Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Niin, jos ei halua ettei "viattoman lapsen kehitystä" spekuloidaan, niin olisiko silloin parempi olla kuvaamatta kyseistä lasta.
Ei siinä ole mitään pahaa lasta kohtaan, että sanoo päiväkodin tekevän hyvää hänen puheenkehitykselleen.
Joku aiemmin sanoi että Eeva ei pääse koskaan mihinkään ja joutuu olemaan vaan kotona. Nythän se on harva se päivä laittanut instastoorin kuvaa kun on ollut jossain syömässä, ilman lapsia tai Ollea. En ole nähny kuin ehkä kerran tässä muutaman vuoden aikana, että Olle olisi laittanut kuvaa kun olisi ollut yksin esim kavereiden kanssa tms.
Käyttäjä39409 kirjoitti:
Joku aiemmin sanoi että Eeva ei pääse koskaan mihinkään ja joutuu olemaan vaan kotona. Nythän se on harva se päivä laittanut instastoorin kuvaa kun on ollut jossain syömässä, ilman lapsia tai Ollea. En ole nähny kuin ehkä kerran tässä muutaman vuoden aikana, että Olle olisi laittanut kuvaa kun olisi ollut yksin esim kavereiden kanssa tms.
Tuntuvat tekevän aina niinkuin keskustelupalstoilla neuvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39409 kirjoitti:
He tekivät kyllä noin jo silloin, kun kanava oli tosi pieni eikä heistä keskusteltu mitään.
Hyvä, että saa olla välillä myös kavereiden kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisi tärkeää että myös Olle saisi olla kavereiden kanssa, ja saisi myös omaa aikaa. Varmasti hänellekkin lapsiarki välillä rankkaa, käy töissä ja kotiin tullessa ottaa kuitenkin paljon vastuuta ja on osallistuva arjessa. Varmasti väsynyt välillä, mutta ei näytä sitä ulospäin. Videoissa ehkä pieni "rooli" päällä ja on innokkaampi ja pirteämpi mitä olen sitä joskus kasvotusten nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä39409 kirjoitti:
Esim?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliver koko ajan hokee että videoille pitää saada 10 000 seuraajaa. Tuntuu oudolta
Noin jokainen kanavaansa kasvattava tubettaja tekee. Ja onhan tuo vloggaaja sanonut toivovansa, että voisi tehdä tubea työkseen
Niin. Ne muut vaan ei ole ns uskovaisia. Ristiriitaa tässä on.
En näe itse ristiriitaa tässä. Voihan harrastaminen muutenkin olla tavoitteellista, miksipä ei sitten tuo. Minusta mukava, että tuo esille uskovaisen perheen elämää ja kivalla tavalla näkyy tavallisuus, monelle kun uskovainen sanana edustaa jotain tosi outoa ja ihmeellistä.
Minä en kyllä toisten harrastuksista jaksa pahentua.
Amerikassa on paljon uskonnollisia tubettajia, joista osa elättää perheensä tube-sisällöillä ja musiikilla.
Kyllä, aivan. Myös tärkeää Ollelle vain olla ja nähdä kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olisi tärkeää että myös Olle saisi olla kavereiden kanssa, ja saisi myös omaa aikaa. Varmasti hänellekkin lapsiarki välillä rankkaa, käy töissä ja kotiin tullessa ottaa kuitenkin paljon vastuuta ja on osallistuva arjessa. Varmasti väsynyt välillä, mutta ei näytä sitä ulospäin. Videoissa ehkä pieni "rooli" päällä ja on innokkaampi ja pirteämpi mitä olen sitä joskus kasvotusten nähnyt.
Hän saa esimerkiksi olla siellä työharjoittelussa jossa saa koko päivän tehdä puutöitä ja käydä välillä kahvilla. Näkee ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän saa esimerkiksi olla siellä työharjoittelussa jossa saa koko päivän tehdä puutöitä ja käydä välillä kahvilla. Näkee ihmisiä.
Sekin on kuitenkin työtä ja samat työkaverit pyörii päivästä toiseen. Etkö itse kaipaa työn lisäksi omaa aikaa, jotain muuta tekemistä?
Ja kyllä Eevakin varmasti näkee muita ihmisiä päivän aikana. Noin iso yhteisö niin luulis olevan muita samassa elämäntilanteessa olevia nuoria ihmisiä, joiden kanssa näkee ja kyläilee.
Jos täällä on lestadiolaisia tai entisiä paikalla, niin mua kiinnostaisi muutama juttu.
Olle selitti jossain videossaan, että rytmimusiikki ja tanssi ovat kiellettyjä "jalan alle menemisen takia" ja ovat siksi syntiä. Miten sitten pikkulapset?
Miten Abel voi mennä päikkyyn, jos hän ei saa osallistua rytmileikkeihin/lauluihin/tanssiin. Nehän ovat varsin suuri osa päikyn arkea. Vai ovatko lestadiolaislapset sitten omissa tekemisissään sen ajan?
Miten yleensäkin. Onko lasten musiikissa rytmit sallittuja ja saako lapsi esim. taputtaa tahtia?
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on lestadiolaisia tai entisiä paikalla, niin mua kiinnostaisi muutama juttu.
Olle selitti jossain videossaan, että rytmimusiikki ja tanssi ovat kiellettyjä "jalan alle menemisen takia" ja ovat siksi syntiä. Miten sitten pikkulapset?
Miten Abel voi mennä päikkyyn, jos hän ei saa osallistua rytmileikkeihin/lauluihin/tanssiin. Nehän ovat varsin suuri osa päikyn arkea. Vai ovatko lestadiolaislapset sitten omissa tekemisissään sen ajan?
Miten yleensäkin. Onko lasten musiikissa rytmit sallittuja ja saako lapsi esim. taputtaa tahtia?
Lestadiolaiset lapset osallistuu päikyssä ihan samanlailla kaikkeen kuin muutkin. Yleensäkin rytmit on sallittuja lasten musiikissa ja suuri osa lestadiolaisista käy soittotunneilla joissa kaikki musiikin opettelu lähtee rytmeistä. Rytmit kuuluu ihan kaikenlaiseen musiikkiin, onhan virsissäkin tietynlainen rytmi. Se vaan oon hitaampi. Tanssimista ei kielletä pieniltä lapsilta, eikä heitä rajoiteta jos lähtee "jammailemaan" musiikin tahtiin, mutta siihen ei kuitenkaan erikseen kannusteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset lapset osallistuu päikyssä ihan samanlailla kaikkeen kuin muutkin. Yleensäkin rytmit on sallittuja lasten musiikissa ja suuri osa lestadiolaisista käy soittotunneilla joissa kaikki musiikin opettelu lähtee rytmeistä. Rytmit kuuluu ihan kaikenlaiseen musiikkiin, onhan virsissäkin tietynlainen rytmi. Se vaan oon hitaampi. Tanssimista ei kielletä pieniltä lapsilta, eikä heitä rajoiteta jos lähtee "jammailemaan" musiikin tahtiin, mutta siihen ei kuitenkaan erikseen kannusteta.
Niin, ja lapsilla se tanssahtelu ja musiikin tahtiin heiluminen tulee luonnostaan ja on tärkeä vaihe kehitystäkin. Ei sitä tietenkään kielletä.
Paljon leikitään taputusleikkejä ja opetellaan rytmejä.
Mutta ei kai lestadiolais lapset saa kilpailla päiväkodissa tai koulussa? On outoa jos saa osallistua esim hiihto tai yleisurheilukisoihin koska sehän on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kai lestadiolais lapset saa kilpailla päiväkodissa tai koulussa? On outoa jos saa osallistua esim hiihto tai yleisurheilukisoihin koska sehän on syntiä.
Tottakai saa. Ammattiurheilu ei oo lestadiolaisten juttu, mutta parhaimmat koulumuistot just on yleisurheilukisoista! Miksi se olisi syntiä?
T. Joka ikinen vuosi koulun kilpailuihin osallistunut lestadiolainen
Vierailija kirjoitti:
Missäs vaiheessa tanssimisesta tulee syntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa. Ammattiurheilu ei oo lestadiolaisten juttu, mutta parhaimmat koulumuistot just on yleisurheilukisoista! Miksi se olisi syntiä?
T. Joka ikinen vuosi koulun kilpailuihin osallistunut lestadiolainen
Miksi ammattiurheilu ei ole lestadiolaisten juttu? Saako edes liikunnanohjaajaksi/liikunnanopettajaksi opiskella?
Itse ovat julkisuuteen tulleet ja haluavat paljon videoiden tilaajia. Jos on julkisuudessa, niin pitää kestää spekulointia. Abel piti jättää pois kuvauksista mutta eivät malttaneet jättää.