Jos teillä molemmat vanhimmat töissä niin kuka hoitaa työajalla lasten asiat?
Kommentit (28)
Mitä nuo asiat ovat? Vasukeskusteluja, hammaslääkärikäyntejä? Päiväkotiin ilmoitettu työajat ja se, että lapset on hoidossa vanhempien työn takia, keskustelut sopii vuosilomalla.
Mies tekee tiivistettyä työaikaa eli joka toinen viikko 4 pv ja joka toinen 3 pv, täydet tunnit tulee kasaan kahdessa viikossa. Hoitaa lasteen
ja kodin asioita noina komena arkivapaapäivänä.
Minä pystyn päättämään itse oman aikatauluni ja työpaikkani on lasten koulun, harrastusten ja sote-keskuksen lähellä, joten hoidan omien työpäivieni ohessa kuljetusrumbaa ja yllättäviä menoja. Mulla hiukan enemmän viikkotyötunteja kuin miehellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen osa-aikaista juuri tuon takia ja mies pistää sitten enemmän rahaa taloustilille. Yhdessä sovittiin näin, jatketaan kunnes neuvola/hammaslääkäri/puheterapiarumba on ohi.
Kuinka monta kertaa viikossa teillä on neuvola- tai hammaslääkäriaikoja? Puheterapiaa voi kai olla kerran viikossa, mutta useimmissa kaupungeissa ja kunnissa sekin taidetaan hoitaa nykyään etänä eikä ole aikaan sidottu.
Rehellisesti, teetkö osittaista työaikaa itsesi vai lasten takia?
Ihan normaalia työaikaa tehdään molemmat. Ei meillä nyt niin paljon lasten asioita eli noita käyntejä ja keskusteluja ole, että pitäisi toisen tehdä osa-aikaista. Joskus sattuu joku aika työpäivän päälle niin sitten toinen on sen tunnin tai kaksi palkattomalla tai tekee tunnit sisään myöhemmin. Meillä on kolme normaalia lasta. Ehkä erityislapsilla on jatkuvasti jotain aikaa ja käyntiä mutta eihän normaaleilla lapsilla niitä vasukeskusteluja ja hammaslääkäreitä ole kuin kerran vuodessa per lapsi.
Minä tietenkin, kun olen nainen. Teen menetetyn työajan takaisin esim illalla tai viikonloppuna. Ja mies makaa sohvalla.
Isä hoitaa, koska minä hoidin ne 100% lasten ollessa vauvoja. Miehille ei neuvolassa koskaan puhuta ikävästi ja syyllistävästi, joten siksi oli luonteva valinta että isä hoitaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen osa-aikaista juuri tuon takia ja mies pistää sitten enemmän rahaa taloustilille. Yhdessä sovittiin näin, jatketaan kunnes neuvola/hammaslääkäri/puheterapiarumba on ohi.
Kuinka monta kertaa viikossa teillä on neuvola- tai hammaslääkäriaikoja? Puheterapiaa voi kai olla kerran viikossa, mutta useimmissa kaupungeissa ja kunnissa sekin taidetaan hoitaa nykyään etänä eikä ole aikaan sidottu.
Sekä että :)
Teen itse ihan mielelläni kaiken maailman kotitöitä ja mies viihtyy mieluummin töissä kuin imuroi tai kolaa lunta joten tämä toimii meillä. Mutta kyllä ihme paljon on lisäksi kaiken maailman autonkatsatuskäyntejä, nuohoojan odottelua jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele ketjun aiheesta. Älä solvaa keskustelijoita.
eri
Teemme molemmat vuorotyötä ja se kävi lasten kanssa joka sillä hetkellä vapaalla. Joskus jompikumpi vaihtanut vuoroa esimerkiksi jos kummallakin työtä silloin eikä muutoin ole käynti onnistunut. Aika harvoin noita lopulta on ja nyt lapset jo isompia eli entistä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, teetkö osittaista työaikaa itsesi vai lasten takia?Sekä että :)
Teen itse ihan mielelläni kaiken maailman kotitöitä ja mies viihtyy mieluummin töissä kuin imuroi tai kolaa lunta joten tämä toimii meillä. Mutta kyllä ihme paljon on lisäksi kaiken maailman autonkatsatuskäyntejä, nuohoojan odottelua jne
Niin kaikilla muillakin on, mutta ei se työntekoa estä.
Kukin järjestää arkensa niin kuin parhaaksi näkee ja hienoa, että olette löytäneet perheellenne toimivan tavan.
Minä teen toimistotyötä ilman työajanseurantaa ja vaimo kellokortilla. Hänen mielestään minä siis voin hoitaa hyvin työajallani kaiken tällaisen. Sitten soittaa jo ennen klo. 16 monta kertaa tivaten, milloin tulen kotiin.
Meidän lapsilla on yhdellä sellotunti klo 14.30 kerran viikossa, toisella jääkiekkotreenit kahdesti-kolmesti viikossa. Toinen 7 v ja toinen 9 v. Kuljetamme autolla noihin treeneihin, koska tavarat painavat. Itse kulkevat lentopallotunneille ja musiikin teoriatunneille.
Toisella hammaslääkärissä oikomishoitoja noin kuukauden välein ja yksityisellä lääkäriasemalla siedätyshoito kerran 8 viikossa 30 km päässä.
Viikonloppuisin viedään lapset sunnuntaisin laskettelemaan, siinä tulee vielä yksi kuljetuskerta. Matka onneksi vain 5 km.
Plus koulun vanhempainillat (koko koulu + oma luokka eli yhteensä. 2) ja vanhempainvartit (2 per lapsi per vuosi). Musiikkikoulun konsertit pari kertaa vuodessa, ainakin kerran kuussa kaverisynttärit ja jääkiekkopeli pari kertaa kuussa lauantaisin.
Näiden lisäksi olen meidän tapaturmaherkkiä lapsia hakenut koulusta ja sitä ennen päiväkodista ainakin kerran vuoteen ensiapukäyntiä varten.
Minä hoidin ja hoidan kaiken.
- neuvolat
- lääkärit
- oionnat
- siedätyshoidot
- astmaseurannat
- kasvuseurannat
- yhteydenpidon kouluihin/eskariin/päivähoitoon
- Yhteydenpidon kaverien ja luokkien vanhempiin
- poikkeavat lukkarit
- Wilmat
- vakuutuskorvausten hakemiset
- Kela-korvausten hakemiset
- harrastusilmoittautumiset (riesa)
Mies hoitaa. Hän pystyy tarvittaessa lähtemään muualle kesken päivän ja on muutenkin tavoitettavissa melkein koko ajan.
Se kumpi ehtii tai kumman on helpompi järjestää aikataulunsa uusiksi sinä päivänä. Priorisoimme asiakastapaamiset ja vaikeasti siirrettävät sisäiset kokoukset, kuten johtoryhmä. Muut voi raivata pois lasten asioiden tieltä.
Toinen on aina vapaalla toisen ollessa töissä, joten kenenkään ei tarvitse hoitaa lasten asioita työajalla. Kaikissa ammateissa töitä ei toki ole mahdollista järjestetää näin.
Toivottavasti kenenkään työnantaja ei anna tehdä näitä juttuja työajalla! Jos on näin leväperäistä, niin ei meidän tarvitse enää lakkoilla palkankorotusten vuoksi. Tässähän ne korotukset jo otetaan.
Itse olen ollut aina työnantajilla, jotka vaatii että työajalla tehdään hänelle töitä. Eri asia toki, jos tarkoitat päiväsajalla hoidettavia lasten asioita. Niiden vuoksi voi toki sopia räätälöity työaika tai vaihtaa työkaverilta iltavuoro itselle, jos tarvitaan päivällä vapaa-aikaa.
Mies on vuorotöissä ja minä päivätyössä, joten hänen vastuulla on arkipäivisin kaikki lasten menot ja minulla illat/ viikonloput.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kenenkään työnantaja ei anna tehdä näitä juttuja työajalla! Jos on näin leväperäistä, niin ei meidän tarvitse enää lakkoilla palkankorotusten vuoksi. Tässähän ne korotukset jo otetaan.
Itse olen ollut aina työnantajilla, jotka vaatii että työajalla tehdään hänelle töitä. Eri asia toki, jos tarkoitat päiväsajalla hoidettavia lasten asioita. Niiden vuoksi voi toki sopia räätälöity työaika tai vaihtaa työkaverilta iltavuoro itselle, jos tarvitaan päivällä vapaa-aikaa.
Niin, oliko sulla itsellä jotain vastausta kysymykseen vai oletko vain häirikkö?