Miksi kiinakaupoissa on monesti paljon kauniimpia mekkoja kuin muualla?
Ei niitä viitsi tilata, koska ikinä ei voi tietää, saako sen mitä halusi, mutta kuvissa mekot on tosi kauniita. Samanlaisia ei löydä Euroopasta mistään. Toki täällä saa juuri sen, mitä tilaa, mutta kun haluaisin sellaisia, mitä kiinalaiset myy (tai mitä niiden kuvissa on)!
Esimerkiksi pellavamekot. Euroopassa myydään aika yksinkertaisia malleja ja monesti ne ovat ihan säkkejä, varsinkin kotimaiset. Hinta on todella suolainen. Kiinalaiset mallit on kauniita, tyköistuvia, niissä on kauniita yksityiskohtia. Hinta on toki liikaa siitä, mitä todellisuudessa myyvät.
Joku suomalainen voisi tehdä kiinakauppojen kuvien mukaisia vaatteita ja menekkiä olisi varmasti!
Kommentit (52)
Työvoima on niin kallista EU:n alueella, että siksi käsityönä vaatteita ei juuri tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Työvoima on niin kallista EU:n alueella, että siksi käsityönä vaatteita ei juuri tehdä.
Etsy on väärällään käsityöntekijöitä, ja heidänkin mallit on pääasiassa sitä samaa väljää ja yksinkertaista. Irlannissa ja esim. Liettuassa on monta Etsyn myyjää, heiltä saa toisinaan ihan kivoja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan tyttömäistä, romanttista, pitsiä ja röyhelöä. Ei löydy Suomesta. Tai jos hyvällä tuurilla löytyy, niin maksaa 100-500e. Tavallisesta kesämekosta en niin paljon maksa.
Ymmärrän tuskasi. Ihan joka vaatteesta ei pysty maksamaan noin paljoa, niin on pakko tyytyä sellaiseen, mistä ei edes oikeastaan tykkää. Naisena vielä kun vartalo muuttuu elämässä monta kertaa varsinkin jos hankkii lapsia, niin vaikka miten ostaisit sellaista, minkä on tarkoitus kestää vuosikymmeniä, niin ei niitä pysty kuitenkaan välttämättä käyttämään kuin pari vuotta.
ap
Sama tuska. Joskus löysin kiinakaupan, jossa tosi ihania vaatteita eri väreissä. Jotenkin tajusin sitten, että nämä eivät voi olla oikeita, vai luinko arvosteluja.
Tosi harmi. Ja niitä vaatteita niissä väreissä, mitä oli kuvissa ei ole edes olemassa. Tietokoneella muutettu vaan eri värisiksi. Oli violettia, fuksiaa, sinistä, persikkaa jne.
Yritin kai Tineye:llä löytää niitä vaatteita muista kaupoista. Se etsii samoja kuvia netistä.
Mut just, oli jotain samettiviittaa ynnä muuta. Kerätty vaan kaikkia ihania kuvia ja laitettu eri väreihin ja sitten mitä tulee on jotain rättejä.
Light in the box on yksi huijaussivusto. Tuotteet eivät näytä tippaakaan kuvalta. Tilasin saappaita ja ne oli ihan pellen näköiset ja hajosi. Kivan näköistä tavaraa, mutta en ole uskaltanut tilata enempää.
Wishistä saa jotakuinkin oikean näköisiä. Tosin paidoista ei voi tietää onko ne ohutta luntrua vai paksua hikoiluttavaa kangasta.
Vierailija kirjoitti:
Sama tuska. Joskus löysin kiinakaupan, jossa tosi ihania vaatteita eri väreissä. Jotenkin tajusin sitten, että nämä eivät voi olla oikeita, vai luinko arvosteluja.
Tosi harmi. Ja niitä vaatteita niissä väreissä, mitä oli kuvissa ei ole edes olemassa. Tietokoneella muutettu vaan eri värisiksi. Oli violettia, fuksiaa, sinistä, persikkaa jne.
Yritin kai Tineye:llä löytää niitä vaatteita muista kaupoista. Se etsii samoja kuvia netistä.
Mut just, oli jotain samettiviittaa ynnä muuta. Kerätty vaan kaikkia ihania kuvia ja laitettu eri väreihin ja sitten mitä tulee on jotain rättejä.
Light in the box on yksi huijaussivusto. Tuotteet eivät näytä tippaakaan kuvalta. Tilasin saappaita ja ne oli ihan pellen näköiset ja hajosi. Kivan näköistä tavaraa, mutta en ole uskaltanut tilata enempää.
Wishistä saa jotakuinkin oikean näköisiä. Tosin paidoista ei voi tietää onko ne ohutta luntrua vai paksua hikoiluttavaa kangasta.
Wish on yhtä paha kuin Shein. Älkää tilatko näistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta varsinkin on vaikea (mahdoton) löytää designia, joka ei ole mallia kahdesta kankaanpalasta kasaan kursittu säkki.
Se johtuu siitä että niiden pääasiallinen ostajakunta on vartalonmuodoltaan tasapaksu, tällä tosin varmistetaan että kukaan muu ei edes harkitse tilaavansa sellaista.
Kai ne kiinamekot on kauniita, kun kuvassa on monen tonnin designmekko. Kuva tietysti varastettu, joten tilaamalla saa euron hintaisen kopion. Kaiva kuvetta niin johan löytyy kaunista.
Suomidesign on jostain syystä valtavan väljää. Leikkaukset seurailee kyllä muotivirtauksia, mutta tekee niistä säkkiversioita. Sitten on oma lukunsa nämä Nansot jne, jotka tekee trikoosäkkejä samalla kaavalla vuosikymmenestä toiseen. Osalla vaihtuu välillä kuosit, esim. Marimekolla ei edes ne.
Olen varma, että Suomesta löytyisi ostajakuntaa myös kauniille, naisellisille vaatteille, jotka on tehty taiten hyvistä materiaaleista. Nyt tämän ostajakunnan rahat menee ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne kiinamekot on kauniita, kun kuvassa on monen tonnin designmekko. Kuva tietysti varastettu, joten tilaamalla saa euron hintaisen kopion. Kaiva kuvetta niin johan löytyy kaunista.
Luetun ymmärtäminen on näemmä eräille ihan ylivoimaisen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta varsinkin on vaikea (mahdoton) löytää designia, joka ei ole mallia kahdesta kankaanpalasta kasaan kursittu säkki.
Se johtuu siitä että niiden pääasiallinen ostajakunta on vartalonmuodoltaan tasapaksu, tällä tosin varmistetaan että kukaan muu ei edes harkitse tilaavansa sellaista.
Ap kaipaili pellavamekkoja. Kaikki kudotut kankaat mutta erityisesti pellava on materiaali, joka vaatii reilut väljyysvarat, tai muuten se liestyy pilalle.
Pellavaan myös liittyy usein tietty boheemiuden ihanne, eli vaatteet eivät ole niin vartalonmukaisesti mitoitettuja. Mikäli haluaa tyköistuvaa pellavaa, kannattaa se teettää omien mittojen mukaan, jolloin ompelija voi varata sopivat väljyysvarat.
Kaiken kaikkiaan sanoisin, että vaatemausta ei voi kiistellä. Muotikin vaikuttaa siihen. Mutta voin vakuuttaa, että suinkaan kaikki hyvävartaloiset ihmiset eivät jatkuvasti halua käyttää tiukkoja vaatteita.
Osaako kukaan sanoa, miten paljon suunnilleen maksaisi teettää Suomessa ompelijalla kuvan mukaan pellavamekko? Riitääkö 300 €?
Vierailija kirjoitti:
Etsyssä tämän huomaa helposti. Jos laittaa haun EU:n sisälle, suunnilleen kaikki pellavamekot on samaa tyyliä, hyvin yksinkertaisia ja suurin osa aika väljiä. Ja niitä kahdesta kappaleesta ommeltuja on aika paljon... Jos hakee koko maailmasta, kauneimmat mekot on Kiinasta. Niitä on tosi monenlaisia, värisiä ja tyylisiä. Paljon enemmän yksityiskohtia, tyköistuvaa, pitkää, lyhyttä yms.
Tosi harmi. Maksaisin mielelläni ekstraa EU:ssa tehdystä hyvälaatuisesta ja kauniista vaatteesta, mutta niitä ei juuri ole.
Oletko koskaan kuullut ompelijoista?
Itse olen tilannut, lyhyt kun olen, Kiinasta parit perinteiset qipao- tai koralaiset cheongsam-mekot. Ovat olleet hyvin istuvia, eri pituuksilla ja kuoseja on erilaisia, materiaaleina löytyy ihan puuvillaa. Harmittaa, ettei tällaisia mekkoja saa Suomesta.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1JrRKh0fJ8KJjy0Feq6xKEXXaQ/New-Arrival-Wo…
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa, miten paljon suunnilleen maksaisi teettää Suomessa ompelijalla kuvan mukaan pellavamekko? Riitääkö 300 €?
Halvemmalla saat työn Latviasta tai Liettuasta. Jos osaat itse ottaa mitat. Ystävä teettää siellä mekkoja ja aina ovat onnistuneet. Yrityksen nimeä en muista, mutta googlettamalla niitä varmasti löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmalla saat työn Latviasta tai Liettuasta. Jos osaat itse ottaa mitat. Ystävä teettää siellä mekkoja ja aina ovat onnistuneet. Yrityksen nimeä en muista, mutta googlettamalla niitä varmasti löytää.
Tosi hyvä vinkki! Kiitos!!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tilannut, lyhyt kun olen, Kiinasta parit perinteiset qipao- tai koralaiset cheongsam-mekot. Ovat olleet hyvin istuvia, eri pituuksilla ja kuoseja on erilaisia, materiaaleina löytyy ihan puuvillaa. Harmittaa, ettei tällaisia mekkoja saa Suomesta.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1JrRKh0fJ8KJjy0Feq6xKEXXaQ/New-Arrival-Wo…
Ei minusta ihme, että juuri tiettyyn kulttuuriin kuuluvia vaatteita ei saa kuin sieltä. En itse käyttäisi tällaisia enää, kun nykyään saa kuraa niskaan kulttuurisesta omimisesta. Olen kuullut, ettei sikäläiset tykkää, että länkkärit käyttää näitä.
Mutta tässä ketjussa kai puhuttiin ihan tavallisista mekoista.
Kiinassa ei tunneta kehopositiivisuutta, vaan siellä ihannoidaan normaalia. Vaatteet tehdään sen mukaisesti. Mekko ja hame ovat normaalien vaatteita. Säkki tai teltta eivät sovi tuohon määrittelyyn.
Minulla on kaksi vartalonmyötäistä hihatonta pellavaista mekkoa tai tunikaa, voi käyttää kummalla tavalla tahansa. Valmistettu Italiassa. Ostin jostain kivijalkakaupasta Järvenpäästä, sen liikkeen nimi ei ollut ihan Bazaar mutta jotain saman tyyppistä. En usko, että sitä on enää olemassa ja joka tapauksessa ompelutyö oli aika surkeaa. Mutta uskoisin, että Italiassa valmistetaan myös ihan tasokkaita naisellisia mekkoja ja tunikoita, ne tarvitsee vain löytää.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, ettei riitä. Sen lisäksi moni ompelija kieltäytyy tekemästä mekkoja jostain verkkokaupasta otetun kuvan mukaan, koska se on heistä tekijänoikeuksien loukkaamista, kun design on jonkun muun keksimä.
Olispa mullakin tiimalasivartalo! :D Olen ihan normaalivartaloinen ja tykkään tyköistuvammista, enkä löydä kotimaisista design-kaupoista omaan makuun meneviä, kauniita ja tyköistuvia vaatteita. Tykkään klassisista malleista, joissa on joku moderni tvisti tai yksityiskohta. Todella vaikea löytää! Valikoimien samanlaisuus ihmetyttää muakin. Voiko se olla edes kannattavaa myydä samaa mallia, mitä on jokaisessa muussakin puodissa?
ap