Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
2481/10127 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan kaikki vl löydä puolisoa niin nuorena. Moni avioituu vasta 25-30 vuotiaana. Osa valitsee sen, että opiskelee ensin ja sitten vasta menee naimisiin. Osa tapaa ensimmäisen kerran vasta yli 25 vuotiaana tulevan puolisonsa. Osa taas tapaa tulevan puolisonsa jo 16 vuotiaana ja menee naimisiin heti kun pääse. Ei vl mene ensimmäisen ihastuksensa kanssa naimisiin jos se ei ole se oikea. He saattavat seurustella monenkin ihmisen kanssa ennenkuin löytää sen elämän mittaisen kumppanin.

Minä törmäsin vl-äitiin, joka säälitteli ja suri tytärtään, joka avioitui "vasta" 25-vuotiaana. Oli kuulemma äitinsä mukaan omapäinen lapsi. Minusta kuulosti vain viisaalta, että tytär opiskeli tutkintonsa ensin valmiiksi.

Sitä mietin, tuokohan vl-nuorille naisille painetta se, että nuoria miehiä on liikkeen piirissä vähemmän? Luulisi, että monilla olisi kiire löytää sopiva puoliso, jos ehdokkaita on tarjolla vähemmän kuin ottajia olisi? Uskaltaisiko jättää puolison etsintää esim. 25-30 vuoden ikään, jos moni avioituu jo parikymppisenä?

Uskaltaa, koska harva haluaa mennä naimisiin, ellei kumppani tunnu oikealta. Se on iso päätös.

Joku aiemmin kirjoitti väkivallasta. Väkivaltaisen puolison kanssa ei tarvitse elää, mutta uudelleen avioituminen on vastoin suurimman osan arvoja. Joku avioituu uudelleen.

Vierailija
2482/10127 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Eevalla ja Ollella kaikki hyvin? Eivät ole päivittäneet edes instaan mitään pariin viikkoon, vaikka yleensä laittavat lähes päivittäin sinne jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2483/10127 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan Eevalla ja Ollella kaikki hyvin? Eivät ole päivittäneet edes instaan mitään pariin viikkoon, vaikka yleensä laittavat lähes päivittäin sinne jotain.

Todella hiljaista on ollut.

Vierailija
2484/10127 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa Oliver sairastunut pahasti. Ilmeisesti aivokalvontulehdus. 

Vierailija
2485/10127 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2486/10127 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2487/10127 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoko kukaan viimeisimmän youtube videon? Olle näytti vieläkin tosi huonovointiselta.

Vierailija
2488/10127 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko itse? Siinä videollahan hän nimenonmaan sanoi että on edelleen toipumassa ja heikkona :D

Vierailija
2489/10127 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Katsoitko itse? Siinä videollahan hän nimenonmaan sanoi että on edelleen toipumassa ja heikkona :D

Ja varmasti pidemmän aikaa menee toipua tommosesta. 42 asteen kuume ei oo mikään pikkujuttu, siinä alkaa jo aivosolut tuhoutumaan. Aivokalvontulehdus voi aiheuttaa myös pysyviä haittoja aivoihin. Toivottavasti toipuu ennalleen, eikä jää mitään pitkäaikaisia oireita. Ihana oli kuulla, että Eevalla ollut paljon apuja Ollen sairaala-aikana.

Vierailija
2490/10127 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen miten he rohkenevat näyttää elämää juuri sellaisenaan kuin se on. Nykyään somessa kaikki on siloteltua ja enimmäkseen näkee vain niitä "sisustuslehtikoteja". Kuulostaa hassulta, mutta minua ilahdutti uusimmalla videolla tekemättömät tiskit, vaateläjät ja lelut lattioilla. Ihanan samaistuttavaa. 

Vierailija
2491/10127 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja varmasti pidemmän aikaa menee toipua tommosesta. 42 asteen kuume ei oo mikään pikkujuttu, siinä alkaa jo aivosolut tuhoutumaan. Aivokalvontulehdus voi aiheuttaa myös pysyviä haittoja aivoihin. Toivottavasti toipuu ennalleen, eikä jää mitään pitkäaikaisia oireita. Ihana oli kuulla, että Eevalla ollut paljon apuja Ollen sairaala-aikana.

Joo, olen itse sairastanut 12-vuotiaana meningokokkibakteerin aiheuttaman aivokalvontulehduksen ja taudin jälkeen piti käydä ainakin kuulotesteissä, näkötestissä ja olisko ollut joku psykologinen testikin. Aikaa on jo 30 vuotta, en muista tarkkaan. Mutta kova tauti oli,kuume yli 40  ja en esim. sairaalasta pääsyn jälkeen saanut mennä heti kouluun.

Vierailija
2492/10127 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri kirjan: Usko, toivo, raskaus ja mietin kovasti tätä ihanaa pariskuntaa sitä lukiessani. Jos Eeva on kovinkin hedelmällinen, niin todella vaikeaa tulee heidän elämänsä  olemaan. Onneksi on mahtavan oloinen ja osallistuva mies vierellä, mutta silti.

Ehkä on onni, että rakkauden alkuhuumassa ei mieti, mitä se elämä oikeasti tulee olemaan mahdollisesti reilusti yli kymmenen lapsen kanssa. Ylipäätään se ajatus, että yhteisössä uskonnollinen pelastus sekä arvostus muiden silmissä on suoraan sidoksissa lapsimäärään, tuntuu ihan hirveältä.

Toivottavasti heidän elämänsä on onnea täynnä ❤

Vierailija
2493/10127 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Luin juuri kirjan: Usko, toivo, raskaus ja mietin kovasti tätä ihanaa pariskuntaa sitä lukiessani. Jos Eeva on kovinkin hedelmällinen, niin todella vaikeaa tulee heidän elämänsä  olemaan. Onneksi on mahtavan oloinen ja osallistuva mies vierellä, mutta silti.

Ehkä on onni, että rakkauden alkuhuumassa ei mieti, mitä se elämä oikeasti tulee olemaan mahdollisesti reilusti yli kymmenen lapsen kanssa. Ylipäätään se ajatus, että yhteisössä uskonnollinen pelastus sekä arvostus muiden silmissä on suoraan sidoksissa lapsimäärään, tuntuu ihan hirveältä.

Toivottavasti heidän elämänsä on onnea täynnä ❤

Seuraan instagramissa ihanaa lestadiolaisperhettä, raunismaa nimellä ( saakohan nimeä olla). Heidän perheestä välittyy suuri rakkaus ja yhdessä tekemisen ja menemisen ilo ja kunnioitus, sekä rakkaus puolisoa kohtaan. Tietysti somessa voi kertoa mitä vain, mutta todella kauniisti ja maanläheisesti tilin pitäjä perheestä ja elämästä kertoo. Myös niistä hetkistä, kun kaikki ei aina ole vain kivaa.

Vierailija
2494/10127 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai ne puolisot aina toisiaan yrittävät kannustaa ja tukea, eihän siitä suurperheen pyörittämisestä muuten mitään tulisi. 

Mulla meni maku lestoihin kun asuin paikkakunnalla, jossa he olivat varmaan enemmistö, ainakin mun luokalla ala-asteella. Lapset pitkin teitä ja pihoja, tekivät tihutöitä kun ei vaan kertakaikkiaan ehditty vahtia ja kasvattaa. Kiusasivat meitä "uskottomia" ihan jatkuvasti eikä oikein voinut puolustaa itseään, kun lestoja oli heti se kymmenen siinä ympärillä. Aikuiset eivät aina viitsineet tervehtiä uskotonta naapuria.

Ja synnytyksen jälkeinen masennus, joku vielä ihmetteli tv:ssä, että mikäs muotitauti se on. No, mä opin jo alaikäisenä että se on sitä kun joku äiti kulkee säännöllisesti tukka silmillä, ilme värähtämättä eikä jaksa paimentaa pentujaan. Mun äidillä ei siis ollut, mutta näitä säälittäviä käveli sen verran usein lähikaupassa vastaan, että ihan oikea tila on.

Ja kaikista inhottavinta on, että he pitävät itseään niin paljon parempina kuin me uskottomat. Tuo mitä tuo nuoripari tuossa puhuu on juuri sitä heidän lässytystä "ei me tuomita, kaikki on samanarvoisia.." plaa plaa. Mistä ne lapset sitten oppi, kuka joutuu tulimereen ja kuka pääsee taivaaseen? 

Mutta joo, kukin tyylillään, rauhaa heillekin. Minä en vain voi unohtaa, mitä lapsena ja nuorena koin.

Vierailija
2495/10127 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo Eeva raskaana. Nyt se on itse sen sanonut. Hänellä on instassa taas kysymysboksi, ja joku oli kysynyt raskaushimoista. Vastasi ettei oo ajankohtainen kysymys, koska ei ole raskaana. 

Vierailija
2496/10127 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei oo Eeva raskaana. Nyt se on itse sen sanonut. Hänellä on instassa taas kysymysboksi, ja joku oli kysynyt raskaushimoista. Vastasi ettei oo ajankohtainen kysymys, koska ei ole raskaana. 

Joo . Näköjään ovat ottaneet ehkäisyn käyttöön . Ei kyllä enää kiinnosta, koska ovat kuin kuka tahansa pariskunta.

Vierailija
2497/10127 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joo . Näköjään ovat ottaneet ehkäisyn käyttöön . Ei kyllä enää kiinnosta, koska ovat kuin kuka tahansa pariskunta.

Ja sekö tarkoittaa että ehkäisy on käytössä, jos lapsia ei tule tasaisesti vuoden välein? Ei kaikki ole yhtä hedelmällisiä kuin toiset. 

Vierailija
2498/10127 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ehkä se Jumala tosiaan antaa voimavarojen mukaan niitä lapsia. Ei joka lestadiolaisperheessä lapset ole syntyneet vuoden välein. Lasten välillä saattaa olla useampikin vuosi. 

Vierailija
2499/10127 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, kun joku ajattelee, että lapsia syntyisi joka vuosi.

Emme ole lestadiolaisia, mutta silti. Ei meillä nyt pikkulapsiaikana seksiä jakseta kovin usein harrastaa, kummallakaan vanhemmalla se ei ole päällimmäisenä mielessä. Välillä on saattanut olla aika pitkiäkin taukoja meidän vanhempien sairauksien takia, mutta parisuhde voi silti hyvin ja rakastatetaan toisiamme aviomieheni kanssa. Eiköhän joissakin lestadiolaisperheissä ole samanlaista kuin meillä, että seksi pikkulapsiaikana ei ole kovin usein mielessä.

Osalla myös tuppaa unohtuvan, että raskaaksi ei kuitenkaan voi tulla jatkuvasti, vaan lopulta otollinen aika on vain muutamana päivänä kuussa. Eli ainakin meidän kohdalla on niitä kuukausia, jolloin seksiä ei edes harrasteta ovulaation tietämillä eikä raskauden mahdollisuutta edes olisi.

Vierailija
2500/10127 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyvät vauvansängynkin pois. Ehkä lapsiluku jäi kahteen.

Ketju on lukittu.