Telkkarissa SPR:n pomo sanoi, että kaupan punalaputettuja tuotteita saisi ostaa vain oikeasti köyhät, jotta hyväntekeväisyyteenkin jäisi jot...
Tai oletko jättänyt ostamatta punalaputetun tuotteen vain siksi, että arvelet olevasi riittävän hyvätuloinen normaalihintaisen tuotteen ostamiseen.
Kommentit (242)
Niitäkin ihmisiä on ja myös vähävaraisten joukossa, jotka eivät voi hyödyntää sen enempää kaupan punalaputettuja tuotteita kuin ilmaiseksi jaettavaa ruokaakaan (sairauden tai allergian takia erityisruokavaliolla olevat). Jotkut edellä mainituista saattavat saada Kelalta jotain tukea ruokavalionsa takia, mutta eivät läheskään kaikki eikä tuet taida olla kenenkään kohdalla huomattavia summia.
Kylläpäs on ahnetta väkeä tässäkin ketjussa! No, onhan se Kokoomus Suomen suurin puoluekin... Tätä se sitten käytännössä tarkoittaa, että rikkaat vie jopa punalaputetut tuotteet köyhien käsistä, vain heittääkseen ne kotona roskiin heti kun menee minuutinkin yli päiväyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivomuksen voi tietysti esittää, mutta haluttaisiinko todella kantaa jotain todistusta, että olen tarpeeksi köyhä ostamaan punalipputuotteita. Eiköhän sellainen olisi lain vastaistakin.
Itse en osta siistäkään syystä, että teen ruokaa useammaksi päiväksi ja siksi on hyvä, että on vielä syödessä parasta ennen.
Enkä osta muutenkaan, uskon, että jotkut tarvitsevat niitä minua enemmän, mutta onhan se joillain mennyt vähän hullutukseksi, kun ostetaan niin paljon niitä liputettuja, että pitää tyrkyttää naapureillekin.
Tällainenhan on jo keksitty. Se on maksusitoumus
No mä olen köyhä eikä mulla ole mitään maksusitoumuksia yhtään mihinkään.
Juuri ostin itselleni lounaaksi tortellineja - 30% alella.
En usko että te valittajat syötte näitä koskaan (enkä minäkään usein, ei ole kauhean hyviä).
Oikeasti köyhä , merkitäänkö merkillä vaatteisiin vai mikä järjestelmä on näkyvä että saa ostaa jonkun tuotteen , pitäisikö kieltää myös ettei kaikkiin kauppoihin saa mennä vaan pitää käydä halpa kaupoissa . Rikkaille merkki ettei saa ostaa halpaa vaan pitää ostaa kalliita tuotteita.
Miten kaupassa varmistutaan siitä, että olet oikeutettu punalaputettujen tuotteiden ostamiseen? Verokortti mukaan? Miten määritellään oikeus ostaa mainittuja tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
leipä on tuorretta vaan päivän miksi hyllyiltä löytyy vanhaa leipää saman hintasena ku tuorreena? onko luonto pelastunu ku alettiin maksaa muovipusseista? Kauppiaat on ahneimpia/röyhkeimpiä sikoja mitä löytyy.
Harvemmin sika kauppiaaksi alkaa, jos koskaan.
Eikö SPR köyhien kanssa töitä tekevä pomo nähnyt muuta ratkaisua köyhyyteen kuin työllisten armonlahjat. Voi miten lapsellista. Mitä jos vaikka nostettaisiin 570 euron työttömyyskorvausta edes inflaation verran. Korvaus pitäisi olla jotenkin suhteessa suomen elinkustannuksiin.
Yleensäkin tää aika, jolloin rikkaat on alkaneet vaatimaan itselleenkin köyhänavustuksia, jäänee historiaan aika häpeällisenä. (vaikkakin kyynikkona uskon että jatko on vielä pahempa)
Menen kauppaan ostoslistan kanssa, ja todellakin otan alennetun tuotteen jos tiedän, että se ei meillä kotona mene hävikkiin vaan tulee käytettyä.
En koe, että minun pitäisi tässä asiassa miettiä muita ihmisiä.
Saanko keskiluokkaisena ostaa alesta vaatteita, vai pitäisikö nekin jättää muille? Saanko käydä kirpparilta ostamassa tarpeellisia juttuja, vaan onko roolini ainoastaan myydä omille lapsille pieneksi jääneet Vanssit ja North the facet ja Addut pilkkahintaan muille?
Kaikesta maksetaan isoimmat määrätyt maksut, kiinteistöverot, autoverot, ansioverotus, ihan kaikki. Ja silti pitäisi vain nöyränä ajatella muita samalla, kun keskiluokan saa haukkua maan rakoon niin usein ja tylysti kuin vain osaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Kalliossa huomaa aina kun ollut Hurstin ruokajakopäivä. Joka sporapysäkillä leipäpusseja tai muuta mikä ei näille ns. köyhille ole kelvannut.
Sama Raisiossa. Ojissa kelpaamattomia ruokia pitkän matkan kun päihteelliset, tupakoitsijat, na r kk i "koyhille" ei kaikki pussissa oleva ruoka kelpaa. Tää on tiedossa oleva touhu.
Vierailija kirjoitti:
Hävikin vähentäminen on tärkeämpää kuin arvuutella, mikä kelpaa ja ei kelpaa hyväntekeväisyyteen, kun myyntiaika umpeutuu.
Niinpä. Jos ilta-alessa on viimeisen käyttöpäivän jauheliha punalaputettuna, niin meneekö se varmasti hyväntekeväisyyteen, jos en sitä osta? Vai onko todennäköisempi osoite jäteastia?
Muutenkin aika paljon nyt vaadittu SPR:n pomolta. Saanko keskituloisena (paljon lainaa ja useampi elätettävä) ostaa kuitenkin kaupan halpamerkkejä vai pitäisikö nekin jättää köyhemmille? Ehkä voisitte seuraavaksi tehdä kauppareissuista helpompia merkkaamalla kaupan hyllyt tulojen mukaan: Hyllyt 1-15 alle 2000 euroa tienaaville, hyllyt 16-30 2000-3500 tienaaville ja sitten kaupan perällä voisi olla sellainen porho-osasto, mistä saisi ostaa, jos on yli keskituloinen?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi muutenkin kaupoissa näyttää verotodistus ja hinnoitella sen mukaan.
Kannatan progressiivista verotusta, mutta jos aletaan ihan kaikkeen pistämään maksut tulojen mukaan ei ihme, että hyvätuloiset alkaa repimään pelihousujaan. Tirsk cittariin kun kävelet sisään niin jos tulot 5000€ tulisi kassalla 10% lisää loppusummaan.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on ahnetta väkeä tässäkin ketjussa! No, onhan se Kokoomus Suomen suurin puoluekin... Tätä se sitten käytännössä tarkoittaa, että rikkaat vie jopa punalaputetut tuotteet köyhien käsistä, vain heittääkseen ne kotona roskiin heti kun menee minuutinkin yli päiväyksen.
Ei ne kenenkään käsissä ole olleet. Ihan hyllystä otettu. Luulisi työttömillä olevan aikaa vahtia aletuotteita kun ei tarvitse tuhlata aikaa töissäkäymiseen.
Ilta-alessa on tuotteet viety kärryhin jo 5 jälkeen. Odottelevat sitten kellontuloa kuuteen. Yleensä nämä hamsterit ei puhu edes suo m.. ea.
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin tää aika, jolloin rikkaat on alkaneet vaatimaan itselleenkin köyhänavustuksia, jäänee historiaan aika häpeällisenä. (vaikkakin kyynikkona uskon että jatko on vielä pahempa)
Mitä köyhänavustuksia rikkaat ovat nyt vaatineet?
Itse ostan -60% esimerkiksi sushia ym., jota ei keskituloinenkaan normihintaan oikein raaski ostaa. Tuo on edelleen alellakin kalliimpaa kuin ns. perusruoka, joten jos olisin köyhä, niin en ostaisi niitä siltikään.
SPR:llä on varmaan jotain ylimitoitettua kiinteistöomaisuutta, kuten näillä järjestöillä on tapana, jonka voi myydä ja jakaa rahat köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kenenkään käsissä ole olleet. Ihan hyllystä otettu. Luulisi työttömillä olevan aikaa vahtia aletuotteita kun ei tarvitse tuhlata aikaa töissäkäymiseen.
Työttömällä aikaa olla koko päivä kaupassa?
No ei mulla ainakaan ole. Työttömyys ei tarkoita sitä että ei ole mitään tekemistä.
Perheemme maksaa pelkästään palkkaveroa yli 50 000e vuodessa. Sillä rahalla elää meidän siivellä aika moni tukiloinen. Sen lisäksikö pitäisi maksaa vielä kaikesta muustakin kallein hinta? Kyllä ottaa päähän verotuksen määrä, olisi kiva itsekin käyttää niitä rahoja, jotka on kovalla työllä tienannut. Ostan punalapputuotteita, jos sattuu olemaan sellainen tuote jota tarvitsen. En kyllä enää kaupassa mieti mitkä tuotteet kuuluvat minulle tai mitkä jollekin köyhälle. Siellä ne on kaupan hyllyllä haettavissa rahaa vastaan.
Ja en muuten tue mitään hyväntekeväisyyttä enää riistoverotuksen päälle. Kyllä siellä on monessa organisaatiossa sellaiset johdon palkkiot, että ottakoon ensin itseltään ja jakakoon köyhille.