Sukupuoliherpes - miten oireilee?
Onko sinulla herpes ja miten se oireilee, miten todettiin? Tulipa tuosta oikeusjutusta mieleen.
Minulla epäiltiin yli 20 v sitten sp- herpestä. Oireet sopivat herpeksen primaaritartuntaan, muut taudit suljettiin pois. Silloisella kumppanilla ei ollut tietoa mahdollisesta tartunnastaan. Hänellä ei ollut ollut oireita, mutta saattoi toki olla oireeton kantaja. Minulle tehtiin testi, mutta tuolloin rakkulat olivat jo kuivuneet. Lääkäri totesikin, että tulos voi olla "väärä" negatiivinen. Tulos oli negatiivinen, mutta on siis mahdollista, että olen ollut kantaja tuosta asti. Oireet eivät ole uusiutuneet. Edesmennyt puolisoni tiesi tästä, mutta ei koskaan saanut oireita.
Nyt olen ollut 2 vuotta uudessa suhteessa ja autuaan unohtanut tämän yli 20 v sitten tapahtuneen, joka ei ole mitenkään näkynyt arjessani. Tänään uutisesta luettuani kerroin asiasta kumppanille ja häntä asia ei mitenkään vaivannut eikä kokenut tulleensa huijatuksi.
Mutta, te joilla herpes, onko tauti pysynyt oireettomana primaaritartunnan jälkeen? Vai oireileeko usein. Joku tuolla totesi, että kamala tauti. Olettaen, että minulla tauti on, niin mitään oireilua minulla ei ole.
Tietääkö joku, kuuluuko herpekseen naisella limakalvojen ärtyminen ja punoitus? Siis koko emättimen alueen.
Minua ärsyttää, kun en ole saanut varmuutta, onko minulla herpes vai ei. Jos seksikumppanini joskus vielä vaihtuu, täytyykö sanoa, että minulla on ehkä herpes?
Monesti vuosien varrella toistuneet oireet; kova kutina, koko emätin ärtyy ja tulee haavoja. Rakkuloita ei ole ollut koskaan. Lääkäreiden mielestä voi olla herpes. Joskus on ollut ihan pikkuinen, yksittäinen haava ilman muita oireita.
En tiedä, mikä lopulta oireet on poistanut, kun aina olen käyttänyt hiivalääkkeet/antibiootit tms.
Viimeeksi oireiden ollessa päällä otettiin näyte haavasta ja hsv-verikoetesti, molemmat olivat negatiivisia, mutta eivät ole kuulemma luotettavia testejä, joten tiedä sitten niistäkään..