Ozempic-naama. Lääkkeillä laihduttavat!
Lääkäri kertoo arvaavansa hetkessä, kuka on käyttänyt trendiksi noussutta laihdutuslääkettä
Kommentit (102)
Onnea vaan diabetes-lääkkeen käyttöön. Terveyshän tuollaisessa menee.
Sääliksi käy ihmisiä, jotka luottavat näihin nopeisiin ratkaisuihin.
T: Tuntematon
Halutaan näyttää 10 vuotta vanhemmilta.
Ihminen on maapallon viisain otus 🤣
Jos lääkäri kertoo tunnistavansa Ozempic-naaman heti, kyse on yleensä siitä, että nopea laihtuminen riippumatta siitä, johtuuko se Ozempicista vai muista GLP-1-lääkkeistä voi vaikuttaa kasvojen ulkonäköön. Kun keho menettää rasvaa, se tapahtuu myös kasvoissa: posket voivat painua sisään, iho näyttää löysemmältä ja juonteet korostuvat.
Oma kokemukseni on, että tämä ei ole vaarallinen ilmiö, mutta se voi yllättää, jos paino putoaa nopeasti. Moni tasaa muutosta hidastamalla laihtumista tai panostamalla ihonhoitoon ja lihaskuntoon, jotta kasvojen piirteet säilyisivät mahdollisimman eloisina.
Jos aihe kiinnostaa enemmän lääketieteellisestä näkökulmasta, täällä on hyvä selitys siitä, miten Ozempic vaikuttaa painoon ja miksi muutokset näkyvät joskus voimakkaimmin kasvoissa https://medilux.fi/ozempic/ Tämä on tavallinen osa nopeaa rasvakadon prosessia, eikä se tarkoita, että lääkitys olisi itsessään vaarallinen mutta tahti ja annos kannattaa miettiä yhdessä lääkärin kanssa.
Hieman huvittaa kun katselee julkkiksia, jotka ovat laihtuneet merkittävästi viimeisten 3-5 vuoden aikana. Siis sellaiset vaarallisesti ylipainoiset ja sitten kertovat laihtuneensa vaihtamalla terveelliseen ruokavalioon, kurinalaisuuteen ja treenaamiseen. Harmi vaan kun jättävät yleensä kertomatta, että oikeasti se laihtuminen on tapahtunut ozempicin tai jonkin vastaavan laihdutuslääkkeen avulla. Siis sellaisen joka sammuttaa ruokahalun. Ilmiö on ihan selkeä, koska näitä laihtumisia on tapahtanut todella paljon sen jälkeen kun ozempic tuli markkinoille laihdutuslääkkeenä. Jos kyse olisi vain kurinalaisuudesta, niin miksi nämä henkilöt eivät ole pystyneet siihen aiemmin vaikka heillä olisi ollut useita vuosia aikaa tehdä niin.
Älkää käsittäkö väärin, hienoa kun ovat saavuttaneet haluamansa ja saaneet lisää terveyttä, mutta olisi kyllä rehellisempää mainita, että painonpudotus ja sen pitäminen on tapahtunut lääkkeen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako toisinpäin?
Olen alipainoinen (ollut kauan), siliääkö iho jos saan painoa ylös?
Varmasti. Mitä lihavampi olet, sitä nuoremmalta näytät. Läskihän toimii kuin botoxi.
Jos ihminen on ollut 20 vuotta ylipainoinen, niin luulisi hitaamman laihdutustahdin riittävän, silloin nahkakin pysyisi mukana paremmin.
Brittitutkimuksessa selvisi, että niitä lääkkeitä on käytettävä yleensä loppuikänsä, viimeistään 2 vuoden kuluttua yleensä paino alkaa hiipiä takaisin. Tietysti poikkeuksiakin on, jos on opetellut pysyvästi ne uudet rukailutavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on ollut 20 vuotta ylipainoinen, niin luulisi hitaamman laihdutustahdin riittävän, silloin nahkakin pysyisi mukana paremmin.
Minä laihduin lääkkeen avulla vajaassa vuodessa 20 kg. Nahka pysyi hyvin mukana. Pitää vaan huolehtia riittävästä proteiinin saannista sekä tehdä lihaskuntotreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Brittitutkimuksessa selvisi, että niitä lääkkeitä on käytettävä yleensä loppuikänsä, viimeistään 2 vuoden kuluttua yleensä paino alkaa hiipiä takaisin. Tietysti poikkeuksiakin on, jos on opetellut pysyvästi ne uudet rukailutavat.
Näinhän se on. En vaan ymmärrä miksi sitä pitää salailla vaikka se on monen kohdalla päivänselvää. Syödäänhän lääkkeitä moneen muuhunkin vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri kertoo tunnistavansa Ozempic-naaman heti, kyse on yleensä siitä, että nopea laihtuminen riippumatta siitä, johtuuko se Ozempicista vai muista GLP-1-lääkkeistä voi vaikuttaa kasvojen ulkonäköön. Kun keho menettää rasvaa, se tapahtuu myös kasvoissa: posket voivat painua sisään, iho näyttää löysemmältä ja juonteet korostuvat.
Oma kokemukseni on, että tämä ei ole vaarallinen ilmiö, mutta se voi yllättää, jos paino putoaa nopeasti. Moni tasaa muutosta hidastamalla laihtumista tai panostamalla ihonhoitoon ja lihaskuntoon, jotta kasvojen piirteet säilyisivät mahdollisimman eloisina.
Jos aihe kiinnostaa enemmän lääketieteellisestä näkökulmasta, täällä on hyvä selitys siitä, miten Ozempic vaikuttaa painoon ja miksi muutokset näkyvät joskus voimakkaimmin kasvoissa https://medilux.fi/ozempic/ Tämä on tavallinen osa nopeaa rasvakadon prosessia, eikä se tarkoita, että lääkitys olisi itsessään vaarallinen mutta tahti ja annos kannattaa miettiä yhdessä lääkärin kanssa.
Aivan samalla tavalla käy ilman Ozempiciakin nopeasti laihtuessa. Sen lisäksi mikään ei estä ajan kulumista. Sekin näkyy löysempinä kudoksina, kasvojen rasvakerroksen vähenemisenä ja kasvot alkavat valua alaspäin kuin sulava kynttilä. Toki on heitäkin, jotka alkavat ikääntyessään näyttää enemmän muumiotautisilta kuin sulavilta kynttilöiltä. Se on kiinni peritystä kudostyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Hieman huvittaa kun katselee julkkiksia, jotka ovat laihtuneet merkittävästi viimeisten 3-5 vuoden aikana. Siis sellaiset vaarallisesti ylipainoiset ja sitten kertovat laihtuneensa vaihtamalla terveelliseen ruokavalioon, kurinalaisuuteen ja treenaamiseen. Harmi vaan kun jättävät yleensä kertomatta, että oikeasti se laihtuminen on tapahtunut ozempicin tai jonkin vastaavan laihdutuslääkkeen avulla. Siis sellaisen joka sammuttaa ruokahalun. Ilmiö on ihan selkeä, koska näitä laihtumisia on tapahtanut todella paljon sen jälkeen kun ozempic tuli markkinoille laihdutuslääkkeenä. Jos kyse olisi vain kurinalaisuudesta, niin miksi nämä henkilöt eivät ole pystyneet siihen aiemmin vaikka heillä olisi ollut useita vuosia aikaa tehdä niin.
Älkää käsittäkö väärin, hienoa kun ovat saavuttaneet haluamansa ja saaneet lisää terveyttä, mutta olisi kyllä rehellisempää mainita, että painonpudotus ja sen pitäminen on tapahtunut lääkkeen avulla.
Ozempic ei sulata kaloreita. Jos haluaa tulosta on pakko tehdä niitä ruokavaliomuutoksia, liikkua ja opetella nukkumaan tai ainakin rentoutumaan joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brittitutkimuksessa selvisi, että niitä lääkkeitä on käytettävä yleensä loppuikänsä, viimeistään 2 vuoden kuluttua yleensä paino alkaa hiipiä takaisin. Tietysti poikkeuksiakin on, jos on opetellut pysyvästi ne uudet rukailutavat.
Näinhän se on. En vaan ymmärrä miksi sitä pitää salailla vaikka se on monen kohdalla päivänselvää. Syödäänhän lääkkeitä moneen muuhunkin vaivaan.
Miksi yksityisasioistaan pitäisi kertoa? Eihän muistakaan lääkityksistä kerrota koko maailmalle. Keltaisen lehdistön klikkihoorausjutut ovat antaneet noista lääkkeistä omistuisia käsityksiä suurelle yleisölle. Toimittajat eivät ole lääketieteen asiantuntijoita ja lukijoissakaan he eivät ole enemmistönä, joka vaatisi asiallisempia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman huvittaa kun katselee julkkiksia, jotka ovat laihtuneet merkittävästi viimeisten 3-5 vuoden aikana. Siis sellaiset vaarallisesti ylipainoiset ja sitten kertovat laihtuneensa vaihtamalla terveelliseen ruokavalioon, kurinalaisuuteen ja treenaamiseen. Harmi vaan kun jättävät yleensä kertomatta, että oikeasti se laihtuminen on tapahtunut ozempicin tai jonkin vastaavan laihdutuslääkkeen avulla. Siis sellaisen joka sammuttaa ruokahalun. Ilmiö on ihan selkeä, koska näitä laihtumisia on tapahtanut todella paljon sen jälkeen kun ozempic tuli markkinoille laihdutuslääkkeenä. Jos kyse olisi vain kurinalaisuudesta, niin miksi nämä henkilöt eivät ole pystyneet siihen aiemmin vaikka heillä olisi ollut useita vuosia aikaa tehdä niin.
Älkää käsittäkö väärin, hienoa kun ovat saavuttaneet haluamansa ja saaneet lisää terveyttä, mutta olisi kyllä rehellisempää mainita, että painonpudotus ja sen pitäminen on tapahtunut lääkkeen avulla.
Ozempic ei sulata kaloreita. Jos haluaa tulosta on pakko tehdä niitä ruokavaliomuutoksia, liikkua ja opetella nukkumaan tai ainakin rentoutumaan joka päivä.
Ozempic vaikuttaa useimmilla kylläisyyden tunteeseen ja silloin kun syö selvästi vähemmän kaloreita kuin aiemmin, niin laihtuu oli sitten ravinto millaista tahansa. Toki se laihtuminen on vielä nopeampaa jos se ruoka mitä syö on painonhallinnan kannalta optimaalista. Proteiinia, hyviä hiilareita ja rasvaa kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Brittitutkimuksessa selvisi, että niitä lääkkeitä on käytettävä yleensä loppuikänsä, viimeistään 2 vuoden kuluttua yleensä paino alkaa hiipiä takaisin. Tietysti poikkeuksiakin on, jos on opetellut pysyvästi ne uudet rukailutavat.
Minua ei haittaa vaikka joutuisikin käyttämään loppuikänsä, sillä olen sydänsairasta sukua ja nythän semaglutidia käytetään myös sydän- ja verisuonitautien ehkäisyyn. Tutkimukset osoittavat, että riippumatta siitä laskeeko paino vai ei, lääkkeen käyttö vähentää vakavien kardiovaskulaaristen tapahtumien syntyä 20 prosentilla. Lisäksi se laskee verenpinett ja LDL-kolesterolia ja pitää verensokerin kurissa Tutkimuksen alla on myös sen vaikutus neurodegeneratiivisiin sairauksiin, esim. Alzheimerin tautiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäneekö paikkansa tämä väite Dr. Boz'in tuubikanavalta:
FractalbeansOzempic makes fat cells divide (called hypoplasia) so if you stop it and the fat cells fill up, you gain more weight than you lost' the sky is the limit
Tuskin. Kyseessä lienee väärinkäsitys. Ohessa kuukkelikiännös enkunkiälisestä artikkelin, tosin vain osin:
painonpudotukseen. Ensinnäkin laihtuneen painon koostumus, koska yhdessä rasvakudoksen kanssa irtoaa myös laiha lihaskudos, ja se on tärkeää aineenvaihdunnalle, ei vain harjoituksen aikana, vaan myös levossa. Mainos Lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen monet ihmiset lihoavat takaisin rasvan muodossa. Tämä jättää heille nettolihaksen menetyksen. Scott sanoo, että normaalin ikääntymisen myötä yli 30-vuotiaat ihmiset menettävät yhdestä kahteen kiloa lihasmassaa vuosikymmenessä. Mutta 18 kuukauden tutkimuksessa Ozempicia saaneet potilaat menettivät noin kahdeksan kiloa rasvaa ja noin viisi kiloa lihaksia. Ja tässä on käänne. Koska he menettivät enemmän rasvaa kuin lihaksia, heidän vähärasvaisen painonsa suhteessa rasvamassaan kasvoi 3 prosenttia. Tämä oli positiivista. Se ei kuitenkaan kestä, kun paino nousee, Scott sanoo. "Käyttäen tämän kokeen keskiarvoja [12 kuukauden seurannalla], jos joku laihtui kahdeksan kiloa rasvaa ja viisi kiloa vähärasvaista massaa, mutta saisi takaisin viisi kiloa rasvaa vuotta myöhemmin ilman lihasmassan kasvua, hän olisi menettänyt enemmän vähärasvaista massaa kuin rasvaa tuona aikana." Vaikka ne ovat kevyempiä kuin alun perin, niissä on korkeampi kehon rasvaprosentti. Paradoksaalisesti ne ovat kevyempiä, mutta lihavampia.
https://www.afr.com/policy/health-and-education/lighter-but-fatter-the-…
Tuo sama tapahtuu millä menetelmällä tahansa. Ei ole riittävästi lihasmassa, joka kuluttaa seitsenkertaisesti energiaa per gramma rasvamassaan verrattuna. Perusiaineenvaihdunta on matala. Sen vuoksi 120-kiloisen toimistotyötä tekevän naisen vuorokauden energiakulutus voi olla 1900 kcal. Sitten hän aloittaa dieetin, jossa syödään 1800-2000 kcal ja on kummissaan, koska ei laihdu ollenkaan.
Täälläkin on joka päivä ketjuja, joissa ihmetellään tuota. Harvoin siellä neuvotaan keskittymään ensin lihasten ja kunnon kasvatukseen ja vasta sen jälkeen alkaa laihduttaa pienen kalorivajeen ja liikunnan avulla, vaikka se on ainoa tapa selviytyä tuosta umpikujasta. Se on hidasta ja voi turhauttaa. Onko se kuitenkaan niin paha juttu, että varaa siihen vuoden lisäaikaa saadakseen loppuiäkseen hyvän tuloksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman huvittaa kun katselee julkkiksia, jotka ovat laihtuneet merkittävästi viimeisten 3-5 vuoden aikana. Siis sellaiset vaarallisesti ylipainoiset ja sitten kertovat laihtuneensa vaihtamalla terveelliseen ruokavalioon, kurinalaisuuteen ja treenaamiseen. Harmi vaan kun jättävät yleensä kertomatta, että oikeasti se laihtuminen on tapahtunut ozempicin tai jonkin vastaavan laihdutuslääkkeen avulla. Siis sellaisen joka sammuttaa ruokahalun. Ilmiö on ihan selkeä, koska näitä laihtumisia on tapahtanut todella paljon sen jälkeen kun ozempic tuli markkinoille laihdutuslääkkeenä. Jos kyse olisi vain kurinalaisuudesta, niin miksi nämä henkilöt eivät ole pystyneet siihen aiemmin vaikka heillä olisi ollut useita vuosia aikaa tehdä niin.
Älkää käsittäkö väärin, hienoa kun ovat saavuttaneet haluamansa ja saaneet lisää terveyttä, mutta olisi kyllä rehellisempää mainita, että painonpudotus ja sen pitäminen on tapahtunut lääkkeen avulla.
Ozempic ei sulata kaloreita. Jos haluaa tulosta on pakko tehdä niitä ruokavaliomuutoksia, liikkua ja opetella nukkumaan tai ainakin rentoutumaan joka päivä.
Ozempic vaikuttaa useimmilla kylläisyyden tunteeseen ja silloin kun syö selvästi vähemmän kaloreita kuin aiemmin, niin laihtuu oli sitten ravinto millaista tahansa. Toki se laihtuminen on vielä nopeampaa jos se ruoka mitä syö on painonhallinnan kannalta optimaalista. Proteiinia, hyviä hiilareita ja rasvaa kohtuudella.
Ruoan energiamäärä vaikuttaa asiaan. On suuri ero, syökö 100 grammaa majoneesia vaiko maustamatonta jugurttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman huvittaa kun katselee julkkiksia, jotka ovat laihtuneet merkittävästi viimeisten 3-5 vuoden aikana. Siis sellaiset vaarallisesti ylipainoiset ja sitten kertovat laihtuneensa vaihtamalla terveelliseen ruokavalioon, kurinalaisuuteen ja treenaamiseen. Harmi vaan kun jättävät yleensä kertomatta, että oikeasti se laihtuminen on tapahtunut ozempicin tai jonkin vastaavan laihdutuslääkkeen avulla. Siis sellaisen joka sammuttaa ruokahalun. Ilmiö on ihan selkeä, koska näitä laihtumisia on tapahtanut todella paljon sen jälkeen kun ozempic tuli markkinoille laihdutuslääkkeenä. Jos kyse olisi vain kurinalaisuudesta, niin miksi nämä henkilöt eivät ole pystyneet siihen aiemmin vaikka heillä olisi ollut useita vuosia aikaa tehdä niin.
Älkää käsittäkö väärin, hienoa kun ovat saavuttaneet haluamansa ja saaneet lisää terveyttä, mutta olisi kyllä rehellisempää mainita, että painonpudotus ja sen pitäminen on tapahtunut lääkkeen avulla.
Ozempic ei sulata kaloreita. Jos haluaa tulosta on pakko tehdä niitä ruokavaliomuutoksia, liikkua ja opetella nukkumaan tai ainakin rentoutumaan joka päivä.
Ozempic vaikuttaa useimmilla kylläisyyden tunteeseen ja silloin kun syö selvästi vähemmän kaloreita kuin aiemmin, niin laihtuu oli sitten ravinto millaista tahansa. Toki se laihtuminen on vielä nopeampaa jos se ruoka mitä syö on painonhallinnan kannalta optimaalista. Proteiinia, hyviä hiilareita ja rasvaa kohtuudella.
Ruoan energiamäärä vaikuttaa asiaan. On suuri ero, syökö 100 grammaa majoneesia vaiko maustamatonta jugurttia.
Eikös tuossa kerrottu niin? Ruoan energiamäärää mitataan kaloreilla. Ozempic avulla laihtuu joka tapauksessa vaikka ruoan koostumus ja energiasisältö ei muuttuisi, kun määrä pienee. Sitten jos se ruokakin muuttuu vähemmän energiaa sisältäväksi niin laihtuminen kiihtyy entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan diabetes-lääkkeen käyttöön. Terveyshän tuollaisessa menee.
Sääliksi käy ihmisiä, jotka luottavat näihin nopeisiin ratkaisuihin.
T: Tuntematon
Tuntemattomalla on pettämätön lääketieteellinen osaaminen ja kiistaton tieteellinen näyttö takanaan. Lihavuus on monelle vaarallista ja on yhteydessä esim. juuri diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin.
On kyllä mielenkiintoinen ilmiö että joillekin menee noin tunteisiin, kun ihmiset pyrkivät normaalipainoa kohti. Useimmilla ylipainoisilla on monia laihdutuskertoja takana perinteisin menetelmin. On ihan todistettu juttu, että osalla ihmisistä ei ole "normaalit" suolisto- ja kylläisyyshormonit, mikä vaikeuttaa huomattavasti painonhallintaa. Silloin on ihan turha huudella että kannattaa vaan käyttää tahdonvoimaa. Minkä takia kouluissakaan annetaan tukiopetusta vähemmän älykkäille? Minkä takia eivät vaan yritä enemmän, minkä takia verovaroin pitää tukea tyhmiä? Lihavat maksavat sentään omat lääkkeensä ilman kelakorvausta. No tässähän on tietenkin taustalla oma heikko itsetunto. Kun ei ole mitään saavuttanut elämässään niin oma identiteetti on se että on hoikka ja läskit ovat itseään huonompia. Sitten kun pelikenttä tasataan ja ne itseä fiksummat, kauniimmat, hauskemmat ja paremmin tienaavat eivät ole enää edes lihavia, niin eihän heikkoitsetuntoiselle jää mitään käteen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ihan sama laihduttaako Ozempicin avulla vai ilman, ihmisestä ja iästä riippuen näkyy naamassa.
Naamasta helpommin näkee, koska poistaa lihasta samalla. Mutta eihän sillä ole väliä jos vanhalta näyttää, kunhan vain laihtuu.
Ruokailurytmi ei todellakaan muutu paremmaksi. Se vähäinenkin rytmi häviää. Ja ihan yhtä epäterveellisiä ruokia kaapissa. Ihan turha uskotella että lääke muuttaa koko elämän.