytyy vielä lahjat hankkia, hän on 3½ v. eikä vielä osaa " vaatia" mitään, mutta pari mieluista osaavat äiti ja isä ostaa :) Puolisolle löytyi jo kirja (rock-historiikki ;)) ja sitten ei paljon muita tarvitsekaan ostaa, suvun ja ystävien pieniä lapsia muistetaan pikkupaketeilla.
[b][color=orange]TURVAVERKKO[/color][/b]
Aika heikonlainen, asummehan melko kaukana suvuista ja ystävistäkin. Äitini onneksi asuu alle 100 km päässä ja pääsee tarvittaessa avuksi, onhan hän jo eläkkeellä. Kovin kauaa ei hänestä ehkä lapsenhoitoavuksi ole, kun ikää on 70 (eikä hän varmaan enää kahta jaksa hoitaa), mutta nautimme nyt kun voimme. Mummukin tuntuu vielä nauttivan suuresti tyttärentyttären seurasta ja tulee synnytyksen käynnistyttyä ensimmäisellä linja-autolla hätiin. Onneksi tytön hoitaja sanoi, että hänen luokseen voi tuoda, jos synnytys käynnistyy illalla tai yöllä ja äitini tulee hakemaan sitten kun pääsee paikkakunnalle. Loistavaa :)
Anoppi on yrittäjä ja asuu n. 300 km päässä, hän kyllä varmaan mielellään hoitaisi esikoista pyydettäessä, muttei kovin innokkaasti itse apua tarjoa... Omat sisarukseni asuvat myös noin 300 km päässä, joten arjen apua ei sieltäkään luvassa ;). Ei myöskään miehen sisaruksilta, vaikka Tampereella asuva siskonsa onkin välillä vahtinut esikoista parin-kolmen tunnin ajan kun olemme tarvinneet.
Tälle pikkupaikkakunnalle muutimme reilu vuosi sitten miehen työn perässä, ja vaikka täällä jo jonkinlaista sosiaalista verkostoa onkin, niin ei sen varaan oikein voi laskea. Mukavaa äitiseuraa olen kyllä löytänyt paikallisen MLL:n perhekahvilatoiminnan kautta ja esikoisen aikaisia äitiystäviä on onneksi samaan aikaan äitiyslomalla, oikein odotan äitiyslomabrunsseja erään maaliskuisen kanssa :D *vilkuttaa Sandille, jos tämä käy lukemassa*
Kauhean [b]omanapaiseksi ( . )[/b] menee, ajatus ei pysy yhtään kasassa... Meillä on ollut harvinainen viikonloppu miehen kanssa kahdestaan kun esikoinen on mummulassa. Perjantaina oli pienimuotoiset tuparit ja eilinen vietettiin kahdestaan, käytiin elokuvissa (Naapurini Totoro, ihana japanilainen anime!), syötiin hyvin ja fiilisteltiin. Taisi nimittäin olla viimeinen hetki aika pitkään aikaan, että saimme omistautua vain toisillemme :) Toisaalta kun on yksi lapsi ennestään ja toinenkin on toivottu ja tervetullut, niin sitä parisuhdetta täytyy vain sitten muistaa hoitaa siinä samalla, ilman mitään erityistä " laatuaikaa kahden kesken" . ...Joku taisikin kirjoittaa, että hyvä ja perheelleen omistautunut mies korvaa aika paljon turvaverkon aukkoja, olen itsekin todella kiitollinen sellaisesta miehestä! (Ja rakastunut vielä yli 10 yhteisen vuoden jälkeen... *punastuu*)
No nyt ryhdyn taas hommiin, pinnasänky laitetaan tänään vauvalle, pakkaan vauvan kotiintulovaatteet toiseen kassiin ja sairaalakassinkin valmiiksi ja sitten mennään hakemaan tytär mummulasta. ...Malttaakohan tuo edes lähteä kotiin mummun herkkujen ja hemmottelun luota ;D?
Tinuri ja Itupulla rv 36+1, jippii, näyttääpä aika hyviltä jo nuo lukemat! Ei enää montaa viikkoa :)
juuh, heräsin 03.50 aivan valtavaan supistukseen ja kivuliaaseen semmoseen :) siitä lähtien tullut ja mennyt suppareita 4-15min välein :) välillä säännöllisemmin noin 6min välein mutta sitten on toisinaan 15min huilia... torkuttuakin sain joten kuten tossa hetki sitten... Oiskohan jo sitä ihteään?? Pitänee varmaankin tänään ajella (50km) edes näytille kun ensi yönä tuo mies lähtisi työmatkalle 200km päähän ja väärään suuntaan :o
Mitä sisaret tekisitte? Pitäskö kävästä näytillä että onko käynnissä? Kotio vielä varmaankin passittavat, mutta se mielenrauha ja miehen työt....??
RauPotar ja toukka 37+1 <- olen lahopää mutta oliko Tinurilla samat luvut ;)
Käy ihmeessä näytillä jos sinulla vielä supistelee - siinähän ei menetä mitään vaikka olisikin turha käynti, voi olla että ottavat sinut osastolle odottelemaan jos synnytys on käynnistymässä.
MrsCruiser 38 +
...tämä rouva lähtee nyt käymään näytillä :) Tuun iltasella laittamaan tietoja turhasta käynnistä ja jos mitään ei kuulu, olen jäänyt sairaalaan... Pitäkäähän peukkuja :))
Eipä paljon uutta eilisestä... Yritettiin väsyttää miehen kanssa esikoista illalla niin, et olis nukkunut tänään pidempään, huonolla menestyksellä...
Vessa kiiltelee tällä hetkellä, jos meille olis tulossa vieraita niin kahvit kyllä tarjottaisiin siellä ;-) Paikat tosin hieman ryppyilee eilisestä siivousinnosta, lihakset siis, ei mitään muuta.
Tukiverkosta kyseltiin, aika heikon lainen on meillä ainakin hoitopaikkojen suhteen, ei muuten. Muutama sukulainen asuu tässä, kavereita tosin onneksi on. Ystäviä on niin monessa eri elämäntilateessa ja taidan olla eka lapsuudenporukoissani, joka on perhettä perustanut. No, uusia tuttavuuksia on tullut, joilla samanlainen elämäntilanne. Niistä ehkäpä korvaamattomin ja ihanin on esikoisen latoiksellaoloaikana tutustumani henkilö, jonka kanssa olemme yhteydessä päivittäin. Heillä kakkosen la huomenna eli samaan aikaan saamme nämäkin muksut!. Miehen ystävät ja vanhemmat asustavat etelä-Ruotsissa. USAmauama mainitsi jenkkien avuliaisuudesta vauvan synnyttyä. Se varmasti on ihan muuta luokkaa kuin täällä, en ole koskaan käynyt, muttä tämän käsityksen olen saanut ihan vaan muutaman tuntemani jenkin kautta. Nukuttamisesta kyselit, täälläkään ei neuvota masulleen, mutta usein kuulee kommentin, että vauva nukkuu siinä asennossa, mikä on hänelle paras. Peittoja ja kapaloita kyllä suositaan.
Joululahjaa en ollut pienelle edes ajatellut, enkä taida ajatellakaan. Ostan sitten jotain jos siltä tuntuu. Muutenkaan en osaa ostaa vauvalle mitään, en edes kotiintulo vaatteita. Jotenkin haluan saada ensin vauvan ja sitten miettiä sitä kaikkea muuta, hieman taidan olla taikauskoinen....
Nyt vaipan vaihtoon... Viikonloppuja!