Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelin kolmetoista vuotta maisteriksi. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Kannattaako ilmottautua te-toimistoon?

Vierailija
26.01.2023 |

Työkyvyttömyyseläke on määräaikainen, päättyy tän vuoden loppuun (just alkoi tän vuoden alusta, kymmenes vuosi)
Opiskelin tosi pitkään. 13 vuotta kun tavoiteaika 5 vuotta. Ihme että edes valmistuin.
Kysymys on että kannattaako silti ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi? Tiedän että sillon pitää hakea neljää työtä kuussa. Se mietityttää että tulot putoaisivat. Työkyvyyttömyyseläke on 1052€/kk. Työtön saa vähemmän. Muita etuja en saa koska minulle on hyvin tienaava puoliso.
Haluaisin töihin, en vaan tiedä kuka palkkaa 34-vuotiaan jolta viimeinen opintojen työharjoittelua jossa en saanut jatkaa lukuunottamatta oleva työkokemus on 8 vuoden takaa hanttihommista. En vaan ole ollut työkykyinen tässä välissä ja opinnot vei aikaa.
Mitö tekisitte tilanteessani? Koulutukseltani olen valtiotieteiden maisteri, pääaineen politiikka ja oeganisaatiot. Kannattaako ilmottautua työnhakijaksi että sais ehkä te-toimistolta kannustamista ja ohjausta vai pysyä eläkkeellä ja etsiä itse?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika, olet pruskoukun käynyt mammanpoika

Vierailija
2/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä käynyt maisteritason tutkinnon yliopistossa. T ap

Vierailija
4/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
5/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko työkykyinen?

Vierailija
6/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysy eläkkeellä ja etsi itse. saat tehdä eläkkeellä osa-aikatöitä.

Vierailija
7/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa sinun alasi työllisyysnäkymistä, mutta yleisesti ottaen ellei taloudellista pakkoa ole, et tee TE-toimistolla yhtikäs mitään. Et saa sieltä mitään sellaista ohjausta tai neuvoja joilla olisi merkitystä urallesi tai työllistymiseesi.

Vierailija
8/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule saamaan töitä ja työmarkkinatuki on 650 egeä kuussa.

Vierailija
9/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valmistumisesta!!!

Vierailija
10/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä käynyt maisteritason tutkinnon yliopistossa. T ap

Etkä ole, koska jos olisit, et kirjoittaisi siitä noin.

Vierailija
11/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin pysyvää työkyvyttömyyseläkettä, jos näkymät ovat olleet tuollaiset jo pitkään. Mikään ei estä sinua työkyvyttömyyseläkkeellä hakemasta töitä ja TE-toimiston työnhakupalveluja. Jos sitten löytyisi työpaikka, niin antaahan se eläke joustot työntekoon. Jos työkyky lisääntyisi ja sinulla on työpaikka, niin voihan se eläkkeen laittaa lepäämään ja lopulta lakkauttaa, kun tilanne on toinen. Musta kyse on siitä, että onko sulla oikeasti työkykyä jäljellä niin paljon, että voit elättää itsesi työllä? Valinta ei ole työkyvyttömyyseläkkeen ja työttömyysetuuden välillä. 

Vierailija
12/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo vaihto eläkkeeltä töihin tapahtuisi käytännössä? Loppuuko pyynnöstä kuin seinään, lasketaanko työtulot jotenkin lisätuloiksi tms., joka vähentäisi joka tapauksessa vuoden kokonaistulojasi vai miten menee?

Vierailija
13/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin jos pystyt työtä tekemään :)

14/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakijana voit olla, mutta edelleen saada eläkettä. Sinulle ei myöskään työnhakuvelvoitetta aseteta. Lähinnä on kyse siitä, että saatko apua tuossa tilanteessa työllistymiseen TE-palveluista.

Määräaikaisen kuntoutustuen jälkeen saatat jokatapauksessa olla tilanteessa, että täytyy ilmoittautua työnhajaksi, jos et ehdi saada päätöstä eläkkeen jatkosta tai päätös on kielteinen.

Vierailija
15/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile töitä pystytkö työelämään, vaikka 2-3 tuntia päivässä jossain mistä olet kiinnostunut. Kuulostelet kroppasi ja mieltäsi miltä työ tuntuu. Tee päätös vasta sitten.

Vierailija
16/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan eläkkeellä/kuntoutusrahalla ilmoittadu te-keskukseen. Miksi? Ja jos töitä hakuat, niin mihin hittoon sä siinä välissä te-keskusta tarttet. Kai sinä maisterina osaat töitä hakea ihan itse. Olet kuntoutusrahalla, niin silloin ei todellakaan ole työnhaku velvoitetta. Haloo!

Vierailija
17/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoineille. Tosiaan kuussa saa 930€/kk muistaakseni tienata. Eli jotain 10-15h viikko hommia voisin tehdä. Niitä on vaan maisterille harmillisen vähän, useimmat edellyttävät täyttä työviikkoa. T ap

Vierailija
18/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka on noin huono eläke ? Eihän tuolla elä.

Vierailija
19/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommentoineille. Tosiaan kuussa saa 930€/kk muistaakseni tienata. Eli jotain 10-15h viikko hommia voisin tehdä. Niitä on vaan maisterille harmillisen vähän, useimmat edellyttävät täyttä työviikkoa. T ap

Pelkäätkö että et jaksaisi kokopäivätöitä? Siirry ihmeessä kokopäivätöihin jos vain jaksat tehdä ja tee se niin, että et jää tuohon Kelan tuloansaan. Isopalkkaisia tuolla tutkinnolla riittää. Kuormittavia ja vähemmän kuormittavia. Tee koehaku ja katso mikä tulos on.

Vierailija
20/22 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka on noin huono eläke ? Eihän tuolla elä.

Koska satunnaisia kesätöitä lukuunottamatta en ole koskaan ollut töissä. T ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme