Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisystävän kuukautiset ja 2 viikon itkukiukku joka kk pilaa parisuhteen. Ei suostu esim. lääkäriin

Vierailija
27.01.2023 |

Nytkin olisi ensi perjantaina tarkoitus lähteä 3 päivän kaupunkilomalle keski-Eurooppaan ja laskeskelin, että saakeli sehän osuu juuri siihen ajankohtaan kun taas saa kävellä seiniä pitkin ja odottaa, että alkaako ovien paiskominen, koska telkkarista ei tule mitään katsottavaa tai naapurin koiralla on vääränvärinen hihna.

Periaatteesa menee niin, että 2 viikkoa on normaalia, ihan seesteistä elämää, mutta sitten alkaa kiukuttelu ja lopulta kaikesta itkeminen. Olen ehdottanut varovasti, että menisi lääkäriin, koska en jaksa enää kohta tätä yhteiseloa, mutta naisystävän mielestä "se on vain naisen biologiaa". Sitten on pahoillaan, että huusi ja itki 2 viikkoa, mutta aina alkaa alusta.

Mitä tässä nyt voi miehenä tehdä? Arvaan jo, että lomamatka menee 1. riitelyksi ja 2. naisystävää ei kiinnosta tehdä mitään turistijuttuja kun kaikki kiukuttaa ja itkettää.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiroan kyllä syvimpään kuoppaan kaikki nämä kanssaeläjät joiden mielestä pms on jotenkin asennekysymys tai oman vaikutuksen alaista - ei ole, kyseessä on ihan lääketieteellinen sairaus jonka perimmäistä syytä ei tiedetä mutta oletetaan että kyseessä on epätavallinen vaste keskushermostossa hormonitasapainon muutoksiin kierron aikana.

Omalla kohdalla pms-oireet olivat jotain niin järkyttävää että meinasi parisuhde lähtä alta kun olin vuorotellen raivotar ja vuorotellen itkuisa viikon verran kuukaudessa. Hain ja sain siihen apua ja itselleni ratkaisu löytyi e-pillereistä (joka vähensi mieialaoireita, ei aiheuttanut masennusta eikä myöskään vähentänyt haluja). Hankalimpiin oireisiin käytetään masennuslääkkeitä pienillä annoksilla eli em. Ssri-lääkkeillä.

Ap:lle sanoisin että kannusta naista ihan itsensä takia hakemaan apua pms:n koska siihen tosiaan on hoitokeinoja olemassa. Pms on niin sietämätön vaiva ettei kenenkään kannattaisi siitä kärsiä hakematta apua. Itselläni iän myötä rauhoittui ja nyt lähempänä 35 ikävuotta oireilee lähinnä parin päivän itkuisuudella ja tunteella ettei mistään tule mitään ja olen aivan toivoton ihminen :D Sen kestäminen tosin on siedettävää kun tietää katsoa kalenteria että kyse on ihan hormonaalista mielialan heittelystä eikä tilanne ole oikeasti niin lohduton.

Niin, mutta katsos kun kaikille eivät ne pillerit käy. Migreeni jo itsessään estää niiden popsimisen ellei sitten halua aivoverituppllaan kuukahtaa.

Hoitokeinoja on muitakin kuin hormonaalisia. Jos ei suostu edes yrittämään tilanteen hoitoa, täytyy hyväksyä se, että ihmiset ympärillä eivät kestä. PMS sinänsä on ihan luonnollinen ilmiö ja suurin osa naisista saa jonkintasoisia oireita, osa lähes huomaamattomia, osa ap:n kuvailemia. Elämää ja ihmissuhteita haittaavia oireita voidaan kuitenkin hoitaa.

Vierailija
42/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua, koska itse olen kärsinyt pahoista PMS-oireista, mutta mitä apua odotat hänen saavan lääkäriltä? Minulla oli aikoinaan pillerit => mielialanvaihtelut heikkenivät mutta myös seksi lakkasi kiinnostamasta ja hormonikierukka => ei mitään vaikutusta mielialanvaihteluihin.

Masennuslääkkeillä tai rauhoittavilla ei hoideta PMS:ää.

Mulla on pieniannoksinen masennuslääke vienyt pahimmat pms-kiukut pois. Siis aiemmin olin aina ennen menkkoja aivan kamala, haastoin riitaa kaikesta, olin itkuinen ja äkäinen ja kirjaimellisesti halusin tappaa itseni. Sit jälkeenpäin hävetti ja pyytelin itkuisena anteeksi, kun en vaan hillinnyt olotiloja.

Ja kun lähtee miettimään, niin tuossahan menee jo puolet elämästä hukkaan, eikö sitä kannata hoitaa?

Mielestäni seronilia määrätään myös ihan pahoihin PMS-oireisiin niin, että sitä syödään pari viikkoa kuussa. Itsellä päivittäinen lääke.

Ei se tuolle naisellekaan kivaa ole ja sitä on varmasti tuskaisaa seurata vierestä, eikä siitä pidä laittaa kumppania kärsimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutsi kertoi että aikoinaan apteekissa joskus 50- tai 60-luvulla he naistyöntekijät ottivat muutaman heroiinitabletin ja ei tarvinnut ottaa sairaslomaa eikä ollut mitään vaivoja. Hän oli siis farmaseuttina yli 40v. Heroiinia oli silloin ihan yleisesti apteekeissa myynnissä.

No nyt kyllä tuli ns. hot take.

No mut ap voi nyt antaa ainakin yhden ihan konkreettisen ehdotuksen tyttöystävälle, kerta lääkäriin ei halua. Eli heroiinia naamaan vaan, kuulemma onnistuu nykyään helposti netin kautta.

Vierailija
44/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikein vetää pataan tollasta naista? Jos ei ole, niin naisen tulee käyttäytyä myös.

T: Jore

Vierailija
45/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siveyden puu / passion flower kuulemma auttaa. Ja kannattaa jättää lisätty sokeri syömättä, eli karkit, limut jne.

Vierailija
46/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää vauva. Usein helpottaa oireita synnytyksen jälkeenkin.

Vierailija
47/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei helpota vaan naisista tulee sitten ihan vikapäisiä.

Vierailija
48/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siveyden puu / passion flower kuulemma auttaa. Ja kannattaa jättää lisätty sokeri syömättä, eli karkit, limut jne.

Ei kannata käyttää luontaistuotteita. Niistä voi sitten myöhemmin paljastua haittavaikutuksia kehoon ja terveyteen, mm. maksaan.

Ap, olen pahoillani kärsimyksistänne (molempien, sillä myös kumppanisi kärsii). Naisena oleminen ei ole helppoa.

Mutta on sinullakin oikeuksia, sinun ei siis tarvitse kestää ihan mitä tahansa.

Tärkeintä olisi saada kumppanisi hakemaan apua, koska sitä voi parhaassa tapauksessa saada täällä jo mainituilla lääkkeillä.

Hormonit ovat voimakkaita aineita, ne vaikuttavat kehoon ja mieleen. Lisätäänpä testosteronia mieheen, ja alkaa tapahtua vaikka mitä. Tai otetaan testosteronia pois, niin mies väsyy ja masentuu.

Aivan samoja muutoksia tapahtuu naisessa, ja erityisesti sellaisilla joilla hormonit vaikuttavat erityisen herkästi. Ja se syklihän on kuukausittainen, eikä se ole naisen oma valinta että hormonitaso vaihtelee.

Apua hakemaan, ja jos se ei tuo ratkaisua, niin ap sulla on oikeus valita kenen kanssa elämäsi vietät.

Vierailija
49/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lääkäristä saatavat avut lähinnä lyhentävät oireita, mutta eivät poista niitä. Pillereiden taukoviikolla tiedän tasan tarkkaan minä päivänä myllerrys alkaa ja sen voi melkein tuntea. Teini-iässä raivosin joka kuukausi mutta nykyään en pidä taukoviikkoa joka kuukausi ja järjestän asian niin, että ei tarvitse olla juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä ja kommunikoida silloin, kun pidän tauon. On helpompaa olla omissa oloissaan ja hiljaa kuin ihmisten kanssa taukoviikoilla.

Omien kokemusteni perusteella en enää ihmettele joitakin asioita. Oireiden ulkopuolellakin olen kokenut raivoa, mutta muutaman kerran olen ollut oireiden aikana niin raivona, että se pelotti jo itseänikin.

Vierailija
50/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärellä on pahat PMS-oireet. Tytöllä on ollut vasta kuudet kuukautiset ja hän on hädin tuskin 12-vuotias, joten tässä vaiheessa ei vielä olla lähdetty lääkäriin. Mutta jos oireet ei tasaannu, niin jotain pitää tehdä. Kaikki aina puhuu siitä, miten on rankkaa uhmaikäisen kanssa, mutta enpä ole kenenkään kuullut puhuvan siitä, miten käsitellä tyttären PMS-oireita. 12-vuotias on vielä ihan lapsi kuitenkin ja tytölle itelleenkin on pelottavaa se, miten sillä muuttuu mieliala ja tulee niin kauhea olo.

Vierailija
51/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista ettei suostu lääkäriin. Itse suunnilleen rukoilin terveydenhuollosta apua PMDD-oireisiin. Lopulta löytyi ratkaisu: munasarjojen ja kohdun poisto ja hormonikorvaushoito. On kuin elämä olisi alkanut kokonaan alusta.

Vierailija
52/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika 😁

Vierailija
53/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota naista haukkuville: jos kyseessä on PMDD, miltä tuo kuulostaa, teillä ei ole aavistustakaan siitä mitä ko. nainen joutuu sietämään puolet elämästään niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ette siis ole oikeutettuja arvostelemaan tätä(kään!) naista!

Terkuin PMDD, jonka aiempi virhediagnoosi oli kaksisuuntainen mielialahäiriö, kunnes joku osasi yhdistää "manian" alkavan aina samaan aikaan kuukautisten kanssa

Oli mikä tahansa, se ei oikeuta kohtelemaan muita huonosti. Meinaatko että esim kultalapset saa tehdä naisille mitä vaan, kun heillä on ollut kotimaassa vaikeaa? Kuinka helkkarin vaikeeta se on ymmärtää, ettei sillä tekijän kärsimyksellä voi oikeuttaa mitään!?!?!?!!?!!??!

Wokea se on kun jonkun sibjektiivinen kärsimyskokemus oikeuttaa johonkin. Kastihierarkia kertoo että valkoinen nainen saa kohdella valkoista miestä kaltoin.

Vierailija
54/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäristä saa korkeintaan masennuslääkkeet jotka taas ei auta PMS-oireisiin tai jonkun hormoniehkäisyn.

Joillakin on oikeasti tavallista rajummat pms-oireet eikä niihin mitään apua saa. Sitä se on naisen elämä.

Mulla hormonikierukka tasoitti mielialanvaihteluita mutta eipä kiinnosta seksi kun ehkä kerran kuussa.

Vierailija
55/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
56/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos häntä ei kiinnosta lääkäriin mennä, niin loppuelämänne tulee olemaan samanlaista. Jos koet, ettet sitä jaksa, niin teidän vain pitää sitten erota. Onhan hänellä oikeus kuitenkin päättää omasta kehostaan ja siitä miten sitä hoitaa, aivan niin kuin sinulla on oikeus päättää omasta elämästäsi ja siitä mitä jaksat ottaa vastaan.

Koita nyt kuitenkin ennen eroa saada hänet edes käymään lääkärissä ja kokeilemaan erilaisia hoitoja vaivaansa

Vierailija
57/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lääkäristä saatavat avut lähinnä lyhentävät oireita, mutta eivät poista niitä. Pillereiden taukoviikolla tiedän tasan tarkkaan minä päivänä myllerrys alkaa ja sen voi melkein tuntea. Teini-iässä raivosin joka kuukausi mutta nykyään en pidä taukoviikkoa joka kuukausi ja järjestän asian niin, että ei tarvitse olla juurikaan ihmisten kanssa tekemisissä ja kommunikoida silloin, kun pidän tauon. On helpompaa olla omissa oloissaan ja hiljaa kuin ihmisten kanssa taukoviikoilla.

Omien kokemusteni perusteella en enää ihmettele joitakin asioita. Oireiden ulkopuolellakin olen kokenut raivoa, mutta muutaman kerran olen ollut oireiden aikana niin raivona, että se pelotti jo itseänikin.

Pillereistä ei ole pakko pitää lainkaan taukoa. Lisäksi, taukoviikko ei voi aiheuttaa pms-oireita, koska taukoviikolla tuleva vuoto ei ole kuukautiset, eikä sitä edellä samanlainen hormonaalinen tilanne, kuin varsinaisia kuukautisia, joka pms:n eli premenstruaalisyndrooman eli kuukautisia edeltävän oireilun aiheuttaa. Mielialaoireita toki pillerit itsessään voivat aiheuttaa.

Vierailija
58/70 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ei ymmärrys riittäisi kyllä tuossa tilanteessa. Olen itse nainen ja tiedän kokemuksesta, että välillä kivut on niin kovat, että menee kaksi päivää sängyssä. Mielialaoireitakin itsellä on, mutta se on lähinnä itkuherkkyyttä ja pystyn kyllä elämään normaalia elämää. Lähinnä saatan parkua jollekin leffalle, mille en normaalisti itkisi. Eli tuosta ei ehkä ole ymmärrystä, että menee nuppi täysin sekaisin ja vielä viikoiksi.

Tuo on kuitenkin todella itsekästä tyttöystävältäsi, että ei ole valmis tekemään asialle mitään, vaikka sinä selvästi kärsit tilanteesta. Minä en suostuisi olemaan tunnekaatiksena puolta ajastani, elämä on lyhyt ja siitä pitää voida nauttia. Jos nainen ei arvosta sua niin paljon, että ajattelisi myös sun parastasi ja hankkisi apua, niin eipä siinä kai ole vaihtoehtona muu kuin ero. Ei sun tarvi omaa hyvinvointia uhrata toisen itsepäisyyden takia. Koska tuo ei todellakaan ole mitään normaalia, joka "kuuluu naisen elämään". No ei kuulu. Luulisi, että hänellä itselläkin on kurja olla, niin en kyllä ymmärrä, miksi kieltäytyy menemästä gynelle.

59/70 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millä pahuudella se lapsiparka on ansainnut vanhemmikseen kaksi moroonia? Mikä saa ihmisen vihaamaan lapsia noin paljon, että menee ehdottamaan tuollaista?

Vierailija
60/70 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutsi kertoi että aikoinaan apteekissa joskus 50- tai 60-luvulla he naistyöntekijät ottivat muutaman heroiinitabletin ja ei tarvinnut ottaa sairaslomaa eikä ollut mitään vaivoja. Hän oli siis farmaseuttina yli 40v. Heroiinia oli silloin ihan yleisesti apteekeissa myynnissä.

Ei heroiinia enää 60-luvulla apteekeissa ollut, virallisesti se poistettiin apteekkivalikoimasta 1957, mutta käytännössä sitä ei ollut saatavissa enää 1940-50 -lukujen vaihteesta lähtien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi