Päivittäinen oksentaminen ruoan jälkeen
12v poika oksentaa nykyään päivittäin ruoan jälkeen. Kaikki fyysiset allergiat ja sairaudet on poissuljettu. Ei piilottele oksentamista mitenkään. On jo valmiiksi ahdistunut ennen syömistä tuleeko taas huono olo ja oksennus. Lääkärin mukaan tuo on täysin vaaratonta koska viitteitä syömishäiriöön ei ole. Selittäkää mulle miten päivittäinen oksentelu ruokailun jälkeen ei ole syömishäiriö? Siksikö että lapsi ei ainakaan myönnä syömisen tai ruoan tai kehonsa ahdistavan?
Onko teillä ollut mitään vastaavaa lasten kanssa murrosiässä siten että oireilu on mennyt itsestään ohi? Voiko tämä muka olla vaaratonta?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Kätevää näinä kalliin WC paperin aikoina.
Heh heh kun olet vitsikäs 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko keliakia tutkittu ?
Verikokeet on otettu ja sen perusteella ei ole keliakiaa. Eikä sitä ole suvussakaan. Gastroskopia on myös tehty mutta siinäkin ruokatorvi ja mahalaukku ja ohutsuoli näytti hyviltä.
Ruokailu ahdistaa ja mä luulen että siksi alkaa oksettamaan. Jos ahdistus saa oksentamaan, niin miten kyse ei ole syömishäiriöstä?
Kotona oksentaa päivittäin, koulussa ei ihan aina. Sitä yrittää viimeiseen asti välttää.
Onko ruokailu ahdistanut muutenkin? Onko teillä pakko syödä tietty määrä tai kaikkia ruokia? Onko ruokailutilanne ahdistava? Tuputatteko ruokaa? Onko pakko syödä tiettyyn aikaan?
Ei ole pakko syödä mitään. Etenkin nyt kun tämä on alkanut niin ollaan yritetty tehdä ruokailusta mahdollisimman rento. Poika on saanut ottaa itse ruokaa ja mennä vaikka olkkariin syömään jos se auttaisi, mutta ei se auta. Hän ottaa aina ihan hyvän määrän ruokaa eikä hän ole nirso. En mä käsitä mistä on kyse, eikä hän itsekään. Ei kai tässä muu auta kuin soittaa toiselle lääkärille. Ei tämä näin voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko keliakia tutkittu ?
Verikokeet on otettu ja sen perusteella ei ole keliakiaa. Eikä sitä ole suvussakaan. Gastroskopia on myös tehty mutta siinäkin ruokatorvi ja mahalaukku ja ohutsuoli näytti hyviltä.
Ruokailu ahdistaa ja mä luulen että siksi alkaa oksettamaan. Jos ahdistus saa oksentamaan, niin miten kyse ei ole syömishäiriöstä?
Kotona oksentaa päivittäin, koulussa ei ihan aina. Sitä yrittää viimeiseen asti välttää.
Onko ruokailu ahdistanut muutenkin? Onko teillä pakko syödä tietty määrä tai kaikkia ruokia? Onko ruokailutilanne ahdistava? Tuputatteko ruokaa? Onko pakko syödä tiettyyn aikaan?
Ei ole pakko syödä mitään. Etenkin nyt kun tämä on alkanut niin ollaan yritetty tehdä ruokailusta mahdollisimman rento. Poika on saanut ottaa itse ruokaa ja mennä vaikka olkkariin syömään jos se auttaisi, mutta ei se auta. Hän ottaa aina ihan hyvän määrän ruokaa eikä hän ole nirso. En mä käsitä mistä on kyse, eikä hän itsekään. Ei kai tässä muu auta kuin soittaa toiselle lääkärille. Ei tämä näin voi jatkua.
Mielenterveyshäiriöiden syyt voi olla tiedostamattomiakin. Hän tarvitsee ammattiapua. Kyllä tuokin solmu ajan kanssa selviää. Tsemppiä avun hakemiseen.
On selvä syömishäiriö. Millähän valelääkärillä ootte käyneet? Vie lapsi uudestaan lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko keliakia tutkittu ?
Onko aina tietty ateria jonka jälkeen voi pahoin? Vai aina syötyään?
Entä jos sovitte että ei mene vessaan. Oksentaa tarvittaessa ämpäriin. Kuinka käy?
Syökö koulussa kuitenkin jotain? Entä muualla, kavereilla, kiskalla, mäkkärillä?
Apua hän tarvitsee. Jos yksi tietty ateria on ongelma jättää sen välistä nyt lisäapua odotellessa. Toivottavasti tilanne helpottaa pian.
Keliakialle myös ääni täältä. Toinen on psyykkiset syyt, stressi ja ahdistus voivat aiheuttaa tuota.
Tuleeko oksennus myös lempiruuasta?
Minulle tuli mieleen myös ahdistuneisuus. Omalla lapsella jännitys tekee sitä, että ruokaillessa saattaa oksentaa tai ei halua syödä, koska jännittää niin paljon, että tulee huono olo. Hän on herkkä tapaus, joka jännittää vähän kaikkea ja välillä taas on parempia jaksoja.
Ehdottomasti hakekaa apua!! Yksityiselle tai toiselle lääkärille. Lähete lastenpsyk. pojille ja sitä kautta apua saamaan, mikäli mitään fyysistä syytä ei ole löytynyt.
Lapset eivät tajua olevansa stressaantuneita saati osaa puhua siitä, siksi se näkyy vain kehollisena ilmiönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko keliakia tutkittu ?
Entä jos sovitte että ei mene vessaan. Oksentaa tarvittaessa ämpäriin. Kuinka käy?
Syökö koulussa kuitenkin jotain? Entä muualla, kavereilla, kiskalla, mäkkärillä?Apua hän tarvitsee. Jos yksi tietty ateria on ongelma jättää sen välistä nyt lisäapua odotellessa. Toivottavasti tilanne helpottaa pian.
Paha olo tulee aina ruoan jälkeen mutta ylivoimaisesti eniten oksentaa päivällisen tai iltapalan jälkeen. Luultavasti jos vessaan menemisen kieltäisi, hän ahdistuisi vielä enemmän ja tästä tulisi vieläkin isompi juttu. Se oksentaminen kun on nytkin jo niin ahdistava ajatus, saati sen kieltäminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko oksennus myös lempiruuasta?
Minulle tuli mieleen myös ahdistuneisuus. Omalla lapsella jännitys tekee sitä, että ruokaillessa saattaa oksentaa tai ei halua syödä, koska jännittää niin paljon, että tulee huono olo. Hän on herkkä tapaus, joka jännittää vähän kaikkea ja välillä taas on parempia jaksoja.
Ehdottomasti hakekaa apua!! Yksityiselle tai toiselle lääkärille. Lähete lastenpsyk. pojille ja sitä kautta apua saamaan, mikäli mitään fyysistä syytä ei ole löytynyt.
Ei pojalla ole enää lempiruokia. Viimeksi kun kysyin että mistä hän pitää niin sanoi et ihan sama että ei tykkää enää oikein mistään kun aina tulee paha olo. Eli ruoalla ei ole mitään merkitystä tässä.
Hidas rauhallinen ruokailu, pieniä annoksia kerrallaan voi helpottaa, kiireinen ahmiminen mikä on nykyään liian yleistä on todella huono ratkaisu kaikille. Sitten liian yksipuolinen ruokavalio on monessa perheessä todella yleistä jos vanhemmat syö vatsantäyteeksi. Nuo tähestykset jättää suuren osan suolistosta tutkimatta eli pitäisi kuvata nieltävällä kameralla niin saisi koko suoliston kuvattua. Sitten se ikävä varoitus, oksentelua aiheuttavat monet muutkin sairaudet, eikä syöpäkään ole poissuljettu, se voi olla muuallakin kuin suolistossa ja tiedän että oksentelu on ollut ainoa oire, esim haimasyöpä on piilottelun mestari. Kunnon tutkimukset ja koko kropan mangeetti kuvaus olisi paikallaan. Myös hyvälaatuiset kasvaimet aivoissa oireilee vatsan kautta.
Lääkäriin ja vähän äkkiä, ja koittakaa saada hoitoa, ei välttämättä ole maailman helpoin tehtävä, mutta yrittäkää.
Minä tutkisin elimelliset syyt kun muuten menee hyvin.
En usko että kyseessä on syömishäiriö, ellei laita sormia kurkkuun, hänellehän tulee paha olo. Oksantaminen ei ole haitatonta, koska hapot polttavat kurkun ja suun. Voisi kuvitella että se olisi allergia tai jokin vika vatsassa /kurkussa /sisäelin /muualla, yksityinen erikoislääkäri voisi tutkia. Mielestäni poikaa ei saisi syyllistää. Onko mirgeeniä, ei? Onko ruoka pahaa etovaa vai hänelle sopivaa, mitkä ruokalajit menevät alas. Onko ruoka-aika pakotettu vai joustava, miten syö koulussa. Onko lääkkeissä haittoja jos on käytössä. Psykosomaattisena oireena joillakin voisi olla myös, mutta luulen että fyysinen syy, ei voi olettaa mitään tai tehdä itse diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko keliakia tutkittu ?
Syökö koulussa kuitenkin jotain? Entä muualla, kavereilla, kiskalla, mäkkärillä?Apua hän tarvitsee. Jos yksi tietty ateria on ongelma jättää sen välistä nyt lisäapua odotellessa. Toivottavasti tilanne helpottaa pian.
Älä nyt ainakaan ala vaikeuttamaan tilannetta pakottamalla oksentamaan ämpäriin!
Nyt vaikka yksityiselle lääkärille ja heti!
Minusta tuo kuulostaa vakavalta. Hampaat menevät myös huonoon kuntoon jatkuvasta oksentamisesta.
Voisiko toimia, että ruokailut niin sanotusti jätetään pois? Hän voisi yrittää syödä ihan pieniä määriä monesti päivässä, ja mahdollisimman vaivihkaa, jotta hän ei mieti sitä syömisenä, jolloin saattaa iskeä se oksennuksen pelko. Syö vaikka neljäsosan ruisleivästä, tuntia myöhemmin vähän omenaa, puolen tunnin kuluttua vaikka kananmunaa. Todella hyvä, että selvitätte fyysisiä puolia, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että kyse on fyysisen ja psyykkisen kombosta. Jokin asia on alun perin saanut hänet oksentamaan, mutta tilanne on psyykkisistä syistä eskaloitunut kun ruokailusta on tullut mörkö. Oksennus viittaa myös stressi- ja pelkotilaan. Eli katka sitkeästi fyysisten tutkimusten vaatimista, tuo lääkäri vaikuttaa epäpätevältä.
Samalla pitäisi saada avattua tuo psyykkinen lukko, joka tekee jokaisesta ruokailusta ahdistavan ja pelottavan. Se ylläpitää ellei jopa pahenna tuota oksentamista. Siihen yksi kikka voisi olla tuo, ettei syö isoja aterioita ruokapöydän äärellä, vaan napostelee usein mutta vähän. Toki pitkällä tähtäimellä tulee sitten palata terveelliseen ruokailurytmiin, mutta nyt on kaikki keinot hetkellisesti sallittuja, jotta saatte tilanteen selvitettyä.
Kovasti tsemppiä sekä pojalle, että teille perheenä!
Nyt kyllä toiselle lääkärille aika. Tämä ei nyt oikeesti kuulosta normaalille, eikä hyvä kropallekaan, niinkuin muutkin ovat jo todenneet.
Ei psyykkisesti ole ok.
Tuosta tulee paha kierre kuten mainitsit.
Ruokaterapeutti joka voisi auttaa siihen ruoan suhtautumisen vai Onko se psykologin tehtävä?
Mene ja tiedä mutta apua tarvitsette jotta poika kasvaa ja kehittyy.
Tsemppiä 👍
Terv. Entinen syömishäiriö potilas