Tiedätkö puolisosi pankkitili(e)n saldon?
Ihan uteliaisuudesta, jotta nähdään millaisia käytäntöjä erilaisilla ihmisillä on: Tiedätkö puolisosi pankkitilin tai pankkitilien saldon/saldot? Nyt ei puhuta yhteisistä tileistä vaan hänen henkilökohtaisistaan.
Kommentit (39)
Meillä minä hoidan koneella laskut ja sen takia tiedän molempien varat.Avioliitossa ollaan oltu kohta 32 vuotta.Aina jaettu maksut .
Meillä on yhteinen tili, johon tulevat kaikki tulot. Tililtä maksetaan kaikki menot. Lisäksi siirrän joka kuukausi saman summan molempien omille tileille. Niitä rahoja sitten sijoitetaan. Hoidan kaikki raha-asiat.
Tyttöystävä ei tiedä että minulla on 95000 yhdellä tilillä. Sitten se ostaa ruokaa minulle koska luulee ettei minulla ole paljoa rahaa. Minulla on yks tili jonne tulee työttömyysrahat ja toinen tili säästöille.
Meillä on kaikki tilit molemmilla verkkopankissa. Joten jos haluaisin, voisin seurata eurolleen rahankäyttöä. En tietenkään seuraa, olemme molemmat hyvätuloisia, joten rahasta ei ole pulaa, ja toisaalta luotan puolisooni muutenkin.
Sentilleen
Olen hoitanut perheen raha-asiat 27v, myös 3 taloraksan budjetit. Miehellä ei ole aikaa eikä kiinnostusta niin kauan kun rahat riittää
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystävä ei tiedä että minulla on 95000 yhdellä tilillä. Sitten se ostaa ruokaa minulle koska luulee ettei minulla ole paljoa rahaa. Minulla on yks tili jonne tulee työttömyysrahat ja toinen tili säästöille.
Voi sinua, Mika. Olet ilmeisesti niitä väliinputoajia, joita ei lasketa kehitysvammaisiksi, mutta jotka eivät kuitenkaan pärjänneet eivätkä pärjää myöskään ihan normaalisti tässä yhteiskunnassa. 47-vuotiaaksi mieheksi olet kehityksessä kuitenkin selvästi muita jäljessä.
Siirrämme (tai pankki siirtää automaattisesti) kumpikin palkkapäivänä rahaa omilta tileiltämme yhteiselle tilille, jolta hoidetaan asuntolainan lyhennykset, maksetaan kodin suuremmat hankinnat ja matkat. En tiedä edes sen tilin saldoa, aina sieltä on kaikkiin noihin menoihin rahat riittäneet.
Puolison henkilökohtaisen tilin saldoa en tiedä, eikä hän minun.
Olemme suhteellisen hyväpalkkaisia, eikä lapsia ole.
En tiedä, eikä hänkään tiedä tarkalleen. Pyysin häntä kyllä nostamaan tililtäni 3x1000€ pankkiautomaatilta vähän aika sitten. Pankkiautomaatilta kun saan nostettua vain 1000€päivä. Ei ollut Itselläni menoja silloin. Ehkä on katsonut silloin saldon ehkä ei.
Hänen palkkansa tiedän ja sen, ettei siitä paljon jää kun kustantaa koko perheen ruot(perheessämme myös keliaakikko) ja sähkölaskun ym. kuluja.
Hän ei edes tiedä, kuinka paljon säästötilillä I on rahaa. Itselläni jää tuloistani jonkin verran säästöön.
Tiedän, mulla on käyttöoikeus siihen, eli se näkyy mun verkkopankissa.
Minä hoidan meillä laskut ja budjetoinnin.
Me ei olla suurituloisia, molemmat tietävät, että kaikki menee perusarkeen, hankintoja voi tehdä harkiten, isommat vaatii yhteistä harkintaa.
Mies puolestaan ei näe minun pankkitiliä, mutta yleensä kerron sen saldosta, jos jotain budjetointiin liittyvää keskustellaan, kuten "pitäiskö käyttää pojat parturissa? Hmm, ehkä vasta ensi viikolla kun tilipäivä on vasta maanantaina, ja tilillä on enää noin 150e, tässä kuussa meni niihin talvikenkiin ja hanskoihin niin paljon."
Tiedän puolisoideni pankkitilien saldon. Sellaisia ei ole. Tässä taloudessa vain miehellä on pankkitili.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, eikä hänkään tiedä tarkalleen. Pyysin häntä kyllä nostamaan tililtäni 3x1000€ pankkiautomaatilta vähän aika sitten. Pankkiautomaatilta kun saan nostettua vain 1000€päivä. Ei ollut Itselläni menoja silloin. Ehkä on katsonut silloin saldon ehkä ei.
Hänen palkkansa tiedän ja sen, ettei siitä paljon jää kun kustantaa koko perheen ruot(perheessämme myös keliaakikko) ja sähkölaskun ym. kuluja.
Hän ei edes tiedä, kuinka paljon säästötilillä I on rahaa. Itselläni jää tuloistani jonkin verran säästöön.
Lisään vielä, että meillä on myös yksi yhteinen tili, josta maksetaan osin myös talon kustannuksia, autojen korjaukset ym.
Meillä on pitkä parisuhde ja yhteinen talous, mutta molemmilla omat tilit, koskaan ei ole ollut yhteistä tiliä. Joskus kun toisen likvidit varat ovat käyneet vähiin, on jotain keskinäisiä järjestelyjä tehty. Esim. pariin kertaan vaihdettu asuntovastikkeen maksajaa - maksoin itse muutaman kymmenen vuotta, kun olin hetken aikaa työtön niin vaimo maksoi sen - nykyään vuorokuukausin. Mutta noin yleensä kun on isompi hankinta - esim auton vaihto, niin jompikumpi maksaa sen kokonaisuudessaan. Luulen tietäväni vaimon tilisaldon noin 30 % tarkkuudella, mutta ei oikeastaan kiinnosta. Tällä hetkellä omalla tilillä ehkä viidennes tai kymmenesosa vaimon tilin saldosta, mutta jos osakesijoitukseni lasketaan mukaan niin summat menevät samalla kertaluvulle.
Ei ole yhteistä tiliä eikä ole hajuakaan. Voi olla 1000-50 000 välillä. Sai perintöä muutama vuosi sitten kutakuinkin 700 000, mutta se on kiinteää omaisuutta suurimmaksi osaksi ja veroja tuli maksuun liki 90 000.
Vierailija kirjoitti:
Meillä rahat ovat yhteiset. Olemme avioliitossa.
Meillä rahat on osa omaisuutta ja avioliitossa kummankin omaisuus on omaa, ei yhteistä ellei sitä ole yhdessä hankittu. Koska mies ei tee työtä puolestani, ei hän ole palkkaani ansainnut, joten se ei ole yhteistä. Avio-oikeus tulee kuvaan mukaan vasta liiton päättyessä.
Tiedän, koska meillä on yhteinen verkkopankki, vaikka onkin erilliset tilit ja rahat.
Meillä on yhteiset tilit, joten tiedän.
Meillä on yhteiset käyttötilit. Säästötilit ovat omat, mutta siellä molemmilla on aikalailla sama summa. Yhdessä on oltu yli 30 vuotta.
Tietysti tiedän. Tai siis voin milloin vain katsoa paljonko tilillä on. Molemmilla tai-tilit toistemme kanssa.
Suunnilleen tiedetään toistemme varat. Kumpikin tietää että hyvin tullaan toimeen, yhteisiä tilejä ei todellakaan ole.